کد خبر: ۲۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
در کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی مطرح شد
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان تأکید کرد: شرکت‌های بزرگ ما دارند تأمین قطعات می‌کنند باید این شرکت‌ها در تعامل با بنگاه‌های کوچک و متوسط استان قرار بگیرند.
گفتار نو/ محبوبه فیروزآبادی:

 کمیسیون صنعت و معدن  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان در سال 96 نخستین جلسه‌اش را تشکیل داد. رئیس این کمیسیون در تشریح دلایل این تأخیر، تغییرات دبیرخانه را عامل تأخیر در برگزاری جلسات این کمیسیون اعلام کرد. 

عباس جبالبارزی با اشاره به نام‌گذاری سال  96 گفت: 5 میلیون نفر بیکار در کشور داریم که هرسال حدود 800 هزار تا یک‌میلیون نفر به آمار بیکاران اضافه می‌شود. 
جبالبارزی با بیان این‌که اشتغال بدون تولید شدنی نیست، افزود: به‌تبع  رونق تولید، بخش‌های خدماتی هم راه می‌افتند و اشتغال ایجاد می‌شود. 

او بابیان این‌که رتبه ایران در فضای کسب‌وکار بر اساس اعلام بانک جهانی 120 از بین 190 کشور است گفت: هرچند حدود 30 پله ارتقا داشتیم اما باز وضعیت مطلوب نیست. 

او تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی را مشروط به تحقق مسائلی در خصوص نرخ تورم، نرخ بهره بانکی و ... دانست و  گفت: رتبه ایران در فضای کسب‌وکار باید به رتبه دورقمی زیر 50 تبدیل شود.
جبالبارزی به  نرخ بهره بانکی اشاره کرد و گفت: ما برای بانک‌ها تعیین تکلیف نمی‌کنیم اما قیمت تمام‌شده پول حدود 22 تا 23 درصد است. کشورهایی مثل چین و کشورهای همسایه این رقم  حدود 4 تا 5 درصد است. اگر این رقم کاهش پیدا نکند قیمت تمام‌شده ما بالا خواهد بود و امکان رقابت نه در خارج و نه در داخل نخواهیم داشت. 

او به‌صراحت گفت:  نرخ بهره باید زیر 10 درصد بیاید چون نرخ تورم زیر 10 درصد است. 
رئیس کمیسیون صنعت و معدن  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان با تأکید بر این‌که نرخ ارز باید واقعی شود تا به یک فنر فشرده بدل نشود، خاطرنشان کرد: باید متناسب با نرخ تورم، نرخ ارز هم افزایش یابد. 

جبالبارزی بابیان این‌که  نرخ ارز دورقمی هم می‌تواند رانت ایجاد کند و هم آفت تولید خواهد بود، ادامه داد: حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات باید در دستور کار دولت قرار گیرد.  

این فعال بخش خصوصی بابیان این‌که توان مالی بنگاه‌های کوچک به آن‌ها این  اجازه را نمی‌دهد  که وارد بازارهای جهان شوند، افزود: شرکت‌های مدیریت صادرات باید محصولات بنگاه‌های کوچک را شناسایی کنند یا به‌عنوان کارگزار عمل می‌کنند یا به‌عنوان واسطه ، و صادرات اصولی انجام شود. درواقع باید شرکت‌های مدیریت صادرات به‌عنوان یک فعالیت رسمی تعریف شوند آموزش ببینند و حمایت شوند. شرکت‌های حرفه‌ای برای صادرات می‌خواهیم. 

او ادامه داد: اگر از یک شرکت دانش‌بنیان حمایت می‌شود باید از این شرکت‌ها هم حمایت شود. 
جبالبارزی در ادامه خواستار  حمایت ویژه از بنگاه‌های کوچک و متوسط شد و گفت:  تأمین مالی ارزان و سریع برای این بنگاه‌ها ضروری است.  

او با اشاره به فلسفه شکل‌گیری بسیاری از صندوق‌ها گفت: برای اعطای تسهیلات اهلیت را بسنجند باید به کسانی پول بدهند که واقعاً تولیدکننده هستند. 
جبالبارزی بابیان این‌که صندوق‌ها خیلی جاها شرایط دریافت تسهیلات گرفتنشان دشوار است، خاطرنشان کرد:  بعضی از بانک‌ها ضمانت‌های صندوق‌ها را هم  قبول ندارند. 

رئیس کمیسیون صنعت و معدن  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان تأکید کرد:  شرکت‌های بزرگ ما دارند تأمین قطعات می‌کنند باید این شرکت‌ها در تعامل با بنگاه‌های کوچک و متوسط استان قرار بگیرند. 

او در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که شرکت شهرک‌ها می‌گوید ما متولی آموزش هستیم، ادامه داد:  انواع اقسام تفاهم‌نامه نوشته می‌شود  اما آموزش باید در محل بنگاه انجام شود. آموزش‌ها باید کاربردی باشد. 

جبالبارزی خطاب به دستگاه‌های مسئول بابیان این‌که اگر می‌خواهید صنعت رشد کنند باید در بحث بازاریابی وارد شوید، تأکید کرد: هزینه پرداخت شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید در طی چند سال رایگان باشد، الآن تفاهم‌نامه‌ای اگرچه موجود است اما باید عملیاتی شود. 

او بابیان این‌که مالیات بر مبنای ریسک در تمام دنیا شناخته‌شده است، افزود: بخش‌نامه‌ای وجود داشت که بر اساس آن اظهارنامه مالیاتی بنگاه‌های کوچک و متوسط بدون رسیدگی پذیرفته می‌شد. ما خواستار تمدید این بخش‌نامه هستیم. 

