کد خبر: ۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس‌جمهور با بیان اینکه در روایات آمده است بسیاری از حوادث تلخ به دلیل گناهان ما روی می‌دهد، گفت: گناه که فقط غیبت نیست یکی از گناهان ظلم به طبیعت است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه در روایات آمده است بسیاری از حوادث تلخ به دلیل گناهان ما روی می‌دهد، گفت: گناه که فقط غیبت نیست یکی از گناهان ظلم به طبیعت است.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید تقوای الهی هم نسبت به خدا و هم نسبت به سرزمین خداست و ما نسبت به حفظ سرزمین‌ها و حیوانات مسئول هستیم. معنای گناه در روایات مربوط به حوادث طبیعی، تنها گناه معمولی نیست. هر کار غلط، زشت و منکر هم گناه است.

وی در ادامه گفت: ما باید هم از گناهان اخلاقی خود توبه کنیم و هم از ظلم به طبیعت توبه کنیم و سپس برای جبران تخریب محیط زیست تلاش کنیم.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه بهره‌برداری ناصحیح از طبیعت ما را دچار مخاطره می‌کند، افزود: یکی از کاربردهای اعتدال همین جاست. ما اگر در بهره‌برداری از محیط زیست افراط کردیم ناموفق خواهیم بود. ما در برابر فرزندان و نسل‌های آینده خود مسئول هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت انسانی و ظهور صنعت و فناوری بر محیط زیست اثر گذاشته است، گفت: افزایش جمعیت زمین بار را بر دوش طبیعت افزوده است. از سویی ما از صنعت و فناوری برای راحت شدن زندگی خود استفاده می‌کنیم اما آیا از خود پرسیده‌ایم اتومبیلی که استفاده می‌کنیم چه آثاری بر طبیعت دارد؟ ما نسبت به مطالعه آثار فناوری و صنعت در محیط زیست کمتر مطالعه کرده‌ایم. در گذشته منازل از خشت، چوب و گل استفاده می‌شد که پس از تخریب منازل این وسایل به دامان طبیعت باز می‌گشت اما امروز از سیمان، آهن یا میلگرد استفاده می‌شود. در ایران نیز که عمر خانه‌ها 15 سال است در حالیکه عمر خانه‌ها در دنیا 100 ساله است. ما به تدبیر نیاز داریم، تدبیر یعنی دیدن نهایت کار. اگر تدبیر نکنیم و به آینده نگاه نکنیم در زندگی دچار مشکل می‌شویم.

وی تاکید کرد: عدم دقت بر روی قانون طبیعت ما را دچار مشکل می‌کند. ما نمی‌توانیم قانون طبیعت را به هم بزنیم. جنگیدن با قوانین مسلم جهان منجر به شکست ما می‌شود، زیرا آن قانون، قانون خداست و ما قادر نیستیم با قانون خدا بجنگیم. قوانین و سنت‌های الهی دائمی است و ما باید به آنها احترام بگذاریم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما باید به قانون طبیعت احترام بگذاریم، ‌گفت: حفظ آب، خاک و هوا جزو موارد مهم امر به معروف است. امر به معروف و نهی از منکر فقط در چند حکم الهی خلاصه نمی‌شود. امر به معروف یعنی همه شایسته‌ها و منکر یعنی همه زشتی‌ها. کسی که محیط زیست را آلوده می‌کند منکر انجام می‌دهد. ورود فاضلاب به رودخانه‌ها منکر و حرام است. جای نهی از منکر اینجاست. شما می‌توانید منکر را در کنار سدها و رودخانه‌های تهران ببینید. آنجا باید نهی از منکر کرد. کسی که آشغال بر زمین می‌ریزد منکر را منکر نمی‌داند. ما باید نهی از منکر کنیم تا زشتی، زشت بماند.

