کد خبر: ۲۲۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رئيس‌جمهوري در جمع مردم يزد و كرمان
روزنامه شرق در رابطه با سفر دکتر حسن روحانی به استان های کرمان و یزد نوشت: حسن روحانی در سفر به کرمان و در حضور مردم تأکید کرد که «نخواهیم گذاشت بار دیگر فضای امنیتی در دانشگاه‌های ما حکمفرما شود».
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در جریان سفر انتخاباتی خود به کرمان در تالار تلاش این شهر و در جمع چندهزارنفری کرمانی‌ها افزود: «در روزهای بسیار مقدس برای هدف بلندمان باید همه توانمان را به کار گیریم. در این ایام جای مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خالی است». به گفته او «کاش می‌شد از حضور آن سیاست‌مدار بزرگ و مجاهد نستوه به عنوان یار دیرین امام و رهبری استفاده برد. امروز باید راه هاشمی را ادامه دهیم. ما مسیر عدالت و اعتدال و اصلاحات را رها نخواهیم کرد».روحانی با یادآوری انتخابات ٩٢ افزود:«ما از روز اول با هم تصمیم گرفتیم با راست‌گویی و شفافیت مسیر ائتلای کشور را ادامه دهیم. اگر روزی در این کشور دروغ‌گویی رواج پیدا کند، پیشرفت از کشور رخت بر‌می‌بندد. ما سال‌ها آمار و حرف‌های دروغ را شنیدیم و رسیدن به لبه پرتگاه را دیدیم. امروز دیگر ملت ما آماده شنیدن دروغ جدید در کشورمان نیستند. امروز نه شعار و وعده‌های بی‌پایه‌ دادن و نه آمار و ارقام برای آینده‌ساختن نمی‌تواند گوش شنوایی میان مردم بزرگوار و فهیم ایران داشته باشد. ما باید راهمان را ادامه دهیم. راه ما راه آزادی است. نخواهیم گذاشت بار دیگر فضای امنیتی در دانشگاه‌های ما حکمفرما شود».
گفتند مردم از شبکه مجازی استفاده نکنند
روحانی با بیان اینکه اگر حمایت شما مردم نبود به هیچ عنوان در این مدت توفیقی به دست نمی‌آوردیم، افزود: «در این سه‌سال‌ونیم بارها در جلسات تصمیم‌گیری عمومی و خصوصی رودرروی ما ایستادند تا مردم از شبکه‌های مجازی استفاده نکنند و هر روز به ما فشار آوردند تا همه شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند، حالا که موقع انتخابات شده، آنها پیشتاز در استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی‌اند. اگر چیز بدی بود خب برای شما هم باید بد باشد و اگر ابزار خوبی برای شماست، چرا برای مردم ما نباشد».
به گزارش ایلنا، این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در ادامه تأکید كرد «ما راهمان را با مردم با هم شروع کردیم، با هم ادامه می‌دهیم و با هم به مقصد نهایی خواهیم رسيد. امروز روز سرنوشت ماست و در مسیر مهمی حرکت می‌کنیم. عده‌ای می‌خواهند در وسط راه برگردیم. ما به آنها می‌گوییم برنمی‌گردیم. عده‌ای می‌خواهند در وسط راه متوقف شویم اما ما متوقف نمی‌شویم. ما چرا از راهمان برگردیم. به ما بگویید چرا می‌گویید این راه را رها کنید و ادامه ندهید».
اجرای حقوق شهروندی را رها نخواهیم کرد
به گفته او «راه ما این بوده که شرق کشور را آباد کنیم. استان کرمان و استان‌های شرقی مسیر ارتباط با غرب باشند. مسیر ما این بوده از چابهار به همه شرق کشور راه‌آهن و جاده را تا اروپا متصل کنیم. راه ما این بوده که برای اولین استان در ایران آب دریای عمان به صورت شیرین‌شده وارد شود. ما تصمیم گرفتیم در این استان سرمایه‌گذاری‌ها افزایش پیدا کند. در این سه‌سال‌و‌نیم هزار تفاهم‌نامه در بخش‌های خصوصی و عمرانی در این دولت امضا شد و تاکنون ١٦ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. می‌گویند چرا در ماه‌های آخر طرح‌ها را افتتاح می‌کنید. قرار ما با مردم در سفرها این بود که قولی به مردم بدهیم که قابل عمل باشد و حتی‌الامکان تا پایان دولت یازدهم به افتتاح برسد، حالا که می‌خواهیم افتتاح کنیم می‌گویند نکنید. اینها فکر می‌کنند طرح چندصدمیلیاردی که افتتاح می‌شود، دیروز کلنگ خورده است، درحالی‌که این مردم سه‌سال‌ونیم تلاش کرده‌اند».
