کد خبر: ۲۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
روزنامه کرمان امروز در شماره 2622 خود به تراژدی دردناک حادثه برای دانش آموزان هرمزگانی پرداخته و گزارشی با عنوان 'ارابه های مرگ در جاده های غفلت' به قلم مهدیه السادات میر مهدی حسینی را به چاپ رسانده است.
روزنامه کرمان امروز در شماره 2622 خود به تراژدی دردناک حادثه برای دانش آموزان هرمزگانی پرداخته و گزارشی با عنوان 'ارابه های مرگ در جاده های غفلت' به قلم مهدیه السادات میر مهدی حسینی را به چاپ رسانده است.

ارابه های مرگ در جاده های غفلت

در این گزارش آمده است: اردوهای دانش آموزی در کشور ما در اکثر موارد با حاشیه همراه است و هر چند وقت یکبار حوادث این اردوها تیتر اخبار حوادث می شود. اما مبرهن است که هیچ کدام از نهادهای مربوطه برای ارتقای کیفیت اتوبوس های مدارس تلاش نمی کنند و همواره برای اردو و سرویس مدارس، از اتوبوس های بی کیفیت و فرسوده استفاده می شود.

امید است برای یکبار هم که شده مسئولان به جای آنکه خودشان را پشت پیام های تکراری پنهان کنند، چاره ای برای این درد بی درمان بیابند تا هر از چند گاهی دانش آموزان ما در جاده ها طعمه مرگ و خانواده هایشان داغدار نشوند. سئوالی که در ذهن ما مطرح شده این است که آیا برای یک تصمیم موثر و جهادی، این همه تلفات کافی نیست؟

کشور ما یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار کشته شدگان را در سوانح رانندگی دارد. نا امن بودن جاده ها و خودروها و بی توجهی رانندگان به علائم رانندگی منجر به بروز چنین حادثه هایی شده است؛ اما متاسفانه تا به امروز هیچ نظارت و اقدام جدی در راستای بهبود این وضع انجام نشده است. 

آنچه موجب شد تا باز در گزارش امروز به موضوع نا امنی جاده ها و خودروها اشاره کرده و بپردازیم، حادثه تلخ و دردناک واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان نخبه و فرزانه استان هرمزگان در جاده داراب و فوت 9 دانش آموز دختر در این حادثه است. 

خبر این حادثه دردناک از این قرار است: اتوبوس دختران دانش آموز هرمزگانی برای شرکت در اردوی فرزانگان (استعدادهای درخشان) به شیراز می رفت که حدود چهار صبح روز جمعه دهم شهریوردچار حادثه شد. در اثر واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دست کم 9 نفر کشته شدند که هفت نفر از آنان دانش آموز بوده اند. 

به گفته رئیس مرکز اورژانس استان فارس 2 دانش آموز هم قطع عضو شده اند. 34 دانش آموز دیگر هم آسیب دیدند که شماری از حادثه دیدگان با هلی کوپتر به مراکز پزشکی شیراز منتقل شدند که حال چهار نفر از آنان نیز وخیم اعلام شده است. جز هفت دانش آموز سرپرست و کمک راننده هم کشته شده اند.

جاده ها؛ قاتلان خاموش

حوادث جاده ای در کشور ما آنقدر زیاد رخ می دهد که دیگر چشم و گوش هایمان پر شده است از آمار جان هایی که روزانه توسط جاده و ارابه های مرگ در کشور بی جان می شود. 

اخیرا هم تصادفات و مرگ و میرها دسته جمعی رخ می دهد اما عمق فاجعه آنجاست که در این سوانح شاهد از دست دادن نخبگان و سرمایه های کشور باشیم. طی چند روز اخیر نیز شاهد پر پر شدن دانش آموزان مستعد و فرزانه کشورمان در یک اردوی دانش آموزی بوده ایم.

اردوهای بی بازگشت

اردوهای دانش آموزی در کشور ما تا حدودی با حاشیه همراه است که هر چند وقت یکبار حوادث این اردوها تیتر اخبار حوادث می شود.

15 سال پیش بود که حادثه غرق شدن دختران دانش آموز در استخر آن هم به دلیل سوار کردن بیش از ظرفیت قایق اردوهای دانش آموزی را تحت الشعاع خود قرار داد و وزارت آموزش و پرورش برگزاری اردوهای دانش آموزی را تا چندین ماه ممنوع اعلام کرد و پس از مدتی که این حادثه به دست فراموشی سپرده شد باز اردوهای دانش آموزی از سر گرفته و ممنوعیت ها و محدودیت ها برداشته شد. 

