کد خبر: ۲۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور شش نامزد در استودیو صداوسیما با موضوع سیاست و فرهنگ آغاز شد. بار دیگر محمدباقر قالیباف تیر اتهاماتش را حواله دولت کرد و رویکردش مورد نقد نامزدهای همسویش نیز قرار گرفت.

دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور شش نامزد در استودیو صداوسیما با موضوع سیاست و فرهنگ آغاز شد. بار دیگر محمدباقر قالیباف تیر اتهاماتش را حواله دولت کرد و رویکردش مورد نقد نامزدهای همسویش نیز قرار گرفت.

 بر اساس قرعه کشی انجام شده پیش از این مراسم؛ آقایان جهانگیری، رئیسی، قالیباف، میرسلیم، روحانی و هاشمی طبا، به ترتیب شماره های یک تا شش را کسب کرده و با این ترتیب کنار یکدیگر در استودیو مناظره حضور یافته اند.

پیش از آغاز مناظره، سرود ملی پخش شد و هر شش نامزد به احترام آن ایستادند. سپس آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد.

حیدری بار دیگر مجری این مناظره بود. این در حالی است که قالیباف به اجرای او و ناعادل بودنش اعتراض کرده بود. حیدری در آغاز حادثه معدن آزادشهر را تسلیت گفت و افزود: این مناظره در سه بخش خواهد بود. در بخش اول نامزدها به قید قرعه، به سوالاتی طی 4 دقیقه پاسخ می دهند و دیگر نامزدها در دو دقیقه سخنان وی را نقد می کنند. در بخش دوم، هر نامزد به یک سوال پاسخ می دهد. در بخش سوم هم بخش جمع بندی برنامه است. کل مدت صحبت هر نامزد 24 دقیقه خواهد بود.

او در ادامه اطلاعیه کمیسیون تبلیغات انتخابات را قرائت کرد که در آن آمده بود: بر مبنای تجربه مناظره نخست و شکایات برخی نامزدها، با هدف برگزاری مناسب تر مناظره ها نکاتی را اعلام می‎کند. از جمله آنکه اگر برنامه های تبلیغاتی نامزدها دربرگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت دیگر افراد باشد، سازمان صداوسیما موظف به حذف آنهاست و به میزان مناسب هم فرصت احقاق حق خواهد داد. از این رو از نامزدها خواهشمند است این موضوع را مد نظر داشته باشند.

به گفته حیدری در این دستورالعمل از نامزدها خواسته شده بود که در مناظرات پیش رو به یاد داشته باشند که اهانت به دیگران مستوجب اعتراض و شکایت خواهد بود. همچنین سخنان نامزدها باید در چارچوب سوالات باشد. 

حمله قالیباف به وزیر دولت یازدهم

محمدباقر قالیباف نخستین کسی بود که به قید قرعه باید به سوالات پاسخ می‎داد. از او پرسیده شد: چگونه می توان بر شتاب رشد علمی افزود و جایگاه علمی کشور را در عرصه جهانی ارتقا بخشید؟

قالیباف هم سخنانش را با تسلیت حادثه تلخ معدن آغاز کرد و گفت: موضوع فرهنگ از مهمترین موضوعات جوامع است که دو نگاه به آن می شود. یک نگاه بدبینانه، قیم ماآبانه و بسته و کنترل و نظارت شدید و یک نگاه خوش بینانه که اصل را برآگاهی بخشی به مردم در نظر می گیرند.

