کد خبر: ۲۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
86 سالش بود و دیگر استواری روزهای وزرات و گام به گام قدم برداشتن با رهبر انقلاب اسلامی و مردمی ایران را نداشت. هرچند جسمش نشانی از آن سالها نداشت اما گفتار و افکارش همان بود که از سال 57 و دهه 60 به یاد مانده بود.
86 سالش بود و دیگر استواری روزهای وزرات و گام به گام قدم برداشتن با رهبر انقلاب اسلامی و مردمی ایران را نداشت. هرچند جسمش نشانی از آن سالها نداشت اما گفتار و افکارش همان بود که از سال 57 و دهه 60 به یاد مانده بود. به گفته دوستانش، دکتر ابراهیم یزدی با تمام فراز و فرودهای زندگی سیاسی خود، تا آخرین لحظه دلش برای ایران تپید و امروز درآغوش خاک وطن، آرام گرفت.

خبر درگذشت ابراهیم یزدی آخرین دقایق پایانی روز یکشنبه 5 شهریور، در صدر اخبار رسانه‎ها قرار گرفت و فضای مجازی را در نوردید. (اینجا)

وزیرامورخارجه دولت موقت و مشاور امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتوی فرانسه که چند روز پیش در ازمیر ترکیه برای همیشه دنیای فانی را وداع گفت، امروز پیکرش بر شانه دوستان و دوستادارانش از حسینیه ارشاد تشییع و به خاک سپرده شد. حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی عضو مجمع روحانیون مبارز بر پیکر او نماز گذارد و او با بدرقه چهره‎های سیاسی متعددی همچون عبدالله نوری، محمدرضا خاتمی، محمد ملکی، لطف‌الله میثمی، مرتضی الویری، فیض‌الله عرب سرخی، ابوالفضل بازرگان، سیدمصطفی تاج زاده، محمد توسلی، محسن میردامادی، ابوالفضل قدیانی، حمیدرضا جلایی پور، آذر منصوری، احمدزیدآبادی، محسن آرمین، محمد سلامتی، محسن امین‎زاده، حبیب‎الله پیمان، فریده غیرت، حسین شاه حسینی، غلام عباس توسلی، محمدجواد مظفر، امیر خرم و ... تشییع شد.

نگاهی به زندگی سیاستمدار 86 ساله

ابراهیم یزدی در هفتمین ماه سال ۱۳۱۰ در یک خانواده مذهبی در قزوین چشم به جهان گشود. شش ساله بود که به همراه خانواده به تهران آمد و تحصیلات خود را در مدارسی همچون دارالفنون پشت سر گذاشت و در حالی که ۲۲ ساله بود، تحصیلات خود در رشته داروسازی دانشگاه تهران را به اتمام رساند. با تاسیس نهضت آزادی ایران توسط مهدی بازرگان، یدالله سحابی و آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، یزدی نیز به عضویت این گروه درآمد و شاخه امریکای نهضت آزادی را تاسیس کرد.(اینجا)

او در جریان انقلاب از مشاوران امام خمینی بود و به عضویت شورای انقلاب در آمد. یزدی پس از پیروزی انقلاب مدتی معاون نخست وزیر، وزیر امور خارجه و همین طور نماینده دوره اول مجلس بود. ابراهیم یزدی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی با آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. او از همان زمان دبیرکلی نهضت آزادی را هم بر عهده داشت. (اینجا)

