کد خبر: ۲۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
استان کرمان با وجود ظرفیت ها و فرصت های فراوان، چالش ها و مشکلاتی جدی را پیش رو دارد که باید حل آنها در اولویت اقدامات دولت دوازدهم در این استان قرار گیرد.
داود رجبی خبرنگار ایرنا در کرمان نوشت:

دولت یازدهم در استان کرمان با اتخاذ مشی اعتدالی و رویکرد توسعه پایدار و متوازن در شمال و جنوب استان در مسیر توسعه قرار گرفته است که باید با اولویت بندی در رسیدگی به مسائل و مشکلات استان در دولت دوازدهم، این مسیر ادامه پیدا کند.

* بحران آب 

کمبود و بحران آب کشور را به صورت جدی تهدید می کند و استان کرمان نیز در وضعیت قرمز، آبی به سر می برد و هر روز اخبار نگران کننده ای از میزان منابع موجود آب در استان منتشر می شود.
تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی در دهه های اخیر، مصرف بالا و هدر رفت آب در بخش های کشاورزی و شرب، بحران آب در استان کرمان را به وضعیت قرمز رسانده است. 

خشک شدن چاه ها و قناتها، فرو نشست زمین در برخی دشت های استان، خشک شدن مراتع و درختان و پایین آمدن بهره وری محصولات کشاورزی، قطع و جیره بندی آب شرب در برخی مناطق شهری و روستایی از تبعات هشدار دهنده بحران آب در استان کرمان به شمار می رود.

با توجه به اینکه استان کرمان در 2 بخش کشاورزی و صنعت و معدن پتانسیل های بالایی دارد ،کمبود آب تبعات بسیار منفی برای اقتصاد و ترکیب جمعیتی استان خواهد داشت. 

دولت یازدهم و تیم مدیریتی ارشد دولت در استان کرمان با اجرای طرح ها و پروژه هایی مانند انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس، طرح همیاران آب، تغییر الگوی کشت، پلمپ چاه های غیرمجاز و آبیاری نوین و تحت فشار گام های موثری در کاهش تنش آبی منطقه برداشته اند که لازم است در دولت دوازدهم این طرح ها با قوت استمرار پیدا کند

*اقتصاد مقاومتی

در چند سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری همواره برنامه های اقتصاد مقاومتی سرلوحه و مورد تاکید برنامه های اقتصادی دولت بوده است و نامگذاری سال های اخیر نیز نشان از اهمیت این موضوع دارد.

استان کرمان به همراه استان های آذربایجان شرقی و لرستان در سال 95 از طرف دولت به عنوان استان های پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شده اند و کرمان با اجرای طرح های متنوع اقتصاد مقاومتی توانسته است الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.

پروژه عظیم قلعه گنج شهر اقتصاد مقاومتی با مشارکت بخش خصوصی، زون بندی(منطقه ) استان و انتخاب 24 شرکت و موسسه به عنوان معین اقتصادی مناطق، اجرای طرح های توانمند سازی در روستاها و مناطق کم برخوردار از مهمترین اقدامات انجام شده در چهار سال اخیر در راستای اجرای برنامه های اقتصادی مقاومتی کرمان است.
اجرا و پیگیری طرح ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی و فرهنگسازی برنامه ها در بین مردم از مهمترین اولویت های مسئولان استان در دولت دوازدهم است که برای انجام آن نیاز به ادامه و پایش مداوم دارد.

*اشتغال

بحث بیکاری و اشتغال دغدغه و چالش همه دولت ها در تمامی ادوار بوده است و با توجه به آمار نگران کننده بیکاری بویژه در میان نسل جوان و تحصیلکرده، انتظار می رود تدابیر ویژه ای برای حل این معضل در نظر گرفته شود.

استان کرمان با وجود پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار عظیم معدنی، صنعتی، گردشگری، کشاورزی و غیره زمینه بسیاری برای ایجاد اشتغال دارد که متاسفانه مغفول مانده است.
در چهار سال گذشته با اقدامات بسیار خوب مسئولان عالی دولت در کرمان حدود بیش از 100 هزار شغل ایجاد در این استان ایجاد شده که افزایش چشمگیری نسبت به سال 92 داشته است.
بخش های معدن، گردشگری، کشاورزی، صنایع دانش بنیان و کسب و کارهای نوین از جمله حوزه هایی است که دولت دوازدهم در بحث اشتغال استان کرمان باید دنبال کند.

اشتغالزایی هر چند توسط دولت برنامه ریزی و پیگیری می شود، اما محور برنامه ها برای حل معضل بیکاری در استان باید توسط بخش خصوصی و غیر دولتی باشد تا اشتغال پایدار کمترین هزینه را در پی داشته باشد.

*آسیب های اجتماعی

تغییرات جمعیتی و سبک زندگی به همراه عوامل مخربی همچون بیکاری، فقر اقتصادی و فرهنگی، اعتیاد، طلاق، حایشه نشینی و مهاجرت بی رویه سبب پدید آمدن بحث آسیب های اجتماعی در استان کرمان شده است.

هزر چند مسئولان دولت یازدهم با طرح های متعددی همچون طرح نجات، خانه سلامت، تدوین سند ورزش استان، ایجاد خانه های سلامت توانسته حرکت های مثمر تاثیر گذاری در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی انجام دهد اما سرعت رشد و گسترش آسیب های اجتماعی بیش از طرح ها و تدابیر مقابله با آن است.


اقدامات قاطعی همچون تقویت بنیه اقتصادی خانواده ها، ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با زمین خواری و پدیده حاشیه نشینی، تغییر الگوی مبارزه با مواد مخدر از امنیتی به فرهنگی، جلوگیری از بحران و فروپاشی خانواده ها، مقابله با مهاجران و اتباع غیر مجاز از مهمترین راهکارهای دولت دوازدهم برای مقابله با اسیب های اجتماعی در استان کرمان است.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)