کد خبر: ۲۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
در بررسی مسیر انتقال آب خلیج فارس در حوزه استان کرمان با عنوان پروژه «نجات‌بخشی» در دو شهرستان سیرجان و رفسنجان و بخشی از شهرستان شهربابک، ۱۲ اثر تاریخی مانند سایت‌های فلزکاری باستانی منجر شد.



در بررسی مسیر انتقال آب خلیج فارس در حوزه استان کرمان با عنوان پروژه «نجات‌بخشی» در دو شهرستان سیرجان و رفسنجان و بخشی از شهرستان شهربابک، ۱۲ اثر تاریخی مانند سایت‌های فلزکاری باستانی منجر شد.

طرح بهره‌برداری از آب خلیج‌فارس و شیرین‌سازی آن در شهرستان‌هایی مانند سیرجان و کرمان در طول دو سال گذشته در حالی در دستور کار قرار گرفت که مجتمع سنگ آهن گل‌گهر سیرجان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی استان کرمان در این پروژه پیش‌قدم شد و با همکاری شرکت‌های دیگر تصمیم به اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس به مجتمع سنک آهن گل گهر سیرجان و در ادامه به مس سرچشمه گرفته شد.

هر چند این پروژه ابتدا از میراث فرهنگی استعلام نکرد و در نتیجه در زمان تهیه طرح اطلاعات باستان‌شناسی مناسب و کافی از مسیری که قرار بود این خط بهره‌برداری آب از آن منطقه عبور کند، وجود نداشت، اما پس از پیگیری‌های میراث فرهنگی، قرار بر بررسی محوطه قبل از انجام هر اقدامی در این محوطه تاریخی شد.

و سرانجام بررسی مطالعاتی محوطه‌ی گل‌گهر سیرجان و مس سرچشمه توسط میراث فرهنگی از مدتی قبل آغاز شد، تا امروز که خبر می‌رسد در بررسی این مسیر انتقال آب از خلیج‌فارس ۱۲ اثر تاریخی به دست آمده است.

محبوبه ناصری طهرانی، سرپرست گروه بررسی نجات‌بخشی مسیر انتقال آب خلیج فارس به شرکت های گل‌گهر سیرجان و مس سرچشمه رفسنجان اظهار کرد: طرح پیشنهاد خط لوله انتقال آب خلیج فارس به شرکت‌های گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و چادرملو یزد در سه فاز و از بندرعباس تا یزد اجرا می‌شود.

به گفته این باستان شناس، فاز نخست طرح، خط انتقال آب به طول ۲۹۲ کیلومتر از بندرعباس تا گل گهر سیرجان، فاز دوم از گل گهر تا مس سرچشمه رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فاز سوم از مس سرچشمه تا معدن سنگ آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر است.

او افزود: بررسی و شناسایی این مسیر در حوزه استان کرمان در دو شهرستان سیرجان و رفسنجان و بخشی از شهرستان شهربابک پس از ارسال مجوز لازم از پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از تاریخ ۱۲ مرداد ماه تا ۱۲ شهریور ماه سال جاری به صورت پیمایشی و با احتساب یک و نیم کیلومتر از هر دو سمت خط لوله انجام شد.

این باستان شناس با اشاره به شناسایی دوازده اثر تاریخی در این بررسی گفت: آثار به دست آمده شامل گورستان تاریخی، آسیاب آبی، سایتهای فلزکاری باستانی و زیستگاه‌ها است.

به گزارش ایسنا، دی ماه سال قبل حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی با ملی خواندن طرح «انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق و استان یزد» اعلام کرده بود که «به منظور حفظ آثار میراث‌ فرهنگی، مسیر باقیمانده‌ی خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی مورد بررسی‌های باستان‌شناسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز تغییر مسیر می‌دهد.»

وی در ادامه تاکید کرده بود که «در صورت دست‌یابی به آثار باستانی طرح انتقال آب تغییر مسیر می‌دهد و اگر امکان تغییر مسیر از نظر فنی وجود نداشته باشد عملیات کاوش نجات‌بخشی در اولویت قرار می‌گیرد، همچنین در مرحله دوم مطالعات نجات بخشی آثار به دست آمده مستند سازی شده و در صورت نیاز اقدامات حفاظتی و جابجایی آنها صورت می‌گیرد.»

در این شرایط قدم بعدی پژوهشکده باستان‌شناسی و تصمیمی که قرار است برای حفاظت از این محوطه تاریخی یا دست‌کم یافته‌های به دست آمده از این محوطه قابل توجه است.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)