کد خبر: ۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
دلیل خام فروشی سنگ های معدنی، حذف سرمایه در استان کرمان است، ضمن آنکه عدم توجه مسئولین به بخش معدنی نیز مزید بر علت شده است.

رییس انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان با اشاره به دلایل خام فروشی سنگ های معدنی در استان کرمان اظهار کرد: دلیل خام فروشی سنگ های معدنی، حذف سرمایه در استان کرمان است، ضمن آنکه عدم توجه مسئولین به بخش معدنی نیز مزید بر علت شده است.

محمد آیت الهی موسوی در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: اکنون کارآفرین بخش خصوصی متهم به عدم پرداخت بدهی های خود به بانک ها است و سه ستاره شده است، لذا نمی تواند حرکتی انجام دهد بطوریکه هر کس دیگر از سرمایه داران به وضعیت آنها بنگرد، دیگر حاضر به سرمایه گذاری نیست.

آیت اللهی موسوی گفت: دولت خودش یکسری مشکلات در برنامه ریزی اقتصادی بوجود آورده است در حالی که ما توقع داشتیم که دولت حلال مشکلات باشد. به عنوان مثال علیرغم توصیه استاندار به معاون اول رییس جمهور که بدیهی های بانکی واحدهای صادراتی تا زمانی که از رکود خارج شوند، فریز گردد و سرمایه در گردش به آنها داده شود که با این کار سرمایه گذاران نیز تشویق به سرمایه گذاری می شوند ولی متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نگرفته است و حتی فشار بانک ها برای وصول مطالباتشان بیشتر شده است.

رییس انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان عنوان کرد: تا زمانی که سرمایه گذاری در بخش فراوری صورت نگرفته است، نمی توانید توقع داشته باشید، مردم خام فروشی نکنند و کار فرآوری انجام دهند. این کار مستلزم تغییر ساختارها است. 

وی با اشاره به تعداد کارخانه های فعال در استان کرمان اذعان کرد: در کرمان 77 کارخانه سنگ تزیینی، پروانه بهره برداری دارند و 25 واحد کوچک سنتی نیز کارهای تولید مصنوعات سنگی را انجام می دهند.

آیت اللهی موسوی با بیان اینکه، در کل کشور 6 هزار واحد فراوری سنگ وجود دارد اضافه کرد: گردش مالی این صنعت در دنیا 22 میلیارد یورو است که سهم ما از دنیا بسیار اندک است و بیشتر به دنبال خام فروشی هستیم این در حالی است که 80 درصد محصولات سنگی بصورت خام از کشور خارج می گردد.

رییس انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان گفت: ما در این زمینه بازار سنگ های تزیینی در دنیا 1.37 درصد سهم داریم این در حالی است که کشور چین با داشتن 34 درصد بازار جهانی سنگ، رتبه اول و بعد از آن هندوستان، ترکیه، برزیل و ایتالیا دارا هستند.

وی با اشاره به اینکه، بیشتر سنگ های معدنی بصورت خام از ایران به چین صادر می گردد اظهار کرد: این سنگ خام ، پس از فراوری متاسفانه مجددا در استان فروخته می شود.
رییس انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان ادامه داد: این درحالی است که در استان کرمان، کارخانجاتی وجود دارد که ماشین آلات بسیار مدرنی دارند و می توانند محصول معادن کرمان را پس از فرآوری  صادر کنند و به بیشترین ارزش افزوده برسانند.

وی با اشاره به دلیل عدم فروش سنگ های تزیینی استان کرمان گفت: تمرکزی در بازار نداریم . یعنی بازارچه سنگ برای رقابتی سالم وجود ندارد تا تولید کنندگان کرمانی بتوانند محصولات خود را در آن بازارچه عرضه کنند. این امر باعث شده است، واسطه هایی به وجود آیند که به ناحق، سنگ استان های دیگر را در استان تبلیغ و عرضه می کنند و موجب ورشکستگی کارخانه های استان می شود.

