کد خبر: ۲۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
محسن کوهکن
محسن کوهکن نایب رئیس فراکسیون ولایی می گوید: بعد از اعلام رسمی اعضای دولت آینده امیدوارم اصلاح طلبان به سمت و سوی تقابل با دولت نروند. چون خودشان می دانند اگر به سمت و سوی تقابل با دولت بروند دچار یک پارادوکس در جامعه می شوند که برای آنها گران تمام خواهد شد.

روحانی با توجه به اینکه کشور در شرایطی است که باید از هر گونه تشنج و ناراحتی و پرخاشگری و حرکت های رادیکالی پرهیز کند و تمام تلاش خود را برای حل و فصل مشکلات کشور بگذارد، خوب طبیعی است که به سمت و سوی کسانی می رود که دوز اعتدال و اعتدالگرایی شان بیشتر از دوز سیاسی حرفه ای شان باشد.


چینش کابینه دولت دوازدهم روزهای پایانی  خود را طی می کند اصلاح طلبان ناراضی اما اصولگرایان راضی هستند. در این میان تحلیل های مختلفی بیان می شود گروهی می گویند روحانی در دولت دوم خود امتیازهای بیشتری به اصولگرایان داد تا از حجم انتقادهای آنها بکاهد اما در مقابل برخی نیز معتقدند روحانی به فکر پاسخگویی به مطالبات مردم بدون بده بستان های سیاسی با جریانات و گروه هاست. محسن کوهکن نایب رئیس فراکسیون ولایی می گوید: بعد از اعلام رسمی اعضای دولت آینده امیدوارم اصلاح طلبان به سمت و سوی تقابل با دولت نروند. چون خودشان می دانند اگر به سمت و سوی تقابل با دولت بروند دچار یک پارادوکس در جامعه می شوند که برای آنها گران تمام خواهد شد.


امروز درباره چینش کابینه دوازدهم سکوتی که اصولگرایان دارند از سر رضایت است یا قناعت؟

اصولگرایان انتظار دارند حرف های شان درباره کابینه دوازدهم از کانال مجموعه فراکسیون ولایی مجلس بیان شود. به همین خاطر کمیته رایزنی 15 نفره ای شکل گرفت تا دیدگاه های اصولگرایان را با رئیس جمهور در میان بگذارد. این کمیته شامل شاخص های وزیر دولت جمهوری اسلامی مبتنی بر شرایط و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور جمع بندی دیدگاه هایش را انجام داد و روز یکشنبه هفته گذشته با رئیس جمهور دیدار کرد و تقریبا این نشست 2 ساعت طول کشید.


 اعضای کمیته به رئیس جمهور اعلام کردند که انتظار است یک کابینه کارآمد برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی شود و هیچ مصداقی را پیشنهاد ندادند و سهم خواهی نکردند. در کل جریان اصولگرا در موضوع کابینه دوازدهم بسیار منطقی، معقول، حساب شده و با محوریت قانون جلو می رود و صلاح و مصلحت کشور، دولت و مجلس نیز همین است.


این دیدگاه که اصولگرایان از چینش کابینه راضی هستند چون کابینه دولت دوازدهم نسبت به کابینه دولت یازدهم اصولگراتر شده است، صحت دارد؟

اصلا چنین چیزی نیست. اگر قرار بود به این بخش از قضیه رسیدگی شود، کمیته 15 نفره اصولگرایان باید می نشستند و بررسی می کردند اما اصلا ما ورودی به این بحث ها پیدا نکردیم. در جلسه با رئیس جمهور هم گفتیم مهم برای ما آن است که وزرایی کارآمد، متدین، انقلابی، معتقد به هویت ملی و اسلامی مردم ایران برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند.


اصلاح طلبان معتقدند آقای روحانی دارد راه آقای هاشمی را می رود که در دولت دوم خودش به جناح راست متمایل شد، آیا این طور است؟

از مجموع صحبت های اصلاح طلبان بر می آید که فعالیت انتخاباتی شان را بی تأثیر در پیروزی آقای روحانی نمی بینند و از این جهت نوع صحبت هایی که مطرح کردند این بود که آقای رئیس جمهور باید به خواسته 24 میلیون نفری که به او رأی دادند تحقق ببخشد. در واقع آنها منویات خودشان را در قالب خواسته های آن 24 میلیون نفر اعلام می کردند.


 اعضای فراکسیون امید فرم هایی را پر کردند و درباره کابینه دولت یازدهم نظرسنجی هایی را در داخل فراکسیون انجام و نمره دادند، بعد مباحث مدنظرشان را جمع بندی کردند و گفتند 7 وزیر نمره نیاوردند، اگر آنها به مجلس دهم معرفی شوند رأی اعتماد به آنها نمی دهند. لذا نوع گفتمان جریان اصلاح طلب چه در بیرون و چه در داخل مجلس کاملا متفاوت با جریان اصولگرایی است.


یعنی قبول ندارید که آقای روحانی دارد راه آقای هاشمی را می رود که در دولت دوم خود کابینه را اصولگراتر بچیند؟

خیر من چنین حرفی را قبول ندارم اما فکر می کنم آقای روحانی با توجه به اینکه کشور در شرایطی است که باید از هر گونه تشنج و ناراحتی و پرخاشگری و حرکت های رادیکالی پرهیز کند و تمام تلاش خود را برای حل و فصل مشکلات کشور بگذارد، خوب طبیعی است که به سمت و سوی کسانی می رود که دوز اعتدال و اعتدالگرایی شان بیشتر از دوز سیاسی حرفه ای شان باشد.


