کد خبر: ۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
موجی از زنان که در اوایل دهه ۸۰ به سمت کنکور کارشناسی رفته بود حالا با گذر از کنکور کارشناسی ارشد به سمت دکترا رفته است.


موجی از زنان که در اوایل دهه ۸۰ به سمت کنکور کارشناسی رفته بود حالا با گذر از کنکور کارشناسی ارشد به سمت دکترا رفته است.
به گزارش خبرآنلاین، بعد از فتح کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد توسط زنان حالا نوبت به کنکور دکترا رسید تا به قله ای برای فتح زنان تبدیل شود.

اواسط دهه۸۰ سهم زنان در کنکور کارشناسی افزایش یافت و تعجب خیلی ها را برانگیخت اما با خیزش این موج به سمت کارشناسی ارشد این تعجب دیری نپایید. موجی که از دهه ۸۰در کنکور کارشناسی شرکت کرده بودند حالا خواستار شرکت در کارشناسی ارشد بودند تا با افزایش سال ها سهم زنان در کنکور کارشناسی ارشد هم افزایش پیدا کند.

با کاهش شرکت کنندگان در کنکور سراسری و بعد از آن کارشناسی ارشد نکته ای که در سال های اخیر به چشم می آید افزایش آمار داوطلبان کنکور دکترا و خیز آرام زنان در افزایش سهم آنان در کنکور دکتراست. به طوری که سهم زنان از ۳۹.۵۱رصد از سال ۹۱ با ۴۳.۴۲ درصد در سال ۹۴رسیده است.


همانطور که نمودار بالا نشان می دهد سهم زنان از سال ۸۸ به یکباره با کاهش در کنکور سراسری مواجه شده است. زنان که در دهه ۸۰سهم بالای کنکور کارشناسی را از آن خود کرده بودند حالا با روندی نزولی به سمت کاهش سهم در حال حرکت هستند. حرکتی آهسته در افزایش سهم مردان و کاهش سهم زنان. حرکتی که حتی منجر به کاهش داوطلبان کنکور سراسری در سال های اخیر شده است.

البته توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور سال گذشته گفته بود: تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری سال 93 نسبت به سال 92 تعداد 52 هزار و 249 نفر کمتر شده است. این تعداد نسبت به سال 91 تعداد 34 هزار و 952 نفر، نسبت به سال 90 تعداد 101 هزار و 658 نفر و نسبت به سال 89 تعداد 255 هزر و 491 نفر کمتر است.

با کاهش تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری، داوطلبان به سمت کنکور کارشناسی ارشد هجوم برده و به یکباره کنکور کارشناسی ارشد با افزایش مواجه شد. به طوری که در سال ۱۳۹۰ کنکور ارشد با رشد صدهزار نفری مواجه شد. زنان نیز با افزایش تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سهم خود را سال به سال در این کنکور بالابردند.

زنان که در سال ۹۰ سهمیه ۴۵درصدی از داوطلبان کنکور ارشد داشتند در ۴سال خیر سهم خود را به ۵۱درصد رساندند و از مردان که سهم ۵۵درصدی در سال ۹۰ داشتند پیشی گرفتند تا سهم مردان به ۴۸درصد کاهش پیدا کند. اما کنکور کارشناسی ارشد هم زنان را قانع کرد تا موج حرکتشان به سمت کنکور دکترا آغاز شود.

درست از زمانی که کنکور کارشناسی ارشد نیز با کاهش تعداد داوطلبان مواجه شد. اتفاقی که در تاریخ هم به ثبت رسید.

به گفته توکلی یکی از اتفاقات جالب از سال ۶۷ تا ۹۲ این است که در این ۲۶ سال برای اولین بار با کاهش داوطلب شرکت کننده روبه‌رو بوده‌ایم.کاهش ۳۴ هزار و ۹۰ نفری نسبت به سال قبل.

زنان که سهمشان در کنکور دکترا به ۱۶درصد در سال ۱۳۹۰می رسید در ۵سال اخیر سهم خود را به ۴۳.۴۲درصد رسانده اند. و در سال های اخیر با اینکه هنوز سهمشان در کنکور کمتر از مردان است اما به صورت چشمگیری افزایش داشته اند.

در سال ۹۲ که کنکور کارشناسی ارشد کم کم از رونق افتاد کنکور دکترا با افزایش داوطلبان روبه رو شد.

این افزایش به جایی رسید که سال ۹۳ لقب پرداوطلب ترین کنکور در ۴سال اخیر را نصیب کنکور دکترا کرد.

بر اساس آمارهای سازمان سنجش در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال 1390، تعداد 131 هزار و 147 داوطلب، در سال 1391، تعداد 178 هزار و 453 داوطلب، در سال 1392 تعداد 217 هزار و 866 داوطلب و در آزمون دوره دکتری نیمه متمکرکز سال 1393 تعداد 240 هزار و 361 نفر متقاضی شده اند.

تلاش برای کسب تحصیلات بالا همراه با بیکاری

حالا موج زنانی که از کنکور کارشناسی در دهه ۸۰ شروع کردند ازکارشناسی ارشد هم گذشته و وارد کنکور دکترا شده است. با اینکه کنکور دکترا هنوز سهم مردان بالاتری دارد اما روند نزولی را طی کرده و در عوض سهم زنان روند صعودی را طی می کند. با این همه خروجی این تحصیلات تکمیلی نتیجه ای جز بیکاری برای اکثر زنان تحصیلکرده را در بر ندارد.

با نگاهی به آمارها می توان به این نتیجه رسید که وضعیت اشتغال خیلی بر وفق مراد زنان نیست؛ آنها با وجود اینکه سهم بالای شرکت کنندگان کنکور و فارغ التحصیلان دانشگاهی را تشکیل می دهند اما همچنان با معضل بیکاری مواجه هستند. همانطور که در آخرین آمار مرکز آمار ایران آمده است زنان در بیکاری نیز سهم بیشتری از مردان دارند.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نشان می دهد که ۹.۵درصد از جمعیت فعال بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۴ساله حاکی از آن است که ۲۲.۹درصد از حمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بر اساس آخرین آمار نیروی کار مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۳ زنان با ۴۳.۶درصد نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۴ساله را تشکیل می دهند در حالی که نرخ بیکاری مردها در این گروه تنها ۱۹.۱درصد است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۹ساله را نیز ۳۸.۹درصد زنان و ۱۶.۳درصد مردان تشکیل می دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)