کد خبر: ۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با روند فعلی ادامه پیدا کند، یخچال‌های منطقه کوهستانی اورست و هیمالیا تا پایان قرن بیست‌ویکم ۹۰درصد حجم خود را از دست خواهند داد.
سیناپرس نوشت:

گروهی از محققان از کشورهای نپال، فرانسه و هلند در آخرین تحقیقات خود دریافته‌اند که یخچال‌های طبیعی اورست در مقابل گرمایش زمین بسیار حساس هستند و بخش عمده‌ای از یخ‌های این مناطق در طول قرن حاضر از دست می‌رود. این پژوهش در مجله علوم زمین‌شناسی اتحادیه اروپا به چاپ رسیده است.

جوزف شوا متخصص یخ‌شناسی در مرکز بین‌المللی توسعه کوهستان از نپال و سرپرست این مطالعه می‌گوید: «تغییرات در یخچال‌های منطقه بسیار واضح و مشخص است و از طرفی دیگر سرعت این تغییرات و افزایش دما هم اهمیت زیادی دارد.»

مدل تحقیقاتی ارائه‌شده توسط تیم تحقیقاتی وی نشان می‌دهد که حجم یخچال‌های منطقه می‌تواند تا سال ۲۱۰۰ بین ۷۰% تا ۹۹% کاهش یابد. نتایج این بررسی به میزان ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین تغییرات دمایی و ریزش‌های آسمانی بستگی دارد. نتایج نشان می‌دهد که این یخچال‌ها در برابر تغییرات دمایی بسیار حساس هستند و افزایش ریزش‌های آسمانی نمی‌تواند از افزایش ذوب شدن یخ جلوگیری کند. مدل‌ها نشان می‌دهد که افزایش درجه حرارت، نه‌تنها نرخ ذوب شدن یخ را افزایش می‌دهد، بلکه بارش برف و باران را نیز در منطقه یخچال‌ها دچار تغییراتی می‌کند که سبب کاهش رشد یخ و افزایش ذوب آن می‌شود.

یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات آسیا که شامل یخچال‌های هیمالیا می‌شود بزرگ‌ترین حجم یخ خارج از قطب‌ها به‌حساب می‌آیند. مطالعات این تیم تحقیقاتی در محدوده دووکوشی از نپال صورت گرفته است، منطقه‌ای که بسیاری از قله‌های مرتفع ازجمله اورست را در خود جای داده است و وسعت یخچال‌ها به بیش از ۴۰۰ کیلومترمربع می‌رسد.

تغییرات در حجم یخچال‌های منطقه تأثیر بسزایی بر روی آب‌وهوا، کشاورزی و چرخه آب می‌گذارد. با افزایش ذوب شدن یخ، در ابتدا حجم آب رودخانه‌ها زیاد می‌شود و در ادامه تشکیل دریاچه‌ها و سدها را در پیش دارد. رانش زمین و زمین‌لرزه می‌تواند موجب تخریب سدها شود که درنهایت به سیل‌های فاجعه‌بار در منطقه دووکوشی منجر خواهد شد.

برای درک بهتر از تغییرات منطقه در آینده، تیم تحقیقاتی از مشاهدات و اطلاعات به‌دست‌آمده از ایستگاه‌های هواشناسی در طول ۵۰ سال گذشته استفاده کردند و برای بررسی مقدار حساسیت، مدل طراحی‌شده را در برابر دماها و ریزش‌های مختلف قرار دادند تا چگونگی پاسخ یخچال‌های هیمالیا را به دست آورند.

مدل‌ها نشان می‌دهد تغییراتی در تراز یخبندان رخ می‌دهد، یعنی جایی که درجه حرارت به صفر می‌رسد و ترازی که امروزه در ارتفاع ۳۲۰۰ متر قرار دارد به ارتفاع ۸۰۰ متری کاهش می‌یابد که این تغییر به معنای ذوب شدن ۹۰ درصدی یخچال در ماه‌های گرم سال است.

محققان معتقدند که نتایج این مطالعه باید به‌صورت کامل بررسی شود و چگونگی تأثیر پارامترها و پاسخ یخچال‌ها باید به‌صورت دقیق موردمطالعه قرار گیرد تا به‌گونه‌ای از کاهش ضخامت یخ‌ها جلوگیری شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)