کد خبر: ۲۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
حسن پور خبر داد:
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سفر ارزیابان سازمان یونسکو برای ثبت جهانی گلیم سیرجان ابراز امیدواری کرد با این کار از زوال هنر ناب بافندگان سیرجانی جلوگیری و فصل جدیدی برای آن آغاز شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سفر ارزیابان سازمان یونسکو برای ثبت جهانی گلیم سیرجان ابراز امیدواری کرد با این کار از زوال هنر ناب بافندگان سیرجانی جلوگیری و فصل جدیدی برای آن آغاز شود.

شهباز حسن پور بیگلری گفت: گلیم شیریکی‌پیچ از شاخص‌ترین دست ‌بافته‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای «دارستان» در بیست و پنج کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به همت مسوولان استانی و شهرستان و همچنین فعالان عرصه گلیم از سال گذشته مقدمات ثبت جهانی گلیم‌ شیریکی‌پیچ سیرجان آغاز شده است، افزود: ابتدای هفته آینده نمایندگانی از یونسکو به سیرجان سفر می‌کنند تا درصورت تایید مستندات، گلیم سیرجان به ثبت جهانی برسد و روستای دارستان نیز به عنوان دهکده جهانی گلیم معرفی شود.

حسن پور ادامه داد: بیش از 14 هزار بافنده در سیرجان وجود دارد که در صورت جهانی شدن گلیم شیریکی‌پیچ، می‌توان از هنر ارزشمند آنها حمایت بیشتری کرد.

یک گام تا جهانی شدن گلیم سیرجان

وی گفت: گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان از معروف‌ترین دست‌بافته‌های ایرانی است که به سبب قدمت، اصالت و ویژگی‌های بی‌نظیری که در روش بافت آن وجود دارد، نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو شده است.

گلیم

نماینده مردم سیرجان و بردسیر افزود: فعالیت‌های مستندنگاری این هنر سنتی از سوی مسوولان استان کرمان و شهرستان سیرجان از سال گذشته شروع شده است و ارزیابان سازمان یونسکو، ابتدای هفته آینده به سیرجان سفر می‌کنند تا مستندات و قابلیت‌های گلیم شیرکی‌پیچ را برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار دهند.

شهباز حسن پور با بیان اینکه بافت گلیم بخش مهمی از اقتصاد خانوارهای روستایی و عشایری سیرجان است، افزود: گلیم ‌شیریکی‌پیچ سیرجان بسیاری از معیارهای انتخاب اثر برای ثبت در فهرست میراث جهانی از جمله این معیار که « نمایانگر دستآوردی بی نظیر از نبوع هنری بشر باشد» را دارد و امیدوارم با ثبت جهانی این هنر ارزشمند، دریچه‌های جدیدی به روی بافندگان گلیم سیرجان گشوده شود.

حسن پور گفـت: قرار است هفته آینده با حضور نمایندگان یونسکو، مستندات  این هنر ماندگار زنان سیرجانی به ثبت جهانی برسد و روستای «دارستان» نیز به عنوان خاستگاه گلیم شیریکی‌پیچ به عنوان دهکده جهانی گلیم معرفی شود.

وی تصریح کرد: شهرستان سیرجان یکى‌ از با سابقه‌ترین مناطق گلیم‌بافى در ایران به شمار مى‌رود که صرف‌نظر از عشایر و روستاییان، بسیارى از زنان و دختران شهرنشین نیز به این کار مشغولند.  

حسن پور با تاکید بر اینکه سیرجان از گذشته‌های دور مهم‌ترین مرکز داد و ستد قالى‌هاى افشارى‌باف بوده است، اظهار کرد: ظرفیت بالاى هنرى و کاربردى این گلیم، طى چند دهه گذشته تولیدکنندگان بسیارى را به سمت قطب اصلى تولید این محصول یعنی «سیرجان» سوق داده، به نحوی که امروزه تولیدات این منطقه سهم عمده‌ای از مصارف داخلى و صادرات خارجى را به خود اختصاص داده است.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با ثبت جهانی گلیم شیرکی‌پیچ، از زوال هنر ناب بافندگان سیرجانی جلوگیری و فصل جدیدی برای گلیم سیرجان آغاز شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)