کد خبر: ۲۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
در گفت‌وگوی رییس انجمن خرمای ایران با گفتارنو مطرح شد
متاسفانه هجوم اخبار کذب در شروع ماه رمضان به اوج خود می رسد؛ فردی که هیچ مسئولیت قانونی در انجمن ندارد خبری در خصوص خرما کیلویی 20 هزار تومان منتشر کرده است که بنده تا کنون اصلا چنین قیمتی را تجربه نکرده ام.

گفتارنو/محبوبه فیروزآبادی: 

خرما دومین محصول مهم کشاورزی استان کرمان است که البته در دههاخیر با چالش‌های متفاوتی دست به گریبان بوده است. تنور شایعات در ماه اخیر در مورد خرمای مضافتی استان داغ و بی‌رحم بوده است. گاهی سخن از قیمت سرسام‌آور آن خبر ساز شده است و گاهی هم آلوده بودن آن.  هر چند هر دوی این شایعات تکذیب شده است با محسن رشیدفرخی رییس انجمن خرمای ااستن کرمان که از قضا رییس انجمن خرمای ایران نیز هست گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.


آخرین خبرهای در خصوص قیمت خرما حکایت از آن داشت که قیمت خرما تا 20 هزار تومان رسیده است. این خبر چقدر واقعیت داشت؟

متاسفانه هجوم اخبار کذب در شروع ماه رمضان به اوج خود می رسد؛ فردی که هیچ مسئولیت قانونی در انجمن ندارد خبری در خصوص خرما کیلویی 20 هزار تومان منتشر کرده است که بنده تا کنون اصلا تجربه نکرده ام.
امسال کمبود خرما و همچنین دپوی خرما نداریم. متاسفانه برخی خبرنگاران دوست دارند منتشر کنند که دولت نمی‌تواند بر روی قیمت‌ها و افزایش آن نظارتی داشته باشد. در سال جاری قیمت خرمای درجه یک برای مصرف داخلی بین 6هزارو500 تا 7هزار تومان تعیین شده است و همه راضی هستند.

شاید این عدد مربوط به واریته‌ي خاصی باشد؟

به نکته جالبی اشاره کردید؛ تنها خرمای پیارم یا همان خرمای آجیلی قیمت بالایی در حدود 17 هزار تومان دارد که این خرما خاص است و مصرف عمومی و مداوم ندارد.


خبرآلوده بودن خرمای بم از کجا آب می‌خورد؟ خبری که البته مراجع ذی‌صلاح آن را تکذیب کردند؟

گاها عکس های خیلی قدیمی از بسته بندی‌های غیر بهداشتی در فضای مجازی منتشر می‌شود. اما امروز کیفیت بسته بندی خرما افزایش قابل توجهی داشته است، گرچه هنوز به رضایت کامل در بسته بندی نرسیدیم و بسته بندی خرما برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت نیازمند به روز شدن و تحول است. 

یعنی می‌خواهید بگویید مصرف کودهای شیمیایی و  سموم در نخلستان ها باعث انتشار آن خبر نشده بود؟

استفاده سموم در نخلستان ها بسیار کمتر از بخش های دیگر کشاورزی است و باقیمانده سموم در آن فصل خاص برداشت از بین می‌رود و به حداقل ممکن می‌رسد و خطرناک نیست، با شروع مردادماه و همان فصل «خرما پزون» دیگر هیچ نوع سمپاشی احتیاج نیست. البته شایعاتی در این زمینه وجود دارد که اکثریت آن واقعی نمی باشد.

آقای رشیدفرخی! به نظر شما چالش‌های منطقه‌ای چه قدر بر صادرات خرما تاثیر گذاشته است؟

 امروز چالش ها در مناطقی هستند که کمترین صادرات را داریم. در نتیجه آنچنان تاثیری نداشته است.

هند بازار مناسبی برای خرمای ما هست؟

ما تازه در امر صادرات خرما، به هند ورود کردیم و 2 تا 3 درصد خرمای صادراتی از نوع مضافتی به هند می رود و با خط ریلی جدید هزینه تمام شده صادرات هم کاهش پیدا خواهد کرد.
از یک میلیون و دویست هزار تن تولید، حدود 20 درصد صادرات داریم که امیدواریم  با یک روند 5 ساله به 30 درصد برسد که در آن صورت 500 میلیون دلار صادرات خواهیم داشت،  اگر افزایش قیمت ها و بهره وری و صنایع تبدیلی اتفاق افتد صادرات ما به یک میلیون دلار هم می رسد و خرما به عنوان اولین محصول صادراتی ما شناخته خواهد شد.

در زمینه واردات خرما هم خوشبختانه 9 محموله خرما با برند اسرائیلی که از مرز بازرگان وارد شده بود امحا شدند و در نامه ای به گمرکات کشور خواستار پاسخگویی این نهاد در مورد اینکه چگونه این خرما که ورود آن ممنوع شده بود گشایش پیدا کرده  و از مرزهای ایران عبور کرده، شدیم.

پیش بینی شما برای محصول پیش رو چیست؟

برداشت خرما حدود یک ماه دیگر شروع برداشت. محصول خرما در برخی نقاط جنوبی استان شروع می شود و از 15 مردادماه تا اول شهریورماه برداشت خرما به اوج خود می رسد.

یکی از چالش‌هایی که ما اخیرا با آن مواجه می‌شویم خسارت دیدن خرما در اثر گرمای زیاد است. واقعا نمی شود با استفاده از آمار و اطلاعات سازمان هواشناسی در این خصوص چاره‌اندیشی کرد؟

 شما در استان سیستان و بلوچستان دیدید تعدادی نخل به دلیل گرمای بی رویه آتش گرفت که در نوع خود بی سابقه بوده است و ممکن است چالش تکرار شود. متاسفانه چالش تغییرات اقلیمی، کار و فعالیتی از پایه و اساسی برای به حداقل رسیدن مشکلات می خواهد. متاسفانه مالکیت خرد مشکلاتی را به وجود آورده است، اگر مالکیت عمده داشتیم می توانستیم بسیاری از تکنولوژی ها را در جهت بهبود و عملکرد بهتر نخلستان‌ها داشته باشیم.

هیچ روش سنتی هم وجود ندارد؟

تمهیداتی مثل آبیاری و تغذیه مناسب می‌تواند لطمات را کم کند اما نیازمند این هم هستیم که مطالعات روز جهان را در این خصوص بررسی کنیم و برای استفاده  با شرایط ایران تطبیق دهیم .

آفت زنجره خرما کنترل شد؟

آفت زنجره خرما سال ها چالش جدی بود، اما اکنون کنترل شده و به حداقل رسیده است، جهاد کشاورزی وپژوهشکده ها در این زمینه کمک های بسیاری انجام دادند، آفت زنجره خرما با سم پاشی در مجموع کنترل شده ولی هنوز از بین نرفته است و امیدواریم در چند سال آینده بتوان آن را تا نهایت ممکن کنترل کرد. البته گرما و تغییرات اقلیمی در آفت زنجره خرما بی تاثیر نیست.









نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)