کد خبر: ۲۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مشروح سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری
سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز جمعه 22 اردیبهشت بامحور مسایل اقتصادی همزمان و بطور زنده از شبکه یک ، شبکه جهانی جام جم، شبکه بین المللی خبر و رادیو ایران پخش شد.
ایرنا، طبق رسم قبلی قرعه کشی برای انتخاب صندلی ها و نوبت صحبت کردن در حضور هر 6 نامزد انجام شد و مصطفی هاشمی طبا در صندلی شماره یک، محمد باقر قالیباف در صندلی شماره دو، مصطفی آقا میرسلیم در صندلی شماره سه، حسن روحانی صندلی شماره چهار، اسحاق جهانگیری صندلی شماره پنج و سید ابراهیم رئیسی در صندلی شماره 6 مستقر شدند.
تاکنون نامزدهای انتخابات دو مناظره تلویزیونی را با محور مسایل اجتماعی و فرهنگی و مسایل سیاسی و فرهنگی در دو جمعه هشتم و پانزدهم اردیبهشت جاری برگزار و دیدگاه های خود را مطرح کرده اند.
در ابتدا مجری برنامه اطلاعیه کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را به شرح زیر قرائت کرد: «مطابق با ماده ۶۴ قانون انتخابات چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی، برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها دربرگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت دیگر نامزدها یا مغایر با قوانین باشد، صداوسیما موظف به حذف مطالب است.
همچنین طبق ماده ۷۱ قانون مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنها به هیچ وجه مجاز به هتک حرمت سایر نامزدها نمی‌باشند و طبق مقررات مجازات خواهند شد.
تفاوت سومین مناظره نسبت به دو مناظره پیشین در زمان جمع بندی پایانی است قبلا هر نامزد دو دقیقه فرصت جمع بندی نهایی داشت ولی امروز به هر نامزد 5 دقیقه وقت داده شد.
در آخرین مناظره که امروز ( بیست و دوم اردیبهشت ماه) برگزار می شود طبق اعلام قبلی کلیت موضوع، اقتصادی بود و نامزدها مشغول بیان دیدگاه ها و برنامه های اقتصادی خود، نقد سایر نامزدها و نیز پاسخگویی به سوالات در حضور مردم مشغول شدند. 
قرار گرفتن در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال نامگذاری شده و شاید حساسیت همه طبقات جامعه به مبحث اقتصاد همچنین نزدیک تر شدن به روز اخذ آرا سبب شد تا همانطور که پیش بینی می شد شروع مناظره 6 رقیب، جدی تر و تخصصی تر از دو برنامه قبل باشد و در همان دقایق ابتدایی مناظره رنگ جدل و مباحثه گیرد. 
قطعا هر 6 رقیب انتخاباتی می دانند که گفتار اقتصادی توجه هرچه بیشتر مخاطبان را جلب می کند به همین دلیل شعارهای اقتصادی آنها جزو پر رنگ ترین شعارها در طول دوره تبلیغات آنها بوده است.
حسن روحانی شعار آزادی و قدرت دادن بیشتر به بخش خصوصی تا جاییکه مطمئن شود دولت قصد رقابت و نیز مداخله در اقتصاد را ندارد عنوان کرده است.
سید ابراهیم رئیسی رسالت دولت خود را کار و کرامت و اصلاح ساختارهای فسادزا و نیز افزایش یارانه ها عنوان کرده است.
سید مصطفی میر سلیم نیز اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با توجه به اشتغال درون زا برای رفع بیکاری را بیان کرده است.
محمدباقر قالیباف بر کاهش بیکاری با ایجاد 5 میلیون شغل برای بیکاران در چهار سال دولت خود ذکر کرده است.
اسحاق جهانگیری دیگر نامزد انتخابات اقتصاد را برنامه اصلی دولت خود می داند و از سرمایه گذاران خواسته است وارد کار شوند چون از آنها حمایت خواهد کرد.
مصطفی هاشمی طبا نیز از افزایش درآمد مردم ، توجه به بخش کشاورزی و نیز صنعت گردشگری تصریح کرده است.

سوال 1)
نخستین سوال امروز درخواست از نامزدها برای اعلام برنامه مبارزه با قاچاق و کاهش واردات محور بود.

** اسحاق جهانگیری نخستین نامزدی بود که طبق قرعه کشی برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تولید داخل از محل قاچاق کالا آسیب می بیند که توسط کسانی انجام می شود که از رانت ها استفاده می کنند تا به تولید آسیب بزنند.
وی اظهارکرد: حتما یکی از مهم ترین سیاست هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده است، موضوع راه اندازی تولید داخلی است. تولید داخلی به صورت جدی از چند جهت آسیب می بیند که یکی از مهمترین آن قاچاق کالا است.
وی ادامه داد: قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می گیرد که می خواهند با این روش به اقتصاد کشور ضرر بزنند و از رانت ها استفاده کنند و فرصتی است که رانت جویان سعی می کنند اقتصاد داخلی کشور از مسیر واقعی منحرف کنند.
این نامزد ریاست جمهوری گفت: متاسفانه در گذشته قاچاق کالا به شدت افزایش پیدا کرد؛ زمانی که دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا آنچه که برآورد می شد حدود 25 میلیارد دلار بود که در طی این سه سال گذشته با برنامه ریزی دقیق قاچاق در مقطع فعلی به حدود 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که بخشی از آن بحث کوله بری ها و ته لنجی ها است، آنها از نظر مقررات کار خود را انجام می دهند. برای آینده هم برنامه دقیقی انجام گرفته است که 10 کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده دارند به سرعت با آنها مقابله می کنیم.
وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که در یک مقطعی از تاریخ مسایل کشور به سمت شعار رفتن رفت. به جای حل اساسی مسایل کشور با شعار به آن پرداخت شد. قاچاق به همین دلیل افزایش پیدا کرد. اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت، سیاست خارجی کشور به سمت تنش رفت. نمایندگان همان تفکر امروز در صحنه مبارزه حضور دارند و با همان شعارها و روش ها با مسایل کشور برخورد کنند. 
وی افزود: مردم باید دقت کنند که چقدر حرف هایی که نامزدها برای حل مسایل کشور می زنند حرف های واقعی است و چقدر شعارهای فربینده است. آقای کاندیداها برنامه اعلام کنند. که متاسفانه تا این لحظه برنامه ای دیده نشده است.
جهانگیری در ادامه افزود: آقای رییسی یک ماه مانده به ثبت نام گفتند، من تصمیمی ندارم و می خواهم در خدمت حضرت امام رضا(ع) باشم. بار دیگر در مناظره قبلی یک جزوه نشان دادند و گفتند 6 ماه است که روی این برنامه کار شده است. تا این لحظه ما آن برنامه که اعلام کردند را ندیدیم ؛ فقط یکسری شعار اعلام شده است.
این نامزد ریاست جمهوری گفت: خواهش می کنم کاندیداهای محترم از سابقه خودشان نترسند. سابقه را شفاف بگویند. بگویند ما این مسئولیت ها را داشتیم؛ در نیروی انتظامی بودیم این کارهای مهم را انجام دادیم؛ در قوه قضاییه بودیم با قاچاق اینگونه مبارزه کردیم؛ با فساد این گونه مبارزه کردیم.
وی افزود: کسی که بیشترین سابقه حضور در قوه قضاییه دارد و پاسخگوی سی و چند سال عملکرد قوه قضاییه باشد، آقای رییسی است. در مسوولان رده اول قوه قضاییه هیچ کسی به اندازه آقای رییسی نیست که به عنوان مقام اول قوه قضاییه بوده باشد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسوولیت های قوه قضاییه مبارزه با فساد و قاچاق بوده است. اگر ضعفی وجود دارد ایشان باید پاسخگو باشد. آقای قالیباف در یک دوره طولانی مسوول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودند؛ باید عملکرد خود را توضیح دهند.

**رئیسی: فعالیت دانشگاه پشتوانه فعالیت من است
سیدابراهیم رئیسی نامزد داوزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن تبریک عید نیمه شعبان اظهار داشت: بارها درباره برنامه هایم گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم پشتوانه برنامه کاری بنده فعالیت هایی است که در دانشگاه ها مختلف کشور انجام داده ایم.
وی در پاسخ به اظهارات جهانگیری در رابطه با سوال نخست، افزود: از زمانی که وارد عرصه انتخابات شدم با حمایت و کمک این پشتوانه علمی دانشگاهی برنامه های مدونی را تدوین و تهیه کرده ایم که در اختیار همگان قرار گرفته است.
نامزد دوازدهمین دور ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه نکته دوم درباره حضور بنده در قوه قضائیه است، با طرح این پرسش که قاچاق کالا از کجا تولید می‌شود؟ گفت: دستگاه اجرایی کشور در برخود با قاچاق کالا پروند برای قوه قضائیه تولید می کند و ما نیز می توانیم با آنها برخورد کنیم اما نکته مهم این است که مسئولان خودشان در بخش خصوصی مسئولیت نداشته باشند.
رئیسی افزود: بله، دولتی که مسئولان آن در بخش‌های خصوصی مسئول نباشند در عرصه کار برای مملکت باشند اما اگر خودشان در بخش خصوصی باشند و از این طرف کار دولتی انجام بدهند این موضوع نمی‌تواند تحقق پیدا کند.
او اظهارکرد: با قاچاق کالا، می‌شود برخورد کرد و از قاچاق 10 میلیارد دلاری کالا پیشگیری و یک میلیون شغل ایجاد کرد؛ این مساله کاملا امکانپذیر است و اگر مبادی ورودی کاملا کنترل شود تحقق می‌یابد.

**هاشمی طبا:114 اسکله متعلق به کیست؟
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای کشور ما برای کشوری که استقلال اش تضمین شده توسط رزمندگان، شهدا و مرزداران است؛ بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می شود.
هاشمی طبا افزود: من اطلاعاتی را که فقط از روزنامه های خودمان کسب کردم، عرض می کنم که نوشته اند که از 114 اسکله رسمی، قاچاق وارد کشور می شود.
وی اظهار داشت: در هیچ جای دنیا قابل درک نیست که چگونه است عناصر و افرادی می توانند از اسکله های رسمی، قاچاق وارد حیطه کشور کنند.
این نامزد ریاست جمهوری گفت: تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خودش را محکم کرده است و همچنین اظهار بر این است که مناطق آزاد، حداکثر رقمی که کالا در آن وارد می شود در حدود 450 میلیارد دلار است.
هاشمی طبا تصریح کرد: تقاضا دارم از برادارانی که اطلاعات بهتر و دقیق تری دارند؛ بگویند این 114 اسکله برای چه کسی است؟ چگونه باندهایی که قاچاق وارد می کنند؛ شناخته نمی شود و به مردم اعلام نمی شود و از آنها جلوگیری نمی شود.

**قالیباف : وقتی مدیران شما(دولت یازدهم) حقوق های نجومی می گیرند ادعای مبارزه با قاچاق می کنید؟
قالیباف در پاسخ به پرسش نخست ، خطاب به دولت فعلی گفت :در شرایطی که یک کارگر در ماه 800 هزار تومان حقوق می گیرد مدیران و وزیران شما حقوق های نجومی می گیرند و خود شما پاداش های چند میلیاردی برای خود و همکارنتان تصویب می کنند بعد ادعای مبارزه با قاچاق دارید .
وی اظهار داشت: هفته گذشته وزیر فرهنگی شما واردات غیر قانونی داشتند بعد ادعای مبارزه با قاچاق مبارزه می کنید ؟
شما که امروز نمی توانید امنیت سپرده گذاران مستضعف مثل موسسه اعتباری کاسپین و غیره را تامین کنید، چگونه می خواهید سرمایه وارد کنید و امنیت سرمایه را حفظ کنید .
نمی توانید با قاچاق مبارزه کنید ، چون وزیران شما مشغول کار تجاری خود هستند.
قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: شما مشغول کار خودتان هستید یک مدیر بانک شما 400میلیارد تومان را بدون روال از حسابی به حساب دیگر جابجا می کنند.

**روحانی: مبارزه با قاچاق کالا نیازمند توسعه رقابت است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مبارزه با قاچاق کالا نیازمند توسعه رقابت آزاد است و در این راستا باید با فرصت دادن به بخش خصوصی، جلوی فعالیت خصولتی ها یا گروه های خاصی که حامیان سیاسی یا امنیتی دارند گرفته شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: نخستین نکته در مبارزه با مساله قاچاق باید پرداختن به ریشه های مساله باشد و اینکه چرا اصلا قاچاق به وجود می آید؟
وی افزود: اگر کیفیت تولیدات داخلی را بالا برده و با قیمت ارزان تولید کنیم، دیگر قاچاقی نخواهیم داشت. امروز بحث قاچاق در جهان به اسلحه، موارد مخدر و قاچاق انسان محدود شده و قاچاق کالا نداریم، بر این اساس باید در کشور رقابت آزاد راه بیفتد.
روحانی گفت: باید به بخش خصوصی مهلت داد، نه اینکه خصولتی ها یا گروه های خاصی که حامیان سیاسی یا امنیتی دارند به میدان بیایند.
این مقام مسوول تاکید کرد: باید روستاهای مرزی مان به تولید کننده و استان های مرزی مان به واردکننده کالا تبدیل شوند تا جلوی برخی کالاهای قاچاق گرفته شود.
وی تصریح کرد: باید شفاف سازی شده و اجازه دهیم رسانه ها به بیان مسائل بپردازند، نباید وقتی خبرنگاری مساله املاک نجومی را پیش می کشد برویم و دستگیرش کنیم؛ بلکه باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم تا همه چیز شفاف سازی شده و جلوی قاچاق گرفته شود.

