کد خبر: ۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
ایسنا نوشت:
«عفونت‌های زنان» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنانه است که بی‌توجهی به بهداشت فردی و همچنین کوتاهی در درمان آن می‌تواند عوارض قابل توجهی به بار آورد و حتی تا مرحله ناباروری پیش رود.استفاده طولانی مدت از لباس‌ها و بویژه شلوارهای تنگ مخصوصا در فصل گرما از جمله هشدارهایی است که متخصصان آن را عاملی برای ابتلا و عود مجدد عفونت‌های زنانه و سخت شدن روند درمان می‌خوانند.

با توجه به نقش حساس زن در جامعه، توجه به مقوله سلامت زنان نیز اهمیت بسزایی دارد، چراکه «زن» نه تنها مسئول سلامت خود، بلکه مسئول سلامت همسر، فرزندان و جامعه نیز هست. درباره شایع‌ترین بیماری‌های زنان و اهمیت رعایت بهداشت فردی جهت جلوگیری از بروز این بیماری‌ها با دکتر ناهید رادنیا، رییس مرکز آموزشی - درمانی فاطمیه همدان به گفت‌وگو نشستیم.

رادنیا درباره شایع‌ترین بیماری‌های زنان گفت: شایع‌ترین بیماری دستگاه تناسلی زنان در کشور ما عفونت است که به دو نوع عفونت‌های بخش‌های تحتانی و بخش‌های فوقانی تقسیم می‌شود. بخش تحتانی شامل قسمت خارجی، دهانه رحم و واژن می‌شود و ناحیه رحم، لوله‌ها و ناحیه لگنی بخش‌های فوقانی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: عفونت‌های ناحیه لگنی در صورت درمان‌ نشدن در نهایت به داخل شکم منتشر می‌شوند. بنابراین اهمیت این موضوع در این است که اگر ما عفونت‌های بخش‌های تحتانی را جدی نگیریم و آنها را درمان نکنیم، عوارضی در این نواحی ایجاد می‌شود. اگر این عفونت‌ها به بخش‌های فوقانی نفوذ کنند، عفونت لگنی که اتفاق می‌افتد عوارض زیادی برای خانم‌ها به دنبال دارد.

وی ادامه داد: یکی از این عوارض، نازایی است که در نتیجه چسبندگی لوله‌ها اتفاق می‌افتد و حاملگی خارج از رحم نیز از دیگر عوارض است. ممکن است با ایجاد چسبندگی داخل شکم، چرک داخل شکم ریخته شود که علائم شکم حاد را ایجاد می‌کند. با این شرایط ممکن است زنان دچار تب‌های بالا و آبسه در شکم شوند که گاه نیاز به جراحی و تخلیه پیدا می‌کنند. عود یکی دیگر از عوارض این بیماری است، چون خانمی که یکبار دچار این مشکل شود احتمال ابتلا در دفعات بعد نیز وجود دارد. بنابراین لازم است خانم‌ها علائم این بیماری حتی اگر خفیف باشد را جدی بگیرند و با درمان به موقع آن دچار عوارض بعدی نشوند.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین نوع عفونت بخش‌های تحتانی دستگاه تناسلی، عفونت‌های قارچی هستند که در شرایطی به وجود می‌آید که تعادل میکروب‌ها در واژن به هم می‌خورد، توضیح داد: این بیماری در مناطق گرمسیر شایع‌تر است و در فصول گرم هم بیشتر اتفاق می‌افتد. اگر بانویی بهداشت خود را رعایت و لباس زیر خود را مرتب عوض نکند، بدنش مرطوب باشد و به مدت طولانی لباس‌های تنگ به تن داشته باشد، این عفونت در او عود می‌کند و درمان‌پذیر نخواهد بود.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: به جز عفونت‌های قارچی، عفونت‌های دیگری هم هستند که واژن را درگیر می‌کنند و دهانه رحم را دچار مشکلاتی می‌کنند. برای مثال دهانه رحم زخم می‌شود و علاوه بر اینکه عفونت به سمت بالا می‌رود ممکن است تغییراتی در سلول‌ها ایجاد شود و ضایعات قبل از سرطان بروز کند. معاینه دقیق، پاپ‌اسمیرهای مرتب سالانه و پیگیری مشکل تا درمان قطعی از وظایف خانم‌ها در صورت ابتلا به عفونت است. سوزش، خارش و ترشحات غیرعادی از علائم اولیه عفونت‌هاست.

