کد خبر: ۲۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتار نو از خطرات قربانی کردن دام به شیوه سنتی در برگشت حجاج:
اکنون موسم حج است و در آینده ای نزدیک حجاج ایران به آغوش خانواده برخواهند گشت و طبق معمول و سنت همیشگی خانواده با قربانی کردن دام به استقبال حجاج خود می روند و درست بر همین اساس با پیدده قربانی کردن گوسفند روبه رو می شویم. اما آیا با بروز بیماری های قابل انتقال باز هم شیوه قربانی کردن دام آن طور که بسیاری از ما در خیابان ها و محله ها و خانه ها مشاهده کرده ایم درست است؟
گفتارنو/ ماهان فرح بخش:


اکنون موسم حج است و در آینده ای نزدیک حجاج ایران به آغوش خانواده برخواهند گشت و طبق معمول و سنت همیشگی خانواده با قربانی کردن دام به استقبال حجاج خود می روند و درست بر همین اساس با پیدده قربانی کردن گوسفند روبه رو می شویم. اما آیا با بروز بیماری های قابل انتقال باز هم شیوه قربانی کردن دام آن طور که بسیاری از ما در خیابان ها و محله ها و خانه ها مشاهده کرده ایم درست است؟

این روزها نام یک بیماری ذهن بسیاری را با خود درگیر کرده است و تقریبا در بسیاری از جمع‌ها از بیماری تب کریمه کنگو و نگرانی ها از شیوع این بیماری در کشور صحبت به میان می آید.

امسال اولین باری نیست که بیماری تب کریمه کنگو در فصل بهار شیوع پیدا میکند. در سال‌های گذشته نیز این بیماری در این فصل وجود داشته، اما با توجه به گسترش فضای مجازی و سرعت انتقال اخبار و شایعات، اخبار مربوط به این بیماری در فضای مجازی گسترش یافته است.

شاید اولین بار تصویری از دفن یکی از مبتلایان تب کریمه کنگو در اصفهان ذهن بسیاری از هموطنان را نسبت به این بیماری خطرناک به خود مشغول کرد و به گفته جهان پیما، رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت بیماری تب کریمه کنگو در کشور ما ۲۰ سال است که دیده شده است و برای نخستین بار در سال ۷۸ در کشور دیده شد و سالیانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مورد به این بیماری مبتلا می‌شوند. 

فعالیت های بسیاری برای جلوگیری از گسترش بیماری های قابل انتقال بین دام و انسان شده است که جلوگیری از قاچاق دام، اجبار در استفاده از کشتارگاه برای ذبح دام و تشدید نظارت در کشتارگاه ها از آن جمله اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی ساده می‌توان از بروز این بیماری حیوان به انسان جلوگیری کرد.

راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو 

 این بیماری یا از طریق کنه و یا از طریق کشتار در فضایی خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می‌شود، در صورت انتشار با کنه، با کوچکترین گزشی، این خون آلوده از کنه به انسان منتقل می‌شود به این ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی‌ها هستند مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در نوع دوم، اگر کشتار دام در کشتارگاه صورت گیرد جای نگرانی نیست، هشدار زمانی است که دام در کوچه و خیابان کشتار شود که موجب آلودگی افراد تحت تماس می‌شود.

روش‌های پیشگیری 

مردم باید با ترشحات گوشت‌ها تماس نداشته باشند، زیرا طریقه انتقال این بیماری بواسطه ترشحاتی است که روی پوست می‌نشیند و اگر پوست خراش داشته باشد ویروس از آن طریق می‌تواند عبور کند. 

همچنین اگر انسانی که ویروس را دریافت کرده، در مواجهه با انسان دیگری قرار بگیرد، از طریق ترشحات خونی و بدنی خود، بیماری را منتقل می‌کند که این روش انتقال در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد و کادر درمان در معرض این نوع ابتلا قرار دارند.

تنها افرادی که به نوعی با دام در ارتباط هستند و حتی دام را به صورت زنده کشتار و مصرف کرده اند می‌توانند نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک باشند و بیشترین نگرانی در شیوع تب کریمه کنگو مربوط به افرادی است که ذبح دام‌ها را در منازل یا دامداری‌ها انجام می‌دهند و به هشدار‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند.

*** قربانی کردم دام نباید در محل رفت و آمد انجام شود/ لزوم استفاده از ظرفیت کشتارگاه ها

به گزارش گفتارنو، رییس اداره قرنطینه و امور بین الملل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه در رابطه با جلوگیری از قربانی کردن دام بعد از بازگشت حجاج از مراسم حج نیازمند فرهنگ سازی هستیم، اظهار کرد: بارها دامپزشکی اطلاعیه داده است. خون دام از عوامل اصلی بیماری است و قربانی کردن نباید در رفت و آمد خودروها و مردم انجام گیرد

 دکتر سلطانی با اشاره به اینکه فعالیت کشتارگاه ها 24 ساعت است و می توان برای قربانی کردن دام از این ظرفیت استفاده کرد، گفت: کشتار دام در محوطه باز اصلا درست نیست و مردم می توانند از کشتارگاه ها استفاده نمایند زیرا مراحل بعد از ذبح دام از جمله جمود نعشی در کشتارگاه ها وجود دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: فروش دام ذبح شده غیر از کشتارگاه در قصابی ها و فروشگاه های فراورده گوشتی غیر قانونی است زیرا باید مهر کشتارگاه داشته باشند و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

دکتر سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا قانونی در رابطه با جلوگیری از ذبح دام در فضاهای باز وجود دارد، بیان کرد: اگر تهدید علیه امنیت باشد می توان در مراجع قضایی پیگیری کرد. اگر هر لاشه ای که فاقد لیبل دامپزشکی در مغازه های دیده شود با حکم دادستان پلمپ خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با نگهداری دام در خانه و شکایات افزود: اگر در خصوص نظارت بهداشت محیط باشد می توانند با سامانه 190 تماس حاصل نمایند، تلفن در تهران پاسخ داده می شود و شکایت و ادرس از طریق همکاران در تهران به ما منتقل می کنند و پیگیری می کنیم.

اما راه‌های پیشگیری تب کریمه کنگو و توصیه هایی به همشهریان

یکی از راههای پیشگیری از شیوع این بیماری قرار دادن گوشت به مدت ۲۴ ساعت و اجزای داخلی دام تا ۷۲ ساعت در فضای سرد (فریزر) است که اثرات آن به خودی خود و در اثر فعل و انفعالات از بین خواهد رفت.

مصرف کنندگان برای خرید دام و ذبح شرعی از مراکز در نظر گرفته شده اقدام کنند، زیرا کشتار در این مراکز تحت نظر پزشک و کاملا براساس ذبح شرعی صورت خواهد گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)