کد خبر: ۲۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان بابیان اینکه تعیین باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی بر اساس قانون حفظ نباتات بر عهده وزارت بهداشت است، می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی در استان کرمان امکانات آزمایشگاهی لازم برای تعیین باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی را دارند اما با این گستردگی یک آزمایشگاه بروز و منسجم وجود ندارد و بسیار محدود عمل می‌کند.
محمدرضا فرحبخش در صدای تاک نوشت:

امروزه استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی  افزایش‌یافته است. این در حالی است که کارشناسان کشاورزی معتقدند بر نحوه میزان استفاده از سموم در مزارع کشاورزی نظارتی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که باقیمانده سموم به یک چالش جدی بدل شده است. 

حال باید پرسید چرا سلامت غذایی مردم در پروسه تولید محصولات کشاورزی دیده نشده است و مسئولان در این رابطه چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ این در حالی است که پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به شیوع سرطان در استان کرمان هشدار داده بود.
علی‌اکبر حق‌دوست می‌گوید: سالانه حدود 3000 نفر در استان کرمان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند و سیر فزاینده الگوهای خاص سرطان‌ در این استان نگران‌کننده است.

آزمایشگاه به‌روز برای تعیین میزان سموم محصولات کشاورزی نداریم

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان بابیان اینکه تعیین باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی بر اساس قانون حفظ نباتات بر عهده وزارت بهداشت است، می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی در استان کرمان  امکانات آزمایشگاهی لازم برای تعیین باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی را دارند اما با این گستردگی یک آزمایشگاه بروز و منسجم وجود ندارد و بسیار محدود عمل می‌کند.

محسن کمال‌الدینی در گفت‌وگو با صدای می‌افزاید: درخواست اعتبار بالایی برای تجهیز و استخدام نیرو برای یک آزمایشگاه مجهز در کرمان توسط دانشگاه علوم پزشکی شده است و ساخت این آزمایشگاه در حال انجام هست.

وی تصریح می‌کند: ما در حال حاضر نمی‌دانیم که باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی تا چه اندازه است و بخشی از این اطلاعات توسط خود اظهاری کشاورزان مشخص می‌شود.

وی  با بیان اینکه نبود کارشناس مسئول در کنار کشاورزان مشکلاتی همچون استفاده غیرمنطقی از سموم را در پی دارد، ادامه می‌دهد: خود کشاورز سم موردنیاز را تهیه و در باغ، مزرعه یا  گلخانه خود استفاده می‌کند و درنهایت محصول را به بازار عرضه می‌نماید و در این پروسه کارشناس مسئول آن‌گونه باید نظارت ندارد.

 برخی نمونه محصولات کشاورزی آزمایش می‌شوند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان بابیان اینکه 3 تا 4 آزمایشگاه همکار در زمینهٔ تعیین میزان سموم در محصولات کشاورزی با این سازمان همکاری می‌کنند، به صدای تاک می‌گوید: از حدود سال 93 کارشناسان این سازمان هر صبح به میدان میوه و تره‌بار مراجعه و نمونه محصولات کشاورزی که سازمان  برای ما تعیین و لیست کرده  تهیه و برای انجام آزمایش به آزمایشگاه‌های همکار ارسال می‌کنند.

دکتر محمدرضا حیدری می‌افزاید: در حال حاضر در ساختمان معاونت غذا و دارو در کرمان تجهیزات لازم برای آزمایش میزان سموم وجود دارد و کارهای مربوط به این آزمایشگاه در حال انجام است اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی از احداث آزمایشگاه مجهز مربوط به سازمان غذا و دارو در کرمان خبر مي‌دهد و می‌گوید: کلنگ احداث ساختمان آزمایشگاه غذا و دارو در کنار ساختمان غذا و دارو بر زمین زده‌شده و در حال احداث می‌باشد و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بابیان اینکه تنوع در محصولات کشاورزی فراوان است و تعداد نمونه‌هایی که برای تعیین میزان سموم ابلاغ‌شده مشخص است، خاطرنشان می‌کند: به مردم یقین می‌دهیم که میزان سموم در محصولات کشاورزی در اکثر موارد زیر حد مجاز است و خیال مصرف‌کنندگان از این بابت آسوده باشد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان درعین‌حال توصیه می‌کند: مصرف‌کنندگان پوست محصولاتی همچون خیار و گوجه‌فرنگی را جدا کنند و در شست و شوی میوه‌ها و سبزیجات از مواد شوینده مربوط و استاندارد استفاده نمایند. 

دکتر حیدری در پاسخ به این سوال که یکی از مسئولان استان بر استفاده بیش‌ازحد سموم در برخی محصولات کشاورزی اذعان داشته، می‌گوید: باید از او پرسید آن محصول موردنظر کجا و چگونه آزمایش‌شده که به این نتیجه رسیده‌اند.

کاهش مصرف سم دستاورد ماست

از سوی دیگر مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید: ساماندهی بازار فروش سم، نظارت بر کارشناسان و درنهایت کاهش مصرف سم در این استان ازجمله دستاوردهای مدیریت حفظ نباتات این سازمان است.

ناصر طاهری اما بدون اشاره به جزئیات اقدامات انجام‌شده در خصوص ترویج فرهنگ دوری کشاورزان در استفاده از سموم، می‌افزاید: ترویج و توسعه فرهنگ استفاده از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک و همچنین استفاده از سموم جدید، باکیفیت مطلوب و مؤثر علیه آفات کلیدی، سبب کاهش شدید مصرف سم و دفعات سم‌پاشی در باغات استان کرمان شده است.

لزوم توجه به کشاورزی ارگانیک
کشاورزی ارگانیک برای تولید محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی، یکی از ضرورت‌های صنعت کشاورزی کشور هست و موجب تعادل اکولوژیکی و تقویت فرآیندهای بیولوژیکی خواهد شد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر به این مهم توجه چندانی نشده و فقط به میزان تولید اهمیت داده می‌شود و سلامت محصولات در رده آخر قرار دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)