** میر سلیم : آقای جهانگیری برنامه اقتصادی خودتان چیست؟
میرسلیم گفت: آقای جهانگیری جنابعالی که به آقای رئیسی اعتراض می فرمایید که چرا برنامه ندارد، خودتان که محل سوال هستید برادر من. اول شما برنامه هایت را اعلام کن بعد به دیگران ایراد بگیر نه این که شعار بدهید که چرا آقای رئیسی برنامه ندارد، دیگران برنامه ندارند. لطف کنید در 5دقیقه بعدیتان بگویید برنامه تان چیست؟
وی افزود: اما موضوع 12میلیارد دلار قاچاق موضوع ساده ای نیست که شما از آن ساده می گذرید. فرض می کنیم درست می شود بفرمایید این چه خسارتی در کشور ایجاد می کند؟ چه بلایی به سر جوانان ما می آورد، چه مشکلاتی به لحاظ اشتغال ایجاد می کند؟ بفرمایید برای ما تکلیف روشن شود.
میرسلیم افزود: بعد هم بفرمایید که چرا در اوایل سال جاری ناگهان مسوولان گمرکی شما متوجه می شوند وسایل و امکاناتی وجود دارد که بشود به وسیله آنها تشخیص داد که دارد چگونه قاچاق انجام می گیرد. در این چهار سال خواب بودند؟ جنابعالی حواستان جمع نبودید که متوجه شدید قاچاق چگونه انجام می شود الان متوجه شدید الان این مسایل وجود دارد؟
وی گفت: این چه جور دقت نظری است که دارید. چهار سال است قاچاق مردم را بیچاره کرده است. می گویید دیگران برنامه دهند؟ خود شما بفرمایید چه برنامه ای داشتید که این اتفاق نیفتد؟ شما برای رد گیری مالی چه راه حلی پیش بینی می کنید چگونه می خواهید قاچاق را پیگیری کنید؟ چقدر اعتماد دارید به درست بودن 12میلیارد دلار دارید و به قول رییس 18میلیارد دلار نیست چگونه بررسی می کنید که کالای قاچاق چگونه وارد می شود.
*جهانگیری: نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصدی هستند
جهانگیری در جمع بندی سوال اول گفت: جناب آقای رییسی باید سابقه کارشان و برنامه ای که دارند را با هم تنظیم کنند و به اطلاع برسانند. اینکه قوه قضاییه با فساد و قاچاق مبارزه کرده و روز به روز اضافه تر شده است، معنایش این است که قوه قضاییه حداقل در مسوولیتی که ایشان داشته خیلی ضعیف عمل کرده است.
وی ادامه داد: ما در زمانی که دولت اصلاحات بودیم بحث قاچاق دو تا سه میلیارد دلار بود. آقای میرسلیم روزی که آن را تحویل گرفتیم قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود. من تعجب می کنم از کسی که یک دوره کار اجرایی هم کرده است این گونه حرف می زند. این که در سه سال موفق شدیم قاچاق کالا را به نصف تبدیل کنیم، این یک موفقیت است. دولت ایده آل شما قاچاق کالا را به 25 میلیارد دلار رساند باید انسان شرمنده باشد که این حرفها را می شنوند نه اینکه طلبکار باشد.
جهانگیری خطاب به قالیباف گفت که او خیلی خوب عادت کرده که مسایل خلاف را خیلی محکم بگوید و درادامه خطاب به ملت گفت: ملت ایران نه چند میلیارد تومان پاداش که اگر چند صد میلیون بنده پاداش گرفتم یا پاداش دادم معلوم شود بنده بقیه حرفهای ایشان را قبول می کنم. ایشان عادت کرده به حرف خلاف گفتن در این دوره. همه مطالبی که می گوید و تهمت می زند هیچ جا این مطالبش ثابت نشده است. آقای قالیباف شما راجع به حقوق های نجومی می گویید. فضای مجازی این مطلب را باز کرد. دولت با افتخار ایستاد برای مبارزه با حقوق های نجومی وبا افتخار گفت دیوان محاسبات رسیدگی کند و به هر میزان بود برخورد کند . تعدادی از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند. قوانین و مقررات اصلاح شد که احدی نتواند تخلف کند . رییس مجلس اعلام کرد براساس اقدام دیوان محاسبات تمام وجوه به خزانه برگشت داده شده است.
جهانگیری افزود: آقای قالیباف املاک مردم را چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور 2 هزار و 200 میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید. تخفیف های نجومی دادید. آپارتمان 10 میلیاردتومانی را 2 میلیارد تومان دادید. پول نگرفتید و گفتید 10 ساله بدهید. هرکس خواست ورود کند اجازه ندادید. در ستاد مبارزه با مفاسد که به ریاست خود بنده تشکیل شد و مسوولین قوه قضاییه و مجلس حضور داشتند این موضوع مطرح شد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: دادستان گفت ما تا الان به 59 مورد تخلف درآنجا رسیدیم. مجلس خواست تحقیق و تفحص کند رفتید لابی کردید و جلوی آن را گرفتید. چرا جلوی تحقیق و تفحص را گرفتید و نگذاشتند نمایندگان مجلس آن را شفاف اعلام کند؟ جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید و نگذاشتید شفاف سازی کند.
جهانگیری گفت: چرا کسی که افشا کرد متاسفانه 3 ماه در سلول انفرادی زندانی کردید؛ این یک شیوه برخورد است و یک شیوه برخورد همم دولت بود. آقایان با همان روحیه نظامی گری می خواهند همه مسایل کشور را حل کنند و پیش ببرند. بعد می آیند اعلام می کنند آقا وزرا این گونه اند. اگر وزیری تخلف کرد (دولت) با آن برخورد کرد. می گوید (قالیباف) امنیت سپرده گذاران، آقای قالیباف شما بیشترین تخلف در بانک هایی که حول و حوش شما بودند انجام دادید. اصلا این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید .
وی تصریح کرد: شما می دانید بانک قوانین امروز چه وضعی دارد؟ من فقط به خاطر رعایت مسایل ملی کشور نمی گویم. البته به نیروی انتظامی و سپرده گذاران می گویم. فرمانده نیروی انتظامی با تمام قدرت دنبال بنده بود که 10 جلسه گذاشتیم این مساله را حل و فصل کنم. شما می دانید در بانک شهر چه می گذارد. شما می دانید بانک سرمایه را با چه قیمت واگذار کردید.
جهانگیری افزود: ملت ایران باید بداند بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری بود به یکی از کسانی که مفسد اقتصادی (بود) به چه شیوه ای واگذار کردند. شما طلب کار (ازما) شدید؟ آقای قالیباف شما شدید طرفدار 96 درصد من شدم طرفدار 4 درصد. آقای قالیباف وقتی مردم ایران در سال 91 در تحریم ها گیر کرده بودند و دنبال دارو می گشتند و دنبال مسایل ضروری خود می گشتند شما در برج میلاد بستنی 400 هزارتومانی برای چه کسانی سرو می کردید؟ اگر نبود هشدار رهبری، آیا شما جلوی آن را می گرفتید؟
وی ادامه داد: آقای قالیباف نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصدی هستند من این تفکیک ها و خط کشی ها را قبول ندارم. بنده با تمام وجود از بخش خصوصی دفاع می کنم کارنامه من این را نشان می دهد . ولی همه می دانند با یک بخش خصوصی سر و سر نداشتم.


سوال 2)
دومین پرسش از نامزدها می خواست که برنامه های خود را درباره توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بیان کنند.
طبق قرعه کشی نخستین پاسخگو به سوال دوم سید مصطفی آقا میرسلیم بود.

** میرسلیم: خام فروشی نفت برای تامین کالاهای میانی و اساسی صرف شود
به گزارش خبرنگار ایرنا، میرسلیم پشت تریبون حاضر شد و کاهش خام فروشی را از سیاست های اصلی برنامه های بلند مدت و میان مدت خود ارزیابی کرد و گفت: باید خام فروشی نفت برای تامین کالاهای میانی و اساسی صرف شود.
میر سلیم : قرار نبود افزایش صادرات خام داشته باشیم
میرسلیم در بخش جمع بندی سخنان خود گفت: قرار ما بر این نبود که افزایش صادرات نفت خام داشته باشیم. سستی ما در سیاست خارجی این است که نخواستیم با کشورهای عراق و قطر مذاکره کنیم که مخازن مشترک را بر باد ندهیم.
وی اضافه کرد: باید با همسایگان مذاکره کنیم که به نفع هر دوی ماست که از مخازن مشترک صیانت کنیم نه آنکه برای برداشت از آن مسابقه بدهیم. باید برنامه ریزی عمومی برای توسعه صادرات داشته باشیم. باید یک مبنای ثابت بگذاریم. هر سال مقررات تغییر می کند.
میرسلیم تاکید کرد: آیا از برجام به درستی استفاده کرده اید؟ هیچ کاری نکردید؟ انشااله ما از آن به نفع صادرات استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: می توانیم با استفاده از حمل و نقل دریایی و ریلی صادرات را گسترش دهیم. اینها را باید گسترش کنیم.
میرسلیم اظهار داشت: در پتروشیمی فقط ۵ درصد آن در تولید استفاده می شود. یک مدیریت جدی لازم است که تا بتوانیم پایین دستی های پتروشیمی را حمایت کنیم که ارزآوری آن بسیار ارزشمند است. نفت خام را به خاطر ترس از اینکه عراقی ها زودتر مخازن مشترک را خالی می کنند ما زودتر خالی کنیم. باید از طریق سیاست خارجی و مذاکره این مشکل را رفع کنیم.
وی افزود: محصولاتی که ما تولید می کنیم از کیفیت پایین تری برخوردار است باید کیفیت را ارتقا دهیم تا بتوانیم صادرات مناسبی داشته باشیم.


**جهانگیری: جلوگیری از خام فروشی سیاست جدی اقتصاد مقاومتی
جهانگیری در پاسخ به اظهارات میرسلیم درباره سوال دوم مناظره گفت: آقای میرسلیم اطلاعاتشان درباره مسایل کشور خیلی ناقص است. من فکر می کردم با توجه به حضور در مجمع تشخیص اطلاعاتش باید کافی باشد. جلوگیری از خام فروشی یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است؛ من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم . اتفاقا این مسوولیتم را رهبری گفتند با رییس جمهوری توافق کردیم که شما (جهانگیری) این مسوولیت را داشته باشید، چون هم مورد قبول آقای رییس جمهوری و هم مورد اعتماد من هستید.
وی اظهارکرد: ما در (جلوگیری از) خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم و جلوگیری از این اقدام را به حد اعلا رساندیم و تقریبا در تمام زمینه ها تلاش کردیم که خام فروشی تبدیل به کالایی برای صادرات شود. برای صادرات در دو سال گذشته تراز مثبت صادرات کالای ما نسبت به واردات است و برای اولین بار در تاریخ ایران است که کالا می فرستیم و کالایی که وارد می کنیم میزان صادراتمان از وارداتمان بدون تکیه به نفت خام بیشتر است و در این دولت اتفاق افتاده است.
او ادامه داد: به این دلیل که بنده به طور مرتب شورای عالی صادرات تشکیل می دهم و تصمیم گیری کردیم که چگونه از صادرات کالا حمایت کنیم. هم قیمت ارز را مناسب نگه داشتیم و هم بازارهای صادراتی را به صورت جدی شناسایی کردیم و تمرکز دادیم روی آن و هم عوارض برای خام فروشی گذاشتیم یعنی کسی بخواهد کالای خام صادر کند از آن عوارض وصول کنیم. خط اعتباری گذاشتیم برای کشورهایی که کالای ایران را می برند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: صندوق توسعه ملی خط اعتباری ارزی گذاشته برای کشورهایی که از ایران کالا خریداری کنند. اعتبار ریالی هم گذاشتیم با نرخ و سود کمتری برای کالاهای صادراتی و یک بسته حمایتی کاملی برای صادرات تهیه کردیم.


**روحانی : بازپس گیری حق ایران در بازار نفت؛ افتخار دولت یازدهم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دولت یازدهم، تولیدات پتروشیمی کشور که در انبارها مانده بود صادر شد، میعانات گازی ما که ماه ها باقی مانده بود، صادر شد و نفت خامی که آقای میرسلیم به آن اشاره کردند، بر مبنای چارچوب سیاست های کلی نظام در حال استخراج و صادرات است.
روحانی گفت: امروز در پارس جنوبی منابع مشترک نفت و گاز داریم، در حالی که آقای میرسلیم عنوان می کنند که استخراج نکنید!
وی افزود: در غرب کارون (مشترک با عراق) امروز روزانه 300 هزار بشکه نفت استخراج می کنیم، در حالی که قبلا روزانه 50 تا 60 هزار بشکه بود و ایشان (آقای میرسلیم) می گویند اجازه دهیم عراقی ها نفت را ببرند!
وی تصریح کرد: قدرت اقتصادی ایران به دلیل حضورمان در بازار نفت است و از افتخارت دولت یازدهم این است که توانست حق و بازار خود را در زمینه نفت از اوپک و عربستان بازپس بگیرد.
این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز میعانات گازی کشور در پالایشگاه ستاره خلیج فارش پالایش می شود و بعدها نیازی به صادرات میعانات گازی نخواهیم داشت.


**رئیسی: کاهش وابستگی به نفت نیازمند عملکرد درست در زمینه مالیات
رئیسی در ادامه مناظره در پاسخ به موضوع پرسش سوم گفت: امروز اگر پالایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف تشکیل شود نفت نیز با ارزش افزوده فروخته می شود. اما باوجود تلاش‌هایی که صورت گرفته، امروز شاهدیم آنچه باید انجام می‌شد، انجام نشده است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینکه باید چه‌کار کنیم که وابستگی ما از نفت کم شود راهش این است نسبت به مالیات درست عمل کنیم.
وی با بایان اینکه دولت می‌خواهد مالیات بگیرد اما نسبت به تولیدکنندگان و کاسب‌ها و نه آنهایی که فرار مالیاتی دارند، ادامه داد: دولت می‌خواهد مالیات بگیرد اما نسبت به کسانی که یکصد کانتینر قاچاق کالا جلوی چشم همه وارد کشور می‌کنند؛ این از کسی پوشیده نبوده و مانند کولبری نیست.
رئیسی افزود: پرونده فساد به وُفور در دولت تولید می‌شود، بعد می‌گویند دستگاه قضایی چه کار کرده است؟ باید کاری کنید که جلوی فساد گرفته شود، در همه دولت‌ها و کشورها پیشگیری مقدم از برخورد است.
وی ادامه داد: می‌توان به طور کامل از قاچاق کالا جلوگیری کرد، اما معتقدیم در دولت، عزم و اراده جدی وجود ندارد و بعد می‌گویید دستگاه قضایی چه کار کرد.
وی خاطرنشان کرد: امروز ۲۵۰ هزار واحد تولیدی به واحد توزیعی تبدیل شده و این برای فشارهای مالیاتی است که این می‌تواند اصلاح شود.
وی با بیان اینکه باید یقه کسانی که یک ریال مالیات نمی‌دهند گرفته شود، افزود: صبح تا شب قرار است دولت به تولید پرونده فساد تبدیل شود و از آن طرف دستگاه قضایی در تمام کشور وارد شده و برخورد کند.

