کد خبر: ۲۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی دولت :
سخنگوی دولت با انتقاد از سیاه نمایی برخی نامزدهای انتخاباتی از شرایط کشور، گفت: وقتی شما به شرایط حال، بحرانی می گویید پس به سال 92 چه می گویید که تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی منفی 6 بود؟
سخنگوی دولت با انتقاد از سیاه نمایی برخی نامزدهای انتخاباتی از شرایط کشور، گفت: وقتی شما به شرایط حال، بحرانی می گویید پس به سال 92 چه می گویید که تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی منفی 6 بود؟

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری خود این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره برخی وعده ها و انتقادات نامزدهای ریاست جمهوری مطرح کرد.

وی افزود: آیا این بحران و چهره سیاه و غیر معقولی که از اقتصاد ملی ترسیم شده طی این سه سال و نیم دولت تدبیر و امید ایجاد شده یا محصول عملکرد نظام جمهوری اسلامی در طی 38 سال گذشته است؟

نوبخت افزود: همه این سیاه نمایی ها بیش از آن که به دولت برگردد به نظام بر می گردد و نمی دانم آیا ما مجاز هستیم که چهره نظام را نامطلوب نشان دهیم؟ باید پرسید این کار به چه قیمتی انجام می شود؟

وی ادامه داد: وضع آنچنان که گفته می شود سیاه نیست ولی می دانیم که وضع موجود، وضع ایده آل و مطلوب هم نیست. برای بررسی عملکرد دولت باید نسبت به وضعیت کشور در سال 92 و حال نگاه کرد.

سخنگوی دولت گفت: هر کس راجع به بخش خالی لیوان صحبت کند،‌ درست است اما باید ببینیم تا سال 92 چقدر آب در لیوان بوده و تا سال 95 چقدر آب اضافه شده و چقدر دیگر باید اضافه شود و آیا می شود به این دولت اعتماد کرد که بقیه ظرف را پر کند؟

نوبخت یادآور شد: در آغاز به کار دولت یازدهم، رشد اقتصادی منفی6 بوده که این وضعیت در حال حاضر مثبت است، آیا کارهای انجام شده از سال 92 تا کنون مورد توجه قرار گرفته است؟ وقتی شما به شرایط حال بحرانی می گویید پس به سال 92 چه می گویید که تورم بالای 40 درصد و رشد منفی 6 بود؟

سخنگوی دولت گفت: برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه و برنامه 100 روزه مشخص می کند که آیا می شود با این دولت ادامه داد یا خیر؟

نوبخت افزود: این سیاه نمایی ها بیش از آن که عملکرد سه سال و نیم دولت را زیر سوال ببرد به نظام برمی گردد و نمی توان نظام را در خدمات به مردم ناکارآمد نشان داد.

**استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی جرم است

سخنگوی دولت همچنین درباره نحوه نظارت بر تبلیغات انتخاباتی گفت: تبلیغات انتخابات یک مراجع نظارتی دارد و ما هم مقید هستیم از امکانات دولتی استفاده نکنیم.

نوبخت افزود: حتی شخصی از دولت که قرار بود سمت رییس ستاد انتخابات رییس جمهوری را داشته باشد استعفا داد.استفاده از امکانات دولتی در انتخابات جرم و ممنوع است و از برخورد با متخلفان استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره قرادادهای موقت کارگران اظهارکرد: قانون کار قراردادهای موقت را به رسمیت شناخته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همکاران من در وزارت کار نسبت به امنیت شغلی کارگران حساس هستند که امیدواریم این کار شکل بگیرد؛ قانون به گونه ای اصلاح شود که حقوق کارگران و کارفرمایان را تامین کند و شرایط را برای ایجاد 955 هزار شغل در سال فراهم کند.

نوبخت درباره مطالبات سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: گفته می ‌شود 120 هزار میلیارد تومان مطالبه تامین اجتماعی است که این ادعا حتما باید توسط سازمان حسابرسی بررسی شود اما آنچه که تاکنون این سازمان تایید کرده 60 تا 70 هزار میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت عدم تعلیق تحریم ها از سوی ترامپ، چه اقدامی انجام خواهید داد، افزود: در خصوص برجام باید گفت یک قرارداد بین جمهوری اسلامی ایران و 6 دولت خارجی است و همه موظف به اجرای آن هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: هر یک بخواهند از تعهدات برجام سر باز بزنند، برجام برخورد با آن ها را مشخص کرده است و اگر این اتفاق از سوی دولت آمریکا رخ دهد، از ظرفیت ‌های قراداد برجام استفاده خواهیم کرد و کوتاه نخواهیم آمد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دریافت غرامت شهدای منا از عربستان گفت: برای شهدای حادثه سقوط جرثقیل اعلام شده است که مبالغی درنظر گرفته اند اما در بحث شهدای منا همچنان پیگیری ها ادامه دارد.

