کد خبر: ۲۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
توصیه شورای شهر کرمان به کاندیداهای شهرداری (تکمیلی)؛
دیروز عصر محمد سام و محمد پور اسماعیلی دو تن از کاندیداهای شهرداری کرمان با حضور در نشست فوق‌العاده شورای شهر به تشریح برنامه‌های خود پرداختند که در پایان اعضای شورای شهر سؤالات خود را به‌صورت تخصصی از کاندیداهای شهرداری مطرح کردند که می‌توان انتظارات شورای شهر از شهردار را در این سؤالات دید.
گفتار نو/ ماهان فرح‌بخش:

دیروز عصر محمد سام و محمد پور اسماعیلی دو تن از کاندیداهای شهرداری کرمان با حضور در نشست فوق‌العاده شورای شهر به تشریح برنامه‌های خود پرداختند که در پایان اعضای شورای شهر سؤالات خود را به‌صورت تخصصی از کاندیداهای شهرداری مطرح کردند که می‌توان انتظارت شورای شهر از شهردار را در این سؤالات دید.

**بخش اول: ارائه برنامه‌های محمد سام

برنامه شهرداری برای اطلاع‌رسانی در خصوص اقدامات شورای شهر و شهرداری تعیین شود

رئیس شورای شهر با اشاره به برنامه محمد سام برای تصدی شهرداری کرمان گفت: احساس می‌کنم  یک‌رویه‌ای‌ در اکثر شهرها بناشده که نشاءت گرفته از عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی است؛ مردم نمی‌دانند واقعاً کارهایی که شهرداری می‌کند و پول آن از عوارض و .. است توسط چه نهادی انجام‌شده است.

محمد فرشاد افزود: در موقع اطلاع‌رسانی یا افتتاح‌ها از افرادی دعوت می‌شود و یا القاء می‌گردد این زحمتی که مدیران شهرداری و شورای شهر برای انجام آن کار کشیدند نکند توسط فلان مدیر یا فلان دستگاه بخشی از پول را داده است و یا اینکه این کار شهرداری است یا کار مجلس.

وی بابیان اینکه مردم باید از اقدامات شهرداری و شورای شهر اطلاع پیدا کنند، خاطرنشان کرد: مردم درواقع با برگزاری برخی افتتاحیه‌ها و مراسم‌ها که بدون برنامه درست انجام می‌شود دچار ابهام می‌شوند.

محمد فرشاد خطاب به محمد سام نامزد شهرداری کرمان، افزود: آیا شما برای این موضوع برنامه‌ای دارید. مثلاً پیشنهاد من این است برای افتتاح‌ها باید از مردم خود محل و کسانی که از آن طرح منتفع می‌شوند دعوت شود تا ارتباط بین مردم و شهرداری‌ها، صمیمی‌تر، عاطفی‌تر و منطقی‌تر گردد.

در ارائه اقدامات انجام‌شده از امکانات بروز استفاده شود

رامین ارجمند کرمانی عضو شورای شهر هم خواستار این شد تا در ارائه مطالب از امکانات به‌روز استفاده شود و در این رابطه اظهار کرد: اگر شما شهردار شدید ارائه مطالب به همین صورت کاغذی خواهد بود یا خیر.

کاندیداها از برنامه‌های آرمانی دوری کنند

عضو دیگر شورای شهر بیان کرد: تفکرتان مبتنی بر یک واقع‌گرایی است اما این برنامه شما آرمانی و براساس واقعیت‌ها و آنچه حاکم بر شهر کرمان و اسناد بالادستی و برنامه‌ها و اولویت‌ها نیست، اگر همه آنچه شما در این برنامه ارائه کردید بسیار آرمانی و جالب است ولی این پروژه‌ها با چه اعتبار و درآمدی شروع و پایان می‌یابند.

چناریان تصریح کرد: این برنامه شما آرمان‌گرایی بود و بر پایه واقع‌نگری نبود.

