کد خبر: ۲۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره

ایرنا- دولت یازدهم با توقف عرضه بنزین تولیدی در پتروشیمی ها و افزایش تولید بنزین یورو4 تلاش کرد کیفیت سوخت توزیعی را در کشور افزایش دهد؛ به طوری که اکنون روزانه به طور میانگین تا ٢٢ میلیون لیتر از این سوخت پاک در کشور توزیع می 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، توزیع بنزین تولید شده از ریفورمیت (از مواد پایه تولید بنزین) پتروشیمی ها که به «بنزین پتروشیمی» معروف شد، نقش زیادی در کاهش کیفیت هوای کلانشهرها و آلودگی داشت؛ به طوری که گزارش سال های گذشته از افزایش روزهای ناسالم و گسترش بیماری های مرتبط حکایت می کرد. اقدامی که دولت دهم بدون توجه به آثار جبران ناپذیر تولید این نوع بنزین بر سلامتی مردم انجام داده بود. 

بررسی ها نشان می داد میزان «بنزن» و «آروماتیک» در ریفورمیت تولید شده پتروشیمی ها بسیار بالا بود و باعث آلودگی شدید هوای کلانشهرها می شد؛ بر این اساس، دولت یازدهم در راستای حفظ سلامت مردم و پاسخ به خواسته های کارشناسان و مردم، دستور توقف تولید ریفورمیت غیراستاندارد بنزین را در پتروشیمی ها صادر کرد و هم سو با آن تولید بنزین پاک و یورو 4 را بالا برد.

این اقدام دولت یازدهم، باعث افزایش کیفیت تدریجی هوای شهرهای بزرگ شد؛ به طوری که نسبت به سال های پیش شهروندان تهرانی شاهد هوای پاک تری بودند.


** آلودگی هوای کلانشهرها در سایه توزیع بنزین پتروشیمی ها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش درباره تولید بنزین از ریفورمیت پتروشیمی ها در دولت قبل گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلایندگی هوا، ذرات دارای قطر کمتر از دو و نیم میکرون است و بر پایه بررسی ها، آروماتیک، بنزن و به طور کلی «ترکیبات حلقوی» از عوامل ایجاد چنین ذراتی است. از همین رو تغییر سوخت کشور و توزیع سوختی با درصد بالای بنزن، به کاهش روزهای پاک منجر شد.

سعید متصدی یادآوری کرد: این موضوع، به تقلیل شدید و ناگهانی روزهای پاک از ٣٢ روز در سال 13٨٨ به 14 روز در سال 13٨٩ منجر شد و ادامه این روند اشتباه، شمار روزهای دارای هوای پاک را به ٢ روز در سال های 1390 تا 1392 رساند.

به گفته وی، سوخت تولیدی پتروشیمی بدون شک آلوده و سرطانزاست. در سال های 1389 و 1390 میزان غلظت بنزن در هوای تهران در برخی مواقع به یک هزار برابر میزان استاندارد رسید. 

«یوسف رشیدی» سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، نیز در این باره اعلام کرد: میزان بنزن موجود در سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها در سال های 1389 تا 1392 تا 40 برابر میزان مجاز بود.


**افزایش 6 برابری روزهای پاک در پایتخت

با دستور دولت برای توقف عرضه بنزین تولید شده از ریفورمیت دریافتی از پتروشیمی ها، کیفیت هوای کلانشهرها به تدریج رو به بهبود گذاشت.

آمار و ارقام دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران در سال 1395 نشان داد این کلانشهر ٢٧٧ روز هوای پاک و سالم داشته است.

مقایسه وضع کیفی هوای تهران از آغاز سال ٩٢ تا پایان سال 1395 نشان می دهد در سال 1392 تعداد روزهای پاک سه روز ، سالم ٢٠٢ روز، ناسالم برای گروه‌های حساس 148 روز و ناسالم برای همه گروه ها چهار روز بوده ، در حالی که این ارقام در سال 1395 بیانگر آن است که در این سال تعداد روزهای پاک ١٧روز، سالم 260 روز، ناسالم برای گروه‌های حساس ٨٠ روز و ناسالم برای همه گروه ها ٩ روز بوده است. در سال 1394 شمار ٢١ روز پاک ، ٢٣٣ روز سالم، 105 ٥ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، پنج روز ناسالم برای همه گروه ها و یک روز بسیار ناسالم ثبت شد. 

سال ١٣٩٣ نیز با 16 روز پاک، ٢٣٣ روز سالم، ١١٢ روز ناسالم برای گروه‌ های حساس و چهار روز ناسالم برای همه گروه ها پایان یافت.


**افزایش تولید بنزین یورو4

با آغاز بهره برداری از طرح ‌های تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه های کشور ، تولید این فرآورده از روزانه ٩ میلیون لیتر در پنج ماه نخست سال 1392 به حدود ٢٠ میلیون لیتر تا پایان مهر ماه 1395 رسید.

در ماه ‌های گذشته چندین طرح‌ پالایشی وارد مدار بهره برداری شده است که می‎توان به بهره برداری از واحد سوم مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان در سال 1395 و طرح افزایش کمیت و کیفیت واحد بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس در هفته گذشته اشاره کرد.

به ‎زودی با راه اندازی مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس 12 میلیون لیتر دیگر به میزان تولید بنزین یورو4 افزوده می‎شود که با احتساب طرح های پیشین، مقدار تولید بنزین یورو4 برای توزیع در همه شهرهای کشور کافی می شود.


**توزیع بنزین یورو4 در هشت کلانشهر 

اکنون در هشت کلانشهر کشور و مناطق اطراف آنها روزانه به طور میانگین تا ٢٢ میلیون لیتر بنزین یورو 4 عرضه می شود. کلانشهرهای تهران، کرج، اهواز، شیراز، اراک، اصفهان به طور کامل، شهر تبریز با سطح پوشش ٨٠ درصدی و هسته مرکزی کلانشهر مشهد مقدس از این بنزین استفاده می کنند.

اکنون به طور میانگین روزانه ١٠ میلیون تا ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو4 در تهران، یک میلیون و 500 هزار لیتر در کرج، یک میلیون لیتر در تبریز، یک میلیون لیتر اهواز، 450 هزار لیتر در اراک و ٢ میلیون لیتر در مشهد مقدس، 2 میلیون و 500 هزار لیتر در شیراز و بقیه آن در کلانشهر اصفهان عرضه می‌شود.

با بهره برداری از سه طرح جدید پالایشی شامل مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح های بنزین سازی پالایشگاه نفت لاوان و بندرعباس، امکان عرضه سراسری با پوشش 65 تا 70 درصدی بنزین یورو4 در کلانشهرهای کشور فراهم می شود.

پیش بینی می‌شود با راه اندازی این سه طرح، به تدریج عرضه بنزین یورو4 در کلانشهرهای بندرعباس، رفسنجان، قم، چابهار، یزد، کرمان، بوشهر و... آغاز شود تا در مجموع بیش از 15 کلانشهر تحت پوشش عرضه بنزین یورو4 قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، «عباس کاظمی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران شانزدهم اسفندماه گذشته اعلام کرد: تا پایان سال 1396، بیش از ٨٠ درصد تولید بنزین کشور با استاندارد یورو4 خواهد بود.

به گفته وی،‌خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی کشور باید تقویت شود تا بتوانیم همه شهرهای با جمعیت بالای ١٠٠ هزار نفر را تحت پوشش بنزین یورو 4درآوریم.

تولید بنزین یورو4 در سال 1395 به 26 میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر در روز رسید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)