کد خبر: ۲۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
آفتاب یزد چاپ امروز
مخالفان روحانی با سوءاستفاده سیاسی از مراسم روز کارگر انتقاد برخی کارگزان از رئیس جمهور را دستمایه برنامه های انتخاباتی کردند
روز گذشته یکی دیگر از اپیزودهای سریال دنباله‌دار اغتشاش در مراسم‌‌های سران‌های نظام، ساخته شد. بازیگران آن این بار نه دست تکان دادند و نه لنگه کفش و وسایل عبادت مثل مهر و تسبیح به سمت سخنران پرتاب کردند بلکه به اقتضای زمان، لباس کارگری به تن کردند و در جمع هزاران نفر از کارگران حاضر شدند تا در خلال سخنرانی حسن روحانی به پاس گرامیداشت مقام کارگر درحرم امام (ره)، شعارهای ضد دولتی سر دهند و نظم جلسه را برهم زنند؛ آن هم در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری. 

ایجاد اغتشاش و اختلال در مراسم ها و میتینگ‌های کنشگران سپهر سیاسی ایران که اتفاقا نزد مردم از محبوبیت و مقبولیت برخوردارند، اتفاقی است که دیگر حادث شدن آن، تعجب‌ها را برنمی‌انگیزد و موجب افسوس و اندوه نمی‌شود چراکه آنقدر طی سالیان گذشته مراسم‌های چهره‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌هایی که دارای پایگاه اجتماعی در میان مردم هستند، مغشوش و مختل شده است که قبح آن از میان رفته و به امری عادی تبدیل شده است. سخنرانی روز گذشته حسن روحانی نیز با اغتشاش‌گری عده‌ای کارگرنما که در پی تخریب روحانی با هدف به اصطلاح تبلیغ برای کاندیدای رقیب او بودند، همراه شد. کنش‌های این گروهِ برهم زننده که پیش‌تر دلواپس نامیده می‌شدند و این روزها در زمره حامیان رقبای حسن روحانی قرار می‌گیرند، موجب موج سواری سیاسی رسانه‌های مخالف دولت برای نمایش اعتراض کارگران به رئیس جمهوری شد. غافل از اینکه بنا به گفته شاهدان عینی در همان مراسم، هزاران کارگر شعارهایی در حمایت از روحانی سر می‌دادند.
***
معترض به دولت احمدی نژاد
مراسم سخنرانی حسن روحانی در حرم امام(ره) به مناسبت روز جهانی کارگر، پیش از شروع و در حین برگزاری؛ در معرض هجوم چند نفر از طرفداران به ظاهر رقبای رئیس جمهوری قرار گرفت. البته این افراد در میان چند تن از کارگران که نسبت به وضعیت زندگی خود اعتراض صنفی داشتند، قرار گرفتند و مترصد برهم زدن مراسم رئیس جمهوری بودند. آنطور که یک شاهد عینی گفته است، زمانی که کارگران پیش از آغاز سخنرانی رئیس جمهوری در حمایت از وی شعار سر دادند شمار اندکی از حاضرین علیه وضعیت کارگری اعترا ض کردند که این مسئله با اعتراض سایر کارگران مواجه شد و آنها هم فریاد «روحانی دوستت داریم» و «روحانی حمایتت می‌کنیم» سردادند.
در همین راستا حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان خانه کارگر و از حاضران در مراسم سخنرانی روز گذشته رئیس‌جمهوری، درباره جزئیات اعتراض عده‌ای از کارگران، به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: اول اینکه این اعتراضات گسترده نبوده و درباره آن از طرف خبرگزاری‌های فارس و تسنیم شانتاژ رسانه‌ای ایجاد شده است. این دو خبرگزاری تصور می‌کنند به وسیله این شایعات می‌توانند اذهان مردم را مشوش کرده و از آرای روحانی بکاهند. 
