کد خبر: ۲۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رئيس‌جمهور در ضيافت افطار علما و روحانيون
رئيس‌جمهور گفت: «مسئوليت علما و فضلاي حوزوي در كشور از ديروز كمي سخت‌تر است. قبل هم بار سنگيني بود؛ اما امروز تبيين اين مسائل براي نسل جوان ما يك ضرورت است».
حسن روحاني، رئيس‌جمهوري، شب گذشته در مراسم افطار با علما و روحانيون گفت: «مسئوليت علما و فضلاي حوزوي كه امروز در كشور در همه صحنه‌ها بحمدالله حضور دارند و براي تبيين احكام خداوند، اعتقادات اسلامي و نزديك‌كردن نسل جوان ما به دين كار مي‌كنند، از ديروز كمي سخت‌تر است. قبل هم بار سنگيني بود؛ اما امروز تبيين اين مسائل براي نسل جوان ما يك ضرورت است».

او افزود: «بخشي از مسائلمان مسائل اعتقادي است. در مسائل اعتقادي از ديدگاه دين اسلام همه بحث‌هاي اعتقادي ما برهان و دليل و بينه و استدلال دارد. بحث رأي مردم در اعتقادات مطرح نيست؛ به‌همين‌دليل هم تقليدي نيست و دليل مطرح است. بحث توحيد، بحث نبوت، بحث امامت، عدل الهي و اينها مسائلي نيست كه بخواهيم راجع به آن بگوييم كه كسي راجع به امامت امامي رأي بدهد. اصلا بحث رأي نيست. بحث علمي، عقلي و استدلالي است. مثل اينكه بگوييم مردم رأي بدهند دودوتا چهارتا مي‌شود يا پنج تا. رسول خدا بار نبوت و رسالت را در مكه بر دوش گرفتند؛ اما نتوانستند حكومت اسلامي را تشكيل دهند. در مكه‌اي كه اطراف پيامبر دو، سه نفر هستند و بعد ٢٠ نفر مي‌شوند، نمي‌شد حكومت تشكيل داد».

حسن روحاني با اشاره به اينكه عده‌اي ناچار به هجرت شدند افزود: «حتي نمازخواندن آنها به سختي ممكن بود. در آن شرايط آيا پيامبر مي‌توانست بگويد كه حكومت شبه‌جزيره عربستان دست من است؛ چون پيامبر خدا هستم؟ بله او پيامبر خدا و اشرف مخلوقات است و از همه نظر بالاترين است؛ اما در‌عين‌حال شرايط مكه شرايطي نيست كه بتواند تشكيل حكومت بدهد؛ اما ولايت او كم و زياد نمي‌شود. ولايت پيامبر همه جا هست، در مكه و شعب ابي‌طالب و همه جا. اما براي تشكيل حكومتي كه تولای امور را در جامعه بر دوش بگيرد، بايد صبر كند تا در مدينه اوس و خزرج بيايند و اعتقاد پيدا كنند و پيامبر را به مدينه دعوت كنند».

او با اشاره به اينكه «خود امير مؤمنان فرمود كه حضور حاضر مي‌خواهد، وجود ناصر مي‌خواهد حضور نصرت و فداكاري مي‌خواهد؛ وگرنه نمي‌شود حكومت اسلامي تشكيل داد»، افزود: «همين امام عزيز و بزرگوار ما كه اواخر ٥٧ توانست حكومت اسلامي تشكيل دهد؛ مگر در سال ٤١ و ٤٢ به عنوان يك ولي فقيه و مرجع نبود؟ در ايام تبعيد مگر مرجع نبود؟ همان علم و تقوي را داشت. همان ولايت را هم داشت؛ اما اعمال آن ولايت و حكومت اسلامي را تا مردم بيدار و آماده فداركاري نشوند، نمي‎شود تشكيل داد».

رئيس‌جمهوري افزود: «آن امام كه مي‌تواند حكومت اسلامي تشكيل دهد، آن‌قدر مراعات مي‌كند كه اسم حكومت جمهوري اسلامي باشد. همه مردم در تظاهرات و در خيابان گفتند استقلال، آزادي جمهوري اسلامي؛ جمهوري اسلامي را كه همه گفته بودند. قبول داشتند؛ اما امام در‌عين‌حال گفت مردم آزادند كه پاي صندوق رأي بيايند. اين اصل حكومت ماست. بالاتر از اينكه چه كسي حاكم باشد و حكومت اسلامي شرايط و شكلش چطور باشد، اين حكومت را به رأي مردم مي‌گذارد. ١٠ و ١١ فروردين صندوق رأي گذاشته مي‌شود. با عجله هم اين كار را مي‌كند صبر نمي‌كند، شش ماه بعد، يك سال بعد. همه امور را به رأي مي‌گذارد».

روحاني افزود: «آخرين نامه مهم امام به جلسه بازنگري قانون اساسي كه در ارديبهشت سال ٦٨ نوشت راجع به رهبري است. امام مي‌گويد من از اول هم معتقد بودم مرجعيت لازم نيست شرط رهبري باشد. عقيده‌ام از اول همين بود؛ اما دوستان اصرار كردند و در قانون اساسي آمد. اما نكاتي كه بعدا درباره شرط رهبري مي‌گويد اين است كه مجتهد عادلي كه اعضاي خبرگاني كه منتخب مردم هستند به او رأي بدهند. معنايش اين است كه رأي مردم پشت سر آن ولي منتخب هست. اصلا كلمه منتخب دارد».

