کد خبر: ۲۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم از وزیر زن بهره بگیرد که چنین نشد. به همین دلیل بود که روز گذشته عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس از ارسال نامه 157 نماینده به رئیس‌جمهور درباره لزوم معرفی وزیر زن خبر داد

آرمان : 

زنان در کابینه هستند اما وزیر نیستند؛ این خبری است که این‌روزها بارها شنیده می‌شود و با هر بار تکرار آن اخم بر چهره زنان می‌نشیند، چراکه آنها سهم بزرگی در پیروزی روحانی داشتند و در کنار آن وعده‌های رئیس‌جمهور درباره استفاده از زنان به‌راحتی فراموش نمی‌شود. اسفند سال گذشته بود که دکتر روحانی چنین گفت: «خوشحال هستیم که زنان و بانوان ما در صحنه جامعه در همه امور مهم حضور دارند؛ راهپیمایی می‌شود زنان همانند مردان حضور دارند، عزاداری‌هایی مانند عاشورا می‌شود حضور دارند، انتخابات می‌شود زنان پای صندوق آرا همانند مردان حضور دارند. آن دوران دیگر سپری شد که زنان فقط آشپزی و بچه‌داری می‌کردند که البته آنها سرجای خودشان است، ولی نمی‌توان وظیفه زنان را درون خانه منحصر دانست. نمی‌توان گفت که کوه و جنگل و تفریح برای مردان است و خدا آشپزخانه سه در چهار را برای زنان آفریده است.» پس از آن هم بارها بر نقش‌آفرینی زنان تاکید کرده است. در دولت یازدهم از زنان به عنوان معاون و مشاور رئیس‌جمهور بهره برد. مانند حضور معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست که معاون رئیس‌جهور است، یا شهیندخت مولاوردی که معاون زنان روحانی بود و الهام امین‌زاده که دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی است. انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم از وزیر زن بهره بگیرد که چنین نشد. به همین دلیل بود که روز گذشته عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس از ارسال نامه 157 نماینده به رئیس‌جمهور درباره لزوم معرفی وزیر زن خبر داد. فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: نامه 157 نماینده به رئیس‌جمهور درباره لزوم معرفی وزیر زن را شخصا به ایشان تقدیم کردم. این موضوع را به آقایان خاتمی و جهانگیری نیز منتقل کردم. بهتر است رئیس‌جمهور به این مطالبات توجه کند.

نامه به روحانی

فاطمه سعیدی در توضیح بیشتر به «آرمان» گفت: در روزی که کمتر از 200 نفر از نماینده‌ها حضور داشتند فراکسیون زنان تصمیم گرفت نامه‌ای تقدیم رئیس‌جمهور کند که علاوه بر معاونان زن، از وزرای زن هم استفاده کنند. 157نفر از حضار که بیش از 140نفر از آنها از میان مردان بودند، نامه را امضا کردند. سعیدی درخصوص ارسال این نامه به رئیس‌جمهور افزود: من نامه را به دست دکتر روحانی رساندم و وعده‌های ایشان مبنی بر حضور زنان در کابینه را یادآور شدم. متاسفانه نامه ما به هیچ‌جا نرسید و من به عنوان یک عضو زن از جامعه فرهنگی به این موضوع گله‌مندم. وی در نهایت خاطرنشان کرد: در کشور ما زنان توانمند و با سابقه اجرایی وجود دارند که رئیس‌جمهور درخصوص علت استفاده نکردن از این زنان پاسخگو باشد. ما دغدغه جدی خودمان را به رئیس‌جمهور، آقای جهانگیری و رئیس دولت اصلاحات رساندیم، اما در صورت معرفی نکردن هیچ وزیر زن، دکتر روحانی باید در مقابل جامعه زنان پاسخگو باشد.

