کد خبر: ۲۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مصطفی هاشمی‌طبا گفت: باید از هرزه گویی و دشنام گویی و کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می کند اجتناب کنیم.
 مصطفی هاشمی‌طبا گفت: باید از هرزه گویی و دشنام گویی و کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می کند اجتناب کنیم.

 مصطفی هاشمی طبا پنجمین نفری بود که در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پشت تریبون قرار گرفت.  از او پرسیده شد: مهمترین اولویت های سیاست خارجی دولت شما چیست؟  چه سیاستی برای جریان مقاومت و تروریسم دارید؟

او در پاسخ گفت: طبیعی است که نگهداری شأن جمهوری اسلامی در همه دنیا از یکسو و ارتباطات حسنه و تعامل فی مابین دولت جمهوری اسلامی با دولت های دیگری که به رسمیت شناخته شده اند از سوی دیگر در تمام زمینه ها مورد نظر است.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: البته بستگی به عملکرد و نگاه دولت های طرف های مقابل دارد. اما تدبیر ما در برابر دولت های مختلف باید متفاوت باشد. طبیعتا ما همسایگانی داریم که با حفظ عزت و اقتدار خودمان باید با آنها در تعامل باشیم. فرهنگ ارتباطی بر اساس آنچه که در تاریخ اسلام و  آموزه های اسلامی است؛ باید باشد.

وی گفت: حسب این آیه شریف قرآن وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه ،باید از هرزه گویی و دشنام گویی و کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می کند؛ اجتناب کنیم. طبیعی است که باید همواره در برابر عناصری که از صهیونیست ها و استکبار جهانی دستور می گیرند؛ مقاومت کنیم. اگر انعطاف داریم ولی استقامت هم باید داشته باشیم.

هاشمی طبا در مورد منطقه و تهدیدهایی که مقابل کشورهای همسایه است، نیز گفت:‌ در درجه اول مردم آن کشورها باید به آینده خود فکر کنند و با آنها مبارزه کنند. ما همچنان که در گذشته هم بوده، طبیعتا از طریق کمک های فرهنگی و مستشاری در ارتقای توان ها برای استقامت تلاش و کوشش می‎کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال با دیپلماسی مثبت با عناصری که از تروریست حمایت می کنند باید تعامل داشته باشیم تا آنها را هم تعدیل کنیم. اما یادمان نرود که اگر بخواهیم موضوع را به سادگی ببینیم و در هر مورد، برنامه برای پیشرفت کار نداشته باشیم،‌ ضربه خواهیم خورد. باید با استراتژی صحیحی که نظام تصمیم می گیرد، تصمیمات لازم را به اجرا درآوریم. بنابراین باید نیروهای دفاعی خود و عناصر فرهنگی در کشورهای دیگر را تقویت کنیم.

نقد دیگر نامزدها؛ اسکار فرهادی فرهنگ ساز است

اسحاق جهانگیری درباره این موضوع با بیان اینکه ما در زمینه سیاست خارجی نیازمند این هستیم که از تمام ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم، گفت: ما باید بر اساس منافع ملی راهبرد ملی را پیش برده و به دیپلماسی عمومی کشور هم توجه کنیم. ما می توانیم با کشورهایی که می توانند چهره دقیقی از ایران تصویر کنند، مراوده داشته باشیم.

او ادامه داد: هنرمندان می توانند در عرصه بین المللی بدرخشند و چهره فرهنگی ایران را به دنیا معرفی کنند. اصغر فرهادی یک فرد است که در اسکار جایزه می گیرد. او با تمام محدودیت هایی که وجود دارد فیلم تولید می کند و بعد همین موضوع جایزه گرفتن او تبدیل به یک فرهنگ می شود.

جهانگیری با بیان اینکه توریسم یکی از دیپلماسی های عمومی است که می توانیم روی آن حساب کنیم، گفت: ما باید قدرت نرم ایران را همراه با قدرت سخت ایران که همان قدرت دفاعی است؛ تقویت کنیم.

در ادامه ابراهیم رئیسی نیز در نقد سخنان هاشمی طبا، گفت: باید دیپلماسی کشور متاثر از وضعیت اقتصادی کشور باشد و بازار صادرات را فراهم آورد. سهم ما از صادرات در منطقه چقدر است؟ روابط ما با همسایگان باید خوب باشد. رابطه ما با عراق خوب است اما سهم مبادلات ما با عراق چقدر است؟ الان که بیکاری و فقر مساله اصلی کشور ماست، دیپلماسی ما هم باید در این راستا قرار بگیرد.

وی با تاکید بر شان مردم ایران در خارج از کشور، ادامه داد: نباید به پاسپورت ایرانیان توهین شود. متاسفانه این دولت در موارد متعددی به این موضوع بی توجه بوده است.