موج تسلیت هم‌قطاران

مگر می شود کسانی که از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای پایان دادن به دیکتاتوری رژیم پهلوی در ایران گام برداشتند خاطره ای از ابراهیم یزدی نداشته باشند؟ درگذشت او، عاملی بود برای بازخوانی آن خاطرات در پیام‎های تسلیت چهره‎های سیاسی کهنه‎کار. چه آنکه رئیس جمهور او را از پیشگامان مبارزه در محافل دانشگاهی در سال‌های سیاه استعمار خارجی و استبداد ستمشاهی معرفی کرد که تشکیل حکومت دینی و احیای کرامت انسانی در آن دوران آرزویی دست نیافتنی می‌نمود.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی یادگار امام (ره) نیز گفت: تلاش‌های زنده یاد دکتر ابراهیم یزدی در کنار امام در نوفل‌لوشاتو و سال‌های بعد از آن، در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود.(اینجا) محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه دولت دوازدهم و صادق خرازی نیز در پیامی فوت این دیپلمات دولت موقت را تسلیت گفتند. ظریف، یزدی را مبارز برجسته دوران ستمشاهی خطاب کرد (اینجا) و خرازی او را انقلابی نامدار همسنگر بازرگان و شریعتی و چمران و دبیرکل نهضت آزادی ایران نامید.(اینجا)

"سیاست مداری مومن و منصف بود که در مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری همراه رهبر فقید انقلاب نقش موثری ایفا کرد" این را هم محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و معاون اول دولت اصلاحات گفت.(اینجا)

علی مطهری فرزند شهید مطهری و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس و خاطره ای از خانواده ابراهیم یزدی نوشت: واقعيت اين است كه ما با دكتر ابراهيم يزدي و همفكرانش مانند مهندس عزت‌الله سحابي رفتار خوبي نداشتيم، يك گروه اصيل سابقه‌دار اسلامي به نام نهضت آزادي ايران را به صورت يك گروه معاند معرفي كرديم و آنها را از آزادي بيان و بسياري از حقوق اجتماعي محروم كرديم به اين بهانه كه اينها در بعضي از مسائل نظر ديگري غير از نظر رسمي نظام جمهوري اسلامي دارند. (اینجا)

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب نیز درباره او نوشت: مرحوم دکتر ابراهیم یزدی یک سیاستمدار به نسبت کلاسیک بود. سیاستمداری بود که می‌توانستی با نظرات او موافق یا مخالف باشی ولی در هر حال باید وجود چنین افرادی را برای بهبود نهاد سیاست در ایران بسیار مفید و موثر دانست. سیاستمداری که می‌شد با او گفت‌وگو کرد و این کم ویژگی نیست.(اینجا)

آخرین رای

ابراهیم یزدی اگرچه به نمایندگی از مردم تهران در روزهایی که شورای نگهبان شکل نگرفته بود، به مجلس اول راه یافت اما پس از آن صلاحیتش در هیچ انتخابات دیگری از سوی شورای نگهبان تایید نشد. اگرچه نهضت آزادی برخی انتخابات‎ها را تحریم کرد اما در یک دهه گذشته، تاکیدش بر این بود که باید بر حق مردم در انتخاب سرنوشتشان تاکید کرد. او بر همین اساس روز 29 خرداد 96 عصا زنان و با تکیه بر دوستانش به حسینیه ارشاد رفت تا آخرین انتخابش را برای آینده کشور رقم بزند. او به حسن روحانی رای داد و این آخرین فعالیت سیاسی یزدی بود. (اینجا)

بخشی از خاطراتی که منتشر نشد

ابراهیم یزدی، وزیر امورخارجه دولت موقت، روز ۱۰ شهریور ۱۳۵۸ در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا، پایتخت کوبا، با صدام حسین، رئیس‌جمهوری وقت عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. نشريات وقت، محورهاي ديدار و گفت‌وگوي يزدي با صدام را درباره مسائل مربوط به خوزستان، کردستان و تبليغات مطبوعاتي دو کشور عنوان کردند و به نقل از يزدي نوشتند فضاي حاکم بر کنفرانس و صراحت در بيان مسائل از جانب دو کشور رضايت‌بخش و اين ديدار، سازنده بوده است. يزدي ۳۵ سال پس از اين ديدار، براي اولين‌بار متن کامل گفت‌وگوي خود با صدام حسين را در اختيار «تاريخ ايراني» گذاشت که بخشي از خاطرات منتشرنشده اوست. 
منبع: ایلنا
برچسب ها: دعایی ، ابراهیم یزدی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

پربازدید ها

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)