کد خبر: ۲۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کمیته اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با گفتارنو:
رییس کمیته اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران گفت: انتظار از دولت دوزادهم این است که سند توسعه و تحولِ صنعت-هنر صنایع دستی را تدوین و اعمال کند. این سند، نقشه مسیری را برای ما روشن خواهد کرد.
گفتارنو/ گروه اقتصاد:

رییس کمیته  اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران گفت: در مرحله اول انتظار از دولت دوزادهم این است که سند توسعه و تحولِ صنعت-هنر صنایع دستی را تدوین و اعمال کند. این سند، نقشه مسیری را برای ما روشن خواهد کرد. مثلا در این سند، نقش و وظایف بخش خصوصی و دولتی تفکیک خواهد شد و از جزیره ای عمل کردن جلوگیری می شود. از طرفی رونق کسب و کار و اشتغال بیشتر خواهد شد.

فخری الله توکلی امروز پنج شنبه در گفت و گو با گفتار نو اظهار کرد: از آنجا که دولت دوازدهم در امتداد دولت یازدهم و با همان سیاست ها و استراتژی عمل خواهد کرد، نمی توان انتظار تغییرات یا سیاست های جدیدی داشت. نگاه کلی دولت در زمینه صنایع دستی فارغ از صنعت بودن صنایع دستی باید به آن ، به عنوان یک  مقوله میراث فرهنگی نگاه کند و از منظر میراث معنوی تمام برنامه هایش بر مبنای حفظ این میراث باشد. 

رییس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان افزود: یکی از مشکلاتی که امروز صنایع دستی ایران با آن روبرو است،نبود  تبلیغات و بازاریابی کافی در داخل وخارج از ایران است. این کاری نیست که بخش خصوصی بتواند به تنهایی در این زمینه فعالیت زیادی انجام دهد. هم اکنون حتی صدا و سیما هم در این زمینه سیاست حمایتی ندارد. بنابراین انتظار می رود در این زمینه راهبری اصلی را دولت به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: امروزه صنعت گردشگری یکی از ظرفیت هایی است که می تواند در پویایی اقتصادی و کمی و کیفی صنایع دستی نقش داشته باشد. رونق گردشگری، رونق صنایع دستی را هم به همراه دارد. گردشگران خارجی عموما از نبود قیمت کالا بر روی محصولات صنایع دستی و درجه بندی آنها صحبت می کنند. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به همین دلیل از خرید صنایع دستی خودداری می کنند. سازمان صنایع دستی به عنوان متولی می تواند این مشکل را رفع کند. بر این باور هستم که؛ تعامل بیشتر و سیاست های مشترک بین معاونت های گردشگری و صنایع  دستی در سازمان میراث فرهنگی می تواند در این زمینه چاره گشا باشد.  

وی عنوان کرد: مسئله نبود سیاست برند سازی ضربه قابل توجهی به صنایع دستی می زند. در دنیای رقابتی جدید، بدون برند سازی نمی توان به اقتصاد پویای این صنعت امیدوار بود.  برای برند سازی هم باید یک شیوه علمی پیاده شود تا صنایع دستی و فرش ایران جایگاه واقعی اش را پیدا کند. بازار صادرات و فروش قالی ایران در معرض آسیب قرار گرفته. بازیابی جایگاه برند قالی ایران به عنوان صدر محصولات صادراتی صنایع دستی از خواسته های جدی ما از دولت است . بپذیریم که تا کنون شیوه سنتی در تولید، بازاریابی و فروش وجود داشته و نیازمند شیوه های جدید هستیم. هر طرحی که بخواهد طراحی واجرا شود نیازمند نگاه مثبت و فعال دولت به ان بخش هستیم. 

الله توکلی اظهار کرد: علاوه بر کیفیت بالای محصولات صنایع دستی، ارایه در خور ارزش این صنعت، از جمله بسته‌بندی، عامل مهمی در شناساندن، محافظت و زیبایی این تولیدات بوده، موجب تمایز آن ها شده و با برانگیختن احساس نیاز و ایجاد رغبت، مصرف کننده را جذب کرده و بر بازار فروش تاثیرگذار است. 

وی اضافه کرد: بسته بندی تولیدات و آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی، راه گشای حل بسیاری از مشكلات این عرصه خواهد بود، چرا كه بسته بندی مطلوب و استاندارد، وسیله ارتباط ذهنی خریدار و فروشنده بوده و موجب افزایش رغبت مشتریان برای خرید خواهد شد و این امر، رونق فروش صنایع دستی در بازارهای داخلی، خارجی، اشتغال زایی و درآمدزایی آن را در پی خواهد داشت. شناسایی اقلام و تولیدات صنایع دستی پرفروش برای بسته بندی، نظارت بر تولید صنایع دستی به منظور تامین كیفیت مطلوب، حمایت از دست اندركاران و تولیدكنندگان صنایع دستی، آسیب شناسی، درجه بندی و طبقه بندی هنرمندان بر اساس كیفیت آثار تولیدی، ترویج فرهنگ خرید اقلام و محصولات صنایع دستی و ورود این محصولات به سبد خرید خانوارها، از دیگر مباحث مطرح شده در این خصوص می باشد ولی در حوزه بسته بندی قانون الزام آوری از طرف دولت یا انجمن های مربوطه  برای رعایت کیفیت بسته بندی وجود ندارد.

وی یادآور شد: در سالهای اخیر، کاهش قدرت خرید مردم در جامعه، منجر به کاهش انگیزه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی جهت هزینه در زمینه انجام هر تدبیری از جمله بسته بندی، برای ارایه تولیدات این صنعت شده است. بنابر این یکی از انتظارات ما از دولت دوازدهم ارائه راهکاری است که خرید تضمینی صنایع دستی مثلا در قالب خرید هدایای سازمانهای دولتی اجرایی شود.

رییس کمیته  اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: نکته مهم دیگر بخش آموزش وترویج صنایع دستی و قالی است. در این زمینه کارهای خوبی در دولت یازدهم انجام شده ولی کافی نیست. 

وی گفت: به نظر می رسد برای ادامه مسیر رشد اقتصادی حاصل از تولید و فروش صنایع دستی باید بپذیریم که مدیریت بازاریابی برای جذب سرمایه در این حوزه را دچار تحول کنیم. سیاست های بانکی و وزارت خانه های مرتبط باید در این زمینه حرکت کند. شاید بتوانیم با پیاده کردن این استراتژی شاهد حضور شرکت های تولید صنایع دستی در بورس حضور باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع ، جمع بندی من از این بحث کوتاه و تیتر وار، این است که دولت در سه حوزه نیاز به تمرکز در صنایع دستی دارد. در زمینه نیروی انسانی، تمرکزش را بر حفظ امنیت حرفه ای و تامین منابع مالی برای بیمه های لازم در این صنف بگذارد.  در زمینه تولید بر اصلاح و تثبیت قوانین مربوط به مالکیت معنوی تمرکز کند و در حوزه تبلیغات، بازاریابی، برندینگ، بسته بندی، درجه بندی و قیمت کذاری کالا و تامین بازار فروش از طریق روش های تضمین خرید به طور جدی ورود پیدا کند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
صبا السادات میرحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
0
1
بسیار عالی وسنجیده بود.
صبا السادات میرحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
0
1
بسیار عالی وسنجیده بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)