کد خبر: ۲۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کل دادگستری استان در نشست خبری هفته قوه قضاییه تشریح کرد:
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال قبل به 640 هزار پرونده در شعب قضایی و در شوراهای حل اختلاف استان کرمان رسیدگی شده و سرانه هر قاضی در سال 2 هزار و 100 پرونده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال قبل به 640 هزار پرونده در شعب قضایی و در شوراهای حل اختلاف استان کرمان رسیدگی شده و سرانه هر قاضی در سال 2 هزار و 100 پرونده است.

یداله موحد صبح امروز سوم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه عدالت و امنیت به ویژه شهدای هفتم تیرماه 1360 اظهار کرد: این شهداء توسط منافقین کوردل و ایادی استکبار به شهادت رسیدند و یکی از این شهداء، دکتر بهشتی پایه گذار سازمان قضایی کشور در نظام جمهوری اسلامی بود که یکی از نوادر دوران، سیاستمداری دوراندیش و مدیری خلاق در سازماندهی تشکیلاتی بود.

وی با اشاره به تعبیر حکیمانه امام (ره)درباره شهید بهشتی که "بهشتی یک ملت بود برای ملت ما" افزود: علی رغم اینکه از زمان انتصاب شهید بهشتی تا روز شهادتش کمتر از 16 ماه نگذشته و مسوولیت قوه قضائیه تنها مشغله ایشان بود، با اتکال به خداوند و خلاقیت های فکری، تحولات بنیادین در ساختار قضایی کشور از جهات مختلف به وجود آورد و سازمان جدید قضایی را متناسب با اصول قانون اساسی، آرمان های انقلاب و انتظارات ملت ایران پایه گذاری کرد.

موحد تصریح کرد: اینکه قوه قضائیه باید قوه ای مستقل و پشتیبانی مقتدر برای صیانت از حقوق فردی و اجتماعی مردم باشد، قوه قضائیه مسوول تحقق بخشیدن به عدالت در نظام جمهوری اسلامی باید باشد، قوه قضائیه متولی احیاء حقوق عامه و گسترش دهنده عدل و آزادی های مشروع در جامعه اسلامی است؛ چشم اندازی که شهید دکتر بهشتی در قانون اساسی و فرمایشاتشان برای قوه قضائیه ترسیم کردند.

وی بیان کرد: از نگاه دکتر بهشتی باید قوه قضائیه ناظری کارآمد و تیزبین بر حسن اجرای قوانین در کشور باشد و بتواند حدود الهی را اجرا و مقررات مدون جزای اسلامی را عمل کند، هرچند وضعیت موجود دستگاه قضایی با وضعیت مطلوب ترسیم شده در نگاه بنیانگذار نهاد قضایی فاصله زیای دارد، اما جهت گیری و رویکرد این قوه و تحولاتی که بعد از انقلاب در قوه قضائیه رخ داده، حرکت به سمت این اهداف است.

این مقام ارشد قضایی اظهار کرد: علی رغم همه محدودیت ها، قوه قضائیه گام های بلندی به سمت توسعه قضایی کشور برداشته و یکی از مشکلاتی که شتاب قوه قضائیه را برای رسیدن به اهداف کم کرده، کثرت مراجعات و رشد چشمگیر ورودی پرونده به قوه قضائیه است.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: از 30 سال قبل تاکنون جمعیت کشور دو برابر اما وروی پرونده ها به قوه قضائیه قریب به هفت برابر و جمعیت کیفری زندان های کشور به 6 و نیم برابر افزایش یافته است. هرچند به همین نسبت قضات، کارکنان و فضای اداری قوه افزایش یافته، اما نرخ رشد بالای پرونده ها، همه ظرفیت های ایجاد شده را به خود مشغول ساخته است.

موحد با بیان اینکه در صورتی که این افزایش پرونده ها را نداشتیم، کیفیت و زمان دادرسی ها و پاسخگویی به انتظارات مردم وضعیت کاملا متفاوت با وضع کنونی داشت، تصریح کرد: در استان کرمان 30 واحد قضایی فعال است و با تلاش 300 نفر قاضی به مردم خدمت می کنند و به نسبت جمعیت به ازای هر 100 هزار نفر 10 قاضی به دعاوی و اختلافات در استان رسیدگی می کنند.