توانایی زنان

درباره مطالبات زنان از حسن روحانی و پیرو نامه با 157 امضا یک عضو فراکسیون زنان مجلس به «آرمان» گفت: با توجه به حضور گسترده زنان در جامعه انتظار می‌رود از این قشر نیز در کابینه شاهد حضور وزیری باشیم، کمااینکه در دولت گذشته نیز 3نفر از خانم‌ها در کابینه تحت عنوان معاون رئیس‌جمهور فعالیت می‌کردند. سیده‌فاطمه ذوالقدر افزود: این زنان توانایی داشتند که اکنون در کابینه دوازدهم به عنوان وزیر معرفی شوند. با توجه به اینکه جو عمومی مجلس نیز موافق این امر است و 157تن از نمایندگان نیز در این راستا نامه‌ای به رئیس‌جمهور فرستادند. این امر از ضروریاتی است که در داخل و خارج از کشور بازتاب خوبی خواهد داشت. وی ادامه داد: این در حالی است که طبق خبرهای رسیده قرار نیست در دولت یازدهم در کابینه شاهد وزیر زن باشیم. زنان با پست‌های مدیریتی بیگانه نیستند و در این راستا در پست‌های معاون وزیر و مدیر‌کل حضور داشتند. از این جهت همان‌طور که آقایان مراتبی را طی می‌کنند تا به وزارت برسند باید زمینه برای زنان نیز فراهم شود تا وزارت را تجربه کنند.

درخواست نمایندگان

سهیلا جلودار‌زاده، نماینده مردم تهران، هم درخصوص نامه 157نماینده به رئیس‌جمهور گفت: 157نفر از نمایندگان مجلس در نامه به دکتر روحانی خواستار حضور زنان شدند. در نامه خودمان تمام مولفه‌های انتخاب کابینه شایسته را در نظر گرفتیم و سپس مطالبه حضور زنان در کابینه را مطرح کردیم. این نماینده مردم تهران درخصوص نتیجه این نامه تشریح کرد: متأسفانه این درخواست ما تاکنون به جایی نرسیده است. البته آقای جهانگیری قول دادند که هر وزیر ملزم به داشتن معاون زن باشد که می‌تواند تاحدی خلأ حضور زنان در کابینه را پر کند. جلودارزاده در نهایت خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر این است که درخصوص تشکیل کابینه، سنت مناسبی پایه‌گذاری نشده و هر عده از نماینده‌ها براساس روابط خویشاوندی، قومی و قبیله‌ای لیستی را برای وزرا به دست رئیس‌جمهور می‌رسانند که در نهایت لیست عریض و طویلی برای کابینه به دست رئیس‌جمهور می‌رسد. اگر احزاب واقعی وجود داشتند یک بانک اطلاعات قوی و مطلوب با شناسنامه از مدیران در کشور داشته باشیم که دارای سابقه باشند.

ادامه رایزنی‌ها

شهیندخت مولاوردی که معاون روحانی در امور زنان بود و شنیده می‌شود در دولت دوازدهم معصومه ابتکار جانشین او خواهد شد، در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان از نوع چینش کابینه دولت دوازدهم اظهار نگرانی می‌کنند و اگر انتظارات آنها برآورده نشود، چه واکنشی نشان خواهند داد، آیا همراهی خواهند کرد یا درگیر چالش و اصطکاک با دولت آینده خواهند شد، گفت: این‌طور نیست که نگاه آنها کلا نادیده گرفته شود. تا آنجا که مطلع هستم تعاملات و رایزنی‌ها ادامه دارد، یعنی ان‌شاءا... تا لحظه آخر هم ادامه خواهد داشت. بنابراین ناامید نیستیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا سکوت اصولگرایان درباره چینش کابینه دولت آینده به آن خاطر است که حضور پررنگ‌تری در دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم دارند و از این بابت خیالشان راحت است، اظهار کرد: بعید می‌دانم این باشد، طیفی که در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی نیاورد، باید منتظر باشد ببیند رئیس‌جمهور در چارچوب خواسته‌های اکثریت چه کسانی را انتخاب می‌کند. هرچند نظر و رأی آن اقلیت هم محترم است، آقای رئیس‌جمهور چند بار اعلام کرد اداره جامعه براساس خواسته اکثریتی خواهد بود که رأی دادند و به برنامه‌های ایشان مهر تأیید زدند. معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود جایگاه دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی قرار است به معاونت حقوق شهروندی ارتقا پیدا کند، آیا این اتفاق تأثیری در نتیجه و خروجی کار دارد؟ یادآور شد: تبدیل جایگاه دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی به معاونت رئیس‌جمهور و عضویتش در کابینه به عنوان عضو هیأت دولت می‌تواند تحقق مشی را تسهیل کند و سرعت ببخشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)