کد خبر: ۲۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
ديدار هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد با رئيس‌جمهوري
نشست‌ها يکي پس از ديگري در جريان است. حسن روحاني در گيرودار چيدمان کابينه است، کابينه‌اي که حالا بيش از هر زمان ديگري انتظار مي‌رود رخت و لباس اصلاح‌طلبانه بپوشد.
نشست‌ها يکي پس از ديگري در جريان است. حسن روحاني در گيرودار چيدمان کابينه است، کابينه‌اي که حالا بيش از هر زمان ديگري انتظار مي‌رود رخت و لباس اصلاح‌طلبانه بپوشد. سخنان حسن روحاني در ديدار روز چهارشنبه با هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد نشان از آن دارد که احتمالا ٥٠ درصد کابينه تغيير خواهد کرد و رئيس‌ دولت به انتظارات جامعه و اهميت رأي ٢٤ ميليوني دقت کافي را خواهد داشت. اصلاح‌طلبان نيز به‌وضوح گفته‌اند دنبال سهم‌خواهي نيستند؛ اما توصيه‌شان اين بوده که حسن روحاني پيام حضور انتخاباتي مردم در ٢٩ ارديبهشت ٩٦ را جدي بگيرد. ديدار چهارشنبه گذشته هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد و حسن روحاني با همين روند پيش رفت. بهرام پارسايي در همين زمينه به ايلنا خبر داده که «آقاي روحاني تأكيد ويژه داشتند کابينه در سطح قابل قبولي در راستاي انتظارات جامعه دچار تغيير و تحول خواهد شد». 

تب‌وتاب اين روزهاي سياست و تأكيد بر کابينه و چيدمان آن مانع از آن نيست که فراکسيون‌اميدي‌ها خواسته های مردم در انتخابات را درباره مطرح نکنند. محمود صادقي از حاضران در نشست با روحاني نيز در توييتر خود نوشته «روحاني در ملاقات با اعضاي هيئت‌رئيسه و کارگروه تعامل فراکسيون اميد از احتمال تغيير ٥٠ درصدي کابينه خبر داده است». حسن روحاني در ديدار با اميدي‌ها از چالش‌هاي چينش کابينه سخن گفته و در‌عين‌حال آن‌طورکه پارسايي خبر داده «روحاني بر لزوم توجه به مطالبات جامعه تأكيد کرده و گفته از مشورت و هم‌فکري با گروه‌ها و افراد هم‌فکر و همسو استقبال مي‌کند و اين نظرات را در چينش کابينه دخيل خواهد کرد. آقاي روحاني اعتقاد دارند اين انتخابات، يک انتخاب رقابتي بود و مردم ميان دو نوع رويکرد و نگاه سياسي، يکي را انتخاب کردند و کسي نمي‌تواند منکر اين مسئله باشد». اين در حالي است که محمود واعظي، وزير ارتباطات، همين چند روز پيش در فراکسيون ولايي به نقل از روحاني خبر داده که رئيس‌جمهوري وامدار هيچ جناحي نيست.

در ديدار روز چهارشنبه ١٨ عضو فراکسيون اميد با حسن روحاني گزارش ارزيابي کابينه فعلي به‌صورت خصوصي در اختيار آقاي روحاني قرار گرفت و بر لزوم تأثير اين ارزيابي در انتخاب‌شدن يا انتخاب‌نشدن وزیران تأكيد شد. به گفته پارسايي «آقاي روحاني نيز در سخناني بر اين مسئله پافشاري کرده و به اهميت نظرخواهي از گروه‌ها و جريان‌هاي همراه و همسو اشاره کردند».

در جلسه چهارشنبه همچنين شاخص‌هاي مدنظر فراکسيون اميد براساس شرايط سياسي و اقتصادي کشور درباره انتخاب وزراي جديد به رئيس‌جمهوري تحويل داده شد. در آن ديدار بر اهميت حقوق شهروندي، لزوم تشکيل کابينه دوازدهم بر پايه نگاه و رويکردي فراجنسيتي، فراقوميتي و فرامذهبي تأكيد شد، همچنین بر اين تأكيد شد تا کابينه دوازدهم به حضور زنان و جوانان به‌عنوان بخش مهمي از جامعه بي‌توجه نباشد.

تحويل نامه حمايت ١٥٧ نفر از نمايندگان برای انتصاب وزير زن به روحاني

فاطمه سعيدي ازجمله حاضران در نشست روز چهارشنبه با حسن روحاني است. نامه حمايت ١٥٧ نماينده مجلس دهم در ضرورت انتصاب وزير زن از جانب او به رئيس‌جمهوري تحويل داده می‌شود. پروانه سلحشوري به «شرق» خبر داده که اين نامه براي ثبت در تاريخ تنظيم شده و پيام آن براي جناب رئيس‌جمهور و نمايندگان مجلس واضح است. به گفته او «انتصاب وزير زن منتفي نيست. گروه‌هاي سياسي از نمايندگان مجلس تا فعالان مدني به‌دنبال اين هستند تا پيام و خواسته زنان را به گوش مسئولان برسانند. خيلي‌ها مي‌گويند زنان بايد مراتبي را طي کنند و بعدتر براي وزارت آماده شوند. خوشبختانه زنان موفقي داريم که به‌خوبي از پس مديريت وزارتخانه برمي‌آيند. نظام جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا به مديران ٢٥ تا ٣٠ساله مرد خود اعتماد کرده و آنها نيز با کوشش و خطا بالا آمده‌اند. فکر مي‌کنم حالا نوبت آن است که سکان مديريت برخي وزارتخانه‌ها به زنان مدير و مدبر و توانمند سپرده شود».