**روابط راهبردی ایران و روسیه را به سابقه تاریخی تعمیم نمی دهیم

وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و روسیه نیز گفت: در حافظه تاریخی نقطه‌ های تاریکی در ارتباط با روسیه داریم و برای همین نسبت به پیشینیان خود اعتراض داریم که چرا امتیازاتی را به روسیه داده ‌اند اما رابطه استراتژیک و راهبردی ایران و روسیه را نمی توانیم به سابقه تاریخی بین دو کشور تعمیم دهیم.

سخنگوی دولت افزود: امروز بازار بزرگ روسیه در اختیار ما قرار دارد، در منطقه آزاد ارس، کشت گلخانه ‌ای کشاورزی دایر است، همچنین بخشی از بازار لبنیات این کشور در اختیار ما قرار دارد.

**تکمیل مسکن مهر در برنامه دولت است/مسکن کالای سوداگری بازار نیست

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت برای تکمیل مسکن مهر گفت: بخش قابل توجهی از مسکن مهر در دولت یازدهم تکمیل و تحویل شد.

نوبخت افزود: تکمیل مسکن مهر، مسکن حمایتی، مسکن روستایی و مسکن اجتماعی در برنامه دولت است.

وی ادامه داد: در سال ٩٥، هزار میلیارد تومان از سوی دولت به مسکن مهر کمک شد که از این مبلغ، ٨٠٠ میلیارد تومان آن به وزارت نیرو اختصاص یافت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نمی ‌توان مسکن را به عنوان کالای سوداگری به بازار برد.

**اعتراض کارگران نشانه آزادی بیان است

نوبخت همچنین درخصوص حواشی ایجاد شده در سخنرانی روز گذشته رییس جمهوری در جمع کارگران توسط برخی رسانه ها گفت: رسانه هایی که حضور داشتند می توانند شکوه، عظمت و صمیمیت این نشست را گزارش کنند.

وی افزود: اینکه در جلسه بزرگی تعدادی بخواهند انتقادات خود را بیان کنند، نشان دهنده فضای آزادی بیان است اما این که این مساله چطور منعکس شود، فرق می کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: امیدواریم بیش از این بتوانیم به کارگران خدمت رسانی کنیم تا هم حس کنند آزادی بیان دارند و هم زندگی شان بهتر شود.


**فیلتر شدن تماس صوتی و پخش زنده تلگرام و اینستاگرام تصمیم دولت نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره علت فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام و پخش زنده اینستاگرام گفت: باید دید که تماس صوتی را چه کسی فیلتر کرد؟ نظر دولت همان است که وزیر ارتباطات گفت.

نوبخت افزود: این اقدام از سوی دولت نبوده است و کسانی که این کار را انجام داده اند، باید درباره علت آن بگویند که امیدواریم این موضوع حل شود.

**منابع یارانه 250 هزار تومانی را بگویند

وی درباره امکان پرداخت یارانه 250 هزار تومانی به مردم نیز گفت: از نظر کارشناسی عدد مشخص است که با داشتن بنزین هزار تومانی و آنچه شرکت پالایش و پخش کسب می‌ کند، منابع برای پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومان تامین می شود.

سخنگوی دولت گفت: اگر یارانه بخواهد 250 هزار تومان باشد تقریبا باید قیمت حامل‌ های انرژی 6 برابر شود که این روی اقتصاد ملی اثر می‌ گذارد و پول ملی را خراب می‌ کند.

نوبخت افزود: کسانی که می ‌دانم بسیار باشرافت و با شخصیت هستند اما این حرف‌ ها را بیان می ‌کنند، حداقل به مردم بگویند قرار است منابع این یارانه 250 هزار تومانی را از چه جاهایی تامین کنند و گفته ‌هایی در جامعه منعکس نکنند که اشتباه باشد.

**روحانی نامزد واحد اصلاحات و اعتدال

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کناره گیری حسن روحانی به نفع اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: تا کنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است، آقای جهانگیری هچون روز اول با انگیزه حضور دارد و برنامه‌ های دولت آقای روحانی را بیان می‌ کند؛ همچنین از عملکردهای کابینه یازدهم صحبت می‌ کند.

نوبخت ادامه داد: نامزد واحد همه جریان های سیاسی اصلاحات و اعتدال، آقای روحانی است. البته یک شخصیت برجسته و مدیر توانای اصلاح طلب همچون آقای جهانگیری در این عرصه آمده است اما هیچ یک از این جریان ها وی را به عنوان کاندیدای اصلی شان معرفی نکرده اند.

سخنگوی دولت گفت: یک فرد می تواند به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شود. به هر حال امیدوارم مردم در مشارکت حداکثری لایق‌ ترین فرد را برای ریاست بر قوه مجریه انتخاب کنند.

