کد خبر: ۲۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
کناره گیری «محمدباقر قالیباف» از جمع نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم مهمترین رخداد انتخاباتی امروز بود که تحلیل های گوناگونی را از انگیزه های این تصمیم به دنبال داشت.
کناره گیری «محمدباقر قالیباف» از جمع نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم مهمترین رخداد انتخاباتی امروز بود که تحلیل های گوناگونی را از انگیزه های این تصمیم به دنبال داشت. 
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، چند روز مانده به انتخابات، تب رقابت های انتخاباتی بین نامزدهای ریاست جمهوری بالا گرفته است. این روزها در و دیوار شهر رنگ و بوی انتخابات گرفته است. انتخاباتی مهم برای تعیین بالاترین مقام اجرایی کشور که دست کم در چهار سال آینده مسیر حرکت دستگاه اجرایی کشور را تعیین خواهد کرد. 
 
در این میان کناره گیری یکی از نامزدهای اصولگرا از رقابت های انتخاباتی، رخدادی مهم بود که مورد توجه ناظران و رسانه ها قرار گرفت و سبب ارایه تحلیل هایی را از انگیزه این اقدام شد. در این زمینه انتظار می رود پیامدهایی این رخداد هم مورد توجه ویژه قرار گیرد. این گزارش در کنار پرداختن به کناره گیری شهردار تهران از نامزدی ریاست جمهوری دوازدهم، تازه ترین تحولات انتخاباتی در روزهای گذشته را بررسی کرده است. 
 
کناره گیری قالیباف از رقابت های انتخاباتی 
 
قالیباف امروز بعد از ظهر با انتشار بیانیه ای به نفع حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی از انتخابات کناره گیری کرد و از همه حامیان مردمی خود در سراسر کشور خواست که تمام ظرفیت و حمایت خود را برای موفقیتِ رئیسی و به بار نشستن دولت کار و کرامت برای خدمت به مردم قرار دهند. 
 
قالیباف در این بیانیه به صراحت نگفته است که از صحنه رقابتهای انتخاباتی کناره گیری می کند اما متن بیانیه، حکایت از انصراف او به نفع رییسی دارد. این در حالی است که به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور تاکنون درخواستی مبنی بر انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از صحنه رقابت دریافت نشده و مباحث مطرح شده تنها در فضای رسانه ای است و براساس قانون هر کدام از نامزدها برای انصراف باید تصمیم خود را به صورت مکتوب به ستاد انتخابات کشور و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنند. 
 
با این حال تحلیل های متفاوتی از چرایی کناره گیری قالیباف در فضای رسانه ای کشور مطرح شده است. برخی تحلیل ها این کناره گیری را در چارچوب استراتژی انتخاباتی اصولگرایان تفسیر می کنند و بر این باورند این تصمیم تابعی از سازوکارهای جمعی اصولگرایان بوده است، چرا که قالیباف به نفع رئیسی از انتخابات کنار رفته است. برخی تحلیل ها بر این باورند که آگاهی قالیباف از ریزش آرای خود پس از مناظره سوم، او را به این نتیجه رسانده که کناره گیری از انتخابات به نفع او است. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند قالیباف با علم به شکست خود در انتخابات، کناره گیری، را سودمندتر دانست، چرا که دستکم می تواند احتمال معاون اولی خود در دولت رئیسی را بالا ببرد. برخی دیگر از گزارش ها هم با اشاره به اظهارات کنایه آمیز قالیباف به جهانگیری در طول مناظرات و «نامزد پوششی» خواندن جهانگیری، اقدام قالیباف در کناره گیری از رقابت ها را زیر سوال بردند. 
 
در همین ارتباط اخبار تایید نشده ای از تصمیمی «سیدمصطفی میرسلیم» برای کناره گیری از انتخابات به نفع رئیسی به گوش می رسد؛ خبرهایی که رییس ستاد انتخاباتی میرسلیم آن را تایید نکرده است. 
 
اعلام حمایت های انتخاباتی 
 
نزدیک انتخابات است و بازار حمایت های انتخاباتی گرم گرم. در روزهای گذشته بسیاری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی و تشکل های سیاسی و غیر سیاسی حمایت خود را از نامزدها ی انتخاباتی اعلام کردند. 
 
رییس دولت اصلاحات دیروز با انتشار ویدئویی حمایت خود را از روحانی اعلام کرد و از مردم خواست برای تداوم دولت اعتدال پای صندوق های رای حاضر شوند. 
 
«علی مطهری» نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتشاری یادداشتی در کانال تلگرامی‌ خود تحت عنوان «چرا به روحانی رای می دهم» حمایت خود از روحانی را اعلام کرد. او در بخش هایی از یادداشت خود نوشت: سپردن امور اجرایی کشور به کسانی که حتی یک روز تجربه وزارت یا نمایندگی مجلس را ندارند یک ریسک است. با انتخاب آقای روحانی کشور ما از نظر رفاه مادی سوئیس نخواهد شد اما با عدم انتخاب او احتمال ونزوئلا شدن کشور منتفی نیست. 
 
«حسام الدین سراج» خواننده موسیقی سنتی ایران با انتشار پستی در اینستاگرام اعلام کرد به حسن روحانی رای می دهد. همچنین «اصغر فرهادی» کارگردان برجسته سینما در پیامی اعلام کرد: به دکتر روحانی رای می‌دهم و امیدوارم کسانی که هنوز برای رای دادن در تردیدند با همه شرایط و دلایل قابل درکی که درنظر دارند، به خاطر سرنوشت فرزندان این سرزمین و نسل آینده، با رای دادن‌شان از این حداقل حق انتخاب خود، استفاده کنند. 
 
شورای راهبردی اهل سنت ایران در بیانیه‌ای از نامزدی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کرد. در بخشی از بیانیه آنان می خوانیم: عالمان دینی ، اندیشمندان و جوانان و اقشار مختلف اهل سنت ایران و با توجە بە گفته ها و رفتارهای تبلیغاتی نامزدهای محترم ریاست جمهوری بە این نتیجە رسیدە است کە برای تداوم پیشرفت ایران و عبور از تنگناهای موجود بهتر است بە دولت یازدەهم فرصت داد شود تا یکبار دیگر افتخار خدمت بە مردم ایران را بە عهدە گرفتە و بە حکومت خود تا سال 1٤٠٠ ادامە دهد. 
 
فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی دربیانیه ای حمایت خود را از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اعلام کرد. این در حالی است که پیش از این «مولوی عبدالحمید» امام جمعه زاهدان هم حمایت را خود از روحانی در انتخابات اعلام کرده بود. 365 دانش آموخته و دانشجوی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف هم در حمایت از روحانی بیانیه ای صادر کردند. 
 
در مقابل، آیت الله «سید احمد علم الهدی» امام جمعه مشهد از رئیسی در انتخابات حمایت کرد. علم الهدی، امروز در همایش بصیرت افزایی طلاب و روحانیون مشهد، در مدرسه علمیه عالی نواب گفت: حاضرم پشت این آقا به راحتی نماز بخوانم. احساس تکلیف کرده ام که در مورد رئیسی شهادت بدهم، چون در بین مقدسین شبهه عدم حمایت من ایجاد شده بود. 
«جامعه اسلامی مهندسین» هم با صدور اطلاعیه‌ای از رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)