**هاشمی طبا:حضور مهندسان ایرانی در بیش از 15کشور دنیا
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات دیدای ریاست جمهوری گفت: خوشحالم که بنده به مدت سه سال از 68 تا 72 در مرکز توسعه صادارات بوده ام؛ در آن زمان صادرات 400 هزار دلاری به حمدالله به 5 میلیارد دلار رسید.
هاشمی طبا افزود: این رقم با تشکیل حدود 50 نمایشگاه در داخل کشور و نمایشگاه های خارجی که ما در آنها شرکت می کردیم، حاصل شد.
این نامزد انتخابات تاکید کرد: بسیار خرسندم که امروز صادرات ما به حدود 45 میلیارد دلار رسیده که بخشی از آن صادرات خدمات مهندسی است که توسط موسسات مهندسی کشور با ارزش افزوده تقریبا 100 درصد انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: این یک افتخار بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران است که مهندسان ایرانی در بیش از 15 کشور دنیا فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم صادرات را به معنای واقعی انجام دهیم با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی انجام دادند ما باید بهترین کالا را تولید کنیم.
هاشمی طبا خاطرنشان کرد: یعنی تولید ما باید (اکسپورت اورینتت) باشد و اگر چنین نباشد و نگوییم اول صادرات و بعد مصرف داخل؛ موجب می شود مصرف داخل بر بیرون بچربد.
وی یادآور شد: وقتی عملکرد ما، عملکرد خوب باشد دیگر از اینکه ما مشاغل بسیار کوچک و ضعیف را بخواهیم در مباحث اقتصادی خودمان بگنجانیم و بگوییم که با مشاغل زود بازده می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را به انجام برسانیم؛ این منتفی خواهد شد.
هاشمی طبا اظهار داشت: همچنین به نظر می سد ایجاد پالایشگاه در نقاط مختلف کشور، یک کار بیهوده باشد؛ چون هم باید نفت را از جنوب کشور به طور مثال به استان‌های خراسان سیستان و بلوچستان و یا مازنداران برسانیم و بعد از استان های مربوطه دوباره محصولاتشان را به جنوب کشور بریم و صادر کنیم.

**قالیباف : در مورد املاک نجومی به من تهمت زدند
قالیباف در پاسخ به سئوال دوم گفت: با این عملکرد دولت ،مشکل صادرات حل نخواهد شد با این روحیه چهار درصدها که اجازه نمی دهند مشکلات حل شود، چون منفعت آنها در واردات است.
وی افزود: نکاتی که ،آقای جهانگیری در مورد املاک نجومی گفتند ،دروغ آشکار است ، البته به وقتش باید اینها اثبات شود،اینکه می گویند 2200 میلیارد تومان دزدی در املاک نجومی شده است را ایشان باید ثابت کند ،چون تهمت بزرگی در حضور مردم است و ایشان حتما این را ثابت خواهند کرد. و این حق برای من هست.
وی اضافه کرد: اما شما بدانید در املاکی که گفته شد من خودم به دادستان کل نامه نوشتم رسیدگی کرد و اعلام کرد که جرم و تخلف سازمان یافته ای اتفاق نیفتاده ، اما چون کثافت این فساد حقوق نجومی شما درآمده بود ،مشاور آقای روحانی ،آقای نجفی جلسه گذاشت و به گفته دادستان تهران در آن جلسه گفتند معادل سازی کنید؛ با مطرح کردن املاک نجومی کار سیاسی کنیم که جلوی خرابکاری و کثافت کاری حقوق نجومی گرفته شود.
قالیباف اضافه کرد: این همان روحیه ای است که من همیشه می گویم چهاردرصدی ها خیلی پررو هستند، خیلی قدرت دارند، خیلی جوساز هستند.
وی ادامه داد: اگر بانکی تخلف کرده مسئول بانک شما هستید در دولتٰ برخورد کنید هر بانکی که هست، از جمله بانک گردشگری ، بانک برادر خودتان ، با آن هم برخورد کنید.
قالیباف گفت: چون شما گفتید هر کی هرچیزی از من دارد بگوید من اینجا می گویم این اخلاق من نیست آقای جهانگیری این اخلاق شماست که می ایستید مثل آقای روحانی راست راست نگاه می کنید و دروغ می گویید.
وی افزود: املاک نجومی را چه کسی برده؟ شخص جنابعالی. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید همین زمینی که الان در ونک هستید در منطقه سه آمدید 385 متر زمین را به متری 140 هزار تومان گرفتید، بعد ما املاک نجومی (را دزدیدیم) ؟ ما (املاک را) به کارگر رفتگر براساس ضوابط و مقررات دادیم.
قالیباف خاطرنشان کرد: اگر شما که قانونی هستید و شما و آقای روحانی حقوقدان هستید . مجلس تحقیق و تفحص را وارد ندانسته چون سیاسی کاری کردید. شورا وارد ندانسته چون سیاسی کاری کردید.
وی افزود: آنهایی که نجومی بگیر و نجومی بخور هستند شخص جنابعالی هستید ، اسناد و مدارک آن را حتما می گذاریم مردم مراجعه کنند و ببینند که ایشان شخصا این را گرفته است.


سوال 3)
سومین سوال از مناظره امروز این بود: مهمترین مشکل نظام بانکی و ارایه برنامه برای تسهیل ارایه وام های هدفمند برای بخش تولید، مسکن، جوانان و وام های ضروری چیست؟ 
به گزارش خبرنگار ایرنا،حسن روحانی که برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون حاضر شده بود گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردا، بانک ها هستند که دولت تصمیم دارد با همکاری و تقویت بانک ها، بخش عمرانی را تقویت کند.
وی افزود: تصمیم داریم بودجه عمرانی را با همکاری بانک ها و تقویت بانک ها به انجام برسانیم.
وی گفت: بانک های کشور نیازمند اصلاح هستند و برخی موسسه های اعتباری غیرمجاز که در دولت قبل به وجود آمدند و برخی از وقت ما را در دولت گرفت، باید اصلاح شده و پول مردم را به خودشان برگردانند.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: به عنوان نمونه در زمینه موسسه مالی و اعتباری میزان تلاش زیادی شد تا مشکلات آن حل شود و امروز برای تقویت بانک ها، سرمایه بانک های دولتی را 2 برابر کردیم تا در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند.
وی تصریح کرد: سال گذشته 24 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط که تعطیل بوده یا با کمتر از ظرفیت واقعی خود فعالیت می کردند، با استفاده از تسهیلات بانکی احیا و فعال شدند.
روحانی با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق بانک ها، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم وضعیت معیشت مردم ارتقا یافته و فقر ریشه کن شود و اقتصادمان ظهور یابد، از طریق تقویت بانک ها و دریافت اعتبارات از بانک های مختلف میسر می شود.
وی با اشاره به توافق با یک بانک خارجی در روز جاری برای دریافت 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری، تاکید کرد: برای موفقیت اقتصاد و ایجاد تحول در وضعیت معیشت مردم، باید از سرمایه های داخلی و خارجی استفاده کنیم.
روحانی با اشاره به برخی کاندیداهای ریاست جمهوری که مدام وعده پول برای شغل و یارانه به مردم می دهند، بیان داشت: این دوستان نمی گویند این پول ا از کجا می آورند؟؛ اگر از بانک مرکزی می آورید به معنای «از این جیب به آن جیب» ایت که نتیجه ای جز تورم های 50، 60 یا 70 درصدی ندارد.
وی به طرح این پرسش پرداخت که نامزدها منابع وعده های پولی خود به مردم را اعلام کنند.


**جهانگیری: منابع بانکی در دولت گذشته حبس شد
اسحاق جهانگیری در خصوص سوال سوم مناظره اظهارکرد: نظام بانکی در واقع نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد به عبارتی می توان گفت اقتصاد ایران بانک محور است؛ متاسفانه در دوره گذشته به دلیل اینکه با بانک در واقع مثل خزانه دولت برخورد شد و منابع بانکی بشدت در جاهای مختلف حبس و گرفتار شد. یکی از نقاط، معوقات بانکی است.
وی ادامه داد: یک مجموعه ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند و باعث شد که منابع بانکی در آنجا معوق شود. بخشی از این افراد به دلایل این که آدم های اقتصادی بودند تحت شرایط سخت اقتصادی قرار گرفتند باید به آنها فرصت داد. بخشی از اینها سود جویانی بودند که کمیته ای در بانک مرکزی درست کردیم؛ قوه قضاییه، دولت و بانک مرکزی مورد به مورد باید پیگیری کند.
او اظهارکرد: نظام بانکی باید سرمایه اش افزایش پیدا کند و در این مورد تصمیم گیری شده است. طرح تحول تهیه شده است جزو مهمترین طرح هایی است که در دست اقدام ما است. ما با آن طرح تحول باید قادر باشیم که آن را به یکی از مهمترین حمایت کننده سرمایه و تولید تبدیل کنیم.
جهانگیری تصریح کرد: سال گذشته که بحث اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل بود نظام بانکی موفق شد در راه اندازی تولید سهم بسیار مهمی به عهده بگیرد. در وام ازدواج برای اولین بار از سه میلیون به 10میلیون تومان افزایش دادیم . فکر می کردیم که نتیجه اش این شود که قرض الحسنه نتواند این قدر وام بدهد ولی خوشبختانه به یک میلیون نفر 9 هزار میلیاردتومان وام ازدواج پرداخت شد.اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم نظام بانکی قادر خواهد بود که یک پشتوانه جدی در طرح های آینده اقتصاد ایران باشد.


**رئیسی: درست نیست هر سوالی را به دولت قبل مربوط می کنند
سیدابراهیم رئیسی در پاسخ به اظهارات روحانی درباره سوال سوم گفت: در مصاحبه قبل اعلام کردم یک بار مناظره آقای روحانی با مسئولان دولت قبل را بگذارید تا تمام شود این که درست نیست هر سوالی که می کنیم به دولت قبل مربوط می کنند. آقایان جهانگیری و روحانی مرتب می‌گویند دولت قبل.
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، با بیان اینکه آقای روحانی اشاره می‌کنند ما برای کشاورزی این کار را برای دولت بعد خواهیم کرد، افزود: آقای روحانی چرا در دولت خودتان این کار را نکردید؟ شما گفتید برای این اقدامات 100 روزه گزارش می‌دهیم.
وی ادامه داد: شما 4 سال کشور را معطل کردید الان می‌گوید (مشکل) کشاورزی دولت قبل انشاءالله اصلاح می شود خب چرا در همین دولت انجام ندادید.
رئیسی در ادامه با بیان اینکه شما یکی از گلابی‌هایی که از برجام باید می‌چیدی سرمایه خارجی بود‌، تصریح کرد: سال 95 کل سرمایه خارجی که جذب شده 500 میلیون دلار بوده است این وضعی که شما در خصوص جذب سرمایه‌گذاری بار آوردید.
رئیس تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اگر شما دقیق حساب کنید, می‌گویید صادرات آماری که ما داریم صادرات غیر نفتی 10 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: شما می‌گویید صادرات غیر نفتی افزایش یافته است شما میعانات را از آن کم کنید چرا که میعانات باید در حوزه نفتی باشد.

**هاشمی طباء: نیاز به تجدیدنظر در نظام بانکی کشور
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و شاید دولت های قبلی به ارث رسیده است.
هاشمی طباء افزود: اینکه نگوییم دولت قبلی چه کرده که این مراجعه به تاریخ را معوق کردیم؛ ما همیشه باید در رسیدگی به مسائل، مسائل تاریخی را در نظر بگیریم. نمی شود از یک مقطعی ببریم و بگوییم از این مقطع خوب شده و باید خوب بشود؛ طبیعتا آن چه که در گذشته بوده تاثیر مستقیم دارد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نظام بانکی کشور نیز یک اصلاحاتی کرده ولی اصولا نظام بانکداری به اصطلاح اسلامی هست؛ یک نظام بانکداری اروپایی است چون بانک اصلا یک بحث اروپایی جدید است.
وی ادامه داد: ما آمده ایم عقود اسلامی را به عنوان یک پوشش برآن سوار کرده ایم؛ نه کسی که مراجعه می کند و نه کارمندان و مدیران بانک نمی دانند چه چیزهایی را امضاء می کنند.
هاشمی طباء اظهار داشت: بنده سه سال در بانک صنعت و معدن بوده ام؛ نه مدیران، مسوولان و کارشناسان بانک می دانستند چه چیزی را امضاء می کنند و نه کسانی که می آمدند؛ 30 یا 40 برگ امضاء می کردند تا بتوانند یک تسهیلات مالی بگیرند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر قرار است بانک در کشور ما به تولید، تجارت و صادراتمان کمک کند باید بسیار شفاف باشد.
وی افزود: باید درست موضوع قرض دادن و وام دادن را مطرح کنیم وگرنه همینطور که الان بانک‌ها به موسسات سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری تبدیل شدند و ناچار هم هستند اینطور باشند؛ ادامه پیدا می کند.
هاشمی طباء گفت: لذا حتما ضروری است که در قانون بانکداری تجدید نظر اساسی صورت پذیرد.

** میرسلیم در نقد سخنان روحانی
میرسلیم با بیان این که نظام بانکی از نقاط ضعف دولت است گفت: آقای روحانی باید در مساله بانکداری جدی باشید. اختلاس های کلانی که صورت می ‌گیرد و بانک ها را گرفتار کرده چگونه می خواهید برخورد کنید در حالی که خود شما می دانید از کسی که بدهکار عمده بانک ها هستند 190نفر از نورچشمی‌های دولتی هستند.
این نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: بفرمایید راه حل چیست. بعضی از دولتمردان شما در بانک ها اعم از جهانگیری و قالیباف شریک هستند. راه حل شما چیست ؟ قرار بود بانکداری بدون ربا باشد. کلاه شرعی درست کرده اند دارند رباخواری می کنند. مراجع هم می گویند شما گوش نمی کنید. جدی باشید با این قضیه.
وی اضافه کرد: با غارت‌گرانی که منابع بانکی رو در دست گرفتند و اختلاس کرده اند چگونه برخورد کنید؟ بهره را به مردم داده اید و بانک ها را به مرز ورشکستگی کشانده اید این ها همه شان گرفتار شده اند.
بانک صادرات، ملت و تجارت گرفتار هستند.
میرسلیم اضافه کرد: برای بانکداری باید مقداری جدی تر برخورد کرد وگرنه نمی شود کاری کرد. وام ‌های کوچک را به مردم می‌دهید با کلی مصیبت، ولی وام‌های کلان را به سادگی می‌دهید. چرا؟ چون در آن زد و بند است و اینها اصلاحات می خواهد.
وی افزود: به کشاورز می‌گویید برو از شهر برای من یک وثیقه بیاور. این درست است واقعا؟ این شیوه ها به نظرم ما را به جایی نمی رساند به طور قاطع بگویید چه کار می توانید بکنید. برای کارمزد باگی روی همان رقم قبلی ایستاده اید بعد می گویید تورم کاهش یافته است. اینها با هم تناقض دارد.


** قالیباف:اصلاحی در نظام بانکی انجام نشده است
به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد باقر قالیباف» عصر امروز (جمعه) در پاسخ به سومین پرسش گفت: دولت در اداره و نظارت بر نظام بانکی ناکارآمد بود؛ تسهیلات به چه کسانی داده شده است؟ به طور عام شاید به چند هزار نفر می توانستید این وامها را بدهید.
وی افزود: مردم وام عادی می خواهند وقتی وام 10تا 5 میلیون تومانی می خواهند بگیرند از آنها وثیقه می خواهید. متاسفانه وام به تولید کننده نمی دهید.به افراد خاصی که خود می دانید وام داده اید.
وی تاکید کرد: دولت ضعیف عمل کرد.سپرده گذاران و سرمایه گذاران امنیت ندارند .
قالیباف خطاب به روحانی گفت در این چهار سال چه کردید؟ و حالا برای چهار سال آینده وعده می دهید .
وی افزود: اصلا اصلاحی در نظام بانکی صورت نگرفته است در حالیکه در همین سال ها نقدینگی سه برابر شده است .
وی گفت: با چنین نقدینگی نرخ بیکاری را از 10به 12.4درصد افزایش دادید زیرا بانکها وام ها را در اختیار افراد خاصی قرار دادند.
وی گفت: درختی که در چهار سال میوه نداد بعد هم میوه نخواهد داد.