وی افزود: داستان از این قرار است که چند کارگر از کارخانه هپکو اراک و همینطور کارگران شرکت آوندگان به وضعیت معیشت‌شان اعتراض کردند. دلیل ناراحتی کارگران هپکو هم این بود که در زمان احمدی نژاد کارخانه‌شان به بخش خصوصی واگذار شده بود و دولت یازدهم مجددا آمد و ساز و کاری تعبیه کرد و کارخانه را به بخش دولتی باز گرداند و آن را مدیریت می‌کند. اعتراض آوندگان هم که اصلا به دولت نبود. آوندگان الان تحت نظارت و اداره هیئت تصفیه است. هیئت تصفیه هم طبق قانون، وظیفه‌اش احیای شرکت‌هاست که اصلا ارتباطی به دولت ندارد. اعتراض کلی کارگران به این بود که مدت‌هاست حقوق نگرفته‌اند. این در حالی است که من آنجا حضور داشتم و خود معترضین می‌گفتند که رای ما آقای روحانی است اما می‌خواستیم صدای اعتراض‌مان به گوشش برسد. این افراد دستمایه سوءاستفاده عده‌ای شدند تا در بزنگاه انتخابات از این اعتراض سوءاستفاده کنند.
****
فقط ۵۰ نفر بودند
رئیس اتحادیه پیشکسوتان خانه کارگر ادامه داد: تعداد معترضین هپکو ۲۰ نفر بود و تعداد معترضین آوندگان هم ۳۰ نفر .بقیه کارگران حاضر در حرم امام (ره) هم با شعار حمایت از روحانی، آنها را به سکوت مجاب کردند. فیلم و عکس این مراسم وجود دارد و خود من خطاب به آن ۲۰معترض گفتم که کارگران پاسخ شما را با حمایت از روحانی دادند و قطعا کسانی که بخواهند نظم گردهمایی آن‌ها را بر هم بریزند، کارگران با آن‌ها برخورد خواهند کرد.
صادقی ادامه داد: آنچه که من شاهد بودم، این اعتراضات آغشته به مسائل سیاسی بود. برخی به ما می‌گفتند در میان معترضین عده‌ای لباس‌های شهرداری به تن داشتند که از مجموعه خدوم شهرداری نبودند. اما کسانی که از هپکو و آوندگان آمده بودند و اعتراض می‌کردند مسائل‌شان صنفی بود. افرادی هم در میان اعتراضات آنها، به اغتشاش برای نیل به اهداف سیاسی عده‌ای می‌پرداختند. برای همین، شعارها و تحرکات، غیرصنفی به نظر می‌رسید. 
***
اعتراضات انتخاباتی
وی افزود: مثلا آقای روحانی از آمار گندم صحبت می‌کرد. اعداد و ارقامی که نمی‌توان خدشه‌ای به آن وارد ساخت .آن وقت هنگام بیان آمار گندم، این افراد فریاد می‌زدند دروغ است؛ معلوم است که هماهنگ شده و ربطی هم به هپکو و آوندگان ندارد. افرادی که مشکوک بودند اعلام کردند از شرکت دخانیات هستند. بعد تحقیق شد که دروغ می‌گویند و از دخانیات نیامده‌اند. اینها کسانی هستند که احتمالا از بیرون برای برهم‌زدن مراسم، سازماندهی شدند. 
***
سابقه این جماعت
در اینکه عده‌ای از کارگران به دلیل وضعیت معیشتی خود، روز گذشته در مراسم سخنرانی رئیس مجلس لب به اعتراض گشودند نمی‌توان تردیدی وارد ساخت اما در میان این گروه از معترضین چهره‌هایی به ظاهر آشنا نیز حضور داشتند که گویی برای برهم زدن نشست‌ها و همایش‌های شخصیت‌های برجسته نظام، سازمان یافته‌اند. از همین روی، در بسیاری از این مراسم‌ها به قصد اغتشاش با ابزارهایی چون لنگه کفش، پارچه سفید به عنوان کفن، مهر و تسبیح حضور یافته و موجب اختلال در مراسم سخنرانی افرادی چون، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله علی اکبر ناطق نوری، سید حسن خمینی و ...شده‌اند. در ادامه نمونه‌هایی از این مراسم‌ها می‌آید:
۱۵ خرداد ۸۵/ آیت الله هاشمی رفسنجانی: رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسمی در شبستان امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی پرداخت. در میانه‌های سخنرانی ایشان یکی از حاضران با بیان اینکه سوالی می‌خواهد بپرسد، نظم سالن را به هم زد و در ادامه، اعتراضات پراکنده ادامه یافت که با واکنش جمعی از حاضران روبرو شد. در حالی که آیت‌الله تلاش می‌کرد با آرام کردن مردم، به سخنان خود ادامه دهد، ناگهان شخصی که به لباس مقدس روحانیت ملبس بود، با فریاد نظم مراسم را به‌هم زد که این امر با واکنش شدیدی روبرو شد و منجر به درگیری‌های پراکنده فیزیکی در میان حاضران شد.
