کد خبر: ۲۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر نیرو:
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در اجرای آبیاری نوین، نفوذ آب بسیار کم است، مطرح کرد: بیلان منفی آب دشت های کشور با سرعت بالایی پیش می رود و این مهم نشست دشت ها را در پی خواهد داشت که مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند که آبی که از محل آبیاری نوین صرفه جویی می شود، باعث افزایش زیرکشت نشود.
حمید چیت‌چیان عصر دیروز پنجم مردادماه در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان کرمان با اشاره به موفقیت هایی که در استان کرمان در حوزه های اقتصادی و آب حاصل شده است، گفت: استاندار کرمان از ابتدای این دولت با یک همت، عزم قاطع و نتیجه گیری وارد، مساله آب شد و ورود وی به مدیریت مصرف آب به این دلیل است که وی به عمق فاجعه کمبود آب پی برده و در جهت رفع این مشکل گام هایی برداشته است.

وی با بیان این مطلب که از بحران آب همه مطلع هستند، افزود: آمارها نشان می دهد طی سال های گذشته، هرگز میزان بارش های ما به متوسط استانداردهای جهانی نرسیده است و این متوسط بارندگی های سالانه کشور رو به کاهش است، ضمن آنکه باید تاکید کرد که مساله آب کشور، تنها به مساله بارش باران معطوف نمی باشد، بلکه افزایش دمای کشور موجب افزایش قابل ملاحظه تبخیر آب و در نتیجه تاثیر آن بر خشکسالی خواهد بود.

چیت‌چیان به تغییرات اقلیم کشور و استان کرمان اشاره و عنوان کرد: نسبت بارش باران و برف در کشور کاهش یافته است، قابل ذکر است که تعداد بارش ها افزایش یافته اما بارش های موثر کمتر شده است و میزان نفوذ آب به آب های زیر زمینی کاهش یافته ضمن آن از سوی دیگر متاسفانه با مصارف اشتباه آب به ویژه در بخش کشاوری مواجه هستیم و به جرات می توان گفت امروز در اغلب کشور با وضعیت بی سابقه ای در بحران آب مواجه هستیم که این امر گاهی باعث تنش های اجتماعی دربرخی مناطق کشور شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: معتقدیم علی رغم مشکلات بسیار هادی که در آب داریم، اگر منطقی و درست از آب استفاده کنیم، قطعا با مشکل آب در هیچ کدام از بخش های صنعت، کشاورزی و خانگی مواجه نخواهیم شد.

وی کاهش منابع را آبی جزء مهمترین عوامل بحران آب کشور دانست و افزود: اما اگر با چگونکی مصرف آب آشنا شده و بهینه از این نعمت الهی استفاده کنیم مطمئنا با مشکل آب مواجه نخواهیم بود.

چیت چیان به لزوم ورود ماسیل علمی به حوزه آب کشور اشاره و تصریح کرد: اگر از دانش و فناوری های نوین استفاده کنیم خواهیم توانست این بحران را به خوبی مدیریت کنیم و مشکلات کشور را در این خصوص رفع کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: در برخی از نقاط کشور با این مساله مواجه ایم که دولت به کشاورزان کمک می کند تا شیوه آبیاری کشاورزی خود را از روش سنتی به روش های نوین تبدیل کنند، اما وقتی شیوه آبیاری اصلاح می شود، کشاورزان سطح زیر کشت کشاورزی خود را توسعه می دهند، این در حالی است که آمار و ارقام نشان داده در جاهایی که چنین اتفاقی افتاده وضعیت آب های زیرزمینی وضعیتشان بدتر از زمانی است که آبیاری به صورت سنتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در اجرای آبیاری نوین، نفوذ آب بسیار کم است، مطرح کرد: بیلان منفی دشت ها با سرعت بالایی پیش می رود و این مهم نشست دشت ها را در پی خواهد داشت که مسئولان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند که آبی که از محل آبیاری نوین صرفه جویی می شود، باعث افزایش زیرکشت نشود.

چیت چیان ادامه داد: اقدامات تعادل بخشی خوبی در برخی از نقاط کشور صورت گرفته که به نتیجه مطلوب نیز رسیده است به طوریکه بیلان منفی در برخی مناطق به بیلان مثبت تبدیل شده است، 

وی در ادامه به مزیت های استفاده از آب های ژرف و اکتشاف آنها اشاره و عنوان کرد: امیدواریم با همکاری نهادهای مختلف و شرکت های دانش بنیادن بتوانیم بر بحران آب با استفاده از این نوع آب ها غلبه کنیم.

وزیر نیرو در پایان خاطر نشان کرد: با مدیریت آب از مهاجرت ها جلوگیری باید کرد و این یک اقدام گریز ناپذیر است و استفاده از آب های ژرف امیدواریم بتوانیم جانشین روش های گران قیمت فعلی نیز انتقال آب حوزه به حوزه شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

پربازدید ها

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)