سوال 4) 
چگونگی رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات بویژه برای جوانان و فارغ التحصیلان چهارمین سوال اقتصادی امروز بود که از نامزدها پرسیده شد.

** هاشمی طبا: مدرن کردن کشاورزی ، زیر بنای حفظ ایران 
به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی هاشمی طبا که برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون حاضر شد، گفت: طبیعی است که عظمت ایران و استقلال ایران و آینده ایران باید بر اساس تولید، ایجاد امکانات مختلف فراهم شود اما زیربنای همه اینها حفظ ایران است.
این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: طبیعی است که عظمت، استقلال و آینده ایران باید با تولید بر اساس ایجاد امکانات مختلف فراهم شود.
وی اظهار داشت: اما زیربنای همه اینها حفظ ایران است؛ حفظ ایران در درجه اول آن چه که در جریان جنگ تحمیلی به خوبی انجام شد؛ صورت گرفت و رزمندگان و شهیدان کشور با خون خودشان مرزهای ایران را حفظ کردند.
وی تاکید کرد: اما ما پس از آن چه کردیم؟ ایران، نفت، گاز، خاک، آب، جنگل، هوا، رودخانه خودش را در اختیار ما گذاشت و ما آنرا تخریب کردیم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنابراین اولین تلاش برای این مساله احیا و مدرنیزاسیون کشاورزی در جهت اصلاح سرزمینی ایران است.
وی خاطرنشان کرد: این امر مهمتر از هر اقدام صنعتی است؛ با اینکه خودم یک مهندس هستم و در ایجاد امکانات صنعتی در کشور تلاش و کوشش کردم ولی امروز تولید آینده و زندگی و حیات آتی ما به اصلاح کشاورزی و اصلاح سرزمینی ما برمی گردد.
هاشمی طباء یادآور شد: پایه و اساس عظمت ایران که مقام معظم رهبری نیز چند روز گذشته فرمودند؛ همین امر است.
وی اظهار داشت: اما در زمینه تولید در همین اقتصاد مقاومتی چند بند مهم آمده است که یکی صادرات است، دوم جذب سرمایه خارجی و سرمایه ‌گذاری در ایران و اصلاح قانون بانکداری، سوم استفاده از نیروهای تلاشمندی که امروز در اصناف، کارفرمایان و کسانی که امروز به طور بالقوه و بالفعل کار می‌کنند.
هاشمی طباء ادامه داد: آنهایی که بالقوه کار می‌کنند؛ باید گسترش دهیم چون کارآفرینی و کار تولید؛ کار هر کسی نیست؛ حال ممکن است اینها جزء چهار درصدی ها هم باشند.

**روحانی: حاضر به مناظره با آقای رئیسی هستم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما با آقای رئیسی حاضریم در خصوص همه مسائل کشور در حضور خبرنگاران مناظره کنیم.
روحانی خطاب به رئیسی گفت: مگر شما در دولت قبل سمت و مسوولیت نداشتید؟ آن زمان که 3.6 میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی ها توانستند ضبط کنند، در حالی که در سال های 86 و 87 به مدت 10 ماه فرصت داشتید این پول را برگردانید، قوه قضائیه و دستگاه بازرسی کشور چه کرد؟
وی افزود: آن زمان که در دولت قبل نفت کشور را به یک آدم فاسد داند، شما چه کردید؟ امروز 3.8 میلیارد دلار (با احتساب سود آن) پول مردم معلوم نیست کجاست، در حالی که آقای رئیسی همه افراد مسئول آن را می شناسند، اما چرا در دولت قبل بازرسی انجام نشده است؟ مگر سازمان بازرسی نداشتید؟
وی گفت: چرا امروز کوچکترین تخلفی صورت می گیرد، سخنگوی قوه قضائیه آن را اعلام می کند (هرچند کار بسیار خوبی است)، این سخنگو در دولت قبل کجا بود؟
روحانی یادآوری کرد: اینکه در گذشته دارو در خیابان و وسایل و لوازم جراحی در بیمارستان ها یافت نمی شد، چرا آن موقع نمی آمدید به مردم اعلام کنید؟
وی اظهار داشت: به ما می گویید مسائل را به آینده حواله می کنیم، در حالی که در این دولت تولید مواد غذایی 21 میلیون تن افزایش یافت، 2 سال است به خودکفایی گندم رسیده ایم و پول گندم دریافتی کشاورزان در سال 95 نسبت به 91 بیش از 17 برابر شده است؛ آنگاه ما حواله می دهیم به آینده؟ در حالی که باید اشکالات را رفع کنیم.
این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به بانک ها، خاطرنشان کرد: ابتدای دولت یازدهم معوقات بانکی 15.1 درصد بود، در حالی که امروز به کمتر از 10 درصد کاهش یافته؛ پس توانستیم بانک ها را به مسیر صحیح هدایت کنیم.
وی گفت: نظارت امروز بانک ها با دولت قبل قابل قیاس نیست و امروز نظارت بانک مرکزی بهتر از سال های گذشته شده است؛ هرچند دستور رهبری، مصوبات شورای عالی امنیت ملی و تلاش های دولت در آن موثر بود.
روحانی خاطرنشان کرد: 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج و و 17 هزار میلیارد تومان وام به بنگاه های کوچک و زودبازده در دولت یازدهم داده شد و نسبت به گذشته 43 درصد تسهیلات بیشتری داده شد.
وی تاکید کرد: نباید غیراخلاقی حرف بزنیم، چرا آقای قالیباف کلام غیراخلاقی بر زبان جاری می کند؟ شما در چهار سال گذشته هر روز دولت را تخریب کردید، فیلم درست کردید علیه دولت و در روزنامه های خودتان علیه دولت نوشتید و امروز دوستان شما سی دی و کاغذ علیه دولت پخش می کنند.
روحانی گفت: مردم در روز 29 اردیبهشت ماه تصمیم خود را اعلام خواهند کرد.
وی تصریح کرد: افزایش سرمایه گذاری و استفاده از فناوری بویژه از طریق شرکت های دانش بنیان (که تاکنون 300 شرکت دانش بنیان ایجاد شده) برای رونق تولید بکارگیری می شود.
وی گفت: با موفقیت حاصل شده در بحث هسته ای، درآمد سال جاری به اندازه 20 میلیارد دلار به درآمدهای نفت و گاز و پتروشیمی افزایش خواهد یافت و تصمیم ما این است که 15 میلیارد دلار آن را با همکاری بانک ها برای توسعه سرمایه گذری استفاده کنیم.
نامزد ریاست جمهوری با اشاره به تدوین کتاب برنامه دولت دوازدهم، خاطرنشان کرد: سه تا پنج میلیارد دلار دیگر نیز برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب پذیر استفاده می شود که الان 1.5 میلیارد دلار آن برای تصویب به مجلس ارائه شده است.
وی اظهار داشت: همه روستائیان در مناطق محروم می توانند با پولی که می آورند و 2 برابر آن را که دولت می دهد، به ایجاد مشاغل بپردازند.

** قالیباف :اول باید امنیت سرمایه داخلی را برقرار کنیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا محمد باقر قالیباف در پاسخ به سئوال چهارم گفت: ما در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد ، تکنولوژی مناسب و سرمایه مناسب هستیم.
وی افزود: ما امروز ظاهرا وقتی نگاه می کنیم در کشور در بخش های مختلف ما نیروی مناسب و آموزش دیده داریم. سرمایه های داخلی ما هم اگر درست هدایت شوند سرمایه داخلی خوبی هم داریم. البته که باید تلاش کنیم سرمایه خارجی هم استفاده کنیم .
وی ادامه داد: آن هم وقتی اتفاق می افتد که ما بتوانیم امنیت سرمایه داخلی را اول خودمان برقرار کنیم تا آنها هم بتوانند این سرمایه گذاری را انجام دهند.
قالیباف گفت: در حوزه دانش بنیان واقعا شرکت های خوبی شکل گرفته اند و کارهای خوبی را انجام می دهند . اما عملا می بینیم هر روز بیکاری در حال بیشتر شدن است.
وی افزود: چند ده هزار کارخانه تعطیل شده اند و روند تعطیلی کارخانه های کوچک و بزرگ ادامه دارد. به نظر شما برنامه ششم که ما را مکلف کرده بیش از یک میلیون شغل در ماه ایجاد کنیم . چگونه واقعا می توانیم این کار را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: به نظر شما این اشکال واقعا ریشه در بحران مدیریت اداره کشور ندارد که ما از این ظرفیت نمی توانیم استفاده کنیم. آیا ریشه در بحث چهاردرصدی ها ندارد که فقط افراد خاصی بتوانند از آنها استفاده کنند و بقیه استفاده نکنند .

**میرسلیم در نقد هاشمی طبا
وی خطاب به هاشمی طبا با بیان این که متوجه پاسخ های شما نمی شوم، بگویید مشکلات چیست؟ لطفا حداقل من را روشن کنید؛ اظهار داشت: 70 درصد شهرک های صنعتی خوابیده اند، تولید به این شکل سرپا نخواهد شد. راه حلتان چیست؟
وی افزود: امروز بیشتر از دولت قبل واردات از چین و ترکیه داریم، دولت شما چه سیاستی در مقابل واردات فراوان دارد ؟
میرسلیم گفت: تولید که این گونه درست نمی شود. تعاونی در این کشور خوابیده است، 85 درصد تولید کشور دولتی است، دولت در اجرای قانون اصل ۴۴ مانده و هیچ کاری نکرده و فقط می‌گوید دولت قبل فلان کار را نکرد. چگونه می توانید اصل 44 را اجرا کنید.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌هایی که الان راکد خوابیده فکری به حالش نمی‌کنند و بعد می‌گویند سرمایه ‌گذاری خارجی.
میرسلیم افزود: تعاونی در این کشور خوابیده است، در حالیکه در قانون اساسی اول تعاونی، بعد بخش خصوصی و بعد دولتی است.


**هاشمی طبا: صنعت بر مبنای صادران نباشد، فناست
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوی در پاسخ جمعبندی به اظهارات دیگر نامزدها ، با بیان اینکه آقای میرسلیم استاد سئوال کردن هستند، گفت: آقای میرسلیم ۱۵ سال رییس یک شرکت موتورسازی بوده اند؛ الان بفرمایند طی این سال ها چه تحولی در این کارخانه ایجاد کرده اند و آن کارخانه هم اکنون در چه وضعیتی است؟
هاشمی طباء اظهار داشت: بنده بارها و سال ها با توجه به سابقه خودم گفته ام اگر صنعت ما بر مبنای صادرات شکل نگیرد؛ محکوم به فنا است.
وی تاکید کرد: اما بسیاری از افراد در مجلس و نقاط مختلف، چراغی که به خانه رواست؛ چرا می‌خواهید به دست استکبار جهانی بدهید؟ (چرا) محصول مستضعف ایرانی را بفرستید خارجی ها از آن استفاده کنند.
وی اظهار داشت: صنعت ما به جای اینکه بر مبنای صادرات شکل بگیرد؛ زنجیره های تولید کوچک ما بر اساس تولید بزرگ تر و واحدهای بزرگتر شکل بگیرد و صادرات قابل قبولی صورت بگیرد؛ فقط بر مبنای رفع نیازهای داخلی است.
هاشمی طباء ادامه داد: بسیاری از صنایعی که امروز می گویند خوابیده است؛ اینها دچار استهلاک فنی و تکنولوژی شده اند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده به عنوان مهندس نساجی در زمانی که تحصیل می کردم؛ دو ماشین بافندگی را به یک کارگر می دادند؛ اما الان 100 ماشین بافندگی را به یک کارگر می دهند که هر ماشینش 100 برابر ماشین های قدیم تولید می کند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل صنعت و کشاورزی ایجاد اشتغال بدان معنا نمی کند و اصرار دارم که ایجاد اشتغال درست باید از طریق توریسم در این مملکت صورت بگیرد.
هاشمی طباء افزود: تمام صحبت ها و شعارهایی که دوستان می گویند که سالی یک میلیون شغل درست می کنیم؛ بنده می گویم در یک ماه، یک میلیون شغل درست می کنیم؛ یک قالب خشت زنی درست کرده و به دست مردم می دهم؛ اما آیا این شغل است؟ شغل سرمایه گذاری، تکنولوژی، فناوری و آشنایی می خواهد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که می توانیم در کشورمان و سایر کشورها انجام دهیم؛ صادرات خدمات مهندسی از جمله نیرو، برق و نفت است.
وی اظهار داشت: امروز مهندسان ایرانی دکل و سکوهای نفت و گاز را در میادین خلیج فارس درست می کنند.
وی ادامه داد: ما در کشورهای دیگر به خوبی می‌توانیم تولید ساختمان کنیم با مصالح داخلی خودمان در ایران؛ اینها باید حمایت شود که می شود و الان هم در ۱۵ کشور داریم کار فنی انجام می‌دهیم.
وی اظهار داشت: تمام شرکت‌های ما یادشان باشند که نمی‌توانند در ایران محصولاتشان را بفروشند و باید بازار جهانی پیدا کنند و صادر کننده ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: ما از یک طرف می‌گوییم سرمایه‌ گذاری خارجی و از طرف دیگر با هرگونه سرمایه ‌گذاری خارجی در مطبوعات مخالفت می‌ کنیم.
وی ادامه داد: هر قراردادی که نوشته می شود؛ می گویند استعماری است؛ این قرارداد به نفع کشورهای خارجی است؛ اگر قرار است آنها کمک کنند و تکنولوژی بیاورند؛ باید منافعشان در ایران نیز حفظ شود؛ نه اینکه حرف‌های بیخود میزنیم و انتظار داریم اقتصاد، صنعت و کشاورزی و غیره شکوفا شود.


سوال 5) 
پنجمین پرسش به موضوع قانون هدفمندی یارانه ها اختصاص داشت.

** حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون حاضر شد، گفت: در گذشته نیز یارانه وجود داشت اما در هدفمندی یارانه ها قرار شد به همه مردم یارانه پرداخت شود.
وی در ابتدای سخنان خود قبل از پاسخ به این سوال اظهارکرد: امروز نیمه شعبان است، در سیره مهدوی داریم که دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش از دو ویژگی برخوردار هستند یکی تقوا و خداترسی و دوم کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم انتظار مردم عزیزمان در این ایام آن است که دولت دولتی باشد که هم ویژگی خداترسی داشته باشد و هم ویژگی کارآمدی.
او در ادامه و درباره مسئله فقرا توضیح داد: ما یارانه داشتیم اما افراد خاص آن را دریافت می‌کردند. مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها قرار شد که به صورت عادلانه بین همه مردم تقسیم شود در ضمن برای توانمندسازی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی از این یارانه بهره جسته شود.
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه یارانه امروز داریم اما شاهدیم که وضعیت فقر در این دولت با سیاست‌هایی که داشته بیشتر شده است، ادامه داد: طبق اعلام مسئولان رسمی امروز از 23 درصد به 33 درصد رسیده است. با این وضعیت فقرا باید چه کرد؟
رئیسی در ادامه گفت: امروز واقعیت این است که باید زندگی فقرا را دید باید یارانه افزایش پیدا کند. اما اینکه از کجا تامین می‌ شود سوال خوبیست؛ قانون هدفمندی می‌گویند که منابع را به خود مردم داد و موارد دیگری هم برای تامین آن وجود دارد.
او با بیان اینکه سفره مردم کوچک شده است افزود: مردم باید پرسید آیا آن اقلامی که برای این سفره تامین می کردید مثل برنج، کره، گوشت آیا تامین می‌شود، دو برابر نشده است؟ گفت: ما قیمت‌ها را گرفتیم تا 133 درصد قیمت‌ها افزایش یافته است. باید برای این خانواده‌ها فکری کرد.
وی با اشاره به اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها یک پکیج است و باید کامل اجرا شود، ادامه داد: مردم در برنامه ما ملاحظه می‌کنند و بر اساس منابعی که کاملا پیش‌بینی کردیم هم برای یارانه و هم برای شغل استفاده خواهد شد.
رئیسی: صداوسیما مناظره‌ای بین من و آقای روحانی بگذارد
سید ابراهیم رئیسی در جمعبندی سخنان خود درباره سوال پنجم مناظره گفت: سوال من این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مسئولیت می‌آورد یا نه؟ آقای روحانی می‌گوید که درآمد مستمری بگیران را سه برابر افزایش داده است. ما می‌گوییم اگر این کار لازم بود، چرا زودتر انجام ندادید؟ و اگر لازم نبود انجام دادنش در شرایط فعلی امری تبلیغاتی است، ما می‌گوییم کارهای تبلیغاتی نکنید.
وی با اشاره به اینکه سازمان‌های حمایتی باید کاری کنند که فقرا از تحت پوشش آنها خارج شوند، ادامه داد: طرح سلامت از طرح‌هایی بود که با نیت خوب آغاز شد، اما با افزایش تعرفه‌ها ببینید الان به کجا رسیده است.
او اظهارکرد: آقای نوبخت مصاحبه‌هایی می‌کند و حرف‌هایی می‌زند. این حرف‌ها همه انتخاباتی است. بنده اعلام می‌کنم که صداوسیما مناظره‌ای بگذارد بین من و آقای روحانی نه به عنوان دولت قبل، من به عنوان نماینده یک قشر مطالبه‌گر که حرفهایشان شنیده نمی‌شود انتقاداتم را طرح کنم.

**هاشمی طباء: منابع یارانه از کجا باید تامین شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رئیسی ۲ بار فرمودند منابع دیگر پیش‌بینی شده و خواهش می‌کنم بگویید این منابع دیگر چیست؟
هاشمی طبا گفت: نفری ۴۵ هزار تومن یارانه در دولت قبل دادیم؛ نرخ میوه، 10 برابر شد، بنزینی 8 برابر، مسکن 3 برابر شد و همه چیز چند برابر شد؛ یعنی ما گفتیم ۴۵ هزار تومان می‌گذاریم در جیبتان اما ۵۰۰ هزار تومان به خاطر 26 درصد تورم از جیبشان بیرون آوردیم.
وی افزود: امروز هم اگر بخواهیم 2 یا 4 برابر یارانه را افزایش دهیم؛ اتفاقی که می افتد این است که به جای ۲۵۰ هزار تومان که به آنان می‌دهیم؛ ۸۰۰ هزار تومان از جیبشان بر می داریم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت فعلی توفیق پیدا کرد که تورم را کنترل کند؛ بنابراین نباید این امر فراموش شود که به خاطر اینکه گروهی از مردم دوست دارند یارانه بگیرند و رای بدهند به یارانه؛ بیاییم بدون اینکه منابع را معرفی کنیم؛ بگوییم تامین شده است.
هاشمی طبا خاطرنشان کرد: این منابع از کجا تامین می شود؟ مگر قرار است که یارانه و منابع از آسمان نزول کند؟

**روحانی:عده ای بدنبال بازگشت به چهار سال قبل هستند
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیار مهم است مردم بدانند که عده ای به دنبال بازگشت به چهار سال قبلند، همانطوری که آن دولت پول پخش می کرد.
روحانی افزود: آن زمان 17 هزار میلیارد تومان پول برای یارانه می پرداختند و 42 هزار میلیارد تومان نیز تخلف کردند، امروز هم این یارانه به 70 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی گفت: می توان این کار را انجام داد، اما باید بهداشت را دوباره به وضع سابق برگرداند، گازرسانی به روستاها و راه روستایی و ... را متوقف کرد.
وی تصریح کرد: معتقدیم یارانه ای که فعلا هست باید ادامه یابد و آن را قطع نمی کنیم؛ برخی ستادهای انتخاباتی که از افزایش یارانه صحبت می کنند، نادرست می گویند.
روحانی گفت: این یارانه کافی نیست، بلکه به دنبال نظام تامین اجتماعی جامع هستیم.
وی یادآوری کرد: در گام نخست مستمری افراد کم درآمد را با توافق با مجلس سه برابر کردیم. در گام دوم، همه افرادی که کف درآمدی شان در حد فقر مطلق است به آنان در حد حداقل زندگی حقوق بدهیم تا غذا، مسکن و ضروریاتشان تامین شود.
وی افزود: به افرادی که شغل ندارند، شغل می دهیم و افرادی که شاغلند، حداقل حقوقشان را یک میلیون و 100 هزار تومان قرار دادیم و حقوق بازنشستگان را تا یک میلیون و 150 هزار تومان افزایش دادیم.

**قالیباف: یارانه را به زالوصفتان دادند
محمد باقر قالیباف درباره برنامه خود برای هدفمند کردن یارانه ها گفت:رسیدگی وظیفه همه است؛ در واقع این توقع مردم، انقلاب و نظام است.
وی گفت: کار تولید باید به مسیر واقعی خود بازگردد.امروز کسانی که می خواهند کار تولیدی کنند به دلیل قاچاق کالا و ارز و یا واردات بی رویه تحت فشار هستند.
قالیباف گفت: متاسفانه امروز تولید کننده و تجار به حاشیه رفته اند.چرا این گروهها نگران هستند؟ زیرا همان چهار درصدی که بارها اعلام کرده ام -زالو صفتان- دارند بیشترین بهره را می برند.
وی از رئیسی پرسید ،آیا شما برنامه هایی برای هدفمند کردن قانون یارانه ها دارید؟

** میرسلیم: یارانه را به تولید ندادند
میرسلیم در وقت خود در پاسخ به رئیسی گفت: درآمد حاصل از قانون هدفمندسازی یارانه ها تقریبا 80 هزار میلیارد تومان در سال است، بعضی ها می گویند بیشتر اما (حتما) کمتر از این نیست.
وی ادامه داد: با پرداخت هایی که از طریق یارانه در دولت جناب روحانی و قبلی صورت می گرفت 35 هزار میلیارد تومان را به مردم پرداخت می کردند. حالا به کیفیتش کار ندارم. مابقی را چه می کردید. هنر آقایان این بود که پول را مستقیما به مردم دادند و تولید انگار نه انگار. آقای نعمت زاده می گوید من فقط سه درصد برای کمک به تولید دریافت کردم سی درصد باید دریافت می کردم.
میرسلیم گفت: می خواهید از این کارها بکنید به درد نخواهد خورد. اگر تولید درست شود و مردم به اندازه کالا و به وفور داشته باشند و قیمت ها کاهش یابد منافع آن بیشتر از این است که شما به آنها می دهید. چگونه می خواهید استفاده کنید.
وی افزود: بیاید فکر کنید چگونه از این پول درست استفاده کنید همینطور برای رای آوردن پخش کنید برای انتخابات. این کار درست است. این شیوه ها باید اصلاح می شد. با مردم صادق باشید بگویید برای تولید ندادیم به دلایلی، اما می شد داد.
میرسلیم گفت: باید برای تولید در کشور خدمت می کردند اما نکردند . صندوق کشاورزی در حال ورشکستگی است شب انتخابات 5هزار میلیارد تومان به آن داده اند. اینها را باید طبق برنامه و اصول انجام داد فارغ از برخوردهای سیاسی شب انتخاباتی . تولید خسارت خورده است چهار سال آزگار. نتیجه اش را می بینید، رکود بیکاری و ورشکسته شدن. خواهش می کنم نپردازید به فقرا، باید به آنها یارانه داد و به آنهایی که (اموال ) دارند نباید داد. برای بقیه چه راه حلی دارید؟

**جهانگیری: در دولت گذشته سفره مردم کوچک شد
اسحاق جهانگیری در پاسخ به سوال پنج و اظهارات رئیسی اظهارکرد: متاسفانه یکی از اقدامات بدی که در دولت گذشته افتاد سفره مردم کوچک شد. طبق آمار رسمی کشور سفره روستاها 35 درصد و سفره شهری ها 25 درصد کوچک شد. نتیجه سیاست های غلط بود. نتیجه تصمیم های نادرست بود.
وی افزود: همانطور که گفته شد 45 هزارتومان در جیب مردم گذاشتیم و 200 هزارتومان دولت از جیب مردم برداشت. حالا آقایان آمدند از این فقر مردم استفاده ناصحیح می کنند. آقایان محترم عزت ملت ایران را حفظ کنیم. سرزده نروید در خانه فقرا عکس بگیرید و نشان دهید که فقیر است. سرزده نروید در خانه فقرا فیلم بگیرید و به عنوان فیلم تبلیغاتی خودتان بخش کنید.
او با بیان اینکه عزت ملت ایران را حفظ کنید، افزود: ما می خواهیم معیشت و توانمندی ملت ایران با عزت ملت ایران را حفظ کنیم. اگر آقای رییسی 150 هزارتومان بدهید برخلاف کاری که می گویید عمل خواهد شد. (خطاب به مردم) ملت 150 هزارتومان به شما می دهند و این 150 هزارتومان دادن سه راه دارد یا باید دوباره حامل های انرژی را گران کنند و بگویند بنزین 8 هزارتومان شد و گازوئیل 3 هزارتومان،‌ یا باید بگویند که هزینه های دولت را کم کنیم و حقوق معلم و پرستار و بودجه دفاعی را نمی دهیم.
جهانگیری گفت: ما محاسبه کردیم که دقیقا چه مقدار می شود. باید دست در بانک مرکزی کنند و پول آن را بردارند که آن هم یعنی تورم. در هر حالت با هر روشی که 150 هزارتومان بدهند ، یک میلیون بر می دارند و در جیب دولت می گذارند. اقتصاد کشور و طبقه محروم را نابود می کنند.
وی اضافه کرد: ما راهکارهای عاقلانه وعالمانه در این چهارسال پیش بینی کردیم که بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم. نیازمندان را طوری به آنها برسیم که نیاز نداشته باشند. آنهایی هم که فقر مطلق دارند با روش هایی که از اول امسال عمل کردیم از این به بعد هیچ ایرانی نخواهد بود به اندازه نیازی که دارد برای زندگی آبرو مند تامین نشود.


سوال 6)
اولویت ها برای افزایش رشد اقتصادی کشور در تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 ششمین و آخرین پرسش عمومی مناظره پایانی تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری بود.