۱۴خرداد ۸۸ / سید حسن خمینی:چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و در مراسم ارتحال حضرت امام، عده‌ای به قصد برهم زدن مراسم سخنرانی سید حسن خمینی شروع به سردادن شعار کردند اما در نهایت موفق نشدند و با اعتراضات گسترده مردمی مواجه شدند.۱۴ خرداد ۸۹/سید حسن خمینی: وی برای دومین بار در مراسم ارتحال امام خمینی(ره) مورد هجوم قرار گرفت. عده‌ای از به ظاهر دلواپسان که در این مراسم در اطراف مرقد امام (ره) و رو به تریبون مستقر شده بودند با شروع سخنرانی سیدحسن خمینی دست به همهمه و سر و صدا زدند و سپس دست‌های خود را در هوا تکان دادند بلکه سخنرانی را به حاشیه بکشانند. با این حال، عدم همراهی مردم با این افراد باعث شد تا نقشه مذکور به سرانجام نرسد.
۲۱ مرداد ۹۱/ ناطق نوری: آیت الله واعظ طبسی از آیت الله ناطق نوری دعوت کرده بود که در مراسم احیای شب قدر در مشهد شرکت کند. در میانه سخنان ناطق عده‌ای شروع به همهمه کردند. همان موقع شنیده می‌شد که این همهمه از سوی برخی سازماندهی شده است. آنها ابتدا سعی داشتند با اعتراض‌های چندنفره و فرستادن صلوات در اطراف تریبون، فضا را ملتهب کنند. بعد از چند بار که اقدام به فرستادن صلوات کردند، ناطق نوری گفت صلوات جای خودش را دارد و صحبت خود را تا پایان ادامه داد. برخی از معترضین نیز شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر دادند و عده‌ای بطری‌های یک بار مصرف آب را به سمت ناطق نوری و آیت‌الله طبسی پرتاب کرده و به واعظ طبسی اعتراض می‌کردند که چرا از ناطق نوری به عنوان سخنران دعوت کرده است.
۲۳ بهمن ۹۱/ علی لاریجانی: رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز ۲۲ بهمن به قم سفر کرد. مراسم سخنرانی وی بعد از گذشت سه، چهار دقیقه، با شعارها و جنجال عده‌ای مواجه شد که حرم را به آشوب کشیدند و سخنان وی را قطع کردند. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. برهم زنندگان مراسم با پرتاب کفش و مهر سعی داشتند لاریجانی را مضروب کنند. آنها سپس به سمت وی حمله کردند و مسئولان حفاظت از رئیس مجلس مجبور شدند او را از صحنه خارج کنند.
۳۱ فروردین ۹۲/ علی لاریجانی: همزمان با برگزاری مراسم سالگرد مرحوم دامادی ، رئیس مجلس شورای اسلامی در ساری به ایراد سخنرانی پرداخت اما چندین بار در حین سخنرانی علی لاریجانی، میکروفن به مدت چند ثانیه قطع شد. نکته جالب توجه در خصوص این مراسم این بود که در حین سخنرانی لاریجانی، یکی از حاضران در مراسم اقدام به بالا بردن تصویری از مرحوم کردان کرد که با هدایت مسئولان برقراری نظم، از جلسه خارج شد. 
