کد خبر: ۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
با گذشت سه ماه از سال جاری آفت زنجره خرما اقتصاد تک مجصولی شرق استان کرمان را مورد هجمه قرار داده است و بسیاری از خانوارهایی این مناطق با افت شدید محصول و درآمد مواجه خواهند شد.

 داستان از آنجایی شروع می شود که مراکز بهداشتی و محیط زیست استان کرمان طی سالهای گذشته سم پاشی هوایی را که از سوی دولت و برای مقابله با زنجره انجام می شد را عملی غیر علمی و بهداشتی دانستند.

پس از آن بود که سمپاشی هوایی متوقف شد و در کنار آن اعتبارات مقابله با آفت نیز متوقف شد و دولت سمپاشی را برعهده مردم گذاشت اما نخلداران بمی هیچ گاه به صورت یکپارچه با این آفت مقابله نکردند و گاها بسیاری از نخلستانها سم پاشی نشد.

همچنین افزایش نرخ سم و استفاده از روشهای قدیمی و پر هزینه و هدر رفت سموم باعث شد بسیاری از کشاورزان عملا توان مقابله با آفت را نداشته باشند زیرا خشکسالی و عدم فروش محصول و پدیده خشکیدگی خوشه های خرما توان مالی کشاورزان را به شدت کاهش داده بود.

عدم پیش بینی وضعیت کنونی و عدم اختصاص بودجه برای مقابله با زنجره باعث شد هم اکنون نخلستانهای بم با مشکلی بزرگ دست به گریبان شود مشکلی که آنقدر به آن رسیدگی نشده که برطرف کردنش به همت عمومی مردم و مسئولان نیاز دارد.

کارشناسان معتقدند که در صورتیکه برای مقابله با این آفت کار اساسی انجام نشود طی پنج سال آینده سطح قابل توجهی از نخلستانهای منطقه به این آفت گرفتار خواهند شد.

با گذشت سه ماه از سال جاری آفت زنجره خرما اقتصاد تک مجصولی شرق استان کرمان را مورد هجمه قرار داده است و بسیاری از خانوارهایی این مناطق با افت شدید محصول و درآمد مواجه خواهند شد.

طغیان زنجره این افت را به مناطق جدید از جمله «شهداد» و «نرماشیر» نیز کشانده است تا جایی که یکی از نماینده های مردم شهرستان کرمان خواستار توضیح وزیر کشاورزی در خصوص بروز چنین وضعیتی شده است.

از سوی دیگر سرپرست جهاد کشاورزی بم به مهر گفت: دستگاههای «توربولاینر» وارد شهرستان بم شده اند و نیمی از هفت هزار هکتار نخلستان بم زیر پوشش قرار گرفته است.

رضا قهری ادامه داد: آلودگی زنجره در حال رفع شدن است و این دستگاهها در کنار تسریع در سم پاشی موجب صرفه جویی در مصرف سم و بهبود کیفیت و پوشش نخلستانها شده است.

وی سطح آلودگی نخلستانها به این آفت را در سال جاری هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان عنوان کرد و افزود: همکاری کشاورزان در مبارزه با این آفت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جهاد کشاورزی نیز تمام امکانات خود را برای مقابله با آفت به کار گرفته است.

وی ادامه داد: این حشره طولی به اندازه نیم سانتیمتر دارد و بسیار جان سخت است و در صورت ورود به نخلستانها خسارات جبران ناپذیری به جای می گذارد.

این حشره زرد رنگ در بخشهای نرم برگ درختان تخم گذاری می کند و لاروهایش از شیره درخت تغذیه می کنند و فضولات این حشره نیز به دلیل چسبناکی راههای تنفس گیاه را می بندند و درخت را خفه می کند؛ این گفته رضا قهری است که از کشاورزان میخواهد هشدارهای کارشناسان کشاورزی را در راستای عدم انتقال برگ نخلهای آلوده به باغهای جدید جدی بگیرند.

وضیعت شیوع زنجره در بم نگران کننده است

 فرماندار بم اما معتقد است : سال جاری به دلیل عقب افتادن سم پاشی شاهد افزایش ناگهانی این آفت در نخلستانها هستیم و هم اکنون مبارزه با این آفت از مهمترین اولویتهای کاری در شهرستان است به همین دلیل چند دستگاه توربولاینر برای بهبود وضعیت سم پاشی به بم منتقل شده است و کار آفت زدایی با دقت و سرعت ادامه دارد.

رضا اشک اما از شیوع گسترده افت ابراز نگرانی کرد و خواستار همکاری دستگاههای مرتبط برای مبارزه با آفت شد.

 فرماندار نرماشیر نیز به خبرنگار مهر نسبت به شیوع این آفت هشدار می دهد و می گوید: اگر نتوانیم جلوی شیوع افت را بگیریم باید به این مساله فکر کنیم که هزاران خانوار شرق کرمان باید چگونه تنها منبع درآمدی خود را جبران کنند.

محمود متقیان از آلوده شدت ۱۰ هزار هکتار از باغهای شرق استان شامل بم، بروات و نرمایشر به زنجره خبر داد و افزود: خبرهایی از آلودگی نخلستانهای شهداد نیز به زنجره شنیده می شود و گمان می رود با توجه به شرایط موجود آفت به سایر شهرستانهای از جمله فهرج و ریگان نیز رسوخ کند.

وی میزان آلودگی در سال جاری با بیشتر از سالهای قبل دانست و افزود: باید به موقع با این آفت برخورد می شد اما هم اکنون در بهترین حالت ما شاهد افزایش دو هزار هکتار نخلهای آلوده در مقایسه با سال گذشته هستیم.

از زمانی که سم پاشی هوایی متوقف شد آفت زنجره بار دیگر مجال شیوع پیدا کرد این گفته متقیان است. وی همچنین اعتقاد دارد که نباید با قطع سم پاشی هوایی مبارزه با زنجره دچار چالش می شد و بایستی پیش بینیهای لازم در این خصوص انجام می گرفت.



برچسب ها: خرما ، زنجره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)