کد خبر: ۲۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
شور موسیقی نواحی در کرمان؛
۱۴۰ هنرمند موسیقی نواحی از فرهنگ های مختلف گرد هم آمدند و برای دهمین بار جشنواره موسیقی نواحی را در حالی در کرمان کلید زدند که اجرای آن ها مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت.

از شب گذشته ۱۴۰ هنرمند از سراسر کشور در قالب دهمین جشنواره موسیقی نواحی گرد هم جمع شده اند، نخستین شب اجرای عمومی گروه های مختلف موسیقی کشور با هنرنمایی گروه های از استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان و بوشهر برگزار شد. همچنین هنرمندی از ترکیه نیز در اولین شب اجرای عمومی در پارک مادر کرمان به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال گسترده مردم کرمان مواجه شد.

استان کرمان از گذشته تا کنون به یکی از قطب های موسیقی نواحی کشور شهرت داشته است و گروه های مختلف موسیقی فولکلور هر سال در این استان گرد هم می آیند و به هنر نمایی می پردازند

این شب یکی از نخستین شب های اجرای زنده موسیقی در فضای باز بود که بیش از هزار نفر در شب نخست اجرای برنامه در آن شرکت کردند و با توجه به استقبال گسترده مردم هنر دوست کرمان پیش بینی می شود در دو شب پیش رو با حضور گسترده تر مردم مواجه خواهیم بود.

استان کرمان از گذشته تا کنون به یکی از قطب های موسیقی نواحی کشور شهرت داشته است و گروه های مختلف موسیقی فولکلور هر سال در این استان گرد هم می آیند و به هنر نمایی می پردازند.

موسیقی در نحوه زندگی مردم کرمان رسوخ کرده است

فرهنگ کرمان در طول تاریخ کمتر مورد هجوم اقوام بیگانه قرار گرفته است به همین دلیل فرهنگ بومی استان کرمان یکی از دست نخورده ترین فرهنگ های کشور است و خرده فرهنگهای غنی که از آن منشعب می شوند در زمینه های مختلف نمودی ریشه ای پیدا کرده اند که یکی از آن ها موسیقی ناب استان کرمان است که در زندگی و آداب و رسوم مردم کرمان رسوخ کرده است.

چوغرو، جوغ، جاریک و سوتاکو از جمله سازهای مختص استان کرمان است که به عنوان نمونه سوتاکو اناری خشکیده است که دانه هایش را خارج و روی آن سوراخ ایجاد و در آن می دمند

گستردگی استان کرمان و تجمع خرده فرهنگ های مختلف موجب شده است اقوام این استان از سازهای و نواهای مختص به خود در مناطق مختلف استفاده کنند و ده ها ساز منحصر به فرد در استان کرمان وجود داشته باشد که در گزارشی دیگر به معرفی این سازهای خواهیم پرداخت.

وجود حداقل ۳۵ ساز خاص در کرمان

کرمان اکثر فرهنگ ها آواهای مختص به خود دارند در زمینه لالایی ها، سوگ آواها، آواهای ترانه های شادمانی، تراته های عاشقانه، حماسی و... اجرا می شوند.

جشن سده که یکی از قدیمی ترین جشنهای ایرانی محسوب می شود نیز از گذشته تا کنون آواهای خاصی را به همراه داشته که هنوز هم هر سال در کرمان اجرا می شود.

در استان کرمان حداقل ۳۵ ساز خاص وجود دارد که برخی از هنرمندان کرمان از جمله فواد توحیدی بخشی از این گنجینه موسیقی استان را مستند کرده اند.

چوغرو، جوغ، جاریک و سوتاکو از جمله سازهای مختص استان کرمان است که به عنوان نمونه سوتکو اناری خشکیده است که دانه هایش را خارج و روی آن سوراخ ایجاد و در آن می دمند.


عمق و گسترده موسیقی نواحی کرمان فقط مختص خرده فرهنگ ها نیست علاقه به موسیقی در کرمان و برخی از شهرهای کرمان به خصوص بم موجب شده هنرمندان متعددی از این شهرها به فرهنگ کشور معرفی شوند

عمق و گسترده موسیقی نواحی کرمان فقط مختص خرده فرهنگ ها نیست علاقه به موسیقی در کرمان و برخی از شهرهای کرمان به خصوص بم موجب شده هنرمندان متعددی از این شهرها به فرهنگ کشور معرفی شوند.

