کد خبر: ۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
ارسال به دوستان
ذخیره
محسن رضایی گفت: پیشنهاد مجلس مبنی بر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی و شهرستانی از بندهای سیاست‌های کلی انتخابات مجلس خارج شد و به تصویب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نرسید.
محسن رضایی گفت: پیشنهاد مجلس مبنی بر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی و شهرستانی از بندهای سیاست‌های کلی انتخابات مجلس خارج شد و به تصویب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نرسید.

به گزارش ایسنا محسن رضایی در نشست خبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام این خبر توضیح داد: پس از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی شهرستانی قرار شد این طرح فعلا در سیاست های کلی انتخابات قرار نگیرد و موافقان این طرح نتوانستند اعضای مجمع را قانع کنند تا طرح انتخابات استانی شهرستانی به عنوان یکی از بندهای سیاست های کلی انتخابات تصویب شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امروز در جلسه مجمع طرح جدید مجلس شورای اسلامی در مورد برگزاری انتخابات به صورت استانی و شهرستانی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: موافقان این طرح موافق بودند که با اجرای آن افراد نخبه و با قابلیت بیشتر وارد مجلس می شوند اما مخالفان این طرح اعتقاد به انجام مطالعات عمیق‌تری در این رابطه داشتند و در نهایت این طرح به تصویب اعضای مجمع نرسید و ادامه کار به عهده مجلس و شورای نگهبان شد.

رضایی با اشاره به اینکه مسأله جلوگیری از دخالت قوای سه گانه در انتخابات مجلس نیز بحث امروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، تصریح کرد: هرچند جمهوری اسلامی ایران از زمانی که مردم سالاری دینی را در کشور رعایت کرده است بهترین استاندارد را در منطقه داشته است اما با توجه به سیاست های کلی انتخابات و تجارب گذشته همواره بنا را بر این داریم که استانداردهای مردم سالاری را هرچه بیشتر مراقبت کنیم و درمورد آرمان ها و استانداردهای والاتر از گذشته بحث و بررسی داشته باشیم.

وی افزود: از جمله اشکالاتی که در انتخابات وجود دارد موضوع ورود قوای سه گانه، وزارتخانه ها و دستگاه های تابع آن‌ها در انتخابات ها است که در جلسه امروز ممنوعیت ورود قوای سه گانه اعم از وزارتخانه ها دستگاه های تابع، سازمانها ، نهادها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی در دسته بندی های سیاسی و جناحی انتخابات و جانبداری از داوطلبان تصویب شد. البته ورود افراد از قوا به صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت حقوقی شان بلامانع است اما هر نوع رعایت تشکیلات قوای سه گانه از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابع در انتخابات ممنوع است و مجریان و ناظران انتخابات هم حق جانب‌داری از داوطلبان را ندارند.

رضایی در ادامه به حوادث منطقه و ادامه کشتار وحشیانه ملت یمن به دست ارتش عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: متاسفانه سازمان های بین‌المللی به ویژه دبیر کل سازمان ملل در سکوت غیرقابل قبولی به سر می برند و تلاشی برای جلوگیری از ادامه خونریزی ها در منطقه ندارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز ده میلیون نفر در سوریه، شش میلیون از مردم عراق و حدود 15 میلیون از مردم یمن آواره هستند، خاطر نشان کرد: جنگ های منطقه از بی‌سابقه‌ترین حوادث ناامنی در منطقه خاورمیانه است که به نظر می رسد سازمان‌های بین‌المللی باید برای پایان دادن این خونریزی‌ها اقدامی انجام دهند.

وی افزود: نیروهای یمنی ناچار شده‌اند حرکت‌هایی در عبور از مرز عربستان انجام دهند و از حق خود دفاع کنند. اما باید از گسترش هر چه بیشتر این درگیری ها در منطقه خاورمیانه و همچنین از بروز جنگ های جدید جلوگیری شود.

رضایی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه با گسترش جنگ ها و حوادث جدیدش نیازمند بسیج همگانی بین‌المللی به خصوص از سوی کشورهای اسلامی هستیم تا جنگ های فعلی را در منطقه پایان دهیم و از وقوع جنگ های جدید جلوگیری کنیم. چون امروز جهان اسلام و منطقه به این خاطر از پیشرفت های اقتصادی عقب مانده است.

وی همچنین در جواب سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌های خارجی ادعا کرده‌اند ایران می خواهد به صورت رسمی وارد جنگ سوریه شود، اظهار داشت: چنین بحثی در بین مسئولان ایران به هیچ وجه صورت نگرفته است و سیاست‌های ما از ابتدا تا الان روشن بوده یعنی به دنبال کمک های انسانی و مستشاری به کشورهای منطقه هستیم و در این رابطه که ایران نیروی مستقیم به کشوری مامور کند در دستگاه های مذکور بحثی نشده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به صحبت های مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت:‌رهبری نکات مهمی را مطرح کرده است و ما در مجمع در سیاست های کلی همواره رهنمودهای ایشان را مدنظر داریم و در سیاست های جدید اعمال می کنیم چرا که معتقدیم راه امام راه نجات‌بخش ملت است و هر نوع انحراف از راه امام جز عقب انداختن ملت ایران از پیشرفت نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رضایی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نحوه نظارت بر هزینه کاندیداها گفت: قرار است نظارت دقیقی به هزینه های نمایندگان صورت گیرد و قوانین لازم در این رابطه اتخاذ شود چرا که امروز شاهدیم منابع تبلیغات داوطلبان انتخابات کاملا مبهم و آسیب پذیر شده است بنابراین از سیاست های مصوب مجمع شفافیت و نظارت بر هزینه های انتخاباتی داوطلبان است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اخیرا آقای آشنا تاکید داشتند مراقب باشید سیاست های 11 تیر مانند کربلای 4 لو نرود، ارزیابی شما در مورد این اظهارنظر چیست، توضیح داد: طرفداران تیم مذاکره کننده و معترضان روند مذاکرات همگی جزء مذاکره محسوب می شوند یعنی آنچه موافقان و مخالفان در کشور در رابطه با روند مذاکرات بروز می‌دهند اظهار عقیده بخشی از بدنه جامعه در رابطه با مذاکرات است. تیم مذاکره کننده از طرف ملت ایران مامور به این کار شده است و موافقان و مخالفان حق دارند نظراتشان را بگویند و عقاید آنان شنیده شود تا طرفین مذاکره کننده محاسبه اشتباه نکرده و به انحراف نروند.

رضایی خاطر نشان کرد: نباید به طرفداران و مخالفان مذاکرات اهانت شود چون آنچه در صحنه بروز داده می‌شود اعتقادات آن‌ها را نشان می‌دهد که بخشی از ملت ایران هستند و حتما باید صدایشان به گوش طرف مقابل مذاکره کننده با تیم ایرانی برسد تا واقعیات درون ملت را بدانند و محاسبه اشتباه نکنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)