روحانی ادامه داد: می‌گویند مالیات می‌دهیم پس آشغال می‌ریزیم تا دیگری آن را جمع کند، چنین فردی به مصالح اجتماعی درست نمی‌نگرد. باید نسبت به حفظ محیط زیست احساس وظیفه انسانی، اجتماعی، ملی و دینی داشته باشیم. اگر دست به دست هم ندهیم دولت به تنهایی در حفظ محیط زیست ناموفق خواهد بود. اصولا دولت جایی موفق است که همه احساس مسئولیت کرده و به دولت کمک کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه برخی وظایف در حفظ محیط زیست به عهده دولت است، گفت: به طور مثال تصویب قوانین مربوط به بنزین و گازوئیل سالم مربوط به دولت است. وظیفه ماست که بتوانیم سوختی که حداقل آلودگی را داشته باشد تامین کنیم. در این راه دولت قدم‌های خوبی هم برداشته و بنزین پتروشیمی را کنار گذاشته و بنزین یورو 4 را آورده است. دولت همچنین در مورد استانداردهای خودرو نیز سختگیری کرده است. باید این مسیر با حساسیت نسبت به معاینه فنی و اسقاط خودرو دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 بیش از 250 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، گفت: در سال‌های گذشته به این موارد بی‌توجهی شده بود. پلیس، پالایشگاه، جایگاه سوخت، دولت و مردم همه باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم قدم‌های مثبتی برداریم.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه برداشت ایران از میادین مشترک نسبت به همسایگان کمتر است، گفت: ما بهره‌برداری از منابع مشترک گازی را در دستور کار خود قرار دادیم و گاز بیشتری تولید کرده و آن را جایگزین مازوت در نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی کردیم به گونه‌ای که 38 درصد مصرف مازوت کاهش یافته است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اولین مصوبه هیات دولت یازدهم درباره دریاچه ارومیه بود، افزود: این دولت، دولت محیط زیست است و به آن اهمیت می‌دهد. اگر ما به محیط زیست توجه نکنیم توسعه، صنعت و سلامت انسان ادامه نمی‌یابد. دولت قدم‌های خوبی در زمینه احیای رودخانه‌ها و تالاب‌ها برداشته است البته موضوع دریاچه ارومیه با تلاش یک ساله یا دو ساله حل نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وقتی نهر جاری می‌شود فکر انسان هم جاری شده و جامعه به حرکت در می‌آید، گفت: خداوند درباره بهشت گفته که رودخانه‌ها و درختان سرسبز در آنجا وجود دارد در واقع بهشت دنیا و آخرت تفاوتی ندارند و از هم جدا نیستند. با کمی تسامح می‌توان گفت اگر کسی دنیای خودش را جهنم کرد باید در آخرت هم منتظر جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را بهشت کرد باید منتظر بهشت آخرت هم باشد. بهشت و جهنم ما به اخلاق و رفتار ما با خودمان، با انسان‌ها و طبیعت مرتبط است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما برای حل مشکلات محیط زیستی به فرهنگ، سرمایه و فناوری نیاز داریم. اکنون فناوری، محیط زیست را تخریب کرده و باید با همین فناوری ما انواع آلودگی را حل کنیم. ورود فاضلاب‌ها به رودخانه‌ها یک مصیبت است. ما باید با سرمایه مشکل فاضلاب خود را حل کنیم. ما باید کارخانه ایجاد کرده و با سوزاندن زباله‌ها برق تولید کنیم البته این اقدامات آغاز شده ولی باید گام‌های بلندی نیز برداریم.

روحانی در ادامه گفت: ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.

وی با بیان اینکه تحریم مانند یک بیماری است که از یک تب کوچک آغاز می شود، گفت: در ابتدا به این تب کوچک توجهی نشد اما وقتی بیمار به زمین افتاد و دیگر نتوانست تکان بخورد به دنبال درمان بیماری رفتیم. بعضی معنای تحریم را نمی‌دانستند اما قدم به قدم مشکلات ما زیاد شد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: معنای این حرف این نیست که ما در برابر حرف زور تسلیم شویم اما ما باید به جلو قدم برداریم. شعار دیگران که مهم نیست، ما باید هدف‌های ملی را در نظر بگیریم و با یاری خداوند و کمک مردم مشکلات را حل کنیم.

روحانی گفت: ما برای احیای محیط زیست نیز به فرهنگ نیاز داریم. در این زمینه باید همه دانشگاه‌ها، اساتید، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و تشکل‌ها به میدان بیایند. مساله محیط زیست یک مساله مهم کشور ماست که به همکاری همه نیاز دارد. ما حتی باید در مساله ریزگردها با کشورهای منطقه و حتی کل جهان همکاری کنیم.

وی همچنین گفت: معلوم نیست باروری ابرها چقدر موثر است. ما باید طبیعت را برای بارش باران آماده کنیم.

رییس‌جمهور در پایان با اشاره به اینکه این دولت با تصمیم روز اول خود درباره حفاظت از محیط زیست مسیر خود را ادامه می‌دهد، اظهار کرد: محیط‌بانان بدانند که کار آنها کاری ملی است و آنها برای حفظ سلامت مردم تلاش می‌کنند زیرا حفظ محیط زیست نه یک مساله زینتی، بلکه یک ضرورت است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)