کد خبر: ۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
اگرچه از هفته گذشته قیمت بنزین ۳۰۰ تومان افزایش یافت اما با نگاهی به قیمت بنزین در کشورهای جهان هنوز ایرانی‌ها یکی از ارزان‌ترین بنزین‌های دنیا را خریداری می‌کنند.
اگرچه از هفته گذشته قیمت بنزین ۳۰۰ تومان افزایش یافت اما با نگاهی به قیمت بنزین در کشورهای جهان هنوز ایرانی‌ها یکی از ارزان‌ترین بنزین‌های دنیا را خریداری می‌کنند.

به گزارش فارس سه شنبه هفته گذشته دولت یازدهم تصمیم گرفت تا قیمت بنزین تک نرخی و به قیمت هرلیتر 1000 تومان عرضه شود.

نگاهی به آخرین قیمت بنزین در اروپا نشان می‌دهد در حال حاضر هر لیتر بنزین در ایتالیا 2 دلار و 35 سنت، نروژ 2 دلار و 50 سنت، فرانسه 1 دلار و 94 سنت ، آلمان 1 دلار و 98 سنت ، اسپانیا 1 دلار و 87 سنت، اتریش1 دلار و 76 سنت، سوئد2 دلار و 10 سنت، سوییس 1 دلار و 87 سنت ، یونان 2 دلار و 19 سنت و ترکیه همسایه شمال غربی ایران 2 دلارو 50 سنت است.

با این شرایط با یک حساب سرانگشتی هر لیتر بنزین به صورت متوسط در کشورهای اروپایی چیزی حول و حوش 2 دلار خرج روی دست رانندگان می گذارد و اگر بخواهیم با دلار 3هزار و سیصد تومان این نرخ را محاسبه کنیم، هر لیتر بنزین برای شهروندان اروپایی نزدیک به 6 هزار و ششصد تومان، هزینه دارد.

این عدد به تنهایی نشان می دهد که در حال حاضر، قیمت بنزین در ایران کمتر از یک ششم قیمت بین المللی آن است؛ شاید همین الان، عده ای بگویند که این کشورها، نفت ندارند و چون طلای سیاه را از دیگر کشورهای دنیا می خرند طبیعی است که بنزین برایشان، گران تمام شود، اما لازم است اشاره کنم که کشور نروژ تقریباً اقتصادی شبیه ایران دارد و یکی از تولیدکنندگان نفت در دنیا محسوب می شود.

همانطور که در ابتدای این گزارش نیز مشاهده می شود بهای بنزین در این کشور حوزه اسکاندیناوی، 2 دلارو 50 سنت است که با دلار آزاد  هر لیتر بنزین 8 هزار و دویست و پنجاه تومان می شود، البته قیمت بنزین در ترکیه همسایه شمال غربی ایران نیز همین حدود است.

ضمن آنکه قیمت بنزین در اروپا دارای نرخی شناور است و با توجه به بالا و پایین شدن قیمت نفت، مبلغ آن تعیین می شود به این مفهوم که قیمت بنزین هر لحظه تغییر می کند و مصرف کنندگان نرخ ثابتی برای آن ندارند و هر روز منتظر یک نرخ جدید باشند.

با وجود افزایش اخیر قیمت بنزین، ایران همچنان یکی از ارزان ترین بنزین های دنیا را دارد و تنها در سه کشور ونزوئلا، عربستان و کویت مردم بهای کمتری نسبت به ایرانی ها برای خرید بنزین می پردازند.

با افزایش 300 تومانی قیمت بنزین در ایران بهای هر گالن بنزین (3.780 لیتر) در ایران به 3780 تومان یعنی 1.145 دلار رسیده است.

بر اساس محاسبات انجام شده ارزان ترین بنزین دنیا در ونزوئلا عرضه می شود زیرا براساس آمار های رسمی قیمت هر گالن بنزین (3.780 لیتر)در این کشور تنها 0.04 دلار است و در عربستان سعودی نیز قیمت هر گالن بنزین در این کشور 0.45 دلار محاسبه می شود و در کویت نیز  هزینه خرید یک گالن بنزین در این کشور 0.79 دلار برآورد شده است.

جالب است بدانیم قیمت بنزین حتی در افغانستان نیز از ایران بالاتر است، زیرا هر لیتز بنزین در این همسایه شرقی ایران یک دلارو 30 سنت به فروش می رسد که با نرخ آزاد دلار باید برای خرید یک لیتر بنزین بیش از 4 هزار تومان هزینه کنند.

با این شرایط باید گفت با افزایش 300 تومانی قیمت بنزین در کشور هنوز قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شرقی و غربی صرفه اقتصادی دارد و دولت باید به دنبال راهکارهایی از جمله سهمیه بندی بنزین آزاد و حفظ کارت های سوخت به منظور رهگیری و کنترل میزان مصرف بنزین در کشور باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)