وی به نحوه درمان این عفونت‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از انواع درمان عفونت‌ها درمان آنتی‌بیوتیکی است. در بعضی موارد همسر خانم هم حتما باید درمان شود چون میکروبی است که امکان انتقال از همسر نیز وجود دارد. در صورت ابتلا به عفونت‌های لگنی شرایط پیچیده‌تر می‌شود. بعد از درمان سرپایی این عفونت اگر بیمار تب‌دار باشد، حال عمومی خوبی نداشته باشد و نتواند آنتی‌بیوتیک خوراکی مصرف کند؛ نیاز به بستری هست و بعد از بهبود این علائم به درمان با داروهای خوراکی ادامه داده می‌شود.

رئیس مرکز آموزشی - درمانی فاطمیه به خدماتی که این مرکز به زنان ارائه می‌دهد اشاره کرد و گفت: در بیمارستان فاطمیه هر روز صبح‌ها درمانگاه بیماری‌های زنان فعال است و سه روز در هفته دو درمانگاه با توجه به افزایش متقاضیان فعالیت می‌کنند و در آنها 2 متخصص همراه با دستیارها حضور دارند. این پزشکان خانم‌ها را معاینه می‌کنند و بیمار با هزینه بسیار پایین درمان می‌شود. در صورتی که بیمار نیاز به بستری‌ شدن داشته باشد، در بخش‌های بستری این اتفاق می‌افتد.

رادنیا با بیان اینکه شایع‌ترین علت نازایی در زنان مشکلات تخمدانی و تخمدان‌های پلی کیستیک است، گفت: اما عمده علت نازایی‌های لوله‌ای، عفونت‌ها هستند؛ به جز درصد ناچیزی که ممکن است آنومالی داشته باشند یا هورمون‌هایی که مادر هنگام باداری مصرف کرده باشد. مشکلی که در نازایی‌های لوله‌ای وجود دارد، درمان سخت آنهاست. نازایی‌های مربوط به تخمدان‌ها به درمان‌های معمولی بهتر جواب می‌دهند، اما وقتی لوله‌ها درگیر باشند نیاز به اقدامات بیشتری هست. حتی ممکن است در صورت باردارشدن، حاملگی خارج از رحم اتفاق افتد و بیمار لوله‌هایش را از دست بدهد و حتی گاه نیاز به لقاح مصنوعی احساس می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان فاطمیه علاوه بر خدمات درمانی خدمات آموزشی در این زمینه ارائه می‌دهد یا خیر؟ گفت: بسته به نوع بیماری‌ مراجعه کنندگان، پمفلت‌های آموزشی به آنها داده می‌شود که حاوی مطالب آموزشی است. نیروهای بیمارستان نیز به شکل دائم در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند و اطلاعات لازم به آنها داده می‌شود.

این پزشک زنان و زایمان تاکید کرد: قبلا میزان ابتلا به عفونت‌ها در زنان کمتر بود، اما در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد زنان مبتلا به این بیماری هستیم که کاهش آن مراقبت در روابط جنسی و تعهد به روابط تک‌همسری را می‌طلبد. ما در مدارس و مراکز آموزش عالی در زمینه بیماری‌های قابل انتقال نیاز به آموزش بیشتری داریم. در حال حاضر شکل رابطه با جنس مخالف تغییر کرده و با وجود اینکه ایده‌آل ما نیست اما واقعیت است. اجرای برنامه‌های آموزشی به جوانان و نوجوانان به آنها کمک خواهد کرد در آینده و در ازدواج‌شان دچار مشکل نشوند.

رادنیا به زنان توصیه کرد: زنان باید به خودشان اهمیت دهند و برای خودشان احترام قائل شوند. مشکلات و بیماری‌های خود را به شکل جدی دنبال کنند و برای سلامت خودشان وقت گذارند. زندگی سالم، مادر و همسر سالم می‌خواهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)