اتاق نظارت بر شهرداری همین‌جاست

ماه‌بانو معصوم زاده هم با اشاره به بیتی که توسط محمد سام نامزد شهرداری کرمان خوانده شد اشاره کرد و گفت: شما مصرعی با این عنوان که «هزار جهل بکردم که سر عشق بپوشم» خواندید اما بازمی‌بینیم که برای شهردار شدن کاندید شدید و بعد اینکه در برنامه‌هایتان هیچ اشاره‌های به‌پیش بینی اعتبارات  و منابع تأمین آن نکردید.

وی همچنین  در پاسخ به برنامه محمد سام مبنی بر تشکیل اتاق نظارت شورا بر شهرداری در ساختمان شهرداری اظهار کرد: اتاق نظارت شورا بر شهرداری همین‌جاست و اتاقی در شهرداری خلاف قانون است و بعد اشاره کردید برای مدیریت شهرداری نیازی به نیروهای بیرون نیست، سؤال واضح من این است که  چقدر منابع مالی تا شهریور 97 برای اتمام پروژه‌ها نیاز داریم و این هزینه از کجا تأمین خواهد شد. 

لزوم تعیین نگاه شهرداران نسبت به فعالیت زنان 

 زهرا ایران‌منش عضو دیگر شورای شهر هم بیان کرد: خیلی جالب بود که محمد سام مصادیق کاربردی مطرح کردند،اما در خصوص یک مورد نگران هستم که  اگر شما شهردار شدید همان دیدگاهی را که نسبت به بانوان داشتید ادامه خواهید داد.

شهرداران برنامه دقیقی برای عدالت ارائه دهند

سید مصطفی معین زاده میرحسینی ادامه داد: شما اشاره کردید عدالت را در مناطق مختلف به‌صورت مساوات می‌بینید. درآمد در مناطق مختلف شهر متفاوت است و شما بر چه اساس عدالت را اجرا خواهید کرد.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: من برنامه شمارا به‌صورت کلی دیدم و همه برنامه‌هایتان را موکول کرده بودید که مشاور نظر خواهد داد، مدیریت شما به چه صورت خواهد بود، همچنین با توجه به اهدافی که برای 1400 در نظر گرفته‌شده است، راهکارتان برای تأمین منابع مالی چیست، آیا همه درآمدهای شهرداری براساس خدمات نوسازی و عوارض تأمین می‌شود یا منابع دیگری را هم در نظر دارید.

جایگاه جوان‌گرایی  در شهرداری چگونه شکل می‌گیرد

علی بهرامی نایب‌رئیس شورای شهر گفت: جایگاه جوان‌گرایی در عمل و استفاده از نیروهای جوان و خلاق چگونه در شهرداری شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه محمد سام نامزد شورای شهر این موضوع را مطرح کرد مبنی بر اینکه اگر با همه مقامات ارتباط عاطفی برقرار می‌کنید مشکل‌ساز نشود.

علی خدادادی هم گفت: من شهردار منطقه 5 در زمان شهردار محمد سام بوده‌ام و برنامه شما (محمد سام) یک برنامه مردم مداری است، بانوان متخصص در شهرداری وجود دارد که می‌توانند به‌عنوان شهردار مناطق تعیین شوند، آیا در مدیریت شهری از بانوان استفاده می‌شود.
علی‌اکبر مشرفی هم خاطرنشان کرد: برنامه شما بسیار کامل و جامع بود و من به همه نقاط ابهام در ذهنم رسیدم و تشکر می‌کنم.

چقدر از برنامه شهرداران تا 1400 عملیاتی می‌شود

منصور ایران‌منش بیان کرد: براساس برنامه ارائه‌شده توسط محمد سام و تجربه‌ای که دارند به نظر می‌رسد شناخت کافی از شهرداری دارند و با همین شناخت برنامه خود را تنظیم کرده‌اند، سؤال من این است که چقدر از برنامه‌های که ارائه کردید  تا 1400 عملیاتی خواهد شد.

