کد خبر: ۲۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس کمیسیون ‌آموزش مجلس مدعی شد
رئیس کمیسیون ‌آموزش مجلس گفت: برخی آموزش و پرورش را به چشم یک بنگاه سیاسی می‌بینند برای مثال در 4 سالی که گذشت، وزرایی که آمدند چقدر برنامه فرهنگی مؤثر پیاده کردند که در راستای سند تحول بود.
رئیس کمیسیون ‌آموزش مجلس گفت: برخی آموزش و پرورش را به چشم یک بنگاه سیاسی می‌بینند برای مثال در 4 سالی که گذشت، وزرایی که آمدند چقدر برنامه فرهنگی مؤثر پیاده کردند که در راستای سند تحول بود.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکثر مباحث سند تحول بنیادین اجرایی نشده است، اظهار داشت: چالش‌های اجرایی نشدن سند، به مسائل خارج از وزارت آموزش و پرورش و به برخی کوتاهی‌ها در وزارت آموزش و پرورش مرتبط می‌شود. 

وی افزود: فصل هفتم سند تحول بنیادین به مباحث عملیاتی اشاره دارد که 23 محور جدی در آن وجود دارد و هر کدام از آن 23 محور بندهای متعددی برای اجرا دارند که اکثر آنها مغفول مانده‌اند.

*اضافه کردن پایه ششم ابتدایی عجولانه بود

زاهدی با بیان اینکه برخی اقدامات در اجرای سند عجولانه بود و به اصل سند آسیب زد، ادامه داد: ما کلاس ششم را راه انداختیم بدون اینکه در مدارس برای آنها کلاس تعیین کنیم و بدون اینکه کتاب‌های این پایه را با محتوای کتاب‌های سال‌های قبل تطبیق بدهیم و یا اینکه به نیروی انسانی لازم آموزش دهیم و مجموع این اقدام موجب شد که گسستی بین کلاس ششم در آن سال با پایه‌های قبل به وجود بیاید و لطمه‌های جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد شود.

رئیس کمیسیون ‌آموزش مجلس اضافه کرد: اگر بتوانیم چالش‌های برون سند را سازماندهی کنیم می‌توانیم سند تحول را اجرایی کنیم.

*برخی آموزش و پرورش را به چشم یک بنگاه سیاسی می‌بینند

زاهدی با بیان اینکه یکی از این چالش‌های برون سند تحول، نگاه سیاسی به آموزش و پرورش است، گفت: برخی افراد، آموزش و پرورش را به چشم یک بنگاه سیاسی می‌بینند برای مثال در 4 سال گذشته، وزرا چقدر برنامه فرهنگی مؤثر پیاده کردند که در راستای سند تحول بود و افرادی که به عنوان مدیر گماشته شدند چقدر تخصص فعالیت در این عرصه را دارا بودند. 

وی عنوان کرد: مدیران خوب، کاردان و انقلابی با نگاه سیاسی کنار گذاشته شدند و این نگاه سیاسی برای آموزش و پرورش که نیاز دارد برنامه‌های خوب خود را بعد از تغییر دولت‌ها ادامه دهد، بسیار آسیب‌زاست.

*تراکم در رشته تجربی چالشی خارج از وزارت آموزش و پرورش است

رئیس کمیسیون ‌آموزش مجلس خاطرنشان کرد: چالش دیگر بحث هدایت تحصیلی است؛ دانش‌آموزان ما بسیار علاقه‌مند هستند که به رشته تجربی بروند و پزشک شوند و این مسأله ربطی به داخل آموزش و پرورش ندارد بلکه یکی دیگر از چالش‌های برون وزارت آموزش و پرورش است که بر اجرای سند اثر منفی می‌گذارد.

وی با بیان اینکه امسال 500 هزار نفر در کنکور تجربی شرکت کردند در حالی که همه علاقه‌مند به پزشک شدن هستند، تصریح کرد: پزشکان بیشترین درآمد و بهترین جایگاه و منزلت را در کشور دارا هستند زیرا نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشورمان خوب جا نیفتاده و در نظام پرداخت هم بی‌عدالتی وجود دارد و این مسائل خارج از وزارت آموزش و پرورش باعث می‌شود دانش‌آموزان به رشته تجربی علاقه‌مند باشند.

