کد خبر: ۲۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
سازمان استاندارد، خودروسازان را ملزم به رعایت برخی استانداردهای جدید کرده است که کارشناسان معتقدند با تحقق این امر، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.
باشگاه خبرنگاران جوان : 



سازمان استاندارد، خودروسازان را ملزم به رعایت برخی استانداردهای جدید کرده است که کارشناسان معتقدند با تحقق این امر، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

مردم باید بدانند که با اعمال استانداردهای جدید دیگر خبری از خودروی ارزان قیمت 20 تا 25 
میلیون تومانی در بازار نخواهد بود و طبیعتا قیمت خودروها گران تر از این خواهد شد" این سخنان مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه است که اعتقاد دارد با رعایت استانداردهای جدید سازمان ملی استاندارد از سوی خودروسازان و ارتقای کیفیت خودروها، گران شدن آنها حتمی است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته همواره همگام با توسعه خودروها، شرایط فروش مناسب و مقرون به صرفه برای مشتریان را فراهم می کنند و اساسا رعایت استانداردهای خودرو الزامی است اما گویا در ایران استانداردسازی جزو آپشن های خودرو به شمار می رود و بر روی قیمت نهایی تاثیر گذار خواهد بود.

علاوه بر مطالب فوق دبیر انجمن خودرو سازان معتقد است برای رعایت استانداردهای جدید خودرویی،خودروسازان تا تابستان سال 98 فرصت دارند اما از طرفی سازمان استاندارد تاکید دارد که آخرین مهلت استانداردسازی همان دی ماه سال آینده خواهد بود.

کارشناسان معتقدند با الزام رعایت استانداردهای خودرویی احتمالا قیمت خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت و بسیاری از خودروهای موجود در بازار قادر به پاس کردن استانداردها نخواهند بود و در نتیجه از بازار حذف می شوند که این امر موجب می شود تا مردم برای خرید خودرو بیشتر دچار مشکل شوند.

 رعایت استانداردهای جدید؛ خرداد 98 یا دی ماه 97؟

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به الزام رعایت 85 استاندارد جدید از دی ماه سال 97 گفت: در شرایطی تکنولوژی جدیدی روی خودرو نصب می شود که زیرساختی برای اعمال آن لحاظ نشده است ، حال گران شدن یک چنین خودرویی چه کمکی به افزایش ایمنی رانندگی در کشور می کند؟

وی افزود: با هماهنگی های صورت گرفته میان شورای عالی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده که هر زمان زیرساخت ها آماده شوند، اعمال این استانداردها روی خودرو عملیاتی شود.

وی افزود:برنامه‌ريزی برای اجرای اين استانداردها در خودروهای مختلف زمانبر است؛ با وجود اين شرايط برای اجرای اين استانداردها در برخی خودروهای توليد مشترك يا محصولات جديد خودروسازان داخلی فراهم است.

نعمت بخش تأكيد كرد : تجربه نشان داده وقتی سازمان استاندارد برای خودرو استانداردهای اجباری را تعيين و مدت زمانی را برای اجرای آن اعلام می كند، به‌دليل فراهم كردن شرايط اجرای اين استانداردها و حجم قطعات موجودی شركت‌های خودروسازی مجددا فرصتی برای اجرای آن تعيين می شود كه با اين روند پيش‌بينی می كنم استانداردهای اجباری 83گانه توليد خودروهای داخلی از خرداد‌ماه98 به‌طور كامل اجرايی شود.

نعمت بخش در پایان بیان کرد: خودروهای قدیمی همچون پراید که نمی توانند به استانداردها و تکنولوژی روز مجهز شوند باید به سرعت از چرخه تولید خارج شوند.

 هیچ مهلتی به خودروسازان داده نخواهد شد

 نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مسئولان خودروسازی عنوان کرده اند که برای رعایت استانداردهای 83 گانه خودروهای داخلی تا خرداد98 فرصت وجود دارد، گفت: این موضوع در زمان وزیر سابق صنعت در شورای سیاست گذاری استاندارد خودروها مطرح شد که آخرین مهلت برای تطبیق با استانداردهای جدید اول دی ماه 97 مقرر شد و هیچ گونه فرصت دیگری به خودروسازان داده نخواهد شد.

 رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به سوال دیگر در خصوص جمع شدن خودروهای زیر 35 میلیون تومان به دلیل کیفیت پایین گفت: ما به عنوان سازمان استاندارد وارد بحث قیمت نمی‌شویم، برای ما سلامت و جان مردم و استاندارد بودن خودروها مهم است و خودروهایی که خطر ساز باشند تائیدیه استاندارد نمی گیرند، اما موضوع قیمت مربوط به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شورای رقابت است.

 خودرو احتمالا گران می شود

 در همین خصوص وحید مرندی مقدم معاون نظارت سازمان استاندارد با بیان اینکه در حال حاضر برای خودروهای داخلی و خارجی 55 استاندارد ملی لحاظ شده است، گفت: در سال 82 تعداد 11 استاندارد برای خودرو تدوین شد که اکنون این تعداد به 55 استاندارد ارتقا یافته است.

وی تصریح کرد: استانداردهای جدید همگی با استانداردهای روز اروپا هماهنگ است و به صورت ملی هم تدوین شده است و از اول دی ماه سال 97 تمام خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی ملزم به رعایت 85 استاندارد جدید هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه خودروهای داخلی با تجهیز شدن به استانداردهای جدید احتمالا گران خواهند شد افزود: سیستم اضطراری پیشرفته خودرو و هشدار انحراف دو تکنولوژی مهم روز خودرو به حساب می آیند که تجهیز خودروها به این استانداردهای نوین،به گرانی بیشتر خودرو منجر می شود.

 خودروهای زیر 30 میلیون از بازار جمع می شوند

 فرید زاوه کارشناس خودرو  در خصوص افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی در سال آینده گفت: رعایت استانداردهای جدید از الزامات صنعت خودرو کشور است و این اولین بار نیست که چنین تصمیمی اتخاذ شده است و سابق بر این نیز توقف تولید پیکان به همین دلیل صورت گرفت.

وی افزود: با لزوم رعایت استانداردهای جدید به طور طبیعی برخی از خودروها از بازار حذف خواهند شد و شرکت های خودروساز باید خلاء آنها را پر کنند و طبیعتا نزدیک ترین خودرو به لحاظ قیمتی جای آن ها را خواهد گرفت.

زاوه با بیان اینکه با لزوم رعایت استاندارد، پراید و خانواده پژو مانند 405 از بازار جمع خواهد شد گفت: بسیاری از خودروهایی که قشر متوسط جامعه توان خرید آن را دارند از بازار حذف خواهد شد البته برخی از خودرو ها مانند تندر90 و رانا می توانند این استانداردها را پاس کنند.

این کارشناس خودرو در پایان بیان کرد: رعایت استانداردهای جدید موجب حذف خودروهای زیر 30 میلیون می شود و حدود 65 تا 70 درصد بازار خودرو خالی خواهد شد که این امر بازار این محصول را به چالش خواهد کشید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)