کد خبر: ۲۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
شهروند نوشت: 
موازی‌کاری انگار قرار نیست دست از سر ارگان‌ها و نهادهای تولیدکننده آثار فرهنگی‌-‌هنری بردارد. در حالی ‌که روز گذشته از خبر دستور مستقیم دولت برای تولید آثار سینمایی پرهزینه و به‌اصطلاح فاخر انتقادات فراوانی شده بود، ‌آی سینما خبر داد که مرکز بسیج رسانه ملی نیز که یکی از زیرمجموعه‌های تلویزیون است، قصد دارد در نوعی موازی‌کاری آشکار با تلویزیون دست به تهیه آثار سینمایی بزند.
 درواقع این نهاد نه‌تنها به موازی‌کاری با تلویزیون دست می‌زند، بلکه حتی پا را فراتر نیز گذاشته و به عبارت بهتر پا در کفش وزارت ارشاد و تهیه‌کنندگان سینما کرده است.

در خبر تولید آثار سینمایی توسط مرکز بسیج صداوسیما این نکته ذکر شده بود که اولویت پرداخت مضمونی آثار این نهاد با خانواده و دفاع مقدس خواهد بود. این در حالی است که همیشه وقتی صحبت از تولید اثر در رسانه ملی باشد، موضوعات مد نظر این سازمان مشخص است و اولویت به جز خانواده و مسائل اجتماعی، به موضوعات مربوط به دفاع مقدس و انقلاب برمی‌گردد. 
این به این معنا می‌تواند باشد که کار ‌هزار بار آزموده شده تلویزیون را قرار است یک نهاد دیگر با تمام آزمون و خطاهایی که هر تازه‌واردی ناچار از تجربه‌کردن آنهاست به انجام برساند؛ و در چنین حالی از همان آغاز تکلیف آثاری که در این ساختار تولید خواهند شد، نیز روشن به نظر می‌رسد.

اما بپردازیم به اصل خبر: مرکز بسیج رسانه ملی به‌تازگی اعلام کرده با اولویت‌های ارزشی مرتبط با خانواده و انقلاب و دفاع مقدس قرار است دست به تولید سریال، موسیقی و حتی فیلم سینمایی بزند؛ و آن‌طور که علی فروغی، رئیس این مرکز توضیح داده امسال تولید دو فیلم سینمایی تونل و ‌هاجر و فرستادن آنها به جشنواره فجر نیز از برنامه‌های دیگر این مرکز خواهد بود.
به گزارش مشرق‌نیوز «علی فروغی که مرداد ماه ٩٥ با حکم عبدالعلی علی‌عسگری، ریاست مرکز بسیج سازمان صداوسیما را به عهده گرفت، در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره فعالیت‌های این مرکز توضیحات جالبی داده و گفته است: اولویت این مرکز تقویت تولید در کلیه زمینه‌های رسانه‌ای اعم از فیلم، سریال، موسیقی و حتی سینمایی است و تمرکز خود را بر این مبنا قرار دادیم که با استفاده از تجارب موجود و با اضافه‌کردن ظرفیت‌های جریان مومن انقلابی حرکت کنیم.»
در این میان نکات جالبی درباره تولیداتی که فروغی از آنها صحبت می‌کند، وجود دارد. نخست اینکه صداوسیما همیشه داعیه حرکت براساس ارزش‌ها را داشته است و بیشترین تولیدات این سازمان نیز به جز موضوعات اجتماعی به موضوعات ارزشی ازجمله دفاع مقدس و انقلاب بازمی‌گردد. 
سوال اینجاست که چه لزومی دارد زیرمجموعه دیگری از سازمان صداوسیما در این حوزه وارد شود و تولید آثار ارزشی دیگری را به عهده بگیرد؟ 
سوال دوم هم این است که همه می‌دانیم صداوسیما مدت‌هاست برای تأمین هزینه تولیداتش دست به عصا پیش می‌رود و از بی‌پولی گله دارد. با این حساب بودجه تولیدات مرکز بسیج صداوسیما قرار است از کجا تأمین شود؟
علی فروغی در ادامه صحبت‌هایش خبرهای جالب‌تری هم می‌دهد، به نظر می‌رسد این مرکز فقط قرار نیست تولید آثاری در تلویزیون را به عهده داشته باشد و باید منتظر ساخت فیلم سینمایی از سوی این مرکز نیز باشیم.
 فروغی با اشاره به اجرای مقدمات تولید آثار در حوزه دفاع مقدس و سینمای جشنواره‌ای می‌گوید: با برنامه‌ریزی انجام‌شده مرکز بسیج صداوسیما دو اثر متفاوت در ژانر دفاع مقدس و سینمای جنگی برای اکران در جشنواره فیلم فجر‌ سال آینده دارد که قرار است به تولید برسد. 
در این میان این پرسش مطرح می‌شود که فارغ از اينکه آیا این وظایفی را که علی فروغی و سازمانش بر دوش خود می‌دانند، همان‌هایی نیست که صداوسیما با آن بودجه‌های هنگفت نیز در پی رسیدن به آنهاست؛ این سوال اضافی‌تر نیز در این میان پیش می‌آید که اصولا موضوعات مرتبط با آثار سینمایی چه ارتباطی با تلویزیون و زیرمجموعه‌های تلویزیون می‌تواند داشته باشد.