پيروزي روحاني با بسيج همگاني اصلاح‌طلبان و حمايت تمام‌قد خاتمي به نتيجه رسيد

غلامرضا حيدري، عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد مجلس، با تأكيد بر حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني که به رهبري خاتمي محقق شد، بر لزوم تشکيل کابينه در راستاي تحقق خواست ملت تأكيد می‌کند. به گفته او «تصميمي که گرفته شده اين است که در هر وزارتخانه دست‌کم يکي از معاونت‌ها به زنان سپرده شود و در سطح وزير نيز اقداماتي در حال انجام است که به حضور زنان در کابينه دوازدهم بينجامد». به گفته او، انتصاب وزير زن آن‌طورکه برخي گفته‌اند، هنوز منتفي نشده و بايد لابي‌هاي لازم انجام شود.

مردم موافق امر غيردموکراتيک نيستند

با همه نقدها و نظرها، فراکسيون اميدي‌ها عهد کرده‌اند از حسن روحاني حمايت کنند؛ اما اين حمايت صفر تا صدي نيست و عدم رأي اعتماد به برخي وزرا مي‌تواند يکي از راهکارهاي بيان نقدوار نمايندگان باشد. 

در همين زمينه عبدالرضا هاشم‌زايي به «شرق» گفته نمايندگان در بزنگاه رأي اعتمادها بدون شک مي‌توانند ارزيابي داشته باشند و خودشان بتوانند مطابق با اهميت رأي مردم به آنها عمل کنند. مردمي که پاي صندوق رأي مي‌آيند و در فرايندي دموکراتيک حاضر مي‌شوند، خواهان امر غيردموکراتيک نيستند. بهروز نعمتي، عضو شوراي مرکزي فراکسيون مستقلين ولايي نيز از ديدار برخي اعضاي اين فراکسيون با رئيس‌جمهوري به‌منظور گفت‌وگو درباره نحوه چينش کابينه دوازدهم خبر داده: «قرار است در روزهاي ابتدايي هفته پيش‌رو، برخي از اعضاي فراکسيون مستقلين ولايي با آقاي روحاني ديدار کنند. محور اين ديدار بحث پيرامون کابينه آينده خواهد بود». حميد حاجي‌بابايي، رئيس فراکسيون ولايي مجلس نيز به «شرق» خبر داده که اعضاي کميته تعامل اين فراکسيون نيز با حسن روحاني ديدار خواهند داشت.

خبرهايي از تخريب احتمالي کابينه در آينده

چينش کابينه بخش عمده‌اي از اخبار را به خود اختصاص داده است، اما در اين ميان به ناگاه توييت معصومه ابتکار خودنمايي مي‌کند؛ توييتي که گويا به طور غيررسمي مي‌خواهد زنگ خطر برخي حمله‌هاي آتي به دولت حسن روحاني را به صدا درآورد. ابتکار در توييترش نوشته: «نمي‌دانم جريان چيست که هرچه دولت بيشتر سعي مي‌کند کار کند و از حاشيه دور باشد، حمله بيشتري مي‌شود. خبر رسيده يک دوران جديد و تهمت و تخريب در راه است». 

در همين حال مصطفي تاجزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز در توييتي ديگر به شکلي تلاش کرده تا از پشت پرده برنامه‌هاي تخريب سازمان‌يافته پرده‌برداري کند. او نيز در تويترش به اين مسئله پرداخته و توصيه‌اي خطاب به اصلاح‌طلبان داشته: «جمع‌بندي دولت‌پنهان پس‌ از شکست‌هاي پي‌در‌پي ازمردم اين است : زمين‌گيرکردن اصلاح‌طلبان از بيرون ممکن ‌نيست. تنها راه دامن‌زدن اختلافات آنهاست. بازي نخوريم». سواي دغدغه‌ها و نگراني‌ها پيرامون تخريب دولت، نحوه چيدمان کابينه آينده نقل محافل خبري است. 

حالا هرچه به دقيقه ٩٠ چينش کابينه نزديک‌تر مي‌شويم سخنان و موضع‌گيري‌ها صريح‌تر مي‌شود. از علي مطهري گرفته که به‌صراحت حضور رحماني‌فضلي در کابينه را معامله دانسته و خواهان پايان‌يافتن به چنين معامله‌ها در دولت آينده شده تا غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي که به‌صراحت به حسن روحاني پيغام داده اگر وزيري تحت فشار در فهرست کابينه بيايد، مجلس به او رأي اعتماد نخواهد داد. حسن روحاني روزهاي سختي را پيشِ‌رو دارد. ديدار با فراکسيون اميد پايان يافته و رايزني‌ها کماکان در دستور کار است. به‌زودي فراکسيون ولايي و مستقلين مجلس نيز به ديدار او خواهند رفت. سه‌گانه ولايي، مستقلين و اميدي‌ها پازل مهمي براي رأي اعتماد به وزراي کابينه دوازدهم خواهد بود و لابي با آنها تعيين‌کننده است.
منبع: شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)