کد خبر: ۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
آنچه می خوانید ترجمه یکی از سخنرانی های مرحوم امام موسی صدر است که برای نخستین بار به فارسی منتشر می‌شود. از تاریخ دقیق ایراد این خطابه و نیز محل ارائه آن چندان اطلاعی در دست نیست اما متن عربی آن در جلد یازدهم از مجموعه دوازده جلدی «سیره الامام السید موسی الصدر» چاپ شده است.
روز مبعث نقطه شروع اسلام و آغاز نزول قرآن کریم است. نزول قرآن به دو گونه بوده است؛ یکی به صورت یکباره که در قرآن از آن به «انزال» تعبیر می شود، مثل «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَـه الْقَدْرِ» و «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَـه مُّبَارَکَـه» و «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ.» نزول یکباره بر قلب پیامبر در ماه رمضان بوده است.

بعد از آنکه تزول قرآن تمام شد و آیاتش استوار شد، نوبت تنزیل و تفصیل رسید. تنزیل در لغت یعنی نزول تدریجی و ترتیبی. بنابراین، قرآن از این روز (مبعث) به مدت 23 سال به صورت تدریجی نازل شد تا به مردم ابلاغ شود. به همین سبب است که این روز و این شب را روز مبعث و شب نزول قرآن را لَیْلَـه الْقَدْر می نامیم، بدون اینکه میان این دو منافاتی باشد. به این شواهد قرآنی توجه کنید: «کِتَابٌ أُحْکِمَتْ آیَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ.» یعنی دو بار نازل شده؛ یک بار تحکیم شده و بار دیگر تفصیل داده شده است. آیه دیگر، آیه ای است که اشاره دارد بر اینکه پیامبر پیش از آنکه دستور بیان و قرائت قرآن به او برسد، از محتوای آن باخبر بود: «لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ. إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ. فَإِذَا قَرَآنها فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ. ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ.» با این توضیح، فلسفه اینکه سالروز مبعث پیامبر(ص) و آغاز رسالت آن حضرت را جشن می گیریم، مشخص شد.


*محمد(ص) و اسرا

اما «اسرا»، یعنی سیر کردن در شب که خداوند در شبِ چنین روزی نصیب پیامبرش کرد. این واقعه در قرآن کریم این طور آمده: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الاقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ.» و هدف از این اسرا چنین بیان شده: «لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ.»

*محمد(ص) و معراج

در مورد معراج هم در سوره نجم آیات بسیاری هست. قرآن هدف از معراج را این طور بیان می کند: «فَأَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ مَا أَوْحَی. مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَی. أَفَتُمَارُونَهُ عَلَی مَا یَرَی.» و بعد از چند آیه می گوید: «لَقَدْ رَأَی مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْکُبْرَی.» در شب اسرا خداوند جسم بنده اش، محمد(ص) را شبانه از مکه تا مسجدالاقصی و از آنجا تا جاهایی که جز خودش کسی نمی داند، سیر داد تا به او وحی کند و از نشانه های بزرگ پروردگارش ببیند.

*سِرّ تقارن مبعث و معراج و اسرا

همان طور که می دانید، مبعث نقطه آغاز و حرکت اسلام است و اسرا، عبارت است از انتقال پیامبر(ص) از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی و این یعنی توسعه و گسترش اسلام و تصدیق دیگر پیامبران: «لانُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِن رُسُلِه.» و وارث ادیان آسمانی بودن و مقدس شمردن و محترم داشتن سایر ادیان و مرتبط دانستن آنها با یکدیگر. بنابراین، توسعه و گسترش اسلام و تصدیق پیامبران و تأیید ادیان آنان، در یک روز جمع شده است. در بعضی از آیات سوره اسرا به طور صریح بر احترام اسلام نسبت به همه ادیان تأکید شده است: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَی وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الاخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ.» این آیه اعتراف و تأییدی است بر اینکه همه ادیان از طرف خداست و ما بین پیامبران او هیچ فرقی نمی گذاریم.

معراج یعنی بلند نظری انسان، یعنی عروج انسان به آسمان و وصال با خدایش. قرآن، واژه «عبد الله» را در جریان اسرا و معراج تکرار می کند و می گوید: «بنده خود را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر دادیم»، «بنده خود را به آسمان عروج دادیم»، «خدا به بنده خود وحی کرد.» گویی قرآن می خواهد با تکرار این واژه حقیقت انسان را نشان دهد. نمی گوید محمد(ص) بشر نیست، اگرچه او سرور همه انسان هاست. می گوید: «أسری بِعَبدِهِ.» می خواهد مسیر و روش و رسالت ما را مشخص کند و بر اینکه پیامبر(ص) رهبر ما و الگوی نمونه زندگی ماست، تأکید کند. مسیر ما از بعد مادی از این شهر به آن شهر است و از بعد آسمانی به سوی خداست. این خط و مسیر ماست. اسلام مجموعه ای است از این سه عنصر، یعنی: مبعث و اسرا و معراج و با تقارن این سه، اسلام حقیقی شکل می گیرد و با نبود یکی از اینها بقیه هم معنایی نخواهند داشت. زندگی در سایه مبعث عبارت است از تکریم تعالیم اسلام و عمل به آنها. زندگی کردن با اسرا، یعنی همراهی با پیامبر(ص) در این سفر و تقدیس مبدأ و مقصد این سفر و میان این دو فرقی قائل نشدن. زندگی کردن با معراج، یعنی به یاد آوردن بلند نظری انسان و آسمانی بودن او و آن بعد از ابعاد انسان که با پیامبر(ص) حرکت می کند و در راه و مسیر رسالت آن حضرت قدم برمی دارد.

برچسب ها: امام موسی صدر ، بعثت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)