موحد بیان کرد: در سال قبل به 640 هزار پرونده در شعب قضایی و در شوراهای حل اختلاف استان کرمان رسیدگی شده و سرانه هر قاضی در سال 2 هزار و 100 پرونده است.

کاهش زمان دادرسی از 89 به 77 روز در استان

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: هشت درصد از پرونده های جریانی دادگستری استان در سال گذشته کاهش یافته و امیدواریم با تلاش قضات این روند ادامه یابد و متوسط زمان رسیدگی به پرونده از 89 روز به 77 روز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: از جمله پیشرفت هایی که قوه قضائیه و از جمله دادگستری استان کرمان در سال های گذشته داشته، استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی است و می توان از آن به عنوان یک تحول اساسی یاد کرد که به سرعت، سلامت و اطمینان بخشی فرآیندهای قضایی کمک موثری می کند.

موحد اظهار کرد: تاکنون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در سطح ملی و معاونت های مربوطه در سطح استانی در این زمینه گام های بزرگی برداشته و ده ها برنامه و پروژه را اجرا کرده اند و همه امور اداری چه در بخش ستادی و چه قضایی در بستر شبکه الکترونیک جریان دارد.

ثبت نام 37 هزار و 500 نفر در سامانه ثنا

وی بیان کرد: در سال گذشته پروژه سامانه ثنا به منظور ایجاد شناسه قضایی برای مردم بهره برداری و تاکنون بیش از 105 هزار مورد ابلاغ الکترونیکی انجام شده و 37 هزار و 500 نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند و با اجرای این پروژه تاکنون بیش از 30 میلیارد تومان صرفه جویی شده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان اظهار کرد: در سال 95 با کار کم نظیر استان در ایجاد زیرساخت لازم، ارتباط ویدئوکنفرانس با تمام حوزه های قضایی و زندان های استان برقرار شده و از این طریق همه برنامه های آموزشی، فرهنگی و نشست های قضایی مشترک قضات استان را با هزینه های کم اجرا می کنیم.

وی افزود: انجام محاکمات الکترونیکی و ویدئوکنفرانسی یکی از نوآوری هایی است که در استان کرمان هم به لحاظ وسعت استان و هم اینکه نقل و انتقال زندانیان با خطراتی مواجه است، صورت گرفته و قاضی مربوطه از طریق الکترونیک محاکه خود را انجام می دهد.

موحد گفت: در سال گذشته 29 دوره آموزشی خاص قضات با 20 هزار نفر ساعت برگزار و 40 دوره آموزشی خاص کارکنان قضایی نیز به منظور ارتقاء کیفی دادرسی های استان برنامه ریزی و اجرا شده است.

وی تصریح کرد: کاهش 73 درصدی پرونده های مُسن دادگستری استان را در سال قبل داشتیم و به این تعداد پرونده ای که مدت طولانی از عمر آنها می گذشت، رسیدگی و منتهی به صدور رای شدند.

کاهش هفت درصدی پرونده های اجرای احکام

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: هشت درصد پرونده های موجودی شعب دادسراها و محاکم استان در سال گذشته کاهش یافته، هفت درصد موجودی پرونده های اجرای احکام و دو درصد پرونده های اجرای احکام کیفری نیز کاهش یافت.

وی افزود: در حوزه عمرانی در حال حاضر قریب به 15 هزار مترمربع در 11 حوزه قضایی در دست ساخت داریم که پنج ساختمان برای مناطق محروم از جمله رودبار جنوب، ریگان، فهرج، قلعه گنج و نرماشیر است.

موحد اظهار کرد: مجتمع قضایی ویژه جرائم مواد مخدر با 25 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است و در سال جاری 2 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تاسیس درمانگاه ویژه قضات و کارکنان دستگاه های وابسته به قوه قضائیه اقدام موثری بود و در سال گذشته 11 هزار نفر از همکاران قضایی اداری ما از این مرکز خدمات دریافت کرده اند.

