کد خبر: ۲۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در سال گذشته در جلسه علنی امروز قرائت و ۷ مقصر حادثه اعلام شد.
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص بررسی حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو که در تاریخ ۳۰ دی ماه سال گذشته به وقوع پیوست و منجر به شهادت ۱۶ آتش نشان شد، از سوی سخنگوی کمیسیون قرائت شد.

این گزارش در پی ماموریت رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون عمران و بر اساس ماده ۴۹ آیین نامه داخلی مجلس تهیه شده است.

این گزارش از شش بخش شامل «مقدمه و کلیات، شرح حادثه و علل آن، مسئولیت ها و وظایف قانونی، آسیب شناسی قوانین موجود، جمع بندی و توصیه ها و پیشنهادات» تهیه شده است.

در بخش «شرح حادثه و علل وقوع آن» اشاره شده است که پس از آتش سوزی در طبقه دهم ساختمان پلاسکو در ساعت ۷.۵۰ دقیقه روز ۳۰ دی ماه ۹۵، در ساعت ۹ صبح اکثر افراد عادی اعم از کسبه و شهروندان توسط نیروهای جستجو و نجات آتش نشانی از محل حادثه خارج و آتش سوزی کاهش یافته و لکه گیری آغاز می شود و تا ساعت ۱۰ صبح تعدادی آتش نشان گرفتار در طبقات فوقانی توسط بالابر و نردبان ها از ساختمان خارج می شوند.

اما با فروکش کردن نسبی حریق، نیروهای عملیاتی با هجوم گسترده کسبه و مالکین جهت جمع آوری اسناد و مدارک مالی مواجه می شوند و عملیات اطفای حریق و لکه گیری با اختلال مواجه می شود و در همین زمان گزارش می شود که مجددا شعله های آتش شدت گرفته و با ریزش آوار در طبقه دهم ساختمان، تعدادی آتش نشان گرفتار شده اند؛ در ساعت ۱۱.۰۲ دقیقه فرمانده صحنه عملیات دستور تخلیه فوری نیروهای عملیاتی و شهروندان از طریق بیسیم صادر می کند و در ساعت ۱۱.۳۳ دقیقه ساختمان فرو می ریزد.

علت حادثه حریق بهره برداری غیرمجاز کارگران واحدها صنفی در طبقه دهم ساختمان از ادوات گرمایشی و سیم کشی غیرمجاز و غیراستاندارد منجر به حریق اعلام شده است. از دیگر عوامل اصلی حریق و ریزش ساختمان عدم وجود استانداردهای لازم ایمنی در سیستم های برق صنعتی، روشنایی، تهویه، گرمایش، حفاظت، هشدار و تجهیزات اطفای حریق در ساختمان بوده است.

این گزارش در ادامه و در بخش «مسئولیت ها و وظایف قانونی» هفت مقصر را به همراه استنادات قانونی برای این حادثه اعلام کرده است که عبارتند از؛

مالک و مدیر ساختمان، اتاق اصناف و افراد صنفی، شهرداری و شورای شهر تهران، استانداری و فرمانداری تهران، وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت بحران کشور

گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه پس از آسیب شناسی قوانین موجود، در بخش جمع بندی اعلام کرده است که بیش از صد ساختمان بلندمرتبه مشابه پلاسکو در سطح تهران و دیگر شهرها وجود دارند که شرایط ایمنی آنها مناسب نیست.

همچنین در این بخش یادآوری شده است که میزان نقش هر یک از مقصرهای هفت گانه حادثه باید در مراجع ذیصلاح قانونی مشخص شود.

در این بخش همچنین اشاره شده است که یکی از اساسی ترین ریشه های عملکرد نامناسب دستگاه ها، عدم مسئولیت پذیری و عدم انگیزه در اجرای قوانین به دلیل فقدان امنیت شغلی است. در این خصوص قانونگذار در تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری تلاش کرده است که اولا مناصب حرفه ای و سیاسی را مشخصا تفکیک کرده و به مناصب حرفه ای ویژگی ارتقای سلسله مراتبی و سلب امکان جابجایی و تنزل (مگر در موارد تخلف) ببخشد، اما در عمل، مدیران ارشد دستگاه ها با بی اثر کردن این هدف قانون گذار مناصب حرفه ای را مشابه مناصب سیاسی دچار نوعی تزلزل کرده و در نتیجه کارکنان دستگاه ها احساس مسئولیت و همچنین اقتدار لازم برای اجرای قوانین را از دست داده اند.

این گزارش در پایان و در بخش پیشنهادات، پنج پیشنهاد برای اصلاح قوانین مرتبط با موضوع ارائه کرده است تا از تکرار حوادث مشابه جلوگیری شود.
منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)