کد خبر: ۲۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در بيانيه‌اي با امضاي رئيس مجلس خبرگان مطرح شد:
مجلس خبرگان رهبري هم به صف منتقدان سخنان حسن روحاني پيوست
مجلس خبرگان رهبري هم به صف منتقدان سخنان حسن روحاني پيوست، باز هم بي‌آنکه نامي از رئيس‌جمهوري منتخب به ميان آيد. در بيانيه‌اي که با عنوان مجلس خبرگان منتشر شده و در امضاي آن فقط نام احمد جنتي به چشم مي‌خورد، به مشروعيت و مقبوليت در حکومت اسلامي و نسبت آن با رأي مردم پرداخته شده و در قسمتي از آن آمده است: «بيعت با پيامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (عليهم السلام) به معناي مشروعيت‌بخشي به حکومت پيامبر و يا امام توسط مردم و بيعت‌کنندگان نمي‌باشد، بلکه تأکيدي بر اعلام وفاداري و پيروي و فرمانبري از رهبران الهي است. بنابراين نبايد آن را با رأي مردم و انتخابات در دوران معاصر مقايسه کرد». در انتهاي اين نامه هم مبناي مشروعيت نظام اسلامي، ولايت فقيه دانسته شده و بر ضروت وحدت ملي و اجتناب از بحث و جدل‌هاي تفرقه‌انگيز تأکيد شده است.

رئيس‌جمهوري منتخب چهارشنبه هفته گذشته در مراسم افطاري با استادان و پزشکان گفته بود: «اميرالمؤمنين مبناي ولايت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم مي‌داند. لمن ولّيتموا امرکم، گفت هرکس که شما او را به‌عنوان ولي خودتان و رهبر جامعه برگزينيد من هم اطاعت مي‌کنم، من هم مي‌شنوم و اجرا مي‌کنم. اميرالمؤمنين مبناي حکومت و فرمانروايي را رأي مردم، خواست مردم و آراي مردم مي‌داند». درحالي‌که به نظر مي‌رسد سخنان روحاني ناظر به دوره خلافت اميرالمؤمنين است و نه بحث امامت حضرت علي(ع)؛ اما نقدها از جانب چهره‌هاي روحاني انجام شده و ادامه دارد.

بعد از انتقادهای آيت‌الله مصباح و مکارم‌شيرازي، تازه‌ترين نقد را مجلس خبرگان رهبري طرح کرده؛ در ابتداي بيانيه خبرگان رهبري آمده است: «در روزهاي اخير مطالبي پيرامون «مشروعيت» و «مقبوليت» حکومت اسلامي و تصدي ولايت و حاکميت مبتني بر آرای مردم با استناد به کلمات اميرالمؤمنين(ع) در جامعه مطرح شد که با برخي مباني ديني اعم از مباني ديني اهل سنت و تشيع که در فقه سياسي اسلام مورد بحث قرار گرفته، متعارض و ناسازگار است».

در ادامه اين بيانيه آمده است: «ولايت و امامت الهي به همه شئون آن اهم از تبيين و حفظ دين و هدايت مردم و زعامت سياسي اجتماعي از احکام الهي است همانند ولايت پيامبر (ص) و متوقف بر خواست و نظر و رأي مردم نيست بلکه بايد گفت ولايت، روح اسلام است و احکام بدون پشتوانه و قدرت اجرائي خود را از دست مي‌دهد «و ما نودي احد بشئ کما نودي بالولايه». همان‌گونه که آيات الهي قبل از نهج‌البلاغه بر آن تأکيد دارند و مي‌فرمايد «يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ» که مقام ولايت را همانند مقام نبوت الهي مي‌داند».

