کد خبر: ۲۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
حاشيه‌هاي تحليف کماکان ادامه دارد. نمايندگان اهل سنت ‌گويي در انتقاد به دعوت‌نکردن يکي از شخصيت‌هاي مورد تأييدشان به مراسم، حالا لباس سنتي بر تن کرده‌اند و در صحن بهارستان آمدوشد دارند.
حاشيه‌هاي روز تحليف، نمايندگان و رئيس مجلس را در بامداد سه‌شنبه به جلسه غيرعلني کشاند. علي لاريجاني نکاتي درباره قصور صداوسيما در موضوع پوشش تحليف گفته و نکاتي درباره سلفي‌گرفتن نمايندگان مجلس.

عليرضا رحيمي، عضو فراکسيون اميد مجلس، در کانال تلگرامي‌اش درباره نشست غيرعلني ديروز چنين نوشته: «دکتر لاريجاني به حاشيه‌سازي‌ها اشاره کرد؛ از جمله اينکه گفتند اقدام صداوسيما در به‌حاشيه‌کشاندن مراسم تحليف، خلاف منفعت ملي کشور بود و تذکر خواهيم داد».
جلسه غيرعلني پايان يافته و کمي بعدتر رئيس مجلس از پشت تريبون به نکات مرتبط به دعوت از مولوي عبدالحميد اشاره می‌کند و مي‌گويد: «حضور حدود ٥٠٠ ميهمان خارجي در مجلس ما را با محدوديت جا مواجه کرد، متأسفانه نتوانستيم از همه بزرگان کشور دعوت کنيم و اعتذار ما را ان‌شاءالله مي‌پذيرند، البته جفاست که محدوديت جا را به مسائل مذهبي و قومي مرتبط کنند». سلفي‌گرفتن‌ها نيز به باور لاريجاني، سهل‌انگاري بوده است.

بايد از روساي جمهور سابق و اسبق هم 
دعوت مي‌شد
بعدتر علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس، از پشت تريبون پاسخ‌گوي بخشي از سخنان رئيس مجلس درباره دعوت از ميهمانان تحليف است. او سخن را فراتر از دعوت مولوي عبدالحميد برده و به دعوت‌نکردن از رؤساي جمهوري سابق و اسبق اشاره می‌کند: «براي مراسم تحليف بايد از علماي اهل سنت و رؤساي جمهور قبلي آقايان خاتمي و احمدي‌نژاد هم دعوت مي‌شد. اين استدلال که به‌خاطر کمبود جا اينها دعوت نشده‌اند، قابل‌قبول نيست. به‌جاي اين توجيه‌ها اعتراف کنيم که کوتاهي شده است».

 نايب‌رئيس مجلس همچنين گفته «ما که اين‌همه از وحدت شيعه و سني دم مي‌زنيم، معني ندارد هيچ‌يک از علماي اهل سنت در مراسم تحليف حضور نداشته باشند».
سواي نايب‌رئيس مجلس، اين‌بار از گوشه‌اي ديگر در بهارستان صداي نماينده ديگري بلند مي‌شود. نوبت تذکر شفاهي جليل رحيمي‌جهان‌آباد، رئيس فراکسيون اهل سنت مجلس مي‌رسد؛ او با انتقاد از دعوت‌نشدن مولوي عبدالحميد، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، در مراسم تحليف رياست‌جمهوري، مي‌گويد «مردم ايران از هر قومي که باشند بايد از حقوقي مساوي برخوردار شوند و رنگ و نژاد نمي‌تواند دليل برتري گروهي بر گروه ديگر باشد؛ اين در حالي است که انتخابات و مراسم تحليف رياست‌جمهوري باشکوه برگزار شد و بيش از صد هيئت خارجي و بزرگان و ورزشکاران و هنرمندان داخلي در اين مراسم حضور داشتند، اما آيا اين شرط انساني است که براي نماينده اهل سنت جا در خانه ملت نباشد؟».

آقاي رئيس توجيه شما قانع‌کننده نبود
نماينده مردم تربت‌جام با بيان اينکه دعوت‌نکردن از نماينده اهل سنت به‌دليل کمبود جا از سوي هيچ انسان عادلي پذيرفته نيست، افزوده «اهل سنت شهرونداني باشرافت، باصداقت، باايمان و مرزبانان اين مملکت هستند، اين در حالي است که عزت ايران به حضور چند هيئت خارجي منوط نمي‌شود، بلکه اين عزت با احترام به تمامي تفکرات و اديان معنا پيدا مي‌کند».
او به‌دليل دعوت‌نشدن مولوي عبدالحميد به مراسم تحليف رياست‌جمهوري، از مردم اهل تسنن و تشيع عذرخواهي مي‌کند: «اين اتفاق به هر دليل باشد؛ اعم از ضعف برنامه يا سهل‌انگاري يا هر دليل ديگر قابل توجيه نيست و پاسخي که امروز شنيديم قانع‌کننده نبود».