جبالبارزی بابیان این‌که برخی واحدها در نوشتن اسناد حسابداری‌شان حرفه‌ای نیستند، گفت: ارائه خدمات حسابرسی جهت کمک به شفافیت و پایین نگه‌داشتن قیمت تمام‌شده محصولات ، کمک بزرگی به این واحدهاست. 

رئیس کمیسیون صنعت و معدن  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان  بانک، تأمین اجتماعی و مالیات را دغدغه اصلی مدیران بخش خصوصی اعلام کرد و ادامه داد: این مدیر دیگر فرصت تولید، برنامه‌ریزی و صادرات نخواهد داشت. 

او در بخش دیگری از سخنان خود افزود:  در بخش معدن علیرغم این‌که پتانسیل زیادی در استان کرمان وجود دارد، متأسفانه ازلحاظ آماری وضعیت مطلوبی در پهنه‌های اکتشافی نداریم و سهم این بخش در GDP ناچیز است. 
جبال بارزی بابیان این‌که  اگر ما به بخش معدن توجه کنیم و امکانات لازم را در اختیارش بگذاریم، به‌صراحت گفت: می‌توانیم سهم معدن را در یک‌زمان منطقی از یک درصد به 10 تا 15 درصد برسانیم.

او ادامه داد:  حقوق دولتی را باید با  حضور تشکل‌های بخش خصوصی منطقی کنیم. 
مسئله معارضین محلی  به یکی از چالش‌های حوزه معدن در استان بدل شده است. 
جبالبارزی با اعلام این‌که  شورای معادن در هر استان ایجاد کرده‌اند، گفت: متأسفانه در برنامه ششم برای فعالان بخش خصوصی در شورای معادن حق رای پیش بینی نشده است. او ادامه داد: اگر قرار است بخش خصوصی وارد میدان شود بدون حق رای چه معنی دارد ؟

او این را هم اضافه کرد: اگر توسعه هم جانبه را دنبال می‌کنیم باید برای مناطق محروم شرایط بهتری را بگذاریم. 
جبالبارزی در بخش پایانی سخنان خود به توقعاتی که از بخش خصوصی انتظار می‌رود، گفت: بخش خصوصی باید قیمت رقابتی داشته باشد و کیفیت ارتقا یابد. به موقع تحویل دهد و دنبال رانت نباشد. 


 بانک ها ارزیاب معدنی ندارند
نایب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان نیز در این نشست با اشاره به بازار قطر در آستانه جام جهانی 2020 گفت: فرصت سوزیها ما این قدر زیاد است  که نتوانستیم راجع به این مساله حتی فکر کنیم. این در حالی است که حداقل ماسه که می‌توانستیم به این کشور صادر کنیم.
سیدعبدالرضا جعفری صدر با بیان این که مشکلات ما از جنس  بی‌اعتمادی و بی اطلاعی است، افزود: متاسفانه ما حتی آماری نداریم که بر پایه آن برنامه ریزی کنیم. 
جعفری با بیان این‌که شرکت‌های تخصصی معدنی ما استاندارهای اولیه‌ای که باید را ندارند، گفت: بخش معدن حتی در دریافت تسهیلات بانکی ناکام است و پروانه معدن به عنوان وثیقه از سوی بانک‌ها پذیرفته نمی شود دلیل این امر هم این است که بانک ها ارزیاب معدنی ندارند. 
او با بیان این که ما آدم‌ها توسعه یافته می‌خواهیم، افزود: باید بخش خصوصی در نوشتن برنامه‌ها دخالت داشته باشد.
جعفری یادآور شد: ما احتیاج به فکر و مشاوران خوب داریم.

حرکت کور و خاموش در معادن استان
یک فعال بخش خصوصی نیز در این نشست با بیان این که از نگاه اجرایی عملا رونقی را در معادن نمی‌بینیم گفت: این در حالی است که ظرفیت های زیادی در این بخش داریم.
حسن منصوری افزود: یک حرکت کور و خاموش در معادن استان وجود دارد. 
او با بیان این که  در سطح کشور دوگانگی بین وزارت رفاه و صنعت و معدن یک چالش اساسی است افزود: کرومیت های ایران در اختیار ویزر رفاه است کسی تا اکنون شنیده این وزارت خانه در خصوص کرومیت اعلام موضعی کند. 
منصوری با تاکید بر این که واگذاری ها خیلی غیر منطقی است، افزود: در یک فضای آشفته میخواهیم در باره معدن صحبت کنیم 

طرح منسوح شده عارضه یابی در بوروکراسی اداری افتاد
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان نیز در این نشست گفت:  بازاری بزرگ برای محصولات استان کرمان ایجاد شده است. 30 هزار میلیارد تومان که دو برابر جی دی پی استان است. 
سیدمهدی طبیب زاده افزود:  طرح منسوح شده عارضه یابی در بوروکراسی اداری افتاد .
 او این را هم اضافه کرد: یک گروه مشورتی به محوریت سازمان صنعت معدن تجارت ایجاد شده است که می خواهند ارتباط بین واحدهای کوچک و صنایع بزرگ را ایجاد کنند .
طبیب زاده خواستار ارزیابی چگونگی اجرای طرح خروج از رکود در استان شد و گفت: ارزیابی از طرح خروج از رکود انجام شود و اتاق به‌عنوان مرجع بی‌طرف ارزیابی کند. باید دید تزریق این نقدینگی به اقتصاد استان آیا تأثیر داشته است. 














نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)