تنها گفتن بایدها کافی نیست/ شهرداران برنامه عملی ارائه دهند

محمدجواد کامیاب هم خطاب به محمد سام نامزد شهرداری کرمان، بابیان اینکه  بایدها را گفتید و حرفی از کارهای اجرایی به میان نیامد، ادامه داد: شما اشراف دارید که این بایدها را قبلاً گفتند و اگر می‌شد اجرا کنیم حتماً اجرا می‌کردیم و براساس برنامه‌ای که خواندید راهکاری ارائه ندادید و چگونه باید این بایدها را عملیاتی کنیم.

این عضو شورای شهر گفت: به‌عنوان‌مثال راه‌های افزایش درآمد شهرداری را بیان کنید؟ آیا باید از مردم و کسبه بگیریم؟ باید راه‌هایی را برای افزایش درآمد پایدار دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شما اشاره کردید باید پیوست فرهنگی و اجتماعی برای هر پروژه داشته باشیم، خب این درست است و مهندسین هم تأکیددارند و قدر مسلم در زمان اجرای پروژه‌ها این موضوع مدنظر بوده اما امروز انتقادها وجود دارد، به‌طور دقیق برنامه شما در این خصوص چیست.

لزوم ارائه برنامه شهرداران برای استفاده از جوانان 

سید مصطفی معین زاده میرحسینی هم به نقش جوان‌ها در شهرداری براساس برنامه  ارائه‌شده محمد سام نامزد شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: شما می‌خواهید در مسئولیت‌های شهرداری از جوان‌ها به همین شکل استفاده کنید؟ این جوانان آینده‌سازان این شهر هستند و شما همین برنامه را برای حضور جوان‌ها دارید.

**بخش دوم: ارائه برنامه‌های پور اسماعیلی

تشریح برنامه‌های نامزدهای شهرداری برای توانمندسازی نیروها

رئیس شورای شهر کرمان بابیان اینکه یکی از وظایف شهردار توانمند کردن نیروی انسانی برای انجام رسالت‌ها است، خاطرنشان کرد: کاندیداهای شهرداری بگویند برای آموزش نیروی انسانی و توانمندسازی نیروها و کشف و تربیت مدیر از خیلی عظیم جوان‌هایی که در شهرداری هستند و همچنین قرار است در آینده جذب شهرداری شوند چه برنامه‌هایی دارند.

محمد فرشاد افزود: در حال حاضر نیروهای جوانی وجود دارند که قرار است جذب شهرداری شوند چه برنامه‌ای برای این جوان‌ها دارید.

چه نما و منظری را در برنامه‌هایتان برای شهر کرمان دارید

چناریان عضو شورای شهر گفت: شما اشاره به مشکلات شهر کرمان کردید و نداشتن ضوابطی در همه شهرداری‌ها در کرمان راز معضلات دانستید برنامه شما چیست.

وی ادامه داد: شما با توجه به ساختار شهر کرمان چه نما و منظری را در معماری ازنظر فنی و مهندسی در برنامه‌هایتان مدنظر قرار می‌دهید.

توریسم سلامت چه جایگاهی در تفکر شهردار دارد

ماه‌بانو معصوم زاده خطاب به پور اسماعیلی نامزد شهرداری کرمان اظهار کرد: درآمدی که اشاره کردید از کجا تأمین می‌کنید.  معماری مناسب شهر کرمان را چگونه می‌بینید و آیا اصلاً ورود به نماها را در این دوره چهارساله به صلاح می‌دانید.

این عضو شورای شهر برنامه عملی برای توریسم سلامت و مهاجرت اتباع بیگانه از بافت قدیم شهر  و احیای بافت قدیم را خواستار شد.

