کد خبر: ۲۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
حسین امیری خامکانی در جمع خبرنگاران گفت: از اجلاس دوم اپک به بعد یعنی اجلاس اخیر که برای فریز نفتی بود، فضای عمومی بیرون اپک(کشورهای غیر اپک) چشم انداز افزایشی در تولید به خود گرفت. چشم اندازی که پیام عرضه نفت مازاد از طرف آمریکا، کانادا، لیبی، نیجریه، برزیل و چند کشور دیگر برای مصرف کنندگان را دارد.

امیری ادامه داد: به طور مثال استات اویل برزیل قصد دارد تولیدش را تا سه برابر افزایش دهد، کانادا و به خصوص آمریکا برنامه جامعی را برای تولید غیرمتعارف یا شیل اویل(نفت رسی) پیش بینی کردند. شرکت های نفتی در کانادا نیز قصد دارند تولید نفت خود را تا روزانه پنج و یک دهم میلیون بشکه افزایش دهند. یعنی یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز بیشتر از تولید موجود خود البته این تولید اضافی نفت از سبد غیر متعارف ها تولید می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: آمریکا برنامه دارد تا سال آینده بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و به تولیدی در حد چهارده و یک دهم میلیون بشکه در روز برسد، که بیش از 5 میلیون بشکه آن از نفت غیرمتعارف می باشد، البته زمزه هایی حتی در افزایش یک ونیم میلیون بشکه در روز به گوش می رسد. چیزی در حد میزان کاهش تولید اپک و شرکای غیر اپک.

وی ادامه داد: درکل برداشت عمومی در بازار ممکن است که نفت شیل کاهش تولید در اپک را بی اثر کند. تحرکات میدانی نیز همین فضای افزایشی تولید را تداعی می کند.

وی تاکید کرد: مثلا افزایش چاه های مشهور به DUC یا نیمه تمام در ماه های اخیر رکورد زده است. چاه هایی که در خط تولید نفت در یک مرحله حفر می شود ولی تکمیل نمی شوند و شرکت های دیگر با روش های خاصی از جمله تزریق آب و مواد شیمیایی با فشار زیاد به مرحله بهره برداری و تکمیل می رسانند.

امیری با بیان اینکه تعداد این چاه ها به صورت بی سابقه ای افزایش یافته است، گفت: به طوری که چند هزار چاه در مدت کوتاهی می تواند به بهره برداری برسد و صفی از عرضه نفت را تداعی می نماید.

وی عنوان کرد: در چنین حالتی در بازار عرضه برای جبران این فضای روانی و فیزیکی می طلبد که اپک و شرکای غیر اپکی مانند روسیه بیش از توافق اخیر به کاهش تولید تن دهند که قدری سخت به نظر می آید.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان افزود: اگر روند به همین روال پیش برود قیمت ها افت بیشتری خواهد داشت و سال آینده سالی سخت به خصوص برای اپکی ها خواهد شد. لذا نفت شیل یا تولید غیر متعارف واقعیتی شده است که به اپک تنه می زند و تولید کنندگان نو ظهوری در حال رشد هستند و این قدرت چندین ساله نفتی اپک را متزلزل کرده است.

وی با اشاره به اینکه اپک باید طرحی نو در اندازد، تصریح کرد: البته بعد از اجلاس اخیر اپک چند شوک نفتی دیگر هم به بازار وارد شد. در فاصله کوتاهی از این اجلاس آمریکا از پیمان پاریس خارج شد و نگرانی خود را در تولید DUC از دید دیده بانان زیست محیطی کاهش داد که اثر خود را در کاهش قیمت ها گذاشت.

امیری اضافه کرد: افزایش ذخائر استراتژیک نفتی و افزایش ارزش دلار هم مانند همیشه در کاهش قیمت ها اثر گذار بوده گرچه این روزها مجددا احتمال کاهش ذخائر داده می شود و دلار هم کمی تغییر جهت داده است و ظاهرا به همین دلیل  چهارشنبه 7 خرداد با افزایش اندک قیمت روبرو بودیم، امیدواریم این افزایش قیمت در روز های آتی ادامه یابد.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)