** قالیباف: یارانه 250 هزار تومانی می دهم/ وعده عدد و رقم به مردم نمی دهم
محمد باقر قالیباف که برای پاسخگویی به این سوال پشت تریبون حاضر شد، گفت: امروز کشور با بحران اقتصادی رو به روست؛ یعنی بیکاری، یعنی رکود، یعنی گرانی.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وی افزود: طبیعتا بحث این است که در حوزه مربوط به گرانی ، حالا می گویند تورم کنترل شده است، اما مردم ما امروز می دانند که گرانی وجود دارد؛ اقلامی که در زندگی روزمره است مانند شکر 1500 تومان ، 3500 تومان یا در حوزه قند یا در همه اقلام گرانی واقعا هنوز هست.
وی ادامه کرد: اشتغال و بیکاری به هرحال سه و نیم میلیون بر اساس آماری که گفته می شود و این تا 6 تا هفت میلیون وجود دارد. تعطیلی کارگاه ها به خاطر بحث هایی که گفته شد، اتفاق می افتد .
قالیباف اضافه کرد: طبیعتا در چنین شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد ، وظیفه همه دولت ها است ، در همه دنیا اینگونه است . دولت ها می آیند برای این کار تدبیر می کنند و به کمک مردم می آیند.
وی خاطرنشان کرد: من معتقدم دولت آقای روحانی نتوانسته در این زمینه موفق عمل کندو به کمک مردم بیایند. از قضا در برخی زمینه ها با افزایش هزینه های خودشان حتی دست در جیب و سفره مردم در اینجا شد. نگاه کنید الان شما در عملکرد دولت ، افزایش قبوض را نگاه کنید. در آب و برق و گاز و تلفن به هرحال این فشار آمد و این فشار یکنواخت بود به ویژه برای قشر محرومی که الان بحثش بود.
وی افزود: بخشی از بحث رشد اقتصادی و درآمدی که آقای روحانی نیز اشاره کرد، مالیات است. ما وقتی می خواهیم رشد پیدا کنیم، تولید در اولویت استٰ، چرا ما نباید به تولیدکننده ها به ویژه کارگاه های کوچک و متوسط معافیت مالیاتی بدهیم ، یا تخفیف به آنها بدهیم یا کسبه ای که در این رکود حداقل درآمد را دارند چرا نباید این کار را برای آنها انجام دهیم.
قالیباف گفت: از آن طرف در همین مالیات ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم که مالیات پرداخت نمی کنند. ما در مالیات بر ثروت و ثروتمندان ، کمترین سهم دریافت مالیاتی را داریم.
وی افزود: اینجا مالیات می تواند به ما کمک کند یا در جریان خود نقدینگی و جهت گیری نقدینگی . ما معتقد هستیم مهم ترین بحثی که باید برای این کار در دولت مردم دنبال کنیم ، واقعا همان اشتغال و افزایش اشتغال است.
وی ادامه داد: یعنی اشتغالی که بیکاری را حل می کند، تولید را فعال می کند و رونق اقتصادی را برمی گرداند. برهمین اساس برنامه ریزی ما همین است .
قالیباف ادامه داد: آقای روحانی نیز با صحبت هایشان این مساله را قبول کردند که ما واقعا باید نیروهای کاری یا افراد جویای کار را شناسایی کنیم.
وی گفت: الان گفتیم ما باید یک سایتی هم برای محرومان و هم برای بیکاران بگذاریم و هم برای آنهایی که کارآفرین هستند. حالا بگذریم از اینکه با شکایت ایشان سایت ما را بستند و سایت خودشان را انجام دادند. اینها مهم نیست.
قالیباف اضافه کرد: مهم این است که ما به سمت جوان بیکاری برویم که بیاید و کار خود را انجام دهد و واقعا تا قبل از آن هم بتوانیم 250 هزار تومان بدهیم تا روزی که سر کار برود. مالیات را عادلانه کنیم. حمایت از اقشار را انجام دهیم.
قالیباف در جمع بندی پرسش ششم گفت: وعده ای از جنس عدد و رقم به مردم نمی دهم، سابقه من نشان می دهد هیچگاه خلف وعده نکرده ام و اگر گفتم 5میلیون شغل ایجاد می کنم واقعا این کار را انجام می دهم.
قالیباف بیان داشت: 1.2 میلیون شغل در مناطق روستایی ،صنایع کوچک و کشاورزی و گیاهان دارویی ایجاد خواهم کرد.
وی گفت: جلوگیری از خام فروشی و رانت خواری که در صنایع پایین دستی رخ می دهد را در دستور کار خود دارم، همچنین در جهت کاهش نقدینگی تلاش خواهم کرد.
وی با اشاره رشد منفی 16درصدی در بخش مسکن گفت: قول می دهم که این بخش را رونق دهم .همچنین در زمینه گردشگری و فناوری اطلاعات تعهد می دهم که اشتغال ایجاد کنم.
وی با بیان اینکه به مردم در 'دولت مردم' گزارش ماهانه و سالانه خواهم داد،گفت: آقای روحانی شما به گونه ای تعریف کردید انکار اشکالی نیست مردم می دانند بحران است و شما و آقای جهانگیری و حتی اگر همه اعضای دولت بیایند نمی توانید از کارنامه دولت دفاع کنند.
وی با اشاره به تصویب برنامه ششم توسعه گفت: شما می گویید به مردم برنامه دادید؛ در واقع شما به جز چهار برگ به مردم چیزی ندادید.
وی اظهار داشت: امروز برنامه ششم توسعه را سند چشم انداز دنبال می کند.
وی گفت: افزایش 2.5برابری درآمد کشور از نظر ارزی و ریالی قابل حصول است.
وی با اشاره به سخنان روحانی در خصوص افزایش 20میلیارد دلاری درآمد در سال جاری گفت: با این 20میلیارد دلار رشد دو رقمی خواهیم داشت.باید به بخش های خصوصی و تعاونی تاکید کنیم.
قالیباف گفت : امروز رفتار دولت چهار درصدی مثل قدیم، صنایع بزرگ نظیر بانکها،پتروشیمی را در اختیار دارد.
خام فروشان کجا هستند؟با رویه شما اعتمادی به منابع داخلی نداریم.در چنین شرایطی سپرده گذاران کاسپین خیلی طبیعی است که دچار مشکل شوند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی سرمایه گذاران نمی آیند .من در دولت نبودم اما دیپلماسی شهری قویترین دیپلماسی است .امروز دبیرخانه کلانشهرها در تهران است.بله در مناظره امروز بداخلاقی شد زیرا آقای روحانی شما دروغ گفتید .
وی گفت: املاک نجومی را شما آقایان روحانی و جهانگیری بردید زمین به مساحت 800متر گرفتید .زمین متری 385هزار تومان را 140هزار تومان گرفتید بعد به بقیه تهمت می زنید.
وی در پایان گفت: تا زمانی که فساد جمع نشود رشد اقتصادی تحقق نمی یابد.


**روحانی: رشد 26 درصدی کجای دنیا سراغ دارید؟!
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سوالم از آقای قالیباف این است که ایشان درخصوص رشد اعلام کردند که درآمد ملی کشور را 2.5 برابر خواهند کرد که به معنای رشد 26 درصدی است؛ چنین رشدی در هیچ کجای جهان سابقه ندارد، خوب است بگویید کدام کشور چنین رشدی را تجربه کرده است؟
روحانی افزود: کشور چین برای دو دهه رشد هشت درصدی را تجربه کرد که موجب حیرت جهانیان شد.
وی ادامه داد: ایشان (آقای قالیباف) عنوان می کنند که پتروشیمی کشور به ازای هر یک میلیون تن تولید می تواند 600 هزار نفر اشتغال ایجاد کند، در حالی که اکنون 54 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی داریم پس اشتغال آن کجاست؟ در حالی که در این دولت 9 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه شد.
روحانی گفت: صنعت پتروشیمی در اروپا به ازای هر یک میلیون تن تولید 16 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند و به گفته کارشناسان امر در کشورمان بین 20 تا 30 هزار نفر اشتغالزایی دارد؛ باید توضیح دهید این ارقام را از کجا آورده اید؟
وی افزود: آقای قالیباف باید بگویند که چه مقدار رشد را می خواهند از طریق بهره وری، اشتغال و سرمایه فیزیکی ایجاد کنند؟
این نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: در دولت یازدهم پس از سند چشم انداز، به رشد بالای هشت درصد رسیدیم که در 12 سال گذشته بی سابقه بود؛ امروز می توانیم این را را با رشد خوب و تورم تک رقمی ادامه دهیم.

**جهانگیری: شهر تهران را خیلی گران اداره کردید
اسحاق جهانگیری در پاسخ به سوال ششم و نقد اظهارات قالیباف گفت: رشد اقتصادی یکی از مهترین هدف ها است. اگر موفق به بزرگ کردن کیک اقتصاد کشور شویم همه مردمی که سر این کیک نشستند سهم بیشتری برداشت می کنند. مهم این است که سیاست ها و الزاماتی داشته باشیم که این رشد اقتصادی اتفاق بیفتد. یکی از این سیاست ها، سیاست خارجی است. وی افزود: کاندیداهای موجود آیا واقعا در دیپلماسی وارد هستند. آیا گفت و گو و مذاکرات خارجی کردند؟. اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند، یا اینکه نه فقط دنبال تنش زایی هستند.؟ آیا اطرافیان شما قادر هستند که سرمایه خارجی برای کشور جذب کنند.؟ در قانون برنامه پیش بینی شده است که هفتصد وهفتاد هزار میلیارد تومان پول لازم است که رشد 8 درصد باشد. 65 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری جذب کشور شود. آقای قالیباف با این اطرافیانی که در سیاست خارجی دارید می توانید 65 میلیارد دلار جذب کنید؟!. شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید. شما در کارهای تهران بخش خصوصی را کم وارد کردید. شما عمدتا در تهران کارهایتان را به نهادهای نظامی واگذار کردید. رشد 8 درصد فقط با این امکان پذیر است که مردم میدان دار باشند.
او ادامه داد: آقای میرسلیم این همه نفرمایید ما(دولت یازدهم) اصل 44 را رعایت نکردیم. این بی انصافی است و من در شما انصاف سراغ داشتم. در این دولت ما هیچ شرکتی برای بدهی خودمان به خصولتی ها واگذار نکردیم. هرچه واگذار کردیم به بخش خصوصی واگذار کردیم دراین دولت اصل 44 کامل رعایت شد.
جهانگیری گفت: رفقای شما در دولت گذشته رعایت نکردند که ما در مجمع گزارش دادیم. همین شرکت که شما می گویید چرا نگفتید به کجا واگذار شد؟. شما رعایت کردید و نگفتید و من هم نمی گویم ولی ما می خواستیم از دست آنها پس بگیریم که نشد پس بگیریم. از طریق قانون به یک نهاد قدرتمندی واگذار شد که نتوانستیم از آن پس بگیریم.

**رئیسی: 6درصد رشد اقتصادی مربوط به نفت است
رئیسی در ادامه مناظره و در پاسخ به سوال ششم درباره افزایش رشد اقتصادی، گفت: رشد اقتصادی 7 درصد اعلام شده است اما حقیقیت این است که 6 درصد آن مربوط به نفت است مربوط به اشتغال و تولید نیست.
وی با اشاره به اینکه بین یک تا یک و نیم درصد رشد اقتصادی قابل قبول است؟ افزود: باید روند خصوصی‌سازی پیگیری می‌شد. اگر خصوصی سازی صورت گرفته شما باید پیگیری می‌کردید شما دولت هستید.
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: نکته دیگر که دولت می‌گوید اینکه از رکود عبور کردیم. رکود در کشور ما رکورد زده است، آن وقت آقای روحانی می‌گوید که ما از رکود عبور کردیم این وضع بیکاری و اشتغال است آیا از رکود عبور کردیم؟
رئیسی با بیان اینکه ما با دیپلماسی عزتمندانه می‌توانیم مسائل را حل کنیم، افزود: اول با کشورهای همسایه بسیاری از امور می‌تواند حل شود. بحث فقرا را که مطرح کردم آقای روحانی هم گفتند که باید به فقرا توجه کرد و باید 3 برابر یارانه به آنها داد چرا تا الان توجه نکردید؟
وی تصریح کرد: اگر در موضوع اشتغال می‌خواهم مسئله حل شود باید مسئله پیشران‌های تولید مثل مسکن و کشاورزی را فعال کنیم. مبارزه بی امان با قاچاق کالا و فساد انجام دهیم و کنترل واردات کنیم.

**میرسلیم :با عدم شفافیت نمی توان به جایی رسید
میرسلیم گفت: رسیدن به چشم انداز خیلی فداکاری می خواهد. بفرمایید چه می خواهید کنید؟ اگر مماشات کنیم و اصل 44 را مثل دولت یازدهم اجرا نکنیم نمی شود.
وی خطاب به روحانی گفت: به چه حقی دولت موتور فروشی می کند؟ اینها کار دولت نیست کار خودش را بکند.
میرسلیم افزود: خود آقای روحانی، خودروی برقی بردیم خودشان سوار شدند رهایش کردند حالا از خارج وارد می کنند
وی افزود: دولت اصلا نفهمید چه کار با اقتصاد مقاومتی و اصل 44 باید بکند.
میرسلیم ادامه داد: چگونه می خواهید با فساد اداری مقابله کنید. با فساد اداری اگر اصلاح نشود نمی شود به جایی رسید. با عدم شفافیت نمی شود به جایی رسید
وی گفت: ادعا کرده اند دولت الکترونیک درست کرده اند. هیچ کدام و هیچ چیز شفافیت ندارد.

**هاشمی طباء: اهداف برنامه 1404 بسیار والاست
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اهداف برنامه 1404 بسیار والاست؛ اما واقعیت اش این است که ما به حرف افراد عاقل اقتصاددان خودمان که راه حل علمی نشان می دهند، گوش نمی کنیم.
هاشمی طبا گفت: ما می خواهیم علم را براساس داده هایی که به ما رسیده است، تغییر دهیم؛ یا در زمانی که تحریم شده ایم و باید کمربند خود را محکمتر ببندیم و در مقابل آن متقابلا اقدامات اجرایی قوی تری با بسیج نیروهای مردمی انجام دهیم؛ برای اینکه بگوییم تحریم به ما اثر نکرد و پز بدهیم؛ رفتیم از همان تحریم کنندگان، از مبادی غیر، گران تر کالا خریدیم که رنگ و روغن به مملکت بزنیم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معلوم است که در این شرایط به اهداف 1404 نمی رسیم.
وی ادامه داد: توسعه، تولید، پیشرفت غیر از تمرکز سرمایه، تلاش و کوشش راه دیگری ندارد؛ با رنگ و روغن زدن به جامعه یا بلعکس با سیاه نمایی جامعه توسعه ایجاد نمی شود.
هاشمی طباء اظهار کرد: مردم دارند کار می کنند؛ خیلی از کارخانجات دارند کار می کنند و مردم دارند زندگی می کنند؛ اینکه در اینجا به گونه ای مطرح کنیم که به نظر برسد در مملکت واویلا است، درست نیست.
وی گفت: گاهی یک فیلم در خارج از کشور از سازنده ایرانی می رود؛ می گوییم سیاه نمایی کرده و ضد انقلاب است؛ اما امروز از این تریبون بدترین سیاه نمایی ها را الان می کنیم. هاشمی طباء افزود: اگر می خواهیم کار را درست انجام دهیم باید به اقتصاددانان مان و بازرگانان با تجربه مان توجه کنیم و بدانیم راه حل چیست.
وی خاطرنشان کرد: خلاصه امر این است که اگر می خواهیم، توسعه پیدا کنیم باید از همه چیزمان بزنیم و در راه توسعه بگذاریم و گرنه با فراخ نای و با شعار راحت طلبی بخواهیم جلو برویم، در سال 1424 هم به اهداف 1404 نخواهیم رسید.

**** سوال های اختصاصی از نامزدها و پاسخ های هرکدام

*قالیباف: اموال خود و بستگان را در تلگرام گذاشتم
محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره تلویزیونی، گفت که فهرست اموال خود و بستگان را در تلگرام منتشر کرده است.
از وی بطور اختصاصی سوال شد: برنامه و راهکار موثر شما در ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی و توسعه اقتصاد تبدیلی در شهرها و روستاها چیست؟ و او نیز در پاسخ اینطور گفت: اجازه می خواهم چون جلسه قبل قولی به مردم داده بودم، توضیح دهم زیرا معتقدم شفاف سازی مهم ترین موضوع برای رشد اقتصادی است.
وی افزود: گفتم خوب است که همه ما نامزدها اموال خودمان را و براساس قانون به اطلاع مردم برسانیم.
قالیباف افزود: البته قانون می گوید که به اطلاع قوه قضائیه برسانیم،‌اما من معتقدم باید به اطلاع مردم برسانم ، من به مردم اعلام می کنم که من کل دارایی خودم و بستگان را براساس قانون در کانال تلگرامی خود گذاشته ام تا معلوم بشود که دارایی من کجاست، اگر این شفاف سازی واقعا صورت بگیرد، می تواند بسیار موثر باشد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم ما کشاورزی است که امنیت غذایی و حتی امنیت ملی ما به آن مربوط می شود ،حتی با محدودیت هایی که در حوزه آب داریم، باید به سمتی برویم که اقلام ویژه و حیاتی را خودکفا باشیم.
وی اضافه کرد: بنابراین این برنامه کاملا پیش بینی شده است ، سیاست های کلان هم این را مشخص کرده است، من در صورت انتخاب همان سند چشم انداز و برنامه ششم را برای کشاورزی دنبال می کنیم.
قالیباف گفت: مخصوصا برای روستاها برای آن یک میلیون و 200 هزار شغلی که اشاره کردم در روستاها با همین نگاه به کشاورزی و صنایع کوچک و صنایع خانگی ، آن را تحقق می دهیم .
وی ادامه داد: اما من معتقد هستم تا زمانی که مبارزه با فساد و رانت نشود چه در حوزه کشاورزی چه در حوزه صنعت و چه در حوزه صنایع دیگر نباشد،حتما موفق نخواهیم شد که بتوانیم به نقطه خودکفایی کامل برسانیم و بتوانیم کار صادرات را نیز انجام دهیم.
قالیباف گفت: در آخر لازم می دانم که به مردم گزارش بدهم ،اگر سکوت کنم به مردم خودم خیانت کرده ام و حقوق ایرانی ها را ضایع کرده ام.
وی گفت: امروز مشکل نبود رشد اقتصادی است،فرصت های نابرابر در حوزه های اقتصادی و اجتماعی است
قالیباف خطاب به روحانی و جهانگیری گفت: نخست با خودتان و بستگان خودتان برخورد کنید ، بستگان شما در کنار شما در زمینه های مالی،بانکی دچار فساد هستند و خودتان از آن مطلعید، زیرا خود شما هم از این منابع استفاده می کنید.
وی گفت: شما نمی توانید اعتراف کنید که 800 متر زمین را متری 3هزار تومان در سال 70 گرفتید و به طور یقین شجاعت ندارید که این را اعتراف کنید.
وی با اشاره به جهانگیری گفت: به مردم بگویید زمین 385 هزار تومانی را 140هزار تومان از بیت المال گرفتید.حالا به ما می گویید که املاک نجومی گرفتیم. چرا به مردم اطلاع درست نمی دهید ،بعد شما می خواهید با فساد برخورد کنید؟هر چه می گوییم ، می گویید دروغ است ، اسناد زمین شما را آورده ام.
وی اظهار داشت:هم اکنون 6میلیون بیکار داریم که سالانه یک میلیون نفر هم به آنها اضافه می شود.
قالیباف افزود: ایران یک درصد جمعیت دنیا و 5درصد منابع دنیا را در اختیار دارد چرا نمی توانید کشور را با این منابع اداره کنید؟ زیرا مدیریت ندارید؛ سیستم هوشمند ندارید و اصلاح ساختاری نمی کنید؛ هرچه گفتید نکردید.
وی در پایان گفت: ما دلسوز مردم هستیم.