اسفند ۹۳/ علی مطهری: در آستانه نوروز ۹۴ علی مطهری برای ایراد سخنرانی به دانشگاه شیراز دعوت شده بود. وی در فرودگاه شیراز با حمله حدود ۵۰ نفر افراد ناشناس مواجه شد. این افراد با چوب و سنگ به خودرو وی حمله کردند و با شکستن شیشه‌های خودرو این نماینده مجلس اجازه عبور به خودرو را نمی‌دادند. مهاجمان ناشناس که برخی از آنها سوار بر موتورسیکلت بودند، همچنین از اسپری گاز فلفل استفاده کردند که همین امر موجب اختلال تنفسی علی مطهری برای دقایقی شد.
۱۳ اردیبهشت ۹۳/ علی یونسی: دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت‌ها که قرار بود برای شرکت در مراسم یاد بود مرحوم بهمن بیگی در برنامه‌ای تحت عنوان «همایش اقوام و اقلیت‌ها» در تالار سرپوشیده ورزشگاه شهید دستغیب شیراز سخنرانی کند، به دلیل مسائل امنیتی، محل سخنرانی وی به تالار احسان انتقال یافت. اما در حالی که علی یونسی در این تالار مشغول سخنرانی بود عده‌ای با سر دادن شعار‌هایی نظیر «مرگ بر فتنه‌گر» باعث ایجاد اخلال در سخنرانی وی شدند.
۹ اردیبهشت ۹۴/ علی یونسی: هنگامی که حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در شهرستان گراش استان فارس سخنرانی می‌کرد، با اعتراض یکی از حاضرین در جلسه همراه شد و گروهی دیگر از حاضرین در جلسه نیز به این فرد معترض شدند که این کار باعث بی نظمی در جلسه شد .۳ آبان ۹۴/ موسوی لاری: اشخاصی به ظاهر دلواپس در شهر قرچک ورامین به رهبری یکی از نمایندگان مردم در مجلس نهم سعی در برهم زدن مراسم سخنرانی حجت الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات کردند و با حمله به او موجب افتادن عمامه موسوی لاری شدند.
۳ دی ۹۵/ حسینعلی‌امیری: معاون پارلمانی رئیس جمهوری که در نمازجمعه یزد شرکت کرده بود، با اعتراض و پرتاب مهر و تسبیح از سوی عده‌ای مواجه شد. البته او در نهایت سخنان خود را به پایان برد.
***
این قصه سر دراز دارد
حال که در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم تعدد حضوردلواپسان در نشست‌های اصلاح طلبان و بزرگان نظام فزونی یافته است تا نقش معترضین به سیاست‌های حسن روحانی را ایفا کنند و اعتراضات‌شان هم دستاویزی شود برای رسانه‌های مخالف دولت تا به واسطه آن؛ افراد را معترض به سیاست‌های دولت یازدهم نشان دهند؛ چنانچه از روز گذشته رسانه‌های اصولگرا بر روی ماجرای اعتراض کارگران در مراسم سخنرانی رئیس جمهوری اقدام به داستان سرایی کردند و در صدد بودند تا کارگران را در مقابل حسن روحانی قرار دهند. به هر روی، بی‌شک ایجاد اغتشاش در مراسم رئیس جمهوری آخرین اخلال‌گری این گروه نخواهد بود و این قصه سر دراز خواهد داشت، چراکه تاکنون ساز و کاری برای جلوگیری از اقدامات آنها نبوده است! تاجایی که روز گذشته حتی صدای اصولگرایان هم به خاطر این تشویش و بی‌نظمی غیرقابل کنترل در مراسم‌ها درآمد.حسن بیادی، عضو جبهه ایستادگی، در این باره گفت: «آنهایی که مسئول حفظ امنیت هستند باید با تشنج‌آفرینی‌ها برخورد کنند و امنیت را برای همه کاندیداها فراهم سازند، کسانی که از این نوع برخوردهای تشنج آمیز حمایت می‌کنند و می‌خواهند مراسم سخنرانی رئیس جمهور را بر هم بزنند باید بدانند که این نوع اختلالات در چنین مراسم‌هایی به نفع حسن روحانی است و قطعا بر سبد رای او تاثیرگذار خواهد بود.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)