اینکه گفته می شود افزایش نیافتن تعداد خانم ها در کابینه دولت آینده به بیش از سه نفر به خاطر فشارهایی بود که اصولگرایان آوردند وگرنه آقای روحانی علاقمند بود بیشتر از خانم ها در مدیریت های کلان اجرایی استفاده کند، صحت دارد؟

آنهایی که ادعا دارند کسی یا کسانی تحت عنوان اصولگرایی درباره چینش کابینه فشاری به آقای روحانی آوردند، مطالبه و خواسته ای داشتند با اسم و رسم نام شان را اعلام کنند. کمیته رایزنی فراکسیون ولایی به صراحت اعلام کرد که هیچ سهم خواهی از رئیس جمهور ندارد و فقط برایش مهم است کابینه ای تشکیل شود که دغدغه اش حل مشکلات مردم به ویژه در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد.


اینکه تعداد خانم ها در کابینه دولت آینده افزایش پیدا نکرده اصولگرایان از این بابت خوشحالند یا ناراحت هستند؟

ما که از اصولگرایان نظرسنجی نکردیم ببنیم حالا که تعداد خانم ها در کابینه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم افزایش پیدا نکرده، خوشحالند یا ناراحت. مبنا برای اصولگرایان توانمندی و کارآمدی است. به عبارت دیگر اینکه تعداد خانم ها در کابینه افزایش پیدا کند یا کاهش پیدا کند فرع بر انتخاب افراد کارآمد است. قطعا در بین خانم ها افراد توانمند حتما وجود دارد اما نسبت گزینه های انتخاب یک فرد کارآمد برای یک مسئولیت از میان آقایان بیشتر از خانم هاست بنابراین هیچ حساسیت مثبت یا منفی روی این مسئله نباید ایجاد شود. اصولگرایان معتقدند اگر یک خانم مومن، انقلابی و توانمند در یک مسئولیت قرار بگیرد قطعا توانمندی اش را نشان می دهد و بهره اش را دستگاه مربوطه و مردم می برند.


 نباید به سمت و سویی رفت که جامعه احساس کند به این مقوله نگاه ابزاری می شود. برخلاف برخی جریانات که می گویند سهم خانم ها در کابینه کم است باید زیاد شود، اصولگرایان با نگاه سهمیه ای به این مسئله نگاه نمی کنند بلکه معتقدند هر میزان نیروی توانمند وجود دارد باید از ظرفیت او در حوزه مدیریت اجرایی استفاده شود.


این تحلیل که گفته می شود آقای روحانی در چیدمان دولت دوم خودش بیشتر به سمت اصولگرایان متمایل شد تا از حجم انتقادات آنها بکاهد، این دیدگاه را قبول دارید؟

خیر. من چنین تفسیری را ندارم.


برخی اعضای فراکسیون امید و آقای جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلان موضع گیری کردند و گفتند اگر آقای رحمانی فضلی برای وزارت کشور دوباره معرفی شود قطعا از مجلس رأی اعتماد نخواهد گرفت، آیا فضای عمومی مجلس درباره آقای رحمانی فضلی چنین است؟

معمولا دوستان و عزیزان نماینده باید نظر شخصی خودشان را بدهند و یا اگر فراکسیون شان جلسه ای گرفتند و به جمع بندی رسیدند سخنگو یا رئیس فراکسیون جمع بندی نظر مجموعه متبوع خود را بدهد. این که نماینده ای از الان بگوید اگر رئیس جمهور فلان وزیری را معرفی کند مجلس رأی اعتماد می دهد یا رأی اعتماد نمی دهد، اینها بیان آرزوهای فردی است. 


الان به ترکیب استانداران وقتی نگاه کنیم کدام شان اصولگرا هستند قریب به اتفاق آنها اصلاح طلبند، منتها اصلاح طلبانی معتدل اما جریان تند اصلاحات این را برنتافتند چون آنها کسانی را می خواهند که شمشیر به دست بگیرند و حذف کنند. خودشان بدانند که این رویکرد به نفع شان نیست مردم نیز نمی پسندند. قطعا و یقینا آقای رحمانی فضلی برای این انتقادها پاسخ دارد و ایشان اگر جزء وزرایی باشد که آقای روحانی معرفی کند به او رأی اعتماد می دهم.


به نظر شما اگر انتظارات اصلاح طلبان در چینش کابینه برآورده نشود، اصلاح طلبان چه واکنشی نسبت به آقای روحانی نشان می دهند؟

امیدوارم در جریان اصلاحات حرف کسانی به کرسی بنشیند که منافع ملی را بر منافع جریانی ترجیح می دهند. به عبارت دیگر امیدوارم اصلاح طلبان به سمت و سوی تقابل با دولت نروند. چون خودشان می دانند اگر به سمت و سوی تقابل با دولت بروند دچار یک پارادوکس در جامعه می شوند که برای آنها گران تمام خواهد شد. البته یکی از آقایان تحلیلی می کرد و می گفت اصلاح طلبان برای اینکه وزرای پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد بگیرند شروع به مخالفت کردند.


 در واقع تظاهر به مخالفت شان با ترکیب وزرای پیشنهادی در حد صحبت است اما وقتی گلدان های رأی را بیاورند تا آرای نمایندگان را در روز اخذ رأی اعتماد جمع کنند موافق رأی خواهند داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)