کد خبر: ۲۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
هنوز در کشور ما میزان شیوع سرطان از فراوانی قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با دیگر کشورهای جهان برخوردار نیست، اما از سوی رسانه‌ها سونامی سرطان مطرح شده و امید است به این شکل بتوان جامعه را نسبت به این بیماری آگاه کرد.
آرمان : 


هنوز در کشور ما میزان شیوع سرطان از فراوانی قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با دیگر کشورهای جهان برخوردار نیست، اما از سوی رسانه‌ها سونامی سرطان مطرح شده و امید است به این شکل بتوان جامعه را نسبت به این بیماری آگاه کرد.

 جامعه ایران در بین دیگر کشورهای دنیا از جمعیت جوانی برخوردار است، اما در آینده نزدیک با جمعیت سالمند و مستعد انواع بیماری‌ها به‌ویژه سرطان روبه‌رو هستیم. با این تفاسیر باید بتوان با تغییر سبک زندگی، جامعه را نسبت به ابتلا به بیماری‌ها مصون کرد. با بررسی افراد مبتلا به سرطان در کشور باید تاکید کرد که اغلب آنها وقتی متوجه بیماری‌شان می‌شوند که به‌اصطلاح کار از کار گذشته است.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده سالانه صد‌هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطان‌ها در ایران رخ می‌دهد. در این میان سالانه بیش از ۵۰‌هزار مورد مرگ ناشی از بیماری‌های سرطان در ایران گزارش می‌شود. بر اساس یافته‌های علمی ۴۰‌درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و حدود ۶۰‌درصد سرطان‌ها نیز قابل درمان هستند.

 در ایران در بین مردان از هر صد‌هزارنفر 134 نفر و در بین زنان از هر صد‌هزارنفر 127 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند؛ میانگین جهانی 205نفر از هر صد‌هزار نفر است. بر اساس گفته‌های متخصصان علت افزایش سرطان در جوامع بشری، افزایش سن جمعیت و رفتارهایی همچون کم‌تحرکی، چاقی، استعمال دخانیات، مصرف غذاهای چرب و شور و استفاده اندک از سبزیجات در رژیم غذایی روزانه است. در ضمن، از دیگر عوامل مهم در شیوع سرطان مصرف بالای سوخت در کشور است؛ بر اساس میانگین جهانی این مصرف در ایران بالاتر است و ذرات معلق در هوا از عوامل شیوع سرطان هستند. همچنین عوامل استرس‌زا نیز در افزایش میزان سرطان در جامعه موثر است.

سرطان با زنان و مردان چه می‌کند؟
در بین مردان سرطان‌ها به‌ترتیب بیشترین فراوانی شامل پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان شامل پستان، پوست، روده بزرگ، معده و سرطان خون می‌شود. سرطان‌ها با بیشترین نرخ بروز در هر دو جنس شامل پوست، پستان، معده، روده بزرگ و مثانه می‌شود. 

در بین زنان نرخ ابتلا به سرطان از فراوانی بالایی برخوردار است، اما اغلب آنها از بیم ازدست‌دادن موهای سر و تخلیه عضو آسیب‌دیده این بیماری را در مراحل اولیه انکار کرده یا به درمان‌های دیگری همچون مصرف داروهای گیاهی و دمنوش‌ها مبادرت می‌روزند، غافل از اینکه روند بیماری در وجود آنها سرعت گرفته و روزبه‌روز وضعیتشان در مقایسه با روز قبل وخیم‌تر می‌شود. 

از سوی دیگر، در کشور شاهد محدودیت در دسترسی به امکانات و تجهیزات، ازدست‌رفتن زمان مناسب برای درمان، تصمیم‌گیری‌های بالینی جدا از هم، توزیع‌نشدن عادلانه امکانات در مناطق مختلف کشور، سرمایه‌گذاری‌نکردن مناسب برای داروهای شیمی‌درمانی، سهم اندک جراحی و رادیوتراپی هستیم. این درحالی است که می‌توان با ارتقای دانش‌عمومی، توسعه همکاری‌های بین‌بخشی، کنترل عوامل بروز سرطان، تشخیص زودهنگام، دسترسی عادلانه به خدمات، توسعه شبکه مراقبت سرطان در ایران، استانداردسازی خدمات و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی به مهار این بیماری پرداخت.