بانوان بعد از انتخاب شهردار فراموش می‌شوند

زهرا ایران‌منش هم عنوان کرد: برنامه شما در جهت گسترش گردشگری چیست. متأسفانه همه شهرداران در برنامه‌هایشان به بانوان توجه می‌کنند اما در زمان شهردار شدن این مسئله‌ها در خصوص زنان فراموش می‌شود.

این عضو شورای شهر گفت: باید یک دفتری برای امور بانوان در شهرداری داشته باشیم زیرا در همه ادارات مشاور امور بانوان داریم.
وی اضافه کرد: شما گفتید که اگر من شهردار شوم سازمان‌ها را ادغام می‌کنم و این با برخی صحبت‌هایتان منافات دارد و آیا امکان هست اداره فرهنگی و اجتماعی در قالب یک سازمان فعالیت نماید.

شهرداران برای معضل ترافیک چه فکری کرده‌اند

سید مصطفی معین زاده میرحسینی گفت: برای برخورد با حاشیه‌نشینی و یا معضل ترافیک و همچنین برای اجرای طرح تفضیلی راهکارتان چیست و راهکارهای عملی شما چه خواهد بود؟

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: شریان‌های اصلی شهر نیازمند هستند اما بودجه را چگونه تأمین می‌کنید و راهکارهای عملی برای این امر در نظر گرفتید و درواقع راهکارتان برای درآمدهای  شهرداری چیست.

ایده‌هایی برای چابک سازی شهرداری

علی‌اکبر مشرفی ضمن  تمجید از برنامه‌های پور اسماعیلی برای شهرداری اظهار کرد: با شناختی که از شما دارم حتی لازم نمی‌دیدم که در جلسه حاضر شوم. س.الم این است در ارتباط با برای چابک سازی شهرداری چه طرحی را مدنظر دارید.

منصور ایران‌منش هم بابیان اینکه به‌اندازه کافی از پور اسماعیلی شناخت کافی دارم، گفت یکی از برجستگی‌های برنامه‌های وی که امیدوارم اجرا شود احداث دو خیابان شرق به غرب است، با صحبت‌هایی که قبلاً هم در این زمینه داشتم در رابطه با  تأمین هزینه‌ها و راهکارهایی که برای احداث دو بولوار اصلی در شهر که می‌تواند راهگشا باشد چگونه خواهد بود.

با طرز تفکر فعلی شهرداری کاری پیش نخواهد رفت

محمدجواد کامیاب هم اظهار کرد: شما شهرداری را خیلی خوب می‌شناسید و به آن موارد مدنظر اشاره کردید، شما سال‌ها در شهرداری بودید و امروز مدعی هستید که مشکلات وجود دارد، اما مقصر چه کسی است، آیا مردم هستند یا مسئولین و یا کادر شهرداری و متأسفانه  راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات ارائه نکردید.

این عضو شورای شهر افزود: درزمینهٔ اعتبارات عمرانی شهرداری آن  600 میلیارد تومان که اشاره کردید روی کاغذ است و ما هم می‌دانیم و می‌دانم و من می‌گویم که  200  میلیارد تومان رقم واقعی است.

وی ادامه داد: امروز بالغ‌بر 600 میلیارد تومان پروژه در سطح شهر وجود داریم، چگونه می‌خواهید این پروژه‌ها را با این مقدار پول جمع کنید. خودتان می‌گویید از سالیان قبل که شما مسئولیت داشتید.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من با طرز تفکر فعلی دست‌اندرکاران شهرداری و مدیریت شهری نمی‌توان کارکرد. ما می‌خواهیم بودجه شهرداری را به 1200 میلیارد تومان برسانیم، چه راهکاری برای رسیدن به این موضوع مدنظر دارید.

وی خطاب به پور اسماعیلی تصریح کرد: به نظرم شما یک نیروی بسیار خوب کمک دهنده برای شهردار می‌توانید باشید اما فکر نمی‌کنم بتوانید سمت شهرداری را بر عهده بگیرید.