وی با اعتقاد بر اینکه آموزش و پرورش می تواند مهمترین وزارتخانه موثر در این بخش باشد، از آثار مثبت و منفی عملکرد این وزارتخانه سخن گفت و افزود: در فاصله این دو مناظره اتفاقی افتاد. همان که سخنگوی قوه قضاییه گفت محموله مشکوکی مرتبط با یکی از وزرا کشف شد. سوال این است که در وزارت آموزش و پرورش که مسئولیت دارد، چرا واردات غیر قانونی انجام می شود؟ یا اگر قانونی است چرا غیرضروری است؟ این کار باعث نگرانی مردم نمی شود؟ چرا در راس وزارت آموزش و پروش این اتفاق می افتد؟ چطور مردم و معلمان و بازنشستگان و حق التدریسی ها به این وزارتخانه باید اعتماد کنند؟

او از لزوم اصلاح نظام بانکی و پولی سخن گفت که هیچ ربطی به سوال او نداشت و ادامه داد: اینگونه اتفاقات همیشه در کشور رخ می دهد. نه فقط در این هفته که همواره اینگونه است.

واکنش دیگر نامزدها به سخنان قالیباف؛ در موضوع حرف بزنید!

مصطفی میرسلیم نخستین کسی بود که به او واکنش نشان داد و با بی ارتباط خواندن سخنان قالیباف گفت: شما نگفتید که چرا کار علمی مناسبی انجام نمی شود؟ چرا پژوهش انجام نمی شود یا کپی می شود؟ برای بازنشستگان آموزش و پرورش چه باید کرد؟ چرا علی رغم کار علمی و پژوهشی، پروژه‎ها ادامه نمی یابند؟ میلیاردها هزینه کار پژوهشی شده است اما در دولت یازدهم به جز 7 مورد بقیه کنار گذاشته شد. کلی طرح پژوهشی در حوزه هواپیما داشیتم اما رفتیم هواپیما وارد کردیم و خوشحال هم هستند! آیا نمی شد حداقل در تولید قطعات از همان پژوهش های انجام شده استفاده کرد؟ مگر در دیگر کشورها این کار را نمی کنند؟

حسن روحانی هم در واکنش به سخنان قالیباف گفت: اگر می خواهیم فرهنگ را بالا ببریم، زیربنایش اخلاق است و نباید حقوق مردم را زیر سوال ببریم. فرضا کسی تخلف کرده است. کسی که باید بگوید تخلفی صورت گرفته چه کسی است؟ چطور قبل از اینکه محکمه ای حرفی بزند، آقای قالیباف به یک وزیر اتهام می زند؟ برای ارتقای آموزش در جامعه باید آزادی داشته باشیم وگرنه چطور جوانان به پیشرفت می رسند؟ وقتی به یک نماینده مجلس که برای سخنرانی دعوت شده حمله می کنند، می توانیم دانشگاه آزاد و متعالی داشته باشیم؟ آن هم نماینده ای که فرزند شهید عالیقدر مطهری است! باید در جامعه شرایطی فراهم شود که شکوفایی به وجود بیاید. دعای ربنای یک هنرمند را در ماه رمضان پخش نمی کنیم؛ آنوقت چطور می خواهیم دنبال تعالی آموزش و پرورش باشیم؟

مصطفی هاشمی طبا هم سخنانش را با تذکری آغاز کرد و گفت: اگر سوالی بشود باید همان سوال را پاسخ دهیم و از حاشیه رفتن خویشتن داری کنیم. اگر به سند پیشرفت آموزش و پرورش و اهداف 1404 و سند یونسکوی 2030 عمل شود آموزش و پرورش و آموزش عالی ما متحول خواهد شد. در آموزش و پرورش به امر تربیت کمتر توجه شده است. در حالیکه تربیت در کنار آموزش مهم است ولی به آن توجه نمی شود. اعضای علمی دانشگاه ها می توانند شغل دوم انتخاب کنند در حالیکه کارشان باید پژوهش و تحقیق باشد. اگر فقط به این کار بپردازند قطعا پیشرفت بیشتری خواهیم یافت. دانشگاه ها مرکز تربیت کادرهای آینده هستند، نباید از آن غافل شویم.

اسحاق جهانگیری هم در ادامه توسعه علمی کشور را مهم خواند و گفت: باید به مسائل آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان توجه شود. خوشبختانه در این دولت دریافتی معلمان به دو میلیوین و 850 هزار تومان رسیده اما هنوز هم مناسب نیست. دانشگاهها باید محیطی امن و با نشاط داشته باشند و اساتید با فراغ بال کار کنند. ما دانشگاه ها را به مراکز صنعتی مرتبط کردیم.

