کد خبر: ۲۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
در این مراسم زهرا احمدی‌پور، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، ناگفته‌هایی را بر زبان آورد و علی‌اصغر مونسان، جایگزین او، هم از برنامه‌های خود سخن گفت.
آرمان:


روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان میراث فرهنگی، اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، نیز حضور داشت. 

در این مراسم زهرا احمدی‌پور، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، ناگفته‌هایی را بر زبان آورد و علی‌اصغر مونسان، جایگزین او، هم از برنامه‌های خود سخن گفت. «تصمیم داریم تا پایان برنامه ششم سهم زنان در مدیریت کشور را به ۳۰‌درصد افزایش دهیم. در حال حاضر سهم زنان ۲۲‌درصد است. در این آمار بنگاه‌‌هایی نیز حساب شده است که تنها زنان در آن مشغول به کار هستند. مثل مدارس و دیگر مکان‌هایی که امکان فعالیت مردان در آن وجود ندارد.»

 این اظهارنظرات روز گذشته توسط معاون‌اول رئیس‌جمهوری انجام شد. به گفته اسحاق جهانگیری اگر دنبال رشد پایدار، ایجاد اشتغال مولد، اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری و رونق و توسشعه پایدار هستیم، باید به مقوله گردشگری به صورت جدی توجه کنیم. به گزارش ایلنا، او ادامه داد: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که هر روز دستخوش تحولات جدی است. دیگر اسمی از دارایی‌های گذشته یک کشور به عنوان مزیت فعلی آن برده نمی‌شود و دارایی‌های کشور جدید شده است. بنابراین ما ناگزیریم ببینیم از امکاناتی که در اختیار داریم چگونه می‌توانیم منابع جدید ایجاد کنیم.


اگر آمار گردشگری عملیاتی شده باشد با شهامت می‌گویم
روز گذشته رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: فرصت من در سازمان میراث فرهنگی کوتاه بود، اما امیدوارم پروژه‌های آغازشده در این دوره در سازمان ادامه‌دار باشد تا مهم‌ترین خلأهای این حوزه از بین برود. زهرا احمدی‌پور با بیان اینکه طرح حفاظت متمرکز الکترونیک و ایجاد مرکز مانیتورینگ الکترونیک محوطه‌ها و ابنیه تاریخی، در سراسر کشور آغاز شده است، افزود: با تامین اعتبار در بودجه سنواتی می‌توان این طرح را با سرعت نهایی کرد تا حفاظت از محوطه‌ها و ابنیه به شکل اصولی انجام شود. او اظهار کرد: انجمن‌های میراث فرهنگی می‌توانند حفاظت از میراث فرهنگی را مردمی کنند. 

ما هیچ ‌چاره‌ای جز مردمی کردن فرایند حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کشورمان نداریم. احمدی‌پور در ادامه صنایع‌دستی را یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های بزرگ کشور برای توسعه پایدار دانست و افزود: کارگاه‌های صنایع‌دستی که با هنر و ذوق و تحمل سختی‌ها از سوی استادکاران صنایع‌دستی فعال نگاه داشته‌ شده‌اند، تبلور و تجلی واقعی اقتصاد مردمی و مقاومتی هستند. 

او در ادامه با بیان اینکه در حوزه گردشگری مشکلات بسیار بود، گفت: توسعه گردشگری در هر کشوری نیاز به برنامه‌ای فراگیر، منعطف، خلاقانه و همچنین ایجاد اتفاق‌نظر در تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور دارد. او با بیان اینکه در سند چشم‌انداز، تصویر نهایی این حوزه در سال۱۴۰۴ ترسیم شده است، تاکید کرد: اما در این سند فقدان سیاست‌های کلی و پیامد آن، نبود یک برنامه ملی، تلاش‌های بسیار زیاد سال‌های گذشته در این حوزه را دچار بی‌قاعدگی و بی‌نظمی ساخته است. 

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه با بیان اینکه کشور ما فاقد برنامه ملی توسعه گردشگری است، افزود: در چند دهه گذشته در دو نوبت تلاش شده است تا کشور دارای یک برنامه ملی توسعه گردشگری باشد. 

یکی به دهه۵۰ برمی‌گردد که کار آن را یک شرکت سوئیسی انجام داد و دیگری به دهه۸۰ و دور دوم ریاست‌جمهوری رئیس دولت هفتم و هشتم برمی‌گردد. هر دو برنامه ملی به دلیل طوفان‌های سیاسی و دیگر مسائل هیچ‌گاه عملیاتی نشدند و در کتابخانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاک می‌خوردند. او بیان کرد: آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، نرخ‌گذاری و نظارت بر تأسیسات گردشگری که یکی از مناقشه‌برانگیزترین آیین‌نامه‌ها در حوزه گردشگری بود، در آخرین روزهای مسئولیتم در سازمان و با همراهی متخصصان و بخش خصوصی اصلاح و به دبیرخانه دولت فرستاده شد. او گفت: شاید برایتان سوال شده باشد که چرا در این سخنرانی از آمارهای بخش گردشگری سخنی نمی‌گویم. اگر نظام جامع آماری گردشگری در کشور عملیاتی شده بود، مطمئن باشید اینجا و در این سخنرانی، با شهامت از آمارها سخن می‌گفتم.

5/1‌میلیارد دلار صرفه‌جویی در استخراج نفت
روز گذشته، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مهم‌ترین ماموریتش را در این سازمان، احیای نقش گردشگری در روند توسعه ملی اعلام کرد و از مهم‌ترین پروژه‌اش با نام «شهر گردشگری» پرده برداشت.‌ علی‌اصغر مونسان سپس گزارشی از اهم برنامه‌هایی که برای سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نظر گرفته، ارائه کرد و گفت: باید حسب‌الامر مقام معظم رهبری، گردشگری را به عنوان اقتصاد مکمل و حتی کلان به شهرها و شهرستان‌های مستعد کشاند و با استفاده از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و اقلیم آنها، مفهومی از توسعه گردشگری را به نام «شهر گردشگری» ایجاد کنیم. 

او ادامه داد: توسعه‌ مفهوم «شهر گردشگر» به عنوان مکملی برای «شهر ایده‌آل» به عنوان شهری که علاوه‌ بر برخورداری از ویژگی‌های شهر ایده‌آل برای شهروندان خود دارای تسهیلات، زیرساخت‌ها و استانداردهایی برای گردشگرانی است که به این شهرها وارد می‌شوند، از برنامه‌های اصلی سازمان در شهرهای منتخب خواهد بود. به گزارش ایسنا، او با اشاره به ضعف مفرط زیرساخت‌های گردشگری افزود: ‌باید در این بخش به نقش اولویت‌دار، چابک و توسعه‌گرا بدل شویم و نه‌تنها براساس وظایف ذاتی خود، بهبود و توسعه زیرساخت‌های گردشگری را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهیم که با تعامل سایر دستگاه‌های ذیربط گام موثری باید برداریم. البته که این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری است، ولی باید بدانیم با ورود هر گردشگر حدود ۱۲۰۰دلار درآمد ارزی نصیب می‌شود که این رقم معادل فروش ۳۰بشکه نفت است. هزینه استخراج هر بشکه نفت در حدود ۱۰دلار است که با احتساب پنج‌میلیون گردشگر 5/1‌میلیارد دلار در سال از این محل صرفه‌‌جویی خواهیم داشت که این مبلغ می‌تواند به صورت صندوقی برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت گردشگری به توسعه و بهبود کمک کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)