اما اینجا ایران است و همه می‌توانند در حوزه فعالیت دیگری کار کنند. حتی می‌شود سرمایه این دخالت در حوزه‌های دیگر را تلویزیون بدهد؛ آن هم تلویزیونی که چند ‌سال است با بحران مالی مواجه است و بی‌شمار آدم‌ها و پروژه‌ها بابت کارهایی که دو‌-سه ‌سال پیش به صداوسیما تحویل داده‌اند، هنوز از این سازمان طلب دارند؛ آن هم تلویزیونی که بحران مالی آن را به جایی رسانده که به شیوه کانال‌های بی‌چیز و فقیر ماهواره‌ای که در یک اتاق دوازده متری اداره می‌شوند، مدت زمانی در حدود نیم ساعت را به تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی عجیب و غریب اختصاص می‌دهد؛ آن هم تلویزیونی که در آستانه عید یکی از پرطرفدارترین برنامه‌هایش از کنداکتور خارج می‌شود؛ به این دلیل که سازندگان کلاه قرمزی ادعای طلب بازمانده از سال‌های پیش را کرده‌اند.

علی فروغی و مرکز بسیج صداوسیما در این میان مقصر نیستند. در هر جای دنیا تلویزیون‌های مختلف به تهیه و مشارکت در تهیه آثار سینمایی می‌پردازند؛ اما مشکل آنجا بروز می‌کند که آنها بیشتر تلویزیون‌های خصوصی هستند و اما در ایران این کار را تلویزیونی می‌کند که تا خرخره زیر قرض و بدهی است و از سوی دیگر نیز هر آنچه دارد و ندارد، بیت‌المالی است که به منظور و هدف خاصی در اختیار صداوسیما گذاشته شده است؛ نه برای تولید فیلم‌هایی که ارگان‌ها و نهادهای دیگر نیز بابت انجام این وظیفه بودجه‌های کلانی دریافت می‌کنند –بی‌آنکه عایدی درخوری نیز داشته باشند.

حالا دوباره بپردازیم به آثار سینمایی سازمان بسیج صداوسیما. به گفته علی فروغی یکی از این آثار سینمایی را قرار است یک کارگردان موفق بسازد که البته اشاره‌ای به نام او نمی‌کند: فیلم سینمایی ‌هاجر با موضوع نمایش نقش زنان در ٨‌سال دفاع مقدس یکی از این آثار است که توسط یکی از کارگردانان موفق کشور کارگردانی می‌شود و در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و در آن به نقش زنان در دوران دفاع مقدس اشاره می‌شود. فروغی درباره فیلم دیگری از این مرکز با نام تونل نیز می‌گوید: این فیلم روایت بین درگیری‌های کشور ایران و عراق در دوران دفاع مقدس است. متن این فیلم سینمایی براساس واقعیت نگارش شده و فیلمنامه آن جذاب بوده که توسط یکی از کارگردانان جوان و خلاق کشور این کار  تولید ‌می‌شود. با برنامه‌ریزی انجام‌شده هر دو اثر سینمایی تا اواسط امسال به تولید می‌رسد و در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.

در شرایطی که تلویزیون با کمبود بودجه مواجه است و ساخت سریال و برنامه‌های دیگری وابسته به حامیان مالی شده است، اقدامات مرکز بسیج صداوسیما و وارد‌شدن به عرصه سینما قابل توجه است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)