محمد سام: من آرمان‌گرا نیستم

محمد سام در پاسخ به سؤالات گفت: من اصلاً آرمان‌گرا نیستم، حتی دلم نمی‌خواهد یک روزی نمی‌دانم چه خواهد شد را پیش‌بینی کنم و به‌شدت واقع‌گرا هستم و آنچه از برنامه‌های من برای شما قرائت شد خالی از آرمان‌گرایی بود.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ زمانی از مدیریت من و هیچ جایی کسی نمی‌توانست تشخیص دهد من شهردار (اشاره به ساده گرایی) هستم و باید تأکید کنم به‌شدت معتقد به عقل هستم. 

صحبت از درآمدهای پایدار تکراری است

سام بابیان اینکه براساس تجربه به مسائل شهرداری کاملاً اشراف دارم، اظهار کرد: هیچ‌چیزی در شهرداری تغییر نکرده است و از همان روزها هم در خصوص درآمدهای پایدار صحبت می‌شود و می‌بینیم که در کشور هنوز کار واقعی در این زمینه صورت نگرفته است، باید داخل شهر رفت و شروع کرد و تغییر را دید. 

وی ادامه داد: شما اگر امروز یک تغییر کوچک در سطح شهر دیدید باید تغییری را هم در عوارض نوسازی ببینید و متأسفانه سال‌هاست که ممیزی صورت نگرفته است.

شهردار باید دنبال برنامه جدید باشد

سام اذعان کرد: متأسفانه شهردار به مدت چهار سال انتخاب می‌شود و در چهار سال با همان توپی که هست می‌خواهد بازی کند و نمی‌خواهد به‌اصطلاح توپ جدیدی بدوزد.

باید اختیارات را برون‌سپاری کنیم

وی خاطرنشان کرد: امروز درصد قابل‌توجه پروانه‌های ساختمانی ضرورت ندارد در شهرداری صادر شود و بسیار راحت می‌شود این اختیارات را برون‌سپاری کنیم مشروط به اینکه زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. توجه به رشد متوازن شهری باید مدنظر قرار گیرد.

پور اسماعیلی: استفاده از دستگاه‌های مکانیزه در ارائه خدمات شهری

پور اسماعیلی با تأکید بر اینکه ریاضت کشیدن جزء اصول اقتصاد مقاومتی نیست، گفت:  اکنون با کیلویی 70 تا 100 تومان  زباله جمع‌آوری و با متری حدود 42 ریال هزینه شهر جارو می‌شود که در برخی مناطق این امکان وجود دارد که زباله‌ها به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری گردند.

باید به‌اندازه درآمد واقعی پروژه تعریف کنیم

نامزد شورای شهر کرمان افزود: بودجه شهرداری حدود600 میلیارد تومان پول در نظر گرفته می‌شود و بر این اساس به نقطه‌ای می‌رسیم که قرارداد می‌بندیم و برنامه می‌چینیم، اما در شهرداری هیچ‌گاه به عدد 600 نمی‌رسیم و آن چیزی که شهرداری به دست می‌آورد بسیار پایین‌تر است و باید به‌اندازه‌ای که درآمد داریم پروژه تعریف کنیم.

ساختار شهرداری تغییر می‌کند

وی تصریح کرد: براساس چارت جدید که تعریف‌شده است معاونت‌ها کم می‌شوند و سازمان‌ها به 10 عدد کاهش پیدا می‌کنند. حدود 150 تا 160 هزار واحد مسکونی در شهر کرمان وجود دارد که شهرداری می‌تواند سالی 15 تا 16 میلیارد تومان از طریق عوارض نوسازی درآمد داشته باشد.

شهرداری از بحث‌های سیاسی فاصله می‌گیرد

نامزد شورای شهر کرمان تأکید کرد: شهرداری نهادی اجتماعی و خدماتی است و باید از بحث‌های سیاسی فاصله بگیرد. توجه به آموزش و اقدامات اجتماعی در اولویت برنامه‌های شهرداری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)