قالیباف هم سیاست خارجی را ارکان جدی هر حکومتی خواند و گفت: دولت ها با توجه به شرایط بین المللی، بدون هماهنگی و گفت وگو با دیگر ملل و دول نمی توانند پیش بروند. باید به دیپلماسی قدرت، مذاکره و عمومی و اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است. اگر دولت یازدهم می گوید که در دیپلماسی مذاکره موفق بوده به دلیل آن است که قبلا در دیپاماسی قدرت موفق بوده ایم که آنها پای میز مذاکره آمدند. اما الان انسجامی در حوزه بین الملل نداریم. ما در دولت مردم وزارت امورخارجه و تجارت بین الملل خواهیم داشت و از بازار 400 میلیونی منطقه استفاده می کنیم. رویکرد کشور ما واردات است د رحالیکه باید به صادرات تغییر یابد.

میرسلیم هم از هاشمی طبا پرسید که چطور می خواهید از خون شهدا دفاع کنید؟ چطور می خواهید با کشورهایی که مرزبانان ما را مورد حمله قرار می دهند، مذاکره کنید؟ چطور می خواهید جلوی برداشت از آب های مشترک را بگیرید؟ چطور می خواهید با قطری ها مذاکره کنید درباره مخازن مشترک؟ با تفلیسی ها چطور می خواهید مذاکره کنید که زن ایرانی را لخت می کنید؟ سیاست خارجی که این نیست بگوییم در برجام مذاکره کرده ایم؟ چهار سال به حقوق ما در رابطه با کشورهای همسایه بی توجهی شد.

حسن روحانی نیز در نقد گفته‎های میرسلیم، تأکید کرد: بسیار مهم است که ما هم از قدرت دیپلماسی برای ثبات منطقه استفاده کنیم و هم جایگاه خودمان را بالا ببریم. در روز اول در این دولت از اهرم سیاست خارجی استفاده شد. سال ها بود که این اهرم کنار گذاشته شده بود، ما توانستیم با این اهرم در تعامل با کشورهای دیگر حق و حرف خود را به کرسی بنشانیم، عده ای می گفتند هر چند مذاکرات به ثمر برسد، pmd را چه می کنید؟ که این را حل کردیم، این حاصل قدرت دیپلماسی ایران است، با همین قدرت دیپلماسی داریم برای سوریه مذاکره می کنیم. عزیزان ما به عنوان نیروی مستشاری رفتند و ما هم با مذاکره داریم مشکل را حل می‎کنیم.

وی با اشاره به حضورش در مذاکرات مختلف سیاسی کشور، ادامه داد: در مذاکرات سیاسی و جنگی حضور داشتم. دفاع مقدس ما تمام شد آیا همه حقوق استیفا شد؟ بقیه حقوق را باید دیپلمات ها می رفتند و احقاق می کردند. امروز در منطقه نیز این چنین است. ما با تکیه بر دیپلماسی است که موضوع سوریه را به بحث می گذاریم و باید از این قدرت استفاده کنیم.

دفاع دوباره هاشمی‎طبا: حل دفعی همه مسائل چراغ جادو می‎خواهد

هاشمی طبا درپاسخ به نقدها در پایان گفت: چند مسئله است که ما می توانیم ارتباطات خود را با همسایه هان به خوبی انجام دهیم. به جای آنکه به تضاد برسیم با همسایگانمان به تفاهم دست بیابیم. بحث صادرات انرژی و تعامل در این حوزه است.

وی افزود: یادمان باشد که اگر ما همه چیز را بخواهیم دفعتا و واحدتا حل کنیم چراغ جادو علاءالدین می‎خواهد! چرا که شعار بعضی دوستان، برای حل همه مشکلات کشور، یک شجاعت بی نظیر و یک جرقه است! در حالی که آنچه مجلس برای دولت تصویب می کند کفاف همین حالا را نمی دهد؛ برخی خرج تراشی می‌کنند. وجود ما به عنوان یک نیروی پر استقامت در منطقه معنی می دهد. من عرض کردم که اگر ما تحریم شده بودیم؛ استقامت کردیم و هزینه ها را کم کردیم.

او معتقد است: «اما آن اقتصاد مقاومتی که رهبری گفتند، اصلش صادرات است، ما نگوییم صادر کننده زالو صفت، ما باید در کنار صادر کننده داخلی، سرمایه گذار خارجی را هم یپذیریم. ما باید تضمین لازم به سرمایه گذار خارجی بدهیم تا رشد اقتصادی داشته باشیم، همانطور که گفتم فضاهای فرهنگی در کشور باید مورد اعتماد قرار گیرد تا ایران به عنوان جایی مناسب برای سرمایه گذاری شناخته شود. امروز اگر چیزی به کشورهای مسلمان صادر شود، آنها این شی را به عنوان محصول انقلاب می دانند، ما در فناوری و تولیدات نیروهای خوبی داریم. اما آنها نیاز دارند که تضمینی برای آینده به آنها داده شود و این کار را هرچه بیشتر زیر نظر اقتصاد مقاومتی انجام دهیم، می تواند به نتیجه مثبت برسد.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)