روحانی با بیان اینکه ما می‌خواهیم غیر از سرمایه داخلی،‌ سرمایه خارجی هم به داخل کشور بیاوریم تا برای مردم و جوانان شغل ایجاد شود، افزود: «راه ما این است که در این استان در مدت این سه‌سال‌ونیم حدود سه‌ میلیارد دلار سرمایه خارجی به صورت مستقیم و فاینانس جذب شده و مبلغ هزارو ٣٨٧ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است، ‌آن وقت شما می‌گویید که سرمایه نیاید. مردم عزیز کرمان در این چند سال در سایه وحدت و تلاش و زحمت بخش‌های عمومی، خصوصی و مسئولان و همکاری امام جمعه محترم کرمان آیت‌الله جعفری صادرات از این استان پنج میلیارد دلار بوده است». او با اشاره به منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: «ما راهی را انتخاب کرده‌ایم و برای اجرای حقوق شهروندی آن را رها نخواهیم کرد. بعضی‌ها فکر می‌کنند حقوق شهروندی روی کاغذ نوشته شده و اجرا نمی‌شود. بدانید که دولت یازدهم در همین ماه‌های آخر با تمام توان خود حقوق شهروندی را اجرا می‌کند».
برخی از اجرای حقوق شهروندی خشنود نیستند
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم افزود: «من به آنها که از حقوق شهروندی خوشحال نیستند و آنها که می‌گویند به مردم نباید آزادی بدهیم و زن‌ها نباید در فعالیت‌های اجتماعی باشند، می‌گویم اگر این مردم بار مسئولیت دولت یازدهم را بر دوش این خادم خود گذاشتند بدانند حقوق شهروندی مو به مو اجرا خواهد شد. ما اجازه نمی‌دهیم حقوق خصوصی مردم را تضعیف و نقض کنند و بی‌قانونی‌ها در این کشور ادامه پیدا کند. ما با حمایت مجلس که امروز هماهنگی بسیار بهتری بین دولت و مجلس دهم برقرار است، راه حقوق ملت را ادامه می‌دهیم. ما باید راهمان را برای حقوق ملتمان ادامه دهیم».
روحانی با تشکر از مردم کرمان بیان کرد: «ما از همه عزیزانمان، رزمندگان لشكر ٤١ ثارالله سردار سلیمانی، شهید باهنر، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی عزیز، برادر عزیزم آقای جهانگیری و همه آنها که در دولت یازدهم خادم مردم بودند و امروز راه پیروزی ملت عزیزمان را دنبال می‌کنند، تشکر می‌کنیم. به شما قول می‌دهم در همین جا که سخن می‌گویم و شما مطالباتتان را بیان می‌کنید، این مطالبات را می‌شنوم، پیام شما را درک می‌کنم و با همه توان همه تلاشم را برای تحقق آن به کار خواهم گرفت».
در برابر خشونت و افراط ایستادگی می‏کنیم
به گفته او «باید آنچه را در فصل سوم  قانون اساسی درباره حقوق ملت آمده تا اجرای آخرین خط و کلمه و کلامش محقق کنیم و از پای ننشینیم و برای اجرای قانون اساسی و حقوق ملت همه توان‌مان را باید به کار گیریم. امروز روز ساختن سرنوشت چهار سال آینده و آینده‌های دورتر به دست شما مردم است و باز هم تکرار می‌کنم دوباره ایران،‌ دوباره اسلام، دوباره اعتدال، دوباره امید و دوباره پیشرفت ایران عزیز». ساعاتی بعد حسن روحانی به یزد رسید، او در اجتماع بزرگ مردم یزد در مسجد حظیره این شهر تأکید می‌کند: «دوران خشونت و افراط در کشور به پایان رسیده است» .