بعد از آن حادثه تلخ استخر، هر چند سال یکبار شاهد حوادثی برای اردوهای دانش آموزی در جاهای مختلف کشورمان بوده ایم اما آنچه مشخص است این است که هیچ کدام از نهادهای مربوط به این موضوعات تا به امروز نتوانسته اند هیچ کاری برای بهبود وضع اردوها انجام دهند.

مسئولان پاسخگو باشند

پس از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان نخبه استان هرمزگان و فوت 9 نفر در این حادثه، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: تمامی مسئولان در حوزه ی وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش و متصدیان این امر باید در برابر سانحه رانندگی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی پاسخگو باشند.

یحیی کمالی پور، با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس، گفت: سالهاست که چنین اتفاقاتی در کشور رخ می دهد و مردم و مسئولان چند صباحی با خانواده های داغدار اظهار همدردی می کنند و متاسفانه پس از آن اصل موضوع به دست فراموشی سپرده می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جاده های کشور تبدیل به قاتلان خاموش بدون مجازات شده اند، افزود: از سوی دیگر ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده و غیراستاندارد است و در کنار آن افرادی که برای کار رانندگی گمارده می‌شوند شرایط لازم را برای این فعالیت ندارند.

آیا ساعت ٣ نیمه شب ساعت رانندگی است

وی ادامه داد: این شرایط در حالی بوده که در حوزه های مختلف حساسیت به خرج داده و افراد در ابعاد مختلف بررسی شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرند، اما بر رفتار افرادی که جان مردم در اختیار آنها قرار دارد، نظارتی وجود ندارد تا اینکه حادثه ای دلخراش به وجود می آید و دل تمامی ایران را به درد می آورد.

کمالی پور با اشاره به وقوع حادثه در نیمه شب، یادآور شد: چرا تعدادی دانش آموز بی گناه در نیمه شب سفر می کنند، مسئولان پاسخ دهند که آیا ساعت ٣ نیمه شب ساعت رانندگی است؟ البته جاده بندرعباس به شیراز جاده ای نیست که با این سرعت و در این ساعت شب بتوان در آن رانندگی کرد و راننده شرایط و ضوابط ایمنی را رعایت نکرده و اگر استراحت می‌کرد شاید این اتفاق رخ نمی داد.

حرکت شبانه اتوبوس برابر دستورالعمل اجرایی اردوها ممنوع نیست

دانش هاشمی پور یکی از مسئولان آموزش و پرورش در تشریح جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگان در جاده داراب ضمن ابراز تسلیت مجدد حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی، گفت: هر چند آموزش و پرورش استان بدون کمترین چشم پوشی و بررسی همه جوانب با متخلفان احتمالی برخورد جدی خواهد کرد، اما برخلاف آنچه در خصوص ممنوعیت تردد شبانه اتوبوس مطرح می شود باید گفت این امر برابر دستورالعمل اجرایی اردوها و بازدیدهای دانش آموزی ممنوع نیست و به شرط رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی، بلامانع است.

هاشمی پور در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ممنوعیت تردد اتوبوس دانش آموزان در شب، افزود: قطعا هیچ توجیهی با رغم و اندوه پرپر شدن عزیزان دانش آموزاین حادثه دلخراش را کم نمی کند، اما طرح این موضوع که آموزش و پرورش بر خلاف ضوابط مجوز حرکت شبانه را برای اتوبوس های اردوی دانش آموزی صادر کرده است صحیح نیست و اردوی سازمان دانش آموزی برابر آیین نامه اردوها انجام شده است.

مرگ نخبگان در نبود برنامه و تمهید

غم از دست دادن فرزند بسیار سخت است؛ آن هم فرزندی که با خون دل بزرگ کنی و برای دستیابی به قله بلند علم و دانش پرورش دهی و تربیت کنی. فرزندی که برایش هزاران آرزو داشته باشی اما این گل خوشبوی زندگی در ابتدای پرواز به سوی قله های رفیع علم و دانش پرپر شود و در آغوش مرگ جای گیرد. 

به راستی چه عواملی موجب رخ دادن چنین حوادثی و از دست دادن چنین سرمایه هایی می شود؟ امید است برای یکبار هم که شده مسئولان به جای آنکه خودشان را پشت پیام های تکراری پنهان کنند، فکری به حال این درد بی درمان کنند. اینکه هر از چند گاهی دختران و پسران ما در جاده ها طعمه مرگ و خانواده هایشان داغدار نشوند. 

حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان نخبه صرفا یک حادثه نبوده بلکه یک هشدار بزرگ است به مسئولان تا دیر نشده تدبیری برای این امر بیندیشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

حمایت بهزیستی از  1338 خانواده دارای فرزند چند قلو در کرمان

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

نوآموزان برای سنجش سلامت تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارند

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)