تجویز داروگیاهی برای سرطان‌ علمی نیست
سالانه سه‌هزار نوزاد مبتلا به بیماری سرطان در کشور متولد می‌شوند. 80 تا 85‌درصد سرطان‌های کودکان به بهبودی کامل منجر می‌شود، اما هنوز ‌درصدی از کودکان مبتلا به سرطان فوت می‌کنند. از سوی دیگر، در جامعه این‌چنین شایع شده که می‌توان برای درمان زردی یا سرطان در نوزاد از حجامت پشت گوش یا استفاده از گیاهان دارویی استفاده کرد. 

رئیس دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران با بیان اینکه برای درمان سرطان در کشور نیازمند امکانات و سواد به‌روز هستیم، گفت: «برخی مداخلات در بیماری‌های خونی دوران نوزادی می‌تواند منجر به پیشگیری و درمان به‌موقع سرطان کودکان شود.» به‌گزارش فارس، حسن ابوالقاسمی با عنوان این مطلب که بعضی سرطان‌های کودکان در نوزادی شروع می‌شود، افزود: «باید نسبت به ادعای برخی افراد مبنی بر درمان سرطان‌ها و بیماری‌های خونی از طریق گیاه‌درمانی به همگان هشدار داد.»

زنان ایرانی بی‌توجه به چکاپ‌های سالانه
پروین، زنی میانسال و مدیر یکی از آرایشگاه‌‌ها در محله سعادت‌آباد است. او سال گذشته به‌طور کاملا اتفاقی مریض شد. در ابتدا فکر می‌کرد سرما خورده، اما بعد از انجام آزمایشات مختلف متوجه وجود توده بدخیم در سینه‌اش شد. او در ابتدا با کتمان این بیماری به عطاری رفته و انواع دمنوش‌های مورد تجویز مسئول مغازه را خریداری کرد. پروین درباره چگونگی درمان سرطان به «آرمان» می‌گوید: اغلب زنان ایرانی بی‌توجه به سونوگرافی، ماموگرافی و انجام چکاپ‌های سالانه امورات می‌گذرانند و همین مساله باعث ابتلای آنها به انواع بیماری‌ها می‌شود. این زن میانسال از اینکه در روند شیمی‌درمانی موهایش را تراشیده، ناراحت است و می‌افزاید: اگر در موقع اطلاع از این بیماری به پزشک مراجعه کرده و در کنار درمان شیمیایی از داروهای گیاهی هم استفاده می‌کردم، طبیعتا هم‌اکنون چنین وضعیتی نداشتم.

سلامت مردم، دستاویز کسب سود عطاری‌ها
در دنیا ابتلا به سرطان با روندی صعودی همراه است، چون بر اساس آمار از میزان 10‌میلیون‌نفر مبتلا به این بیماری در سال 2000میلادی به 14‌میلیون‌نفر در سال 2012 رسیده‌ایم و تا سال 2030 این رقم به 25‌میلیون‌نفر می‌رسد. یک متخصص طب گیاهی درباره درمان سرطان از طریق گیاهان دارویی و تبلیغات موجود در این زمینه به «آرمان» می‌گوید: برای درمان سرطان از طریق گیاهان دارویی شاهد پیشرفت‌های فراوان هستیم. 

باید دانست که درمان انواع سرطان از طریق گیاهان دارویی فقط در مرحله اولیه بروز این بیماری نتیجه‌بخش است و در مرحله پیشرفته نمی‌توان فقط از این طریق به درمان پرداخت. سما اکبری نامقی می‌افزاید: برای درمان این بیماری در مرحله پیش‌رونده باید از شیمی‌درمانی و دیگر درمان‌های مورد تجویز پزشک معالج استفاده کرد. 