* روحانی: آقای رئیسی شما قاضی هستید اما به مردم تهمت می زنید
حسن روحانی در پاسخ به این نکته از سوی رئیسی که چرا در ماه های آخر عمر دولت برای افتتاح به استانها رفته اید و به جایش می گویید چرا مصوبه گذرانده اید؟ گفت: مصوبه را چهار سال پیش گذراندیم، چهار سال هم کار کردیم و در این سفرها طرح ها و پروژه ها را افتتاح کردیم؛ شما از افتتاح ناراحتید؟ شما می گویید چرا در ماه های ابتدایی سال 96 قانون را اجرا کردیم و می گویید برای انتخابات است.
روحانی افزود: این مصوبه را شهریورماه پارسال نوشتیم و دادیم به مجلس. مجلس آیین نامه ها را تصویب کرده و ظاهرا شما با مسائل قانونی آشنا نیستید، با اینکه ادعا دارید حقوق خوانده اید!
وی گفت: در حالی که شما یک قاضی هستید، اما به مردم تهمت ناروا می زنید. شما چطور می خواهید رییس جمهور یک مملکت شوید و از حقوق ملت دفاع کنید؛ در حالی که بدون مدرک و دلیل اتهام می زنید. من با هیچ کس عقد اخوت ندارم و هر کس که تخلف کرده در هر کجا باید به اشد مجازات برسد و هیچ کس نباید مانع این کار شود.
روحانی گفت: شما می گویید با فساد مخالفید، در حالی دارید کار انتخاباتی می کنید. در پرونده 12 هزار میلیارد تومانی که یک طرف ان قاضی بود که میلیاردها تخلف کرد و عزل شد؛ یک طرف همکار شما در آن جای محترم بود که فرار کرده و یک طرف دیگر مقام دولتی بود که الان در ستاد شما فعالیت می کند؛ شما چرا از این افراد استفاده می کنید، در حالی که فسادشان روشن و مشخص است؛ چون شما این موضوع را آغاز کردید، خواستم جواب بدهم.
روحانی در ادامه با اشاره به پرسش «فرصت ها و تهدیدات رشد نقدینگی و اینکه چه برنامه ای برای مدیریت و مهار این پدیده دارید»، تصریح کرد: در مساله نقدینگی باید مراقب تورم باشیم.
سخنان جمع بندی روحانی
روحانی در سخنان جمع بندی خود گفت: «برخی نکات را واقعا مایل نیستم مطرح کنم، اما مجبورم به مردم اعلام کنم. من که پرونده سال 84 آقای قالیباف دست من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی دعوا کردم در دبیرخانه که زمان انتخابات است و کسی نباید مطلع شود؛ اگر این مردانگی را نمی کردم، شما (قالیباف) الان اینجا ننشسته بودید.؟»
وی گفت:‌ آقای قالیباف! شما که طرحت همیشه «لوله کردن» بود، شما که هر زمان به دبیرخانه می آمدید می گفتید بگذارید من این دانشجویان را ظرف 2 ساعت لوله می کنم؛ اگر جلوی شما نایستاده بودیم که همه دانشگاه های ما پر از لوله شده بود!
روحانی افزود: آقای قالیباف شما نمی خواهد راجع به املاک و اموال مردم صحبت کنید، ما که همه اموالمان را در اختیار قوه قضائیه قرار دادیم شما باید طبق قانون می دادید، چرا ندادید؟ و آمدید اینجا ریاکاری می کنید!
روحانی اضافه کرد: من اگر در تهران هر زمان یک خانه بیشتر داشتم، مال شما باشد. الان هم اگر یک خانه بیشتر دارم مال شما باشد و بروید آن تخلف را دنبال کنید.آن زمین را (قالیباف به قطعه زمین دریافتی از سوی روحانی اشاره کرده بود) هم می دانید معوض چه بوده و خود خبر دارید و الان دارید جور دیگری مطرح می کنید.
وی اظهار داشت: شما اگر درخصوص زمین خیلی ناراحتید به طرقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما آنجا چه کردند؟
روحانی در ادامه سخنان خود خطاب به رئیسی نیز گفت: آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می خواهید بگویید. هر تهمت که می خواهید بزنید، بهرحال شما قاضی هستید و دست شما باز است و هر کاری می توانید بکنید.دادستان روحانیت هم هستید و می توانید همه علما را دستگیر کنید؛ باید بپرسیم علما از دست شما چه کشیدند؛ اما از شما تقاضا دارم و خواهش می کنم که امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید. شما را به خدا امام رضا(ع) را جناحی و حزبی نکنید. امام رضا(ع) افتخار همه ایرانی ها، شیعیان و مسلمانان است.
وی افزود: اگرنبات و پارچه سبز می خواهید برای روستاها بفرستید، بگذارید بعد از اتخابات؛ الان جلوی آن را بگیرید.از آنهایی که با اتوبوس از شهرها برایتان جمعیت می آورند، از آن نهادهای انقلابی و امنیتی که برای شما می آورند بپرس که پول آنها از کجا می آید؟ از پول بیت المال دارند انجام می دهند.
روحانی خطاب به رئیسی گفت: تو که قاضی هستی باید برخورد کنی، چرا برخورد نمی کنی؟
روحانی در پایان خطاب به مردم ایران گفت: مردم عزیز ایران! ما چهار سال پیش با هم عهدی بستیم و جلو رفتیم.ما در برابر تحریم ها ایستادگی کردیم و تحریم را شکستیم. ما آن بهانه ای که می توانست هر روز برایمان جنگ درست کند (PMD) را از بین بردیم و آمادگی دارم در چهار سال بعد که غیر از تحریم های هسته ای که در این چهار سال برداشتم، بقیه تحریم های ملت ایران را به خوبی و با قدرت بردارم و عزت ایران و منفعت ایران را به مردم برگردانم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم! ما با هم عهد بستیم که از رکود خارج شویم و به رشد اقتصادی برسیم و رسیدیم و ادامه خواهیم داد.ما با هم تعهد کردیم که تورم را تک رقمی کنیم که کردیم.کشاورزان ایران! ما با هم تعهد کردیم که در گندم خودکفا شویم و شدیم. شما 21 میلیون تن مواد غذایی اضافه تولید کردید و ما به همین عهد و راهمان ادامه خواهیم داد.ما آب های مرزی را به سرزمین مان برگرداندیم و امسال پاییز مردم غرب کشور با این آب زراعت خواهند کرد. برای کنترل آب های مرزی و نجات کشور از خشکسالی با هم قدم بر می داریم. مردم! ما با هم توانستیم کاری کنیم که جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه گرفته شود؛ اگر اقدام دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه بطور کامل خشک شده بود و یک طوفان می توانست زندگی 14 میلیون نفر را در غرب کشور تحت تاثیر قرار دهد.
روحانی گفت:‌ من به شما وعده دادم به خانواده های شهدا و ایثارگران توجه بیشتری کنم؛ در این دولت مطابات باقی مانده خانواده های ایثارگران از سال 76 تا 94 را پرداخت کردیم. عهد من با شما راستگویی، صداقت و کار است.


** میرسلیم: همکاری صنعت و دانشگاه مهم است
مصطفی میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال اختصاصی خود که برنامه دولت شما برای رشد کسب و کارهای دانش بنیان و گسترش و تحکیم پیوند صنعت و دانشگاه چیست؟ گفت: یکی از مسایل خیلی مهم برای رشد این است که ما همکاری بین صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم.
وی اظهار داشت: این مبتنی بر تجربه خودم است که با استفاده از ظرفیت جوانان مستعد دانشگاهی هسته علمی را در صنعت ایجاد و نسبت به نیاز صنعت اقدام کردیم؛ با تشخیص آن نیاز، مبادرت به طراحی و نمونه سازی کردیم و در نهایت وارد تولید انبوه شدیم. این نمونه ای از هسته اقتصاد مقاومتی است که انجام دادیم.
وی افزود: متقابلا هسته فناوری را در دانشگاه ها با استفاده از دانشجویان جوان آماده همکاری با استادان خود برای چاره جویی مسایل صنعت فعال کردیم. امکان این وجود دارد و می توان به شکل بسیار مناسبی بین دانشگاه و صنعت پیوند را برقرار و برای مسایل اساسی چاره جویی کرد.
میرسلیم با تاکید بر این که دولت هم باید پشتیبانی کند ادامه داد: متاسفانه دولت یازدهم در این زمینه فرصت لازم را پیدا نکرد یا فرصت را سوزاند؛ برای تقویت و رشد این هسته ها همین فرمانده محترم اقتصاد مقاومتی (خطاب به جهانگیری) نتوانستند استفاده کنند.
وی ادامه داد: در حالی که می توانستم از ظرفیت جوانان برای رشد صنعت و تقویت آموزش های دانشگاهی استفاده کنیم این جوانان خوب را از دست دادیم.
میرسلیم گفت: وقتی این اقدام ها انجام نگرفت جوانان برای رفتن به خارج از کشور تمایل پیدا می کنند و با حضور در شرکت های رقیب باعث افزایش فاصله بین ما و آنها می شوند.
میرسلیم همچنین در سخنان پایانی خود خطاب به مردم گفت: شخصا ادعای معجزه برای رفع مشکلات را مگر با یاری خود شما و لطف خدا و با ادعای داشتن برنامه ای مستقل و عزم جزم برای باز کردن گره ها ندارم.
وی افزود: مهمترین مساله امروز کشور ما فساد در دستگاه های اجرایی است و سایر مفاسد ناشی از این است. با رباخواری در نظام بانکداری که موجب بیچارگی خانواده های کثیری شده جنگ خواهم کرد.
این نامزد ریاست جمهوری گفت: مبارزه قاطع با فساد در دستگاه های اجرایی خواسته شما و مقام معظم رهبری است که جز با انتخاب افرادی که خود فساد ستیز و پاکدست باشند میسر نخواهد شد.
وی با بیان این که دولت من دولت دولتمردان کاسب نخواهد بود ادامه داد: مهار تورم با ایجاد رونق اقتصادی و افزایش تولید کالا و خدمات میسر است. دولت یازدهم با ایجاد رکود، تورم را کاهش داده که عین بی هنری است و کمر مردم و اقتصاد را شکسته است.
میرسلیم گفت: با شناختی که از دفاتر خود در سراسر کشور داریم برنامه فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشورو نجات صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی، محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده و شایسته مردم نیست داریم.
وی تصریح کرد: رسیدگی فوری به وضعیت کارکنان دولت و کارگران که عده کثیری از آنها قراردادی هستند، تامین شغلی ندارند و گرفتاری مالی آنها را رنج می دهد و نیز توجه به روستائیان و عشایر از اولویت های برنامه های ماست.
میرسلیم، تامین مالی صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بازار صادراتی برای آنها را جزو برنامه های اصلی عنوان و اظهار کرد: ما برنامه دقیق برای اشتغال نیروی جوان و تحصیلکرده بر مبنای شرکت های دانش بنیان دارم.
وی افزود: امروز می خواهم سلام این جوانان عزیز در دانشگاه ها را خدمت همه نامزدها برسانم که منتظر اجابت دعوت شما برای حضور در میان آنان هستند.
میرسلیم در پایان گفت: نکات تکمیلی مهمی دارم که در برنامه مستقیم در روز چهارشنبه تقدیم حضور خواهم کرد و امیدوارم با هماهنگی بین افراد شایسته انتخاب شده دولت پاکدست بتوانیم از پس وظایف مهمی که به عهده ما قرار خواهد گرفت برای خدمت مردم و پشیرفت جمهوری اسلامی ایران برآییم.