**دولت از شفاف سازی استقبال می کند

نوبخت همچنین درباره گفته سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر کشف کالای قاچاق متعلق به وابستگان یکی از وزرا گفت: همانطور که در قوه قضاییه مطرح است، دولت هم انتظار پیگیری دارد و قطعا باید به مردم نتیجه بررسی ها اعلام شود، دولت از هرگونه شفاف سازی استقبال می کند.

**پرداخت 13 هزار و 250 میلیارد تومان بدهی بانک ها

وی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی بازار پولی و بانکی و برخورد با موسسات غیر مجاز گفت: در نظام بانکی موفق نشدیم آنچنان که تورم را پایین آوردیم نرخ سود را تقلیل بدهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به انتقادات به نظام بانکی افزود: انتقاد می شود که نظام بانکی کم اما گران تسهیلات می دهد، بانک های ما که علاقمندند تسهیلات زیاد و ارزان بدهند اما توانایی ندارند؛ چون سرمایه شان کم است و بخشی از سپرده ها که به افراد داده اند، هنوز برگشت داده نشده است.

نوبخت ادامه داد: گزارش مجمع عمومی بانک مرکزی در اردیبهشت سال 1392 نشان می دهد که دولت چقدر بدهی داشته است البته ما نمی توانستیم بگوییم چون این بدهی برای دولت قبل است، پرداخت نمی کنیم.

وی اضافه کرد: 13 هزار و 250 میلیارد تومان از مطالبات بانک ها از دولت را تقلیل داده ایم. سازمان حسابرسی میزان بدهی دولت به بانک ها را 42 هزار میلیارد تومان تایید می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: دولت یازدهم در حد 29 هزار میلیارد تومان سرمایه بانک ها را اضافه کرد.

نوبخت با بیان این که بانک مرکزی برخورد قاطعی با موسسات غیرمجاز داشته است، افزود: برای آن ها که صورت های مالی خوبی نداشتند، زمان قایل شدند و بانک مرکزی آن ها را به بستن تهدید کرد.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات ما همین موسسات هستند که بانک مرکزی در این جهت اقدامات لازم را انجام داده است؛ البته مشکل کامل حل نشده و باید آن را ادامه دهیم.

**قانون مدیریت خدمات کشوری همچنان حاکم بر استخدام ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تکلیف قانونی دولت برای افزایش فرصت شغلی گفت: در استخدام نیروی جدید همچنان قانون مدیریت خدمات کشوری حاکم است، به ازای هر سه نفر که خارج می شوند یک نفر می تواند وارد شود، ‌ضمن اینکه استخدام هر ساله داریم و تعداد نیروی انسانی در حال کاهش است.

**پرداخت دولت برای کمک به حل حاشیه نشینی مشهد

نوبخت درباره علت برگزار نشدن نشست شورای اجتماعی کشور با رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه و به تعویق افتادن آن گفت: جلساتی که در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار می شود را ما نمی توانیم گزارش دهی کنیم.

نوبخت افزود: در خصوص آسیب های اجتماعی هر 6 ماه یک بار توفیق داریم که شرفیاب شویم و خودشان به جهت اهمیت موضوع جلسه را اداره می کنند.

وی ادامه داد: آنچه از آبان 1395 تا اردیبهشت 1396 اتفاق افتاده همه دستگاه هایی که تقسیم کار شده بودند گزارش هایشان را آماده کردند که سازمان برنامه دو هزار و 700 میلیارد تومان در این زمینه پرداخت کرده که بخشی هم به حاشیه نشینی شهر مشهد اختصاص داده شده است.
وی اضافه کرد: در اولین فرصت که رهبری اجازه دهند شرفیاب می شویم و گزارش را ارایه خواهیم داد.

**گزارش سازمان بازرسی از استخدام در متروی تهران

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره علت استخدام بدون ضابطه در متروی تهران و نظارت دولت در این زمینه، گفت: نظارت بر عملکرد در قانون تقسیم شده و از نظر حسن انجام و اجرای قانون مسوولیت اصلی در قانون اساسی با قوه قضاییه است که از طریق سازمان بازرسی کل کشور صورت می گیرد.

نوبخت افزود: سازمان برنامه، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، سازمان حسابرسی و وزارت اطلاعات هم وظایف نظارتی دارند که به همین دلیل شورای دستگاه های نظارتی ایجاد شد تا با هم هماهنگی کنند. چون ممکن است این مساله به یکی از نامزدها برخورد کند ضمن احترام به همه نامزدها در این ارتباط سازمان بازرسی در جایگاه نظارت بر حسن اجرای قانون در این زمینه وظیفه داشت که گزارششان را هم ارایه کرده اند.

**خبر نادرست افزایش نیافتن شغل با وجود 19 میلیون گردشگر

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود حضور 19 میلیون گردشگر در طول چهار سال گذشته شغل ایجاد نشده است گفت: اینکه گردشگر اضافه شده است و منجر به افزایش شغل نشده است خبر نادرستی است.مرکز آمار ایران به خوبی گزارش های لازم را در این زمینه منتشر کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)