مسيحيان دعوت‌شده نمايندگان پاپ بودند
مسعود پزشکيان، در نبود لاريجاني رياست ادامه جلسه را بر عهده دارد. او در پاسخ به نقدهاي جهان‌آبادي مي‌گويد «نبايد اجازه دهيم برخي‌ها از اين موضوع بهره ضد انقلابي ببرند.
 هيچ‌کدام از امامان جمعه شيعه و سني براي مراسم تحليف دعوت نشده بودند. لازم است بگويم مولوي عبدالحميد و ديگر بزرگان اهل سنت اساس وحدت مملکت بوده و همه آنها براي ما باارزش هستند».

 او با بيان اينکه مسيحيان دعوت‌شده، نمايندگان پاپ بودند، گفته «به يقين ما به‌دنبال وحدت و همدلي هستيم، به‌دنبال صدور پيامي خلاف دوستي و وحدت نخواهيم بود اين در حالي است که وسعت درخواست‌کننده‌ها و وسعت ميهمانان خارجي سبب شد نتوانيم از برخي بزرگان دعوت کنيم؛ بنابراین نبايد اجازه دهيم برخي‌ها از اين موضوع بهره ضد انقلابي ببرند».

جلال محمودزاده در تذکر شفاهي خطاب به رئيس‌جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: «انتظار مي‌رفت به‌عنوان رؤساي دو قوه توجه بيشتري به حقوق جامعه ميليوني اهل تسنن در دعوت از ميهمانان به خرج مي‌داديد، چراکه در اين مراسم از همه اقوام و مذاهب دنيا دعوت شد، اما حتي يک صندلي به نماينده و نخبگان جامعه اهل تسنن تعلق نگرفت».

نه در کابينه خبري از اهل تسنن بود و نه در تحليف
نماينده مردم مهاباد همچنين خطاب به رئيس‌جمهوري گفته «آقاي روحاني شما در انتخابات دولت يازدهم بيانيه‌اي را متشکل از ١٠ ماده درباره مطالبات اهل سنت قرائت کرديد و قول رسيدگي به اين موارد را داديد، اما متأسفانه چهار سال به آن عمل نکردید و حتي در انتخابات دولت دوازدهم نيز باز هم بر اين موضوع تأکيد کرديد، اما با وجود اين در کابينه‌اي که امروز به مجلس معرفي کرديد، خبري از اهل تسنن نيست و حتي در مراسم تحليف نيز از آنها دعوت نکرديد».

او در ادامه به نشست غيرعلني روز گذشته مجلس اشاره می‌کند و مي‌گويد: «آقايان پزشکيان و لاريجاني در جلسه علني و غيرعلني دليل اين دعوت‌نکردن را توضيح دادند، اما اي کاش اين کار را نمي‌کردند. هرچند جامعه انقلابي اهل تسنن عملکرد و بدقولي شما را به نام نظام جمهوري اسلامي نمي‌نويسد، اما اين بي‌توجهي را فراموش نخواهيم کرد».

محمودزاده همچنين حسن روحاني را خطاب قرار داده و گفته «آقاي روحاني شما چند ماه گذشته رأي جامعه اهل سنت را دريافت کرديد، اين در حالي است که اگر رأي اين جامعه نبود شما اکنون رئيس‌جمهور نبوديد».

او از رئيس‌جمهور خواست به‌جاي توجيه کوتاهي‌ها، از مردم اهل سنت دل‌جويي و عذرخواهي کند، در غير اين صورت رأي اهل سنت در انتخابات بعدي به سبد رقباي او خواهد افتاد.
پزشکيان با پايان‌يافتن سخنان محمودزاده تأکيد دارد «بايد حساسيت‌ها در رابطه با جامعه اهل سنت در مراسم تحليف در نظر گرفته مي‌شد. متأسفانه برادران عزيز به‌جاي اينکه مانع از ايجاد اختلاف به‌دليل اين اتفاق شوند، آن را تشديد مي‌کنند، در‌صورتي‌که قصد توهين به جامعه اهل سنت وجود نداشته است».

حاشيه‌هاي تحليف کماکان ادامه دارد. نمايندگان اهل سنت ‌گويي در انتقاد به دعوت‌نکردن يکي از شخصيت‌هاي مورد تأييدشان به مراسم، حالا لباس سنتي بر تن کرده‌اند و در صحن بهارستان آمدوشد دارند.
منبع: شرق
برچسب ها: تحلیف
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)