او با بیان اینکه اغلب زنان و کودکان با اطلاع از ابتلا به انواع سرطان‌ها از لحاظ روحی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند و برای درمان اقداماتی همچون استفاده از گیاه‌هان دارویی را انجام می‌دهند، می‌افزاید: هم‌اکنون وزارت بهداشت طب سنتی را به رسمیت نمی‌شناسد، چون بسیاری از فعالان در طب سنتی با سوءاستفاده از آن به ارائه مسائل غیرعلمی پرداخته‌اند. برای مثال، برخی از این افراد با پیوند اعضا نیز مخالفت کرده‌اند. 

به‌گفته او ابتدا در درمان انواع سرطان‌ها باید از طریق طب شیمیایی و پیشرفته اقدامات لازم را انجام داد و در مرحله بعد از طب گیاهی استفاده کرد. باید دانست که هیچ‌یک از این طب‌ها بر دیگری ارجحیت ندارد. این متخصص گیا‌هان دارویی و طب سنتی درباره درمان سرطان و دیگر بیماری‌ها در نوزادان و کودکان از طریق طب سنتی می‌افزاید: برای کودکان و بزرگسالان روند درمان سرطان به یک صورت است؛ در مرحله ابتلا به این بیماری می‌توان از طریق طب سنتی به این مشکل پایان داد، اما درصورت تشدید و ادامه بیماری باید از طب پیشرفته کمک گرفت. 

برای مثال، جالب است بدانید که چندی پیش یک خانواده به‌دلیل ابتلای فرزندشان به دیابت به مطب مراجعه کردند، خانواده به‌رغم تجویز پزشک تمایل چندانی به تزریق انسولین برای فرزندشان نداشتند. این خانواده به کودک انواع داروهای گیاهی را خورانده بودند. این در حالی است که در ابتدای درمان فقط مصرف داروهای گیاهی تاثیرگذار نیست. بنده نیز به‌عنوان پزشک معالج استفاده از داروهای شیمیایی را برای کنترل قند خون کودک تجویز کردم تا در مرحله بعد بتوان از داروهای گیاهی استفاده کرد. 

به‌گفته او در درمان سرطان نیز به‌کرات شاهد اکراه بیمار نسبت به مصرف داروها و توصیه‌های پزشک هستیم. بیماران برای مهار این بیماری باید از داروهایی شیمیایی استفاده کنند، چون استفاده از داروهای گیاهی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. اکبری نامقی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل در به‌کارگیری داروهای سنتی بی‌اطلاعی پزشکان عمومی از طب سنتی و ممانعت آنها از مصرف این داروهاست، تاکید می‌کند: برای بیماران این بی‌اطلاعی از چگونگی مصرف داروهای گیاهی باعث بروز تداخل‌ دارویی و مسمومیت‌ها می‌شود. 

به‌گفته او عطارها در سطح شهر اجازه تجویز داروی گیاهی را ندارد. باید دانست که در طب سنتی با دو مقوله متفاوت تحت عنوان گیاهان دارویی و داروهای گیاهی روبه‌رو هستیم و عطار نباید داروی گیاهی به مشتری تجویز کند. این امر باید زیر نظر متخصص فن انجام شود. اکبری نامقی می‌افزاید: در سال‌های اخیر تعداد قابل‌توجهی افراد به‌دلیل استفاده نامناسب از گیاهان دارویی سلامتشان را از دست داده‌اند. 

این متخصص گیا‌هان دارویی و طب سنتی به وجود دودستگی در طب سنتی اعتراض می‌کند و می‌گوید: در پشت شیشه عطاری‌ها شاهد تبلیغات داروهایی برای درمان انواع بیماری‌ها همچون دیابت، کلسترول، چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و... هستیم. باید دانست که این نوع تجویزها نادرست است. پزشک بعد از معاینه بیمار به او دارو می‌دهد؛ حال این سوال مطرح است که خواص داروهای نصب‌شده در پشت شیشه عطاری‌ها برای کدام‌یک از افراد و با چه میزان ابتلا به بیماری مناسب است؛ درضمن تاکنون کدام یک از افراد مبتلا به اعتیاد توانسته‌اند از این طریق سلامت خود را بازیابند؟ این مساله در کشور ما بیش از توجه به سلامت جامعه با هدف کسب سود انجام می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)