موحد بیان کرد: تعاونی مسکن دادسرای عمومی و انقلاب و دادگستری استان برای تامین مسکن همکاران مجموعه 200 واحدی در بزرگراه امام رضا علیه السلام و یک مجموعه 110 واحدی در خیابان پروین اعتصامی احداث کرده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان در ادامه گفت: در استان کرمان 331 شعبه شورای حل اختلاف شهری و روستایی فعال است که یک هزار و 590 نفر از مردم به عنوان اعضای اصلی و علی البدل و دبیر شورا با دادگستری استان در رسیدگی به امور قضایی مشارکت دارند.

وی با اشاره به اینکه 87 درصد از اعضای شوراهای حل اختلاف استان مرد و 13 درصد زن هستند، افزود: از 171 هزار و 241 پرونده ای که در شوراها در سال 95 رسیدگی و مختومه شده، 48 هزار و 254 فقره با صلح و ساز پایان یافته است.

11 میلیارد تومان، درآمد شوراهای حل اختلاف استان

موحد اظهار کرد: بالغ بر 11 میلیارد تومان درآمد شورهای حل اختلاف ناشی از هزینه دادرسی (فروش تمبر و جریمه ها) بوده که به خزانه واریز شده و باید 100 درصد این عدد برای هزینه های شوراها در اختیار قوه قضائیه قرار بگیرد، اما فقط 5 میلیارد و 800 میلیون تومان برگشت داده شده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت امنیتی استان کرمان تصریح کرد: با همت مجموعه های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی یک امنیت پایدار در استان کرمان مستقر است و رخداد امنیتی خاصی که به منظور مقابله با نظام و ایجاد رعب و وحشت در جامعه باشد، در سال گذشته نداشته ایم.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: آنچه که نگران کننده است، قتل های ناموسی و انتقامجویانه قبیله ای، خانوادگی و طایفه ای در برخی مناطق استان است که به عنوان خشونت های محلی و خانوادگی تعریف می شود و ریشه در مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، اقتضائات منطقه ای و بومی دارد و به منظور بررسی عوامل و علل این خشونت ها بنا داریم همایش ملی بررسی علل خشونت در مناطق شرقی و جنوبی استان کرمان را در سال جاری برگزار کنیم.

وی افزود: در استان کرمان گروهک های تکفیری وهابی و معاند قادر به هیچگونه تحرکی در سال گذشته و جاری نبوده اند و با هوشیاری و اقدام به موقع نیروهای اطلاعاتی امنیتی و تعاملات قضایی اشراف لازم ایجاد شده و ادامه دارد.

موحد تصریح کرد: با توجه به فضای حاکم بر منطقه، انتظار داریم مردم مانند گذشته هوشیار و تیزبین باشند و تحرکات مشکوک به ویژه اتباع بیگانه و افراد ناشناس را مورد توجه قرار داده و موارد را به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی گزارش کنند و قطعا برخورد مردم در این زمینه مهم است و می تواند کمک موثری در تقویت امنیت پایدار استان داشته باشد.

پرونده فساد 30 میلیارد تومانی در مالیات سیرجان

وی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته در شورای حفظ حقوق بیت المال 31 پرونده مربوط به فساد مالی داشتیم و اخیرا نیز پرونده ای در زمینه ارفاقات غیرقانونی مالیاتی به مبلغ 30 میلیارد تومان در سیرجان به جریان افتاده که در دست بررسی است.

موحد اظهار کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار و 750 هکتار اراضی دولتی رفع تصرف و به دولت برگشت داده شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه وضعیت قابل قبولی در استان در زمینه جمعیت کیفری زندان ها نداریم، گفت: در کشور به ازای هر 100 هزار نفر 285 زندانی وجود دارد و در استان کرمان این عدد به 390 نفر می رسد که دلیل عمده آن جرائم مواد مخدر است و 68 درصد از زندانیان استان کرمان در ارتباط با جرائم مواد مخدر هستند.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)