اينجا شهر برادر عزيزم خاتمي است
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در ادامه سفر انتخاباتی خود در مسجد حظیره یزد در جمع هزاران نفری مردم این شهر تأکید کرد: «نخستین روزهایی که در جمع مردم یزد سخنرانی کردم، سال ۵۳ بود و قبل از انقلاب آخرینش فروردین ۵۷، اینجا دارالایمان و دارالعباده است. این استان، استان قنات و قنوت و قناعت است و بزرگان زیادی داشته، از جمله مرحوم آیات محقق داماد و شیخ مرتضی حائری. اینجا شهر مرحوم آیات صدوقی و خاتمی و شهر برادر عزیزم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی است». این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با بیان اینکه استان یزد، استان اعتدال است، یادآور شد: «من چهره مرحوم آیت‌الله صدوقی را همواره با اعتدال دیدم، چه قبل و چه بعد از انقلاب، این مرد به ما اعتدال آموخت ما در خرداد ٤٢ برای آزادی، ‌امنیت، آرامش و تعالی جامعه با هم پیمان بستیم و در خرداد ٩٢ باز با هم پیمان بستیم و راهی را انتخاب کردیم که می‌گفت می‌خواهیم در برابر خشونت و افراط ایستادگی کنیم».او همچنین بیان کرد: «ما مردم ایران روزهای دینی و مذهبی‌مان توأم با اوج معنویت است، عاشورا و تاسوعای ما که همیشه شما مردم یزد در همین مسجد حظیره بهترین مراسم را برپا کرده‌اید، در اوج معنویت برگزار می‌شود،‌ روزهای انقلاب همواره برای ما روزهایی پرشور است، ٢٢ بهمن هر سال از روزهای پرشور انقلابی ماست، ما روزهای ملی را نیز با بزرگداشت و عزت پاس می‌داریم كه آغاز سال و نوروز جزء آنهاست».
گام‌برداشتن در مسیر آزادی، امنیت و آرامش
به گفته او «ما روز مردم‌سالاری داریم، ‌روزهای دموکراسی ما بسیار پرشکوه است و در همین روزهاست که شما مردم نظر و آنچه را در دل دارید با زبان آزاد در اجتماعات بیان می‌کنید، ما در روز مردم‌سالاری باید بدانیم با اراده، ‌همت، ‌اتحاد و حضورمان باید حماسه‌های بزرگ را بیافرینیم. شما با حماسه سال ٩٢ توانستید آرامش و امنیت را به کشورتان بهتر از روزهای گذشته برگردانید و تثبیت کنید، امروز در ایران احساس امنیت مردم بیشتر است یا در سال ٩١؟ امروز آرامش ما بیشتر است یا در سال ٩١؟ آن زمان که ما صبح نمی‌دانستیم ساعت ١١ یا ١٢ قیمت دلار و سکه چند می‌شود، من از شما می‌پرسم آیا درسال ٩١ عزت ملی ایرانیان بیشتر بود یا امروز احساس عزت می‌کنید؟».
روحانی همچنین افزود: «آن روز که قدرت‌های بزرگ فصل هفت منشور سازمان ملل متحد و قطع‌نامه‌های متعدد را مانند یک شمشیر بالای سر مردم گرفته بودند، روزهای باعزت‌تری بود یا امروز که همه دست به دست هم دادیم و توانستیم با قدرت ایستادگی، ‌اتحاد و دیپلماسی همه آن قطع‌نامه‌ها را در سازمان ملل لغو کنیم؟». به گفته او «ما شاهد پیشرفت و تعالی جامعه هستیم دوران خشونت و افراط در کشور ما به پایان رسیده است ما راه اتحاد را ادامه می‌دهیم و باید به همه اعلام کنیم مسیر ایران، مسیر آزادی، امنیت و آرامش است، ما نمی‌گذاریم فضای امنیتی را به کشور و دانشگاه‌ها بازگردانند، ما در ٢٩ اردیبهشت اعلام می‌کنیم مسیر ٢٤ خرداد ٩٢ ادامه دارد و این نه با شعار، بلکه با عمل است. راه و مسیر ما رونق اقتصادی و اشتغال است و این مسیر را در مقام عمل به اثبات می‌رسانیم، ما در اردیبهشت ٩٦ اعلام می‌کنیم که مسیر ما با خردورزی است نه خرافه‌گرایی، مسیر ما عزت کشور است که توانست سایه شوم جنگ را از کشور دور کند».