زاهدی با اشاره به راهکارهای سند تحول بنیادین در خصوص آموزش و ارتقای مدیریت، بیان داشت: سند صراحتاً به کمک از رسانه اشاره می‌کند در حالی که رسانه توجه خاصی به سند تحول بنیادین و مباحث مربوط به آن نداشته است.

رئیس کمیسیون ‌آموزش مجلس گفت: بسیاری از سیاسیون در تبلیغات پیش از انتخابات وعده‌های بسیاری به فرهنگیان می‌دهند اما زمانی که به منصب می‌رسند نمی‌توانند کار زیادی برای فرهنگیان انجام دهند و باعث می‌شود که معلمان فکر کنند ابزاری برای تبلیغات هستند.

*اجرای نادرست «طرح رتبه‌بندی»، معلمان را به سند تحول بدبین کرد

وی به موضوع رتبه‌بندی معلمان و اجرای ناقص آن اشاره کرد و ادامه داد: سه سال پیش مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه شد و ادعا کردند که نظام رتبه‌بندی معلمان است در حالی که نظام رتبه‌بندی معلمان چیزی فراتر از این اضافه حقوق است و این اجرای ناقص به تصور معلمان نسبت به سند آسیب می‌زند.

زاهدی تصریح کرد: با دلزدگی بدنه نیروی انسانی از سند تحول بنیادین دیگر نمی‌توان انتظار اجرایی شدن آن را داشت. 

رئیس کمیسیون ‌آموزش مجلس با بیان اینکه هر گونه هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری برای تولید منابع انسانی است، گفت: متأسفانه در کشور نگاه به آموزش و پرورش این گونه نیست و به چشم هزینه صرف به این مبالغ که نجات‌دهنده آینده کشور است، نگاه می‌شود. 

وی عنوان کرد: ما در حوزه آموزش و پرورش خلأ قانونی نداریم و باید مدیران اجرایی برای حل مشکلات آموزش و پرورش تغییر رویکرد دهند؛ از ابتدای انقلاب تاکنون چند وزیر صد درصد از جنس این وزارتخانه بوده‌اند؟ کسی که خارج از این وزارتخانه سکان امر را در دست بگیرد نمی‌تواند دغدغه‌های معلمان را درک کند.

*زیرنظام‌هایی که بعد از 5 سال هنوز تصویب نشده‌اند

زاهدی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین به ریل‌گذاری مناسب احتیاج دارد و آن ریل‌گذاری همان تصویب زیرنظام‌هاست، اضافه کرد: زیرنظام‌های سند تحول باید حداکثر یک سال بعد از اجرایی شدن سند تصویب می‌شدند در حالی که اکنون بیش از 5 سال گذشته است و هنوز زیرنظام‌هایی که مربوط به تأمین نیروی انسانی و تخصیص منابع مالی هستند تصویب نشده‌اند.

به گزارش فارس، رئیس کمیسیون ‌آموزش مجلس گفت: هم اکنون این ادعا وجود دارد که حدود 70 هزار معلم مازاد در کشور وجود دارد و هزینه حقوق این معلمان بسیار بالاست و از سوی دیگر در برخی دروس کمبود معلم وجود دارد و ما مجبور به گرفتن حق‌التدریس هستیم و این مسأله نشان‌دهنده وجود مشکلات جدی در ساختار آ‌موزش و پرورش است.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس حامی آموزش و پرورش هستند، بیان داشت: سال قبل برای بودجه امسال 3700 میلیارد تومان مازاد بر بودجه آموزش و پرورش خلق درآمد کردیم و این مبلغ سال پیش از آن،  4 هزار میلیارد تومان بود. 

زاهدی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نظام مهارتی در آموزش و پرورش تدوین نشود، نظام جامع هدایت تحصیلی معطل بماند و از سوی دیگر مدیریت منابع انجام نشود، انتظار اجرای سند تحول بیهوده است.
منبع: فارس
برچسب ها: زاهدی ، آموزش و پرورش
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
در ایران همه در همه زمینه ها نظر می دهند از جمله دکتر زاهدی. کو گوش شنوا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)