کد خبر: ۲۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
بلاي وعده‌هاي نجومي
نوبخت: براي افزايش سه‌برابري يارانه‌ها بايد قيمت‌حامل‌هاي انرژي ٦ برابر می شود علي لاريجاني: منابع‌نداريم يارانه‌ها را اضافه‌كنيم
روزنامه اعتماد - گروه سياسي، «مي‌توانيد يا دل‌تان مي‌خواهد؟» اين سوالي است كه سخنگوي دولت يازدهم از كانديداهايي مي‌پرسد كه با وعده سه برابر كردن يارانه‌ها پا به عرصه رقابت‌هاي رياست‌جمهوري گذاشته‌اند. وعده‌هايي نجومي كه نوبخت به همه كانديداهاي رقيب مي‌گويد: «دل ما هم مي‌خواهد اما منابع كشور اجازه چنين كاري نمي‌دهد.» محمدباقر نوبخت در جلسه هفتگي خود با اصحاب رسانه به تفصيل به مهم‌ترين شعارهاي انتخاباتي رقباي رييس دولت يازدهم پرداخت. او افزايش سه برابري يارانه‌ها را تنها به شرطي امكان‌پذير دانست كه قيمت حامل‌هاي انرژي را شش برابر زياد كنيم. موضوعي كه البته سخنگوي دولت طبق آمار و مستند به احكام ديوان محاسبات آن را اعلام كرد و گفت: «كل فروش شركت پالايش و پخش ٣٦ هزار و ٨٠٠ ميليارد تومان است اما همه را كه نمي‌تواند بين مردم تقسيم كند. سهم سازمان از شركت پالايش و پخش ٢٣ هزار و ٩٠٠ ميليارد تومان است. سهم شركت گاز در اين محاسبه ١٥ هزار و ٤٠٠ ميليارد تومان و شركت برق ١٦ هزار و ٧٠٠ ميليارد تومان است كه در مجموع ٦٩ هزار ميليارد تومان مي‌شود كه سهم شركت برق براي سرمايه‌گذاري در بخش خود در نظر گرفته شده و از اين محاسبات كنار رفت. بنابراين با احتساب كسورات قانوني ٣٦ هزار و ٤٠٠ ميليارد تومان باقي مي‌ماند كه سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي‌تواند آن را در اختيار داشته باشد. در سال ١٣٩٥، ٤١ هزار ميليارد تومان يارانه نقدي پرداخت شد و علاوه بر آن ٤٨٠ ميليارد تومان به موضوع سبد امنيت غذايي و ٥٠٠ ميليارد تومان به موضوع سلامت اختصاص داده شد. پس كل پولي كه در اختيار دارد٣٦ هزار و ٤٠٠ ميليارد تومان اما پرداختي آن ٤٢ هزار ميليارد تومان است و مابه‌التفاوت آن را از خزانه برداشتيم. وي در ادامه گفت: من به صداقت و شرافت كساني كه طرح افزايش يارانه را مطرح مي‌كنند، شك ندارم اما اين حرف بسيار قابل‌تامل است و اميدوارم منظورشان افزايش يارانه اقشار كم درآمد باشد كه البته آن هم ٣ تا٤ برابر افزايش يافته است و علي‌البركه‌الله هم براي آن گفته شد يعني آنها كه مستمري مي‌گرفتند يارانه‌شان هم افزايش يافته است. حالا بايد پرسيد كه منظور از افزايش يارانه افراد كم‌درآمد چيست و اينكه منظور اين است يارانه همه افراد افزوده شود؟
از نظر كارشناسي عدد مشخص است كه با داشتن بنزين ليتري هزار تومان و آنچه شركت پالايش و پخش كسب مي‌كند به دست مي‌آورد.اگر يارانه بخواهد ٢٥٠ هزار تومان باشد تقريبا بايد قيمت حامل‌هاي انرژي ٦ برابر شود كه اين روي اقتصاد ملي اثر مي‌گذارد و پول ملي را خراب مي‌كند.