-----------------------

مخالفت دوباره رئيسي با حقوق شهروندي

شرق: با حقوق شهروندي مشكل دارد. ابراهيم رئيسي ديروز در ميتينگ انتخاباتي‌اش گفت: «حقوق شهروندي به درد كساني مي‌خورد كه شغل ندارند». تولیت آستان قدس و معاون سابق قوه قضائيه روز جمعه ۲۵ فروردین كه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به محل ستاد انتخابات كشور هم رفته بود گفت: «نوشتن حقوق شهروندی «بس است» و در عمل باید این حقوق را «اجرائی» کرد». ابراهیم رئیسی که در ۳۵ سال گذشته در سمت‌های مختلف قضائي فعالیت کرده است، گفته بود: «حقوق شهروندی تا به حال چندین بار نوشته شده است و باید نوشتن را بس کنیم و در عمل آن را اجرائی کنیم. دوره نگارش حقوق شهروندی تمام شده است و دیگر نیازی به انشا نداریم بلکه باید در صحنه عمل و میدان اجرائی، حقوق شهروندان را مستقر کنیم». بااين‌حال تا اين لحظه او نه‌تنها برنامه مشخصي براي اينكه اين حقوق شهروندي مدنظر او چگونه بايد پياده شود، ارائه نكرده است بلكه ديروز به صراحت از به‌دردنخوردن آن سخن گفت.
البته به جز ابراهيم رئيسي، آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم از مخالفان منشور حقوق شهروندي حسن روحاني است. او هم سال گذشته گفته بود: «منشور شهروندی نه طرح بوده نه لایحه، بلکه «تبلیغات انتخاباتی» و خلاف قانون است. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توضیح اصل ٤ که در آن آمده است «تمام قوانین کشور باید برابر موازین اسلامی باشد»، گفته بود: «در جلسه شورای نگهبان نیز تأکید کردم که اگر این منشور، لایحه است باید به مجلس برود و آن‌گاه در شورای نگهبان بررسی شود و اگر مصوبه دولت است، باید طبق قانون به رئیس مجلس بدهند تا بررسی شود که مفاد آن برخلاف قانون اساسی نباشد. برای اولین‌بار است که در انقلاب اسلامی چنین منشوری در کشور به‌طور مستقیم به مردم ابلاغ می‌شود و متأسفانه قیدوبندها را برداشته و به قانون اساسی توجه نکرده‌اند».
اگرچه مهم‌ترين نقطه ضعف منشور حقوق شهروندي حسن روحاني، نداشتن ضمانت اجراست اما به نظر مي‌رسد در صورت روي‌كارآمدن رئيسي همين منشور هم احتمالا به كناري نهاده مي‌شود. تدوين منشور حقوق شهروندي يكي از وعده‌هاي انتخاباتي حسن روحاني در سال ٩٢ بود. روحاني گفته بود: «من اگر بار مسئوليت امور اجرائي کشور را برعهده بگيرم منشور حقوق شهروندي را تدوين مي‌کنم و معتقدم بايد احساس برابري ميان تمام مردم برقرار باشد».
نخستین اعلامیه مربوط به حقوق شهروندی در دولت یازدهم پنجم آذرماه ١٣٩٢ در گزارش صدروزه رئیس‌جمهوری دیده شد که رونمایی آن در اواخر آذرماه ١٣٩٥ بیانگر توجه ویژه دولت به این موضوع بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)