* رییسی: امنیت کشور در گرو مبارزه با فساد/ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید روزی یک پرونده فساد در کشور داشته باشیم، گفت: امنیت کشور در گرو مبارزه با فساد است.
سید ابراهیم رییسی در پاسخ به پرسش اختصاصی خود مبنی بر اینکه برنامه شما برای برخورد با فساد اقتصادی و رانت خواری، به ویژه فساد سازمان یافته چیست؟ گفت: ساختارهایی در کشور فساد زا است که باید دولت آن را اصلاح کند. نباید روزی یک پرونده فساد در کشور داشته باشیم.
رییسی ادامه داد: فساد در کشور فراجناحی شده و دولت ها همدیگر را متهم می کنند. این اصلا زیبنده نظام اداری ما نیست که هر روز یک فساد رخنه کند.
نامزد انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری تصریح کرد: راه مبارزه با فساد اداری، اصلاح ساختار و انتخاب افراد صالح برای امور است.
رییسی تاکیدکرد: اگر دستگاه نظارت گزارش داد که فلان فرد فاسد است با حساسیت برخورد شود؛ یعنی اگر فساد زیر عمامه من و آقای روحانی یا زیر کت آقای جهانگیری یا قالیباف بود فرقی ندارد؛ باید با حساسیت برخورد شود.
وی اضافه کرد: اولین کسی که در این شرایط باید حساس باشد رییس دولت است؛ اینکه به آقای روحانی اعلام کنند که نزدیکترین فرد به شما فساد میلیونی می کند و در این باره مقاومت شود این هیچ سازگاری با اصلاح نظام اداری ندارد.
رییسی عنوان کرد: ما معتقدیم اگرنظام اداری ما بخواهد اصلاح شود ما در دولت کار و کرامت مصمم می شویم در هیچ جای نظام اداری کشور فساد رخنه نکند.
وی ادامه داد: ما در سازمان بازررسی آسیب زدایی فراوان کردیم این یعنی اگر کسی فاسد بود گوشش را بگیرند بیرون بیاندازند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مشکل امروز ما این است که مردم دغدغه فساد اداری در کشور دارند و این مساله قابل حل است زیرا با یک عزم و اراده راسخ می شود فساد را حل کرد.
لزوم جلوگیری از دست اندازی افراد خاص به منابع بانکی
رییسی در جمع بندی پایانی سخنان خود در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی گفت: در ارتباط با منابع و آنچه با مردم عزیز وعده کردیم، بدانید همه منابع بررسی و کارشناسی دقیق شده است.
وی افزود: باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و ما با این مساله برخورد می کنیم نه اینکه فقط از کاسب های خوش حساب دوباره مالیات بگیریم.
نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: باید از قاچاق کالای افراد رفیق، دوست، آشنا و بعضی دولتمردان و همچنین دست اندازی افراد خاص به منابع بانکی جلوگیری شود.
وی ادامه داد: یقین بدانید اگر از هزینه های اضافی و روحیه اشرافی گری جلوگیری شود، حتما می توان برای دهک های پایین وضعیت متفاوتی ایجاد کرد کما اینکه آقای روحانی هم اعلام کردند که ما در چند وقت اخیر نسبت به کسانی که تحت حمایت بودند، کمک سه برابری کردیم.
رییسی گفت: این دور از انتظار نیست و قابل انجام است کما اینکه دولت نسبت به بخشی انجام داده و ما نسبت به بخش دیگر که منتفع نشدند، انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: آقای روحانی شما من را می شناسید من سخن واهی بر زبان نمی رانم؛ این مساله فساد نزدیکان شما را معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور در دفترشان صحبت کردند و مدارک و اسناد کامل به شما دادند که نزدیکترین فرد به شما دچار مشکلات میلیونی هستند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من جای شما بودم مساعدت می کردم برخورد قانونی شود؛ گفتند اینکه اکنون انجام نشود یا مورد تشکیک است با روحیه کسی که رییس دولت است سازگار نیست.
وی ادامه داد: آقای جهانگیری از روحیه فساد من خبر دارند وقتی ایشان وزیر صنایع بودند و بنده در بازرسی قوه قضاییه دهها جلسه در طول 10 سال داشتیم، پس می دادند که من در مسایل مختلف مثل سیاست خارجی وارد هستم. برای نمونه برای اولین بار موسس مجمع قضایی آسیایی با مشارکت 40 کشور جهان در زمان دولت اصلاحات، من و پاکستانی ها بودیم.
رییسی افزود: من به واسطه اعتبار و جایگاه اداری که داشتم از ارتباطات و نشست های مختلف با سران کشورهای مختلف بی بهره نبودم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکیدکرد: چرا می خواهید تحقیر کنید؟ این روحیه، اخلاقی نیست. اطلاعات من نسبت به مسایل خارجی و مواردی نظیر برجام کمتر از روحانی و جهانگیری نیست.
رییسی در بخش دیگر سخنانش گفت: نسبت به مساله آزادی های سیاسی و مدنی که مردم را می ترسانید، این آزادی ها وظیفه هر دولتی است؛ مگر جنابعالی زبان کُردی را برای کُردها آزاد کردید، خدا آزاد کرد. قانون اساسی اجازه داد که از زبانشان و از خط و لباسشان استفاده کنند.
رییسی اظهارکرد: کُرد و بلوچ و اقوام مختلف در جای جای این کشور حقوقی دارند که خداوند به آنها داده و دولت باید آنها را تضمین و حمایت کند.
وی افزود: معتقدیم ما شهروند درجه یک، 2 یا سه نداریم و دولت موظف است به 80 میلیون ایرانی خدمت کند. ما را آماج تهمت ها و افتراها در روزنامه هایتان کردید. 


هاشمی طباء: نامزدها منابع پولی ستاد خود را اعلام کنند/ منابع یارانه سه برابری معلوم نیست
تهران- ایرنا- سیدمصطفی هاشمی طباء نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی سومین مناظره و در پاسخ به پرسش های اختصاصی درباره اینکه چه برنامه ای برای اصلاح قانونی مالیاتی کشور دارید و ملاحظات شما برای حمایت از تولید واشتغال چیست ، گفت: در ابتدا با اعلام دارایی های نامزدها مخالفت کردم و هیچ قانونی وجود ندارد و ملاک پول داشتن و یا نداشتن نیست.
[هاشمی طباء: نامزدها منابع پولی ستاد خود را اعلام کنند/ منابع یارانه سه برابری معلوم نیست]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وی افزود: چه بسا ممکن است کسی فقیر باشد ولی کیسه بدوزد ، متقابلا درخواست می کنم که نامزدها نسبت به اعلام منابع پولی ستاد خود بطور مشخص با ارائه دهندگان ، نام آنها را هم ببرند و مخارجی که انجام داده اند ، اعلام کنند.
هاشمی طبا افزود: در این زمینه به مانند کشورهای خارج افراد را رصد کنیم و درآمدهای واقعی را شناسایی کنیم و سیستم جامع مالیاتی را بکار بریم .
وی گفت: حدود 40 درصد کسانی که مالیات پرداخت نمی کنند، آنها اصلا مالیات دهنده نیستند و باید سیستم جامع مالیاتی را طراحی کرد و به اجرا گذاشت.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در زمینه شرکت های تولیدی که به گفته هاشمی طباء واقعا مظلوم هستند ، اظهار کرد: صنایع ای که صنایع دقیقه را کار می کنند و فشار بسیاری بر روی آنان است از قبیل بیمه های اجتماعی مالیات ممیزی و غیره و نسبت به کسانی که تولیدات صادراتی دارند ، برای این دسته افراد هم باید معافیت تولیدات صادراتی در نظر گرفت


* هاشمی طباء : برای حفظ میراث ایران باید برای نوادگان کار کرد
سیدمصطفی هاشمی طبا در بخش جمع بندی سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: برای حفظ ایران و میراث گرانبهای آن باید نگاه خود را به نوادگان و آینده سازان کشور معطوف ساخت.
وی ضمن خواندن شعر ' ما گل های خندانیم ' ، گفت: اینجانب دوست داشتم نوه شش ساله خودم را به اینجا بیاورم و عینا نشان بدهم که ما برای آنها باید کارکنیم و میراث ما برای آنها باشد .
وی گفت: هرسیاستمدار باید طبیعتا مردم را دوست داشته باشد تا بتواند برای آنان کار کند . اما دوست داشتن انواع مختلف دارد . امام راحل مردم را دوست داشت و اگر در حمله رژیم بعث عراق به مردم می فرمود 'مردم من شما را دوست دارم. بروید پنهان شوید تا آسیب نبینید' و من شما را دوست دارم جان خود را حفظ کنید و یا اینکه امام راحل می گفتند به جبهه بروید و جبهه ها را پرکنید. شهادت افتخار است' این چنین شد که مردم جبهه ها را پرکردند و ایران را حفظ کردند.
هاشمی طباء گفت: برای چهار عدد رای ، نباید کاری کنیم تا مردم ما را به عنوان دوستدار بزرگ معرفی کنند.
وی ادامه داد ، وعده هایی که داده می شود هیچکدام منطقی و عملی شدنی نیست، شعار می دهیم چرا منابع یارانه سه برابر را نمی گوییم ، می گویند آماده است ، از کجا ؟ معلوم نیست؟
هاشمی طبا افزود: از ابتدای ورود به عرصه نامزدی ریاست جمهوری با این فرمایش رهبری معظم انقلاب که پریروز فرمودند ،' استقلال ملی و عظمت و سربلندی ملت ایران در ذهنم بوده است' ، من هم به همین دلیل حفظ و ارجمندی ایران را در درجه اول قرار دادم .
وی گفت: به جای پخش یارانه و تظاهر به دوست داشتن همه ، اظهار داشتم به فقرا و مستضعفین ، معلولان و بی سرپرستان و خانواده های ناتوان باید کمک کرد و یارانه را به آنان داد و خوشبختانه بخشی از آن امروز انجام شده است.
هاشمی درباره اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: باید گفت که تولید برای صادرات و اصلاح کشاورزی در راستای رفع مشکل نابودی ایران که ایران همه چیز را به ما مردم داده و ما ناسپاس هستیم ، ملت باید در این خصوص جبران کند.
وی گفت: همه ما از کشور شیره مکیده ایم بدون اغراق و همه مردم باید بدانند که نفت، آب، گاز، جنگل، رودخانه در خدمت آنان بوده و اکنون اگر بخواهیم ادامه دهیم میراث یک سرزمین سترون را خواهیم داشت و به دنبال آن نه استقلال ملی و نه عظمت و سربلندی ملت ایران را خواهیم داشت.


* جهانگیری: هرچیزی غیر از خانه ام مال شخص آقای قالیباف
اسحاق جهانگیری در بخش دوم مناظره به سوال اختصاصی خود که پرسیده شد چه طرح و برنامه ای برای شکوفایی درونزا و ارتقا کیفیت صنعت خودروسازی ملی در کلاس جهانی دارید گفت: من قبل از اینکه به درون ساز بودن اقتصاد اشاره کنم باید به آقای قالیباف عرض کنم برادر عزیز جنابعالی این دفعه آمده بودید که یکسری افراد را تخریب کنید ولی به شما اطلاعات غلط می دهند. من باز هم ادب را رعایت می کنم و نمی گویم دروغ می گویید.
وی افزود: من هرچیزی جز خانه ای که در تهران در آن نشستم، زمینی و ملکی در تهران دارم مال شخص آقای قالیباف؛ آدرس آن را که دارید همین الان بروید بگیرید.
جهانگیری خطاب به قالیباف با بیان اینکه رعایت ادب، اخلاق و صداقت چیز خوبی است، گفت: من 8 سال از همه پست ها کنار بودم، 8 سال در هیچ مسوولیتی حتی در حد یک اداره کل در دولت نبودم. زندگی ام را شخم زدند. امروز با افتخار می گویم زندگی بنده از این کاغذ سفیدتر است و یک لکه در زندگی من و فرزندانم نیست. نه خیریه درست کردم که اموال بدهیم و اسمش را خیریه بگذاریم.
این نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: درباره مسائل اقتصادی هم شعار ندهیم. (در این لحظه برگه ای نشان داد) این افشاگری نیست بلکه کیهان است. این شعار صدبار تکرار شد رییس جمهوری تا پایان دولت دهم بیکاری را ریشه کن می کند. آقای قالیباف ملت ایران از این شعارها گوششان پر است. برنامه، کاری سخت اما شعار دادن ساده است که بنویسند و بدهند دست شما تا بگویید 5 میلیون یا 10میلیون شغل ایجاد می کنم. با برنامه بگویید چه کار می کنید؟
جهانگیری گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از ویژگی هایش درون زایی است. درون زایی به این معناست که از تمام ظرفیت های کشور باید استفاده شود که اقتصاد شکوفا شود. صنعت خودرو یکی از صنایع پیچیده است. باید از ظرفیتی که تا الان شکل گرفته است، ‌قطعه سازی، تحقیق و توسعه در درون توان خوبی شکل گرفته است. با برندهای معتبر دنیا باید مشارکت کنیم در ایران تولید کنیم به بازار بین المللی صادر کنیم.
جهانگیری در جمع بندی مطالب مناظره سوم خود گفت: ملت ایران، از شما می خواهم که حتما در انتخابات شرکت و برای انتخاب به سوابق کاندیداها توجه کنید. باید تصمیم بگیرید که آیا کسانی که تحریم را فرصت برای کشور می دانند برای شما بهتر هستند یا کسانی که سابقه آنان روشن و شفاف است.
وی افزود: ملت ایران، شرایط کشور شرایط دشواری است؛ ما از تحریم ها عبور کردیم؛ منطقه ما منطقه حساسی است و در این مرحله باید جنگ را از منطقه خود دور کنیم چرا که اوضاع موجود در منطقه، نگران کننده است. جنگ طلب ها در جای جای دنیا سرکار آمدند بنابراین باید مواظب ایران باشیم. باید از ایران حفاظت و حراست کنیم و نگذاریم سفره مردم کوچک شود؛ ما می توانیم با برنامه هایی که تهیه کردیم، مسایل و مشکلات کشور را حل کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم شریف ایران، فرهنگیان، معلمان، کارکنان دولت، نیروهای مسلح، بازنشتگان نیروهای مسلح و تامین اجتماعی، کارگران، کشاورزان، پرستاران، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، علما، طلاب، خبرنگاران، اصحاب رسانه، هنرمندان، ورزشکاران، دانشگاهیان و خانواده های عزیر شهدا و ایثارگران، وکلا و همه و همه به صحنه بیایید؛ یک لحظه رای می دهید، آینده ایران را رقم می زنید.
وی تصریح کرد: من خودم را ملتزم به این می دانم که به این سخن امیرالمومنین(ع) عمل کنم که فرمودند به خدا سوگند یاد می کنم به هیچ کاری فرمان ندادم مگر آنکه پیش از آن خودم آن را به کار بستم. ما خاک پای امیرالمومنین هستیم. ما زمان سعی و خطا نداریم، باید تصمیم بگیریم.
جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: شما 12 سال شهردار تهران هستید و این سومین باری است که کاندیدا می شوید. آقای قالیباف مردم تهران فکر می کنید امروز نسبت به 12 سال قبل از ترافیک، محیط زیست، جمع آوری زباله و متکدیان در چهارراه های تهران راضی تر هستند؟؛ در انتخابات سال 92 شما فقط 700 هزار رای آوردید. نفر آخر لیست نمایندگان تهران بیش از یک میلیون رای آورد. آقای قالیباف یک مقدار به خود بیایید.
وی ادامه داد: ملت ایران، برنامه های وسیعی برای توسعه کشور پیش بینی شده است. ما سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد و من به شما اطمینان می دهم که 50میلیون مردم ایران در کارخانه ها سهامدار خواهند شد. 3 سال روی این طرح کار شد که سهام عدالت طوری ساماندهی شود که مردم لذت سهامدار شدن کارخانه را بچشند.
این نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: از شهریورماه سال 1396 هر فرد تحت پوشش کمیته امداد، مالک 10 میلیون تومان در کارخانه های خوب کشور خواهد بود؛ بقیه 5 میلیون نفر جمعیت بین 5 تا 10 میلیون تومان سهام بهترین کارخانجات را خواهند داشت. طرح های مهمی برای کشاورزی تهیه شده است؛ در بخش صنعت با اطمینان می گویم در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم برای سال 1396، 950 هزار شغل مطمئن ایجاد کنیم.
جهانگیری اضافه کرد: برای کمک به روستاها، عشایر و مناطق محروم درخواست یک و نیم میلیارد دلار از مجلس کرده بودیم که مجلس قول داد که همین روزها آن را تصویب کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)