روحاني ادامه داد: «ولي فقيه با رأي خبرگان، حكومت در دست مي‌گيرد، مگر قبلا ولايت ندارد؟ دارد؛ اما اگر بخواهد حكومت تشكيل دهد و بر مردم فرمانروايي كند، بسط يد مي‌خواهد. بدون بسط يد نمي‌شود. با دعوت مردم است كه مي‌آيد».

رئيس‌جمهوري گفت: روحانيت از روز اول اين رسالت را بر دوش داشت كه مردم را اقناع كند؛ نه تنها دعوت كند بلكه در اصول دين با فكر و استدلال آنها را اقناع كند. در فروع دين هم احكام خدا را تبيين كند».

حسن روحاني افزود: «مولاي ما امير مؤمنان مگر فقط پنج سال آخر امامت و ولايت داشت؟ اصل ولايت الهي، نصب الهي است و نص نبوي خداوند كه پيامبر بيان كرد اما در عين حال امير مؤمنان حاكم نبود شرايط جامعه به گونه‌اي بود كه نتوانست تولای امور را در دست بگيرد. ٢٥ سال طول كشيد تا آن طور كه پيامبر مي‌خواست مردم جمع شوند. وقتي جامعه زمينه‌اش آماده شد حكومت را در دست گرفت».

حسن روحاني گفت: «امام حسن همان حكومتي كه با خود او بيعت كرده بودند را ناچار شد ادامه ندهد. ساير ائمه هم همين‌طور. توانستند حكومت تشكيل بدهند؟ شرايط جامعه نبود».

رئيس‌جمهوري با اشاره به اينكه اينها دو مقوله هستند چرا خلط مي‌كنيم، افزود: «خيلي روشن است. منتها براي اينكه نسل جوان و جامعه اين واقعيات را كاملا لمس و درك كند رسالت و مسئوليتش با روحانيت عزيز ماست كه اين حقايق را تبيين كنند».

مسائل ملي، جناحي نيست

روحاني با اشاره به اينكه يك نكته دوم را مي‌خواهم اضافه كنم افزود: «مسائل ملي ما جناحي و حزبي نيست. تعلق به كل ملت دارد. منافع ملي، امنيت ملي، قانون اساسي و رهبري بزرگوار حزبي نيستند. دولت هم حزبي نيست. شايد دولت از طريق يك حزب بالا بيايد اما وقتي از مردم رأي گرفت، در بخش اجرا ديگر همه موظف به حمايت و كمك هستند و دولت؛ دولت همه است. مثل نمايندگان مجلس».

حمله موشکي سپاه تصميم يک فرد يا يک رکن نظامي نبود

او با بيان اينكه ما اگر تصميمي مي‌گيريم كه به يك كشور موشك بزنيم، اين تصميمات امنيت ملي ماست افزود: «كاري كه سپاه براي آماده‌كردن و پرتاب موشك به نقاط حضور سران داعش در ديرالزور انجام داد، تصميم يك فرد يا يك ركن نظامي نبود. شما مي‌دانيد اين تصميمات در شوراي عالي امنيت ملي اتخاذ مي‌شود. البته اختياراتي كه به نيروهاي مسلح از سوي شوراي عالي امنيت ملي بعد از حادثه تروريستي تهران داده شد، بيش از پرتاب موشك بود. پاسخ اين اتفاق را شوراي عالي امنيت تصويب كرد».

 روحاني با اشاره به اينكه اين اقدام كاملا درست و بجا و ضروري بود افزود: «سياست ما نسبت به منطقه تغيير نكرده است. اما اگر گروهكي افرادي را اعزام كند و با پررويي بخواهد در برابر معاندين ما در منطقه و خصم ما در سطح جهاني خودي نشان دهد و به عظمت جمهوري اسلامي صدمه وارد كند مسلما پاسخ قاطع دريافت خواهد كرد».

 او با بيان اينكه كاري كه وزارت اطلاعات ما بعد از ‌آن حادثه انجام داد، اقدام بسيار شجاعانه‌اي بود كه در سطح كشور انجام شد افزود: «البته وزارت اطلاعات و ساير ارگان‌هاي امنيتي هم قبل از آن اقدامات خوبي انجام داده بودند. فكر نكنيد دفعه اول داعش بود، ده‌ها بار طراحي كرده بودند اما موفق نشدند. اين يك‌بار هم موفق نشدند. مي‌خواستند داخل حرم و صحن مجلس بروند كه موفق نشدند».

روحاني با بيان اينكه در برابر چنين كاري كه انجام دادند حتما كشور ما پاسخ مي‌دهد، افزود: «اگر باز هم حادثه‌اي رخ دهد با جواب قاطع نظام جمهوري اسلامي مواجه خواهد شد و همان‌طور كه رهبري فرمودند آنها كه فكر مي‌كنند مي‌توانند به جمهوري اسلامي سيلي بزنند از جمهوري اسلامي سيلي خواهند خورد. اين راه و مسير ماست و تغيير نكرده است. افرادي كه مي‌خواهند به كشور و مردم ما خيانت كنند، پاسخ خيانت را دريافت خواهند كرد. با عزت و عظمت، نظام جمهوري اسلامي را ادامه مي‌دهيم و انسجام و وحدت را حفظ مي‌كنيم».
منبع: شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)