اين بيانيه سپس به مطالبه‌گري حق حکومت از سوي حضرت علي اشاره کرده و خطبه شقشقيه را مثال زده است: «حضرت علي (ع) در خطبه شقشقيه ولايت خود را فرياد زد «انه ليعلم ان محلي منها محل القطب من الرحي» تا آنکه فرمود (اري تراني نهبا من) مي‌نگرم که ميراث ولايت و حکومتم ربوده شده است درحالي‌که سخني از رأي و خواست و نظر مردم در ميان نمي‌آيد و البته اگر مردم با فردي غير از ولي بيعت کنند مشروعيت نمي‌يابد لذا در نهايت حضرت فرمودند: «لولا حضور الحاضر و قيام الحجه بوجود الناصر و ما اخذ الله علي العلماء ان لا يقاروا علي کظه ظالم و لا سغب مظلوم لقيت حبلها علي غاربها» که اگر حضور مردم حاضر در صحنه و وجود ياوراني که حجت به‌وسيله آنان تمام مي‌شود و نيز مسئوليت الهي علما که نبايد بر شکم‌بارگي ستمکاران و گرسنگي مظلومان آرام بگيرند، معنايي براي پذيرش حکومت از منظر علي (ع) نبود. خلاصه آنکه اگر حضرت در ابتدا بيعت را نپذيرفت به‌خاطر شناخت جامعه و نقض‌کنندگان و فتنه‌هاي آينده بود. لذا شرط مي‌کند که اگر بيعت آنان را بپذيرد به نظر خودش عمل خواهد کرد».

مجلس خبرگان رهبري در نهايت در بيانيه خود تأکيد کرده است: «با اذعان به نقش و جايگاه مردم در استقرار و استمرار حکومت اسلامي، بر اهميت منحصربه‌فرد جايگاه رفيع امامت، ولايت و رهبري امت اسلامي که منشأ مشروعيت نظام اسلامي بوده و مردم‌سالاري ديني را به ارمغان آورده است و امروز در ولايت فقيه تجلي يافته، اصرار داشته و بر ضرورت حفظ وحدت داخلي و انسجام ملي و اجتناب از بحث و جدل‌هاي تفرقه‌انگيز تأکيد مي‌نمايد».

نماز جمعه مقام معظم رهبري

با اوج‌گرفتن انتقادات به روحاني، اما سايت شفقنا روز گذشته يکي از خطبه‌هاي نماز جمعه مقام معظم رهبري (رئيس‌جمهور وقت) در سال ٦٦ را بر خروجي خود قرار داده بود که به اهميت و توجه اسلام و حضرت علي به رأي و نظر مردم اشاره دارد. به گزارش «شفقنا»، در اين ويدئو، مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۶۶ به طرح ديدگاه خود درباره آزادي‌هاي سياسي در اسلام پرداخته و مي‌فرمايند: «در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده، رأى مردم در انتخاب حاکم و در کارى که حاکم انجام مى‌دهد مورد قبول و پذيرش قرار گرفته، لذا شما مى‌بينيد که اميرالمؤمنين عليه ‌الصّلاه والسّلام بااينکه خود را از لحاظ واقع منسوب پيغمبر و صاحب حق واقعى براى زمامدارى مى‌داند، آن وقتى که کار به رأى مردم و انتخاب مردم مى‌کشد، روى نظر مردم و رأى مردم تکيه مى‌کند. يعنى آن را معتبر مى‌شمارد و بيعت در نظام اسلامى يک شرط براى حقانيت زمامدارى، زمامدار است. اگر يک زمامدارى بود مردم با او بيعت نکردند، يعنى آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانه‌نشين خواهد شد و مشروعيت ولايت و حکومت به بيعت مردم وابسته است يا بگوييم فعليت زمامدارى و حکومت به بيعت مردم وابسته است».