مردم کرمان نیز همراه علاقه خاصی به موسیقی بومی و محلی داشته اند و نمود این مدعا در شب گذشته در بخش عمومی جشنواره موسیقی نواحی در کرمان دیده شد.

تماشاگرانی که با وجود تاخیر در برگزاری جشنواره ساعتها در فضای باز نشستند و احساسشان را با تک تک اجراهای شب گسترده همراه کردند گریستند و خندیدند.

اگر نگاهی به جمعیت بیش از هزار نفری که در شب اول اجرای برنامه حضور داشتند بیندازیم حال خوش جمیعتی را می بینیم که از پیرمرد تا کودک را در برمی گیرد.

نخستین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران در سال ۷۸ در استان کرمان برگزار شد اما به دلیل حاشیه سازیهای عده ای جشنواره برای چند سال متوقف شد اما مجدد با پیگیری کرمانی ها پای جشنواره مجددا به کرمان باز شد.

برگزاری این جشنواره طبق تفاهم نامه ای که بین استانداری کرمان و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده طی سالهای گذشته در کرمان برگزار شده است و دهمین دوره آن این روزها شهر کرمان را به وجد آورده است.

هنرمندان در نشست های عمومی و تخصصی جشنواره در پارک مادر و سالن های کنفرانس هتل پارس از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور به همراه سه گروه از ترکیه، قرقیزستان و افغانستان و پژوهشگرانی از اروپا به تبادل نظر و اجرای برنامه می پردازند. همچنین گروه های هنری در شهرستان های مختلف استان نیز حضور می یابند و از نزدیک با فرهنگ های مختلف استان کرمان آشنا و به اجرای برنامه می پردازند.


یکی از هنرمندان نی نواز در گفتگو با مهر در خصوص برگزاری جشنواره موسیقی نواحی به خبرنگار مهر گفت: خوشحالم از اینکه در سال جاری محوریت جشنواره برمبنای منظومه خوانی شکل گرفته است و جالب اینکه موسیقی کشور در استان های مختلف در این زمینه از شناسنامه مجزایی برخوردار است.

مرتضی گروسی افزود: منظومه خوانی در واقع ارائه شفاهی داستان های ملی در قالب های مختلف است که باید این عرصه بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کرمان ما شاهد منظومه خوانی در خرده فرهنگ ها هستیم اما نمود منظومه خوانی در واقع همان پرده خوانی است که موجب می شد مردم ساعت ها پای نقال ها بنشینند.

وی افزود: در ایران اکثرا این نوع موسیقی از شاهنامه تاثیر گرفته است و اکثرا در مایه درآمد همایون و با حزن و اندوه همراه بوده است و گاها از ردیف دستگاه چهارگاه نیز استفاده می شده است.

احسان قربانی، هنرمند تنبور نواز نیز به خبرنگار مهر گفت: استقبال مردم کرمان در شب اجرای عمومی بی نظیر بود و  این نشان از علاقه ویژه مردم کرمان به موسیقی نواحی است.

وی افزود: کرمان گسترده ترین استان کشور است که مشتمل بر فرهنگ های مختلف و ریشه دار است و به خصوص در جنوب کرمان شاهد هستیم اقوام مختلف موسیقی را به یکی از مهمترین وجوه زندگی خود تبدیل کرده اند.

وی ادامه داد: این گنجینه ها در قالب موسیقی نواحی و برگزاری چنین جشنواره هایی مجددا مورد توجه مردم قرار می گیرد و در هجمه موسیقی غیر بومی می تواند جایگاه خود را حفظ کند.

وی گفت: با حضور گسترده ای که مردم کرمان در جشنواره داشتند انگیزه هنرمندان نیز برای ارائه اجراهای بی نقص بیشتر شده است.

پیش بینی می شود اجراهای عمومی دو شب باقی مانده از جشنواره با استقبال بی نظیر مردم مواجه شود.
منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)