کد خبر: ۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش کامل نشست فعالان سیاسی با استاندار با موضوع منشور انتخابات+فیلم
استاندار کرمان در خصوص منشور انتخابات گفت: حدود 6 ماه روی منشور اخلاقی انتخابات کار شده است و هر چند ممکن است این منشور کامل نباشد اما مبنایی است که می تواند راهی را که پیش رو داریم روشن کند.
استاندار کرمان در خصوص منشور انتخابات گفت: حدود 6 ماه روی منشور اخلاقی انتخابات کار شده است و هر چند ممکن است این منشور کامل نباشد اما مبنایی است که می تواند راهی را که پیش رو داریم روشن کند.
 
به گزارش گفتارنو نخستین نشست مشورتی استاندار با گروه‌های مختلف سیاسی استان در سال 94 در حالی طی ماه گذشته برگزار شد که یک دستور جلسه مهم داشت. بررسی و امضای منشور اخلاقی انتخابات و عقلانیت سیاسی گروه‌ها و فعالان سیاسی، که در آخرین جلسه‌ی هم اندیشی گروه‌ها و فعالان سیاسی استان در سال گذشته بر تدوین آن از سوی استاندار تاکید و توسط کمیته تدوین منشور متشکل از آقایان حجت الاسلام مهدی عرب پور، دکتر علی مصطفوی، محمد علی مقدم، محمد فرشاد و محمد رحیم ابوسعیدی تدوین شد.
 
استاندار کرمان در این جلسه ثبات و امنیت را بستر توسعه پایدار می‌داند و می‌گوید: این یک اصل علمی، تجربه شده و قابل رویت است که در دنیای پیشرفته، تدوین شده و در حال اجرا است.
 
او می‌گوید: هر جا که ثبات و امنیت وجود دارد توسعه پایدار هم دیده می‌شود اما برقراری این نوع امنیت نیازمند ابزارهایی است که درحکومت‌های استبدادی گذشته، همان فشارهای از بالا به پایین و اسلحه بوده است که  امنیت نه چندان پایدار را در کوتاه مدت به وجود می‌آورد.
 
رزم حسینی معتقد است امروز دنیا به حدی از فهم و شعور رسیده که انتخابات را به عنوان یک ابزار ثبات و امنیت شناخته است و در صورت مواجه با بحران اجتماعی به آراء مردم رجوع کرده است.
 
وی با بیان اینکه دنیا به این نتیجه رسیده است که انتخابات، ابزاری با کمترین هزینه و بیشترین سود برای برقرای ثبات و امنیت است می‌گوید: اگر بخواهیم امنیت و ثباتی را در جامعه فراهم کنیم هزینه بالایی باید بپردازیم در حالیکه با بالا بردن سطح اطلاع و آگاهی مردم و مراجعه به آراء آنها ،ثبات در کشورها با کمترین هزینه  به وجود می آید.
 
وی نقش مردم و میزان مشارکتشان در تعیین سرنوشت خود را از شاخص های توسعه یافتگی می داند و بیان می‌کند: هر چه مشارکت افزایش پیدا کند، پایداری امنیت بیشتر خواهد بود.
 
 وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از الگو های موفق این نظریه است می‌افزاید: هر زمان که مردم نقش پر رنگی داشتند ثبات و امنیت پایداری داشته ایم و هر زمان که نقش مردم کمتر بوده با مشکلاتی مواجه بوده ایم.
 
استاندار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سخن حضرت امام (ره)  مبنی بر اینکه میزان رأی ملت است اشاره می کند و می‌گوید: ایشان در 20 مهر ماه سال 57 در پاسخ به این سوال که  می خواهید چه رژیمی در ایران بیاورید می فرمایند رژیم جمهوری اسلامی که متکی به آراء مردم و رفراندوم عمومی باشد .
 
رزم حسینی با بیان اینکه آهنگ انتخابات کم کم توسط گروه های سیاسی در استان کرمان نواخته می شود ادامه می دهد: باید ببینیم که چه بکنیم که یک انتخابات با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری را داشته باشیم و چگونه عمل کنیم که هم قانون در انتخابات رعایت شود، هم رقابت باشد و هم مردم بتوانند در فضای آزاد انتخاباتی حرف‌هایشان را منتقل کنند.
 
وی می افزاید: تصور من بر این بود که شاید آنچه که در وازرت کشور در این خصوص وجود دارد کامل نباشد و بعد متوجه شدم که حدسم در این رابطه درست بوده است زیرا وزیر کشور هم چندی قبل اعلام کرده بود که منشور انتخاباتی کرمان را پس از تهیه در اختیار وزارت کشور قرار دهیم تا اگر مناسب بود برای کل کشور اجرا شود.
 
وی یادآور می شود: حدود 6 ماه روی منشور اخلاقی انتخابات کار شده است و هر چند ممکن است این منشور کامل نباشد اما مبنایی است که می تواند راهی را که پیش رو داریم روشن کند.
 
بنا بر حذف هیچ گروه و جناحی نیست 
استاندار کرمان در بخش دیگری ازسخنانش با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تا امروز سعی کرده در محور عدالت و اعتدال حرکت کند تصریح می کند: البته هیچ چیز صد در صدی نیست و بنده به عنوان خدمتگزار شما خطاهایی داشته ام زیