کد خبر: ۲۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
دکتر حسن روحانی در دیدار با طیف‌های مختلف زنان:
دکتر حسن روحانی با یادآوری سوابق برخی از نامزدها می‌گوید: «شما برگردید به بخش‌نامه‌های جنسیتی خودتان نگاه کنید، کارنامه ما روشن است. ما تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیریم، ما ظلم جنسیتی را نمی پذیریم، ما فضای امنیتی نمی‌خواهیم».
شرق، آمنه شیرافکن: از هفت‌تیر به سمت شیرودی جمعیت زیادی در حرکت‌اند. آهسته مسیر خود را به سوی جنوب میدان هفت‌تیر ادامه مي‌دهند. نمادهای سبز و بنفش از دیگر آدم‌ها متمایزشان می‌کند. ورودی شیرودی غوغایی است. داخل اما شعار و شعار. خیلی‌ آدم‌ها گویی از گوشه و کنارر شهر آمده‌اند تا مستقیم خواسته‌شان را با صدای بلند به حسن روحانی بگویند. همان خواسته‌هایی که هنوز تا تحقق‌شان، یک دوره ریاست‌جمهوری دیگر راه مانده‌ است. روی برخی پلاکاردها نوشته‌اند «لزوم حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها». برخی از حقوق برابر گفته‌اند و اکثریت سالن شعارهای رفع حصر و ممنوع‌التصویری سر می‌دهد. زنان روز گذشته نه به خاطر تشویق تیم‌های ورزشی، که برای دیدار با حسن روحانی راهی استادیوم شهید شیرودی شدند. بااین‌حال در کنار حضور، مطالبات‌شان را یکی پس دیگری روی پلاکاردهایی دست‌نویس کرده بودند. آنها از برابری حق خروج از کشور، برابری در حقوق، برابری در حق حضانت از فرزند، برابری در درآمد، برابری در مناصب سیاسی و مطالبات دیگر مي‌گفتند. حسن روحانی اما با صدایی که نشان از سرماخوردگی دارد پشت تریبون سخنرانی رفته تا از نکاتی بگوید که حالا زنان ایرانی را بیش از هر زمان دیگری به حضور در پای صندوق رأی دعوت می‌کند.از اندیشه انسان‌هایی گفت که آمدن‌شان می‌تواند به عقبگرد مسائل زنان منتهی شود. از آنهایی که به گفته روحانی یک روز در جلسه‌های خصوصی از توقیف شبکه‌های اجتماعی مي‌گويندو به یکباره در تلويزیون آدم دیگری شده و سراپا از آزادیخواهی می‌گویند. فریاد زد که جامعه ما و جوانان ما فضای امنیتی نمی‌خواهند. از حقوق زنان گفت و کنایه‌ای زد به افردی که در پس ماجرا اعتقادی به حقوق زنان و کار و اشتغال زنان ندارند و گاهی جلوی تلويزیون ادای روشنفکرها را درمی‌آورند.

گشت ارشاد براي مبارزه با فساد مي‌خواهيم

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس پشت تریبون رفته و کوتاه به نکاتی اشاره دارد، یکی‌شان ماجرای گشت ارشاد است و نظارت مدام آن بر پوشش دخترها؛ می‌گوید «گشت ارشاد براي دخترانمان نمي‌خواهيم، گشت ارشاد براي مبارزه با فساد مي‌خواهيم».
آناهیتا شیرودی، فرزند شهید شیرودی هم دقایقی کوتاه پشت تریبون رفته و می‌گوید «خواهران و برادران با وعده نان نمی‌توان مردم را فریب داد. فریب کسانی که با وعده نان مردم را شیفته خود می‌کنند نخورید. روا نیست مخالفان آزادی، مردم را شیفته نان کنند، آزادی و معیشت با وعده محقق نخواهد شد».
شهیندخت مولاوردی، معاون زنان رئيس‌جمهوری، زهرا احمدی‌پور رئيس سازمان میراث فرهنگی، اشرف بروجردی رئيس کتابخانه ملی، پروانه سلحشوری نماینده مجلس، طیبه سیاوشی- نماینده مجلس- و جمع دیگری از زنان روی سن نشسته‌اند. یکی دو نفر نیز از خانواده امام خمینی؛ زهرا اشراقی و دخترش.

چرا به معدنی که مال شما بود سر نزدید؟

حسن روحانی جملاتش را مانند همیشه تأکیدی و کوتاه می‌گوید. خطابش البته در جای جای گفته‌هایش مشخص است و پرواضح. می‌گوید «چرا به معدنی که برای شما بود، سر نزدید؟ حرف‌هایی که در جلسه‌های خصوصی می‌زنید را آشکارا بگویید. شما می‌خواستید جوان‌های ما در حصر و انزوا باشند. مگر هر روز فشار نیاورید که فضای مجازی بسته شود؟»
مخاطب کنایه دیگر روحانی نیز مشخص است «آنها بگویند که در ۳۸ سال گذشته چه كار کرده‌اند؟ کارنامه ما در چهار سال روشن است. کارنامه کسانی هم که ۱۲ سال در یک منصب بوده‌اند، روشن است. ۸۶۰ هزار خانم را شما بی‌کار کردید. شما دم از اشتغال می‌زنید، ولی من از شما می‌پرسم اشتغال اهل سنت و اقوام مختلف ایران را قبول دارید؟ ما افتخار می‌کنیم در یک استخدام در ماه‌های گذشته ۵۳ درصد زنان توانستند قبول شوند و مشغول به کار شوند».

فضای کار مردانه بود

توضیح روحانی در موضوع اشتغال زنان تا اشاره به فضای مردانه کار پیش می‌رود «علت اینکه زنان ما نمی‌توانستند مشغول به کار شوند این بود که فضای کار ما مردانه بود. امروز ٢٣٠ نفر از مدیران شرکت‌های دانش بنیان از زنان هستند». تأکید دیگر روحانی این  است كه«مردم ما تحت تاثیر شعارهای فریبنده قرار نمی‌گیرند. یک اقلیت از تحول بیشتر نگران هستند. ما در یک مقطع بسیار حساس و تاریخی قرار گرفته‌ایم. سال ۹۲ مسیری برگزيدیم و اقلیتی در مقابل آن ایستاده‌اند. امروز همان اقلیت از تحول بیشتر و ادامه این شرایط نگران هستند».

فشار آوردید که اشتغال زنان متوقف شود

رئیس دولت یازدهم در میان جمعیت انبوهی از زنان و جوانان ایرانی به نکته کلیدی برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو اشاره دارد «هرگاه بانوان و زنان ما به صحنه آمده‌اند کار را تمام کرده‌اند، در زمان انقلاب وقتی پیروز شدیم که زنان به خیابان‌ها آمدند. اگر امروز در انتخابات زنان به صحنه بیایند، ما پیروز می‌شویم. همه ما تنها یک وظیفه داریم و آن دعوت از همه افراد برای حضور به پای صندوق‌های آرا است». کنایه روحانی این بار مستقیم قالیباف را نشانه رفته «شما توصیه‌تان در سال اول دولت یازدهم این بود که ۱۶ آذر را آزاد نگذاریم. شما همیشه به دانشگاه به عنوان تهدید نگاه کرده‌اید. شما می‌خواستید جوانان ما در حصر و محاصره و انزوا باشند. شما همان حرف‌‌هایی را که در جلسه‌ای خصوصی زدید آشکارا به مردم بگویید. شما مگر هر روز فشار نیاورید که فضای مجازی بسته شود. شما مگر هر روز فشار نیاورید که اشتغال زنان باید متوقف شود».

بخش‌نامه‌های جنسیتی‌تان فراموش نشود

او با یادآوری سوابق برخی از نامزدها می‌گوید: «شما برگردید به بخش‌نامه‌های جنسیتی خودتان نگاه کنید. شما به احکامی که صادر کرده‌اید نگاه کنید. کارنامه ما روشن است. ما تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیریم. ما ظلم جنسیتی را نمی پذیریم. ما آزادی اجتماعی و سیاسی می‌خواهیم. ما آزادی بیان و تفکر می‌خواهیم. ما آزادی انتخاب و تفریح برای ساعات فراغت‌مان می‌خواهیم. ما به دنبال امنیت واقعی و جامعه امن هستیم. ما فضای امنیتی نمی‌خواهیم».

ما نهادهای استثنا شده از مالیات نمی‌خواهیم

خطاب به دو نامزد رقیب می‌گوید: «به شما می‌گوییم ما خواهان امنیت واقعی در جامعه با وحدت و اتحاد در کل جامعه هستیم. ما جامعه چنددرصدی نمی‌خواهیم. ما ایران صددرصدی هستیم. ما قانون را برای همه دستگاه‌ها می‌خواهیم. ما نهادهای استثناشده از مالیات نمی‌خواهیم». رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برخی از مالیات نام می‌برند اما مالیات برای مردم خوب است ولی شما مالیات ندهید؟ نیز گفته «ما آزادی رقابت در اقتصاد می‌خواهیم. شما به دنبال رونق هستید ولی به معدنی که برای شما بود و معدنچیان در آن دفن شدند، سر نزدید. افتخار می‌کنم به پدری که فرزند مهندسش در این معدن مانده بود، ولی از پیشرفت ایران حرف زد».

گشت برای ما آرامش ایجاد نمی‌کند

روحانی با بیان اینکه ما به دنبال آرامش زنان و مردان هستیم، گفته «ما آرامش در خیابان را در پی اخلاق می‌خواهیم. گشت برای ما آرامش ایجاد نمی‌کند. وحدت و اتحاد ملت ایران و همزیستی مسالمت‌آمیز آرامش را می‌سازد. شما دم از اشتغال می‌زنید؟ من از شما می‌پرسم که آیا اشتغال زنان را هم قبول دارید؟ اگر قبول دارید قبل از دولت یازدهم چرا یک اشتغال برای زنان درست نکردید؟». روحانی همچنین می‌گوید: «هیچ کشوری با انزوا نتوانسته به پیشرفت ملی دست یابد. ما در ۲۹ اردیبهشت تصمیم خودمان را یک‌بار دیگر اعلام می‌کنیم. یک‌بار در سال ۹۲ تصمیم خود را اعلام کردیم و آن اعتدال و اصلاح بود و نه افراط در جامعه.» تهویه‌های سالن شیرودی خوب کار نمی‌کند. بااین‌حال زنان از تکاپو نایستاده و مدام شعار می‌دهند. حسن روحانی لیوان آبی می‌خورد و سخنانش را این‌طور خاتمه می‌دهد: «ما اجازه نمی‌دهیم آنها که در پی حصر ایران هستند، بر ملت ایران پیروز شوند. ما نمی‌گذاریم دو مرتبه تحریم را به ایران بازگردانید. ما اجازه نمی‌دهیم یک‌بار دیگر فضای امنیتی را به ایران بازگردانید. دوباره ایران، دوباره اسلام، دوباره اعتدال، دوباره امید».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)