کد خبر: ۲۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: دادستان کل کشور با بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران مخالف است
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی: دادستان کل کشور با بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران مخالف است

با گذشت بیش از ۱۱ ماه از اعلام موجودیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، تشکیل نخستین مجمع عمومی این انجمن در دی ۹۵ و انتخاب اعضای هیأت‌مدیره، همچنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاضر به ثبت این انجمن نشده تا این موضوع بار دیگر و در جلسات حضور وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس، مطرح شود. تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید مجلس دهم که پیش از این و در تذکراتی به وزیر کار از او درباره دلیل ثبت‌نشدن این انجمن توضیح خواسته بودند در جلسه دو روز پیش خود با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت کار، بار دیگر درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران توضیح خواستند که این‌بار پاسخ متفاوتی از «علی ربیعی» دریافت کردند. 

ربیعی در این جلسه و در پاسخ به پرسش نمایندگان گفت: «درخصوص بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران باید گفت که بنده ٤ مرتبه با دادستان کل در این خصوص ملاقات کردم و ایشان گفت اجازه بازگشایی این انجمن را نمی‌دهیم.» ربیعی که عزم خود را جزم کرده تا برای بار دوم قبای وزارت را برتن کند می‌گوید که با وجود مخالفت دادستان راهکاری برای این مسأله دارد: «البته نامه رسمی از سوی دادستان تهران ارسال شد که نمی‌توان آن انجمن صنفی را بازگشایی کرد، اما بنده راهکار دیگری را دنبال کردم به نحوی که اکنون انجمن روزنامه‌نگاران استان‌ها آماده ثبت و فعالیت است.» محتوای این جلسه برای نخستین‌بار و به‌طور اختصاصی در خبرگزاری «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی منتشر شده و در متن آن توضیحی از ربیعی درباره دلیل ثبت‌نشدن انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیامده است.
درباره این سخنان ربیعی، «شهریار شمس‌مستوفی»، عضو هیأت موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به «شهروند» می‌گوید: «سخنان آقای ربیعی نکته تازه‌ای ندارد و آقای اژه‌ای هم قبلا درباره انجمن ایران این موارد را بیان کرده بود. آقای اژه‌ای گفته بودند که اگر روزنامه‌نگاران انجمن می‌خواهند باید انجمن تازه‌ای ثبت کنند و امکان بازگشایی انجمن سابق وجود ندارد.»

 این روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد: «برای تشکیل انجمن تازه، با توجه به تغییری که در قوانین در دولت احمدی‌نژاد ایجاد شد و تشکیل انجمن‌های صنفی به صورت کشوری امکان‌پذیر نبود و باید انجمن‌ها به صورت استانی تشکیل می‌شدند و بعد این انجمن‌های استانی کانون‌های عالی را تشکیل دهند. پس تشکیل انجمن سراسری امکان‌پذیر نبود. این باعث شد که تلاش برای تشکیل و ثبت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران شروع شود که درنهایت نخستین مجمع آن تشکیل، اساسنامه تصویب و اعضای هیأت‌مدیره انتخاب شدند.» رئیس نخستین مجمع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران درباره دلایل ثبت‌نشدن این انجمن می‌گوید: «روال قانونی پس از تشکیل مجمع عمومی طی شد اما چند ماه پیش وزارت کار اعلام کرد که تعدادی از کسانی که در مجمع رأی آوردند شرایط لازم برای عضویت در هیأت‌مدیره را ندارند؛ چون در اساسنامه و قوانین بالادستی شرایطی لحاظ شده بود. این روند سه چهار ماهی طول کشید تا به این‌جا رسید. اما وزارت کار نه مکتوب این موضوع را اعلام کرد و نه حتی توضیح داد که براساس کدام شرایط بعضی اعضا شرایط ندارند.»

 شمس‌ مستوفی درباره پیشنهاد کنونی وزارت کار هم می‌گوید: «پیشنهاد وزارت کار این است که افرادی که شرایط را ندارند از هیأت‌مدیره حذف شوند و گزینه‌های بعدی به ترتیب آرای نخستین مجمع، جایگزین شوند. بعضی از دوستان در این شرایط معتقدند که بعد از طی شدن تمام مراحل قانونی، وزارت کار حق ندارد بعضی از افراد را برای عضویت در هیأت‌مدیره فاقد شرایط بداند. پیشنهاد دیگری هم که مطرح می‌شود این است که یک مجمع دیگر تشکیل شود و افراد دیگری انتخاب شوند که این کار هم مشکلات قانونی دارد چون هنوز انجمن ثبت قانونی نشده و تشکیل مجمع دوم با مشکلات قانونی ازجمله نبود مقام قانونی برای برگزاری مجمع روبه‌رو ‌شود.»

 البته شمس مستوفی مشکلات ثبت را قائم به یک فرد نمی‌داند: «اتفاقاتی که درباره انجمن می‌افتد احتمالا خیلی قائم به فرد نباشد و حساسیت از جایگاه‌های متفاوتی وجود دارد. من فکر می‌کنم این‌که وزیر آینده چه فردی باشد تفاوت اساسی در این زمینه ایجاد نکند.»
منبع: شهروند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)