كساني كه مي‌دانم بسيار باشرافت و باشخصيت هستند اما اين حرف‌ها را بيان مي‌كنند حداقل بگويند اين يارانه ٢٥٠ هزار توماني قرار است از چه جاهايي تامين شود و خوب است گفته‌هايي در جامعه منعكس نكنند كه اشتباه باشد. حتي شغلي كه مي‌گويند يك ميليون در سال ايجاد مي‌كنند. اين به چه قيمتي صورت مي‌گيرد و به چندبرابر بايد به پول‌هاي موجود اضافه شود؟
آيا مجاز هستيم چهره نظام را
نامطلوب جلوه دهيم؟
اما پاسخ نوبخت به كانديداهاي رقيب روحاني در انتخابات به آمار پرداخت يارانه ختم نشد. او به وضعيت سياهي كه از اين روزهاي كشور ترسيم مي‌شود هم اشاره كرد و گفت: آيا اين بحران و چهره سياه و غيرمعقولي كه از اقتصاد ملي ترسيم شده طي اين سه سال و نيم دولت تدبير و اميد ايجاد شده يا محصول عملكرد نظام جمهوري اسلامي طي ٣٨ سال گذشته است؟ همه اين سياه‌نمايي‌ها بيش از آنكه به اين دولت برگردد به نظام بر مي‌گردد و نمي‌دانم آيا ما مجاز هستيم كه چهره مطلوب نظام را نامطلوب و كريه نشان دهيم؟ بايد پرسيد اين كار به چه قيمتي انجام مي‌شود؟ وي با تاكيد بر اينكه وضع آنچنان كه گفته مي‌شود سياه نيست ولي مي‌دانيم كه وضع موجود، وضع ايده‌آل و مطلوب هم نيست، گفت: براي بررسي عملكرد دولت بايد نسبت وضعيت كشور در سال ٩٢ و حال را نگاه كرد. هر كس راجع به بخش خالي ليوان صحبت كند، درست است اما بايد ببينيم تا سال ٩٢ چقدر آب در ليوان بوده و تا سال ٩٥ چقدر آب اضافه شده و چقدر ديگر بايد اضافه شود و آيا مي‌شود به اين دولت اعتماد كرد كه بقيه ظرف را پر كند؟

وقتي به اين شرايط حال بحراني مي‌گوييد به سال ٩٢ چه مي‌گوييد؟
نوبخت به صحبت‌هايي كه در مورد بحراني بودن وضعيت از سوي كانديداها مطرح مي‌شود، اشاره كرد و گفت: در آغاز به كار دولت يازدهم، رشد اقتصادي منفي٦ درصد بوده كه اين وضعيت در حال حاضر مثبت است، آيا كارهاي انجام شده از سال ٩٢ تاكنون مورد توجه قرار گرفته است؟ وقتي شما به شرايط حال بحراني مي‌گوييد پس به سال ٩٢ چه مي‌گوييد كه تورم بالاي ٤٠ درصد و رشد منفي ٦ درصد بود؟ برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه و برنامه ١٠٠ روزه مشخص مي‌كند كه آيا مي‌شود با اين دولت ادامه داد يا خير؟ نوبخت افزود: اين سياه نمايي‌ها بيش از آنكه عملكرد سه سال و نيم دولت را زير سوال ببرد به نظام برمي‌گردد و نمي‌توان نظام را در خدمات به مردم ناكارآمد نشان داد.
اعتراض كارگران نشان‌دهنده فضاي آزادي بيان است
اما ماجراي روز كارگر و اتفاقاتي كه در حرم مطهر امام خميني و در حين سخنراني حسن روحاني روي داد از ديگر محورهاي سخنراني سخنگوي دولت بود.
نوبخت با بيان اينكه رسانه‌هايي كه حضور داشتند مي‌توانند شكوه، عظمت و صميميت اين نشست را گزارش كنند، افزود: اينكه در جلسه بزرگي به خصوص در اين ايام، يك جمعيت چند نفره بخواهند نظرات خود را اظهاركنند، نشان‌دهنده فضاي آزادي بيان است اما اينكه اين مساله چطور منعكس شود، فرق مي‌كند. من هم قبول دارم. در جلسه گذشته رسانه‌ ملي تنها سوال يك خبرنگار را نشان داد كه از من پرسيد، مي‌گويند چون روحاني كارنامه‌اي در اين دولت ندارد، معاون اولش او را در مناظره‌ها همراهي مي‌كند.» به هر حال اين نشان آزادي است. در يك فضاي بزرگ افراد بيايند و انتظاراتش را بيان كنند. اميدواريم بيش از اين بتوانيم به كارگران خدمت‌رساني كنيم تا هم حس كنند آزادي بيان و اعتراض دارند و هم زندگي شان بيش از پيش بهتر شود.

روحاني نامزد واحد اصلاحات و اعتدال
سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره احتمال كناره‌گيري حسن روحاني به نفع اسحاق جهانگيري در انتخابات رياست‌جمهوري نيز گفت: تاكنون هيچ تصميمي گرفته نشده است، آقاي جهانگيري همچون روز اول با انگيزه حضور دارد و برنامه‌هاي دولت آقاي روحاني را بيان مي‌كند؛ همچنين از عملكردهاي كابينه يازدهم صحبت مي‌كند.
نوبخت تاكيد كرد: نامزد واحد همه جريان‌هاي سياسي اصلاحات و اعتدال، آقاي روحاني است. البته يك شخصيت برجسته و مدير تواناي اصلاح‌طلب همچون آقاي جهانگيري در اين عرصه آمده است اما هيچ يك از اين جريان‌ها وي را به عنوان كانديداي اصلي شان معرفي نكرده‌اند. يك فرد مي‌تواند به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شود. به هر حال اميدوارم مردم در مشاركت حداكثري لايق‌‌ترين فرد را براي رياست بر قوه مجريه انتخاب كنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)