کد خبر: ۲۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر کشور :
عبدالرضا رحمانی فضلی با تشریح اخرین اقدامات برای ساماندهی اتباع افغان از شناسایی 800 هزار افغان غیرمجاز در گام اول خبر داد.
جمهوریت : 

عبدالرضا رحمانی فضلی با تشریح اخرین اقدامات برای ساماندهی اتباع افغان از شناسایی 800 هزار افغان غیرمجاز در گام اول خبر داد.

وزیر کشور از آغاز مذاکرات جدی میان ایران و افغانستان خبر داد و افزود: دو جلسه با رئیس جمهور و چندین جلسه با وزرای کشور افغانستان داشتیم. حتی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز در دیدارهای خود با مسئولین کشور افغانستان این مسئله را مطرح کردند. اخیرا آنها را متقاعد کردیم که بتوانیم افرادی که به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند را رسماً ساماندهی کنیم. در حقیقت به این توافق رسیده‌ایم که هر چند نفر که می‌خواهند وارد ایران شوند با اطلاع ما باشد تا از این طریق جلوی قاچاق انسان را بگیریم. چرا که بسیاری از آنها در مسیر ورود غیر مجاز به ایران گرفتار گروه‌های قاچاق انسان قرار می‌گیرند و یا پول از آنها گرفته می‌شود و یا بعضا کشته می‌شوند. 
 
وزیر کشور در تشریح جزئیات این توافق گفت: مقرر شده با همکاری دولت افغانستان هر چند نفر که می‌خواهند از مرز رسمی وارد کشور شوند، به آنها گذرنامه‌های سه ماهه بدهیم تا کاملا شناسایی شوند. محل اقامتشان را اعلام کنند، بگویند که کجا می‌خواهند کار کنند و چه زمانی به افغانستان بر می‌گردند. با تحقق این ساماندهی ما می‌توانیم مطلع باشیم که این اتباع تا چه زمانی در کشور حضور دارند یا محل اقامت آنها کجاست؟ 

گپ 200 کیلومتری مرزی در سراوان 
 
وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اتباع بیگانه اشاره کرد و افزود: بر اساس آماری که داریم مجموع اتباع خارجی که بیشتر افغانستانی هستند حدود سه میلیون نفر است. از این میان برخی پناهندگان هستند که عدد آنها به طور دقیق مشخص است. بخش دیگر اتباعی هستند که ما به آنها مجوز اقامت داده‌ایم و بعضاً با خانواده در کشور ما حضور دارند اما دسته دیگر افرادی هستند که به صورت غیر قانونی در کشور حضور دارند و تعداد آنها نیز زیاد است. این مجموعه به صورت رسمی یا غیر رسمی از کشور سرویس و خدمات دریافت می‌کنند. 
 
وی افزود: 32 سال است که با این پدیده مواجه هستیم، دلیل آن نیز مشخص است؛ ما با یک کشور همسایه هستیم که متاسفانه به دلیل ناامنی‌ها، جنگ داخلی و مشکلات اقتصادی قابلیت کنترل جمعیت خود را ندارد و این موضوع را خودشان به صراحت در مذاکرات اعلام کردند. از سوی دیگر کشور ما به دلیل روحیه ایرانی، برادری اسلامی و رویکرد انسانی که دارد پذیرای خوبی برای آنها بوده است. 
 
وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی در برخی نقاط مردم برخورد بسیار بدی با مهاجرین افغانستانی داشتند و اتفاقات بدی روی داد ولی در کشور ما اینطور نیست. به محض اینکه این افراد از مرز عبور می‌کنند و فارسی حرف می‌زنند مثل مردم ما می‌شوند به آنها کار داده می‌شود و در همین جا زندگی می‌کنند. این امنیت، فضای اقتصادی مناسب و اقبال مردم موجب شده که تعداد آنها در کشور ما افزایش پیدا کند. 
 
رحمانی فضلی با تاکید بر برخورد با اتباع بیگانه غیر مجاز گفت: در سال گذشته 730 هزار نفر را به کشور افغانستان عودت دادیم اما متاسفانه به دلیل توپوگرافی موجود منطقه مرزی بین دو کشور و عدم تسلط آنها بر مرزهایشان شاهد بازگشت بخش قابل توجهی از این افراد بوده‌ایم. متاسفانه در شرق کشور با دو کشوری همسایه هستیم که تسلط کافی بر مرزهای خود ندارند که این موجب شده در مرزهای کشور پاکستان با مسئله اشرار مواجه باشیم و حتی قاچاق انسان نیز از همان بخش انجام می‌شود به شکلی که برخی اتباع غیرمجاز از داخل منطقه سراوان که در مرز پاکستان است وارد کشور می‌شوند. 
 
وی افزود: در مرز افغانستان کنترل جدی داریم اما در منطقه سراوان محدوده‌ای به طول 200 کیلومتر وجود دارد که به دلیل توپوگرافی پیچیده و شرایط نامناسب ، فضایی برای بازگشت افغانستانی ها  به داخل کشور شده است، البته در این محدوده در حال کار هستیم به شکلی که ظرف چهار سال گذشته 110 کیلومتر را پوشش داده‌ایم ولی 200 کیلومتر باقیمانده که مشغول کار در این 200 کیلومتر هستیم. به هر ترتیب 85 درصد افغانستانی ها از این مسیر وارد کشور می‌شوند. 
 
وی ادامه داد: از 730 هزار نفری که در سال گذشته به کشور افغانستان عودت دادیم می‌توان گفت تعداد زیادی به کشور برگشته‌اند که این امر بازاری برای قاچاق پول و انسان درست کرده است. اما باز گرداندن این 730 هزار نفر نشانه برخورد ما با اتباع بیگانه غیرمجاز است. 
 
شناسایی 800 هزار افغان غیرمجاز در گام اول طرح ساماندهی 
 
وی ادامه داد: در گام اول در کل کشور مشغول شناسایی هستیم و حدود 800 هزار نفر را نیز شناسایی کردیم و شناسایی مابقی اتباع نیز مقدماتش فراهم شده است. این طرح تحت عنوان طرح ساماندهی اجرایی خواهد شد. 
رحمانی فضلی تاکید کرد: مسئله اصلی که در سازمان ملل نیز جلساتی در خصوص آن داشته‌ایم عودت داوطلبانه مهاجرین و پناهندگان افغانی است که در صورتی این امر محقق خواهد شد که در کشور افغانستان امنیت و امکان زندگی وجود داشته باشد. برخی از این اتباع که در ایران حضور دارند نسل سوم هستند و اصلا افغانستان را ندیده‌اند. در کشور ما به مدرسه رفتند و شاغل شدند، ازدواج کردند و تشکیل زندگی دادند. قطعا اتباع بیگانه غیرمجاز در حوزه‌های اجتماعی، امنیتی و ... برای ما معضلاتی را به همراه دارند که باید تعیین تکلیف شود. البته این افراد انسان‌های شریفی هستند اما وقتی که هویت ندارند امکان دارد مورد سوء استفاده قرار بگیرند و در بخش‌های قاچاق و شرارت‌ها از آنها استفاده شود. لذا ما باید جلوی سوء استفاده‌ها را بگیریم. 
 
وی تاکید کرد: در گام اول ساماندهی این اتباع انجام خواهد شد و در گام دوم بازگشت داوطلبانه آنها محقق خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)