بوروکراسی اداری استان مانع شد
آیت اللهی موسوی با اشاره به حمایت استانداراز صنعت سنگ کرمان افزود: استاندار در اولین جلسه ای که مشکل خود را مطرح کردیم، یک زمین در کنار شهرک صنعتی خضرا برای این کار تخصیص دادند، که متاسفانه بروکراسی اداری باعث شده تاکنون این زمین واگذار نگردد تا بتوانیم با طراحی مناسب، مکانی در خور استان و برای صادرات در اختیار کارخانه داران و تولیدکنندگان قرار دهیم که در رقابت با دیگر استان ها به عرضه مستقیم سنگ در راستای حفظ زنجیره ارزش،از معدن تا محصول صادراتی بپردازیم.

وی اذعان کرد: 183 معدن در استان کرمان ثبت شده است که عده ای روی آنها سرمایه گذاری کرده اند بطوریکه، 75 معدن به بهره برداری رسیده است و 96 معدن در حال اکتشاف  و 12 معدن دیگر گواهی کشف گرفته اند. این معدن ها شامل مرمریت، تراورتن، گرانیت، کونگلومرا، مرمر   می باشند که این آخری (مرمر)مزیت بسیار بالایی در کشور دارد و بیشتر معادن آن در کرمان متمرکز است.

آیت الهی موسوی با اشاره به میزان ارز آوری سنگ های تزیینی ادامه داد: اگر بخواهیم آنها را در کرمان فراوری و صادر کنیم، سالانه حدود 1.5 میلیارد دلار می توانیم ارزآوری داشته باشیم.

وی بیان کرد: این اتفاق زمانی خواهد افتاد که ما 100 کارخانه فراوری سنگ مدرن در کرمان داشته باشیم. (اکنون 4 کارخانه مدرن در کرمان و 2 کارخانه در سیرجان داریم) ولی متاسفانه در حال حاضر از 77 کارخانه موجود هم تعداد بسیاری تعطیل و نیمه تعطیل شدند و علیرغم تلاش انجمن و اطلاع رسانی به مسئولین و نهادهای ذیربط،هیچ اقدام موثری برای جلوگیری از این امرنمی شود و بالطبع این امر باعث تعطیلی معادن استان هم خواهد گردید.

وجود بازار در خارج از کشور
رییس انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان با اشاره به اینکه،75 درصد معادن سنگ در اختیار بخش خصوصی و 25 درصد آن در اختیار دولت است معتقد است: اگر چنانچه سرمایه گذاری مناسبی در این بخش صورت پذیرد، می تواند جایگزین پسته شود. اکنون سهم بسیار کمی از صادرات سنگ تزیینی در جهان داریم و 80 درصد آن، بصورت خام صادر می شود و فقط 20 درصد سنگ فراوری شده صادر می گردد. سهم ما از صادرات سنگ فراوری شده فقط 0.04 درصد است.

وی با اشاره به راهکارها گفت: در زمینه معادن مشکل بهره مالکانه ای که دولت اخیرا درصد را بسیار بالا برده است، داریم؛ باید ماشین آلات مدرن برای استخراج معادن استفاده کرد؛ نیروی ماهر در کارخانه ها نیاز داریم؛ باید سرمایه در گردش مناسب داشته باشیم؛ مدرن کردن ماشین آلات کارخانه ها؛ بهبود فضای کسب و کار؛ توجه به تحقیق و توسعه در کارخانه ها؛ راهکارهایی است که می تواند ما را موفق کند.

رییس انجمن توسعه صادرات سنگ های تزیینی استان کرمان افزود: اما کسی حرف ما را نمی شنود، علی رغم وجود دانش، تخصص و انجام عارضه یابی و اینکه می دانیم که مشکل سنگ استان چیست، اما هنوز منتظر معجزه ای هستند که وضع آبهای زیرزمینی بهتر شود و به کشاورزی بپردازند. این در حالی که اگر عزم استانی باشد و بیشتر از اطلاعات ما استفاده کنند، صنعت و معدن سودآورتر اس

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)