نظر امام خميني (ره)

همچنين در کتاب «ميزان رأي ملت است» اثر حميد انصاري که سايت جماران هم آن را منتشر کرده، نظر امام خميني در اين باره منتشر شده است. ارجاع اين سخن امام خميني به صحيفه امام؛ جلد ٢٠، ص ٤٥٩ اعلام شده است. امام خميني در اين باره گفته است: «ولايت در جميع صُوَر دارد لکن تولّي امور مسلمين و تشکيل حکومت بستگي دارد به آراي اکثريت مسلمين که در قانون اساسي هم از آن ياد شده است و در صدراسلام تعبير مي‌شده به بيعت با ولي مسلمين».
منتقدان چه گفتند

پيش‌تر آيت‌الله مصباح‌يزدي که تز معروفي هم درباب حکومت اسلامي دارد، به سخنان رئيس‌جمهوري بي‌آن‌که نامي از او ببرد، واکنش نشان داده بود. مصباح در سخنان خود روحاني‌بودن رئيس‌جمهوري را محل ترديد دانسته و با اين سخنان از روحاني انتقاد کرده بود: «در سخنان خود، برخي مي‌گويند وقتي مردم با کسي بيعت کردند، علي(ع) وظيفه خود دانست از آن شخص اطاعت کند و حق نداشت که مخالفت کند، چون مردم رأي داده بودند، اگر يک مسلمان ايراني اين‌گونه فکر کند، پذيرفته است؟ آيا نمي‌توانست درباره اين مسئله تحقيق کند به‌ويژه اگر سابقه طلبگي داشته باشد... بين ايمان و کفر و ثواب و خطا ديوار آن‌چناني وجود ندارد و انسان بايد هوشيار باشد...‌ نبايد گفت که مسائل از واضحات است و نبايد تکرار مکررات کرد، چون گاهي کار به جايي مي‌رسد که مقام بزرگ مسئولي در کشور مي‌گويد خود علي(ع) اعلام کرد که هرچه مردم بگويند من هم همان را مي‌گويم و اگر مردم با کسي بيعت کردند من هم اين کار را مي‌کنم و اين کار را انجام داد».

هم‌زمان با مصباح، آيت‌الله مکارم شيرازي از مراجع تقليد هم منتقد سخنان روحاني شده و گفته بود: «آيات درباره ولايت در قرآن زياد است، شما تنها يک جمله از نهج البلاغه را ديديد و بحث کرديد. در حالي که يکي از مسلمات مذهب شيعه اين است که امام را خدا و نه آراي مردم تعيين مي‌کند».

تبيين علي مطهري

اما  علي مطهري به نظر مي‌رسيد که در يادداشت خود بيشتر به تبيين سخنان روحاني پرداخته است تا سوءبرداشت‌ها از آن را بکاهد. او در ياددشت خود چنين نوشته بود: «مشروعيت امامت به معني مورد نظر شيعه، از ناحيه خدا و رسول خداست،‌ اما شرط تحقق يک شاخه آن يعني زعامت سياسي و رهبري جامعه، رأي و نظر مردم و به عبارت ديگر مقبوليت شخص امام نزد مردم است. اين سخن جناب ايشان قطعا ناظر به مسئله امامت نيست، بلکه همان‌طور‌که قرائن نشان مي‌دهد مقصودشان شرط تحقق حکومت امام يعني رأي و انتخاب مردم است و سيره علي (ع) نيز همين را تأييد مي‌کند».

أين عمار

حسن روحاني هنوز درباره اين انتقادات سخني نگفته است. او فقط يک بار ديگر در مراسم افطاري با اهالي رسانه که هم‌زمان با شب احياي بيست و يک ماه رمضان شده بود؛ مستنداتي از شيوه رفتاري حضرت علي (ع) در زمان خلافتش را يادآوري کرد و با بيان آن خطبه معروف به انتقاد تلويحي از انتقادکنندگان پرداخت و گفت: «أين عمار؟! أين ابن‌التهيان، اين ذوالشهادتين... بعد از آن که از شهادت ياران گذشته‌اش سخن گفت، دست به صورتش زد و دقايقي گريه کرد. اميرالمؤمنين شير ميدان نبرد، آن مرد بزرگ تاريخ در برابر فشاري که به او آمد در حضور مردم در مسجد کوفه گريه کرد. مرحوم رضي مي‌گويد گريه طولاني کرد و بعد راجع به شرايطي که پيش آمده با مردم سخن گفت...». بايد ديد واکنش روحاني به اوج‌گرفتن انتقادات چه خواهد بود.
منبع: شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)