او با اشاره به اینکه قصد نداشته درباره این موضوع حرفی بزند اما چون قالیباف وارد بحث شده، او نیز توضیح می دهد، گفت: بنده تا روز چهارشنبه که جلسه هیات دولت بود فکر می کردم این اتفاق برای وزیر دیگری رخ داده است. ای مردم مظلومیت دولت را ببینید. می گویند وزیر قاچاق کرده است! در حالیکه دختر وزیر که بنده خدا بیکار بوده، قانونی لباس وارد کرده است. محموله ای که ارزش آن 200 میلیون تومان بود و هزینه واردات و گمرک آن کاملا پرداخته شده است. چطور این موضوع می شود موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاییه و کاندیدای ریاست جمهوری!!

در ادامه این مناظره، ابراهیم رییسی که می گفت حق مردم است که درباره برنامه های نامزدها به نتیجه برسد، گفت: بحث های دیگری که حق مردم را ضایع کند نمی پسندیم. رشد علمی در کشور به شدت کم شده است. برنامه ریزی برای جذب دانشجو و استاد متناسب با نیاز اقلیم های مختلف انجام نشده است. یک میلیون دانشجوی بدون کار داریم. فرهنگیان مشکل دارند. مشکلات آنها را مطرح کنیم. چطور محتویات صندوق فرهنگیان به بغما می رود؟ این موضوع فرهنگیان را عذاب می دهد. بیکاری دانشجو مهمترین مشکل ماست و عدم رشد علمی هم مشکل ما است. آقای روحانی باید پاسخگوی چهارساله این موضوعات باشند. 

دفاع قالیباف با حمله دوباره به دولت

محمدباقر قالیباف در پاسخ به نقد 5 نامزد دیگر، اظهار داشت: من هم قبول دارم که پژوهش و رشد علمی مشکل دارد، مدارس و دانشگاه های ما دچار مشکل است، معیشت معلمان دچار مشکل است، حق التدریسی ها دچار مشکل هستند، مدرسه ما آن اتفاقی می افتد که عده ای دانش آموز بسوزند، ما این حوادث را دیدیم و قبول دارم. 

وی تصریح کرد: من متعجبم آقای روحانی، من که درد مردم را می گویم اخلاق را رعایت نمی کنم؟ وقتی به این مشکلات اشاره می کنم می گویم دولت 4 درصدی ها و رویکرد 4 درصدی ها برای همین است. 

قالیباف گفت: دلال ها مشکلات گرانی ایجاد می کنند. قاچاق کالا و ارز بیشترین مشکل را ایجاد کرده است. ما دست آن وارداتچی که تکنولوژی و مواد اولیه بیاورد را می بوسیم. دختر وزیر آموزش و پرورش لباس بچه از ایتالیا می آورد آن وقت اقتصاد ما درست می شود؟این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: اقای جهانگیری می گوید دختر وزیر بیکار است، مظلوم است و برود این کار را انجام دهد! خب تکلیف بقیه چیست؟! اصل این واردات خطاست. نتیجه اش می شود این شرایطی که در آموزش و پرورش ایجاد می شود. این شرم آور است برای یک جامعه فرهنگی که این وضع معیشتی اساتید و معلمین و دانش آموزاش باشد . 

وی خطاب به روحانی گفت: علتی که 5 میلیون شغل ایجاد نمی شود و به محرومان رسیدگی نمی شود همین است. می گویند حقوق بگیر 57 میلیونی و 200 میلیونی ذخیره انقلاب هستند! واردات را می گویند مظلوم است! بعدم هم اگر ما  چیزی بگوییم می گویند قالیباف بداخلاق است! من واقعا متاسفم!! امیدوارم ما انشالله به گونه ای عمل کنیم که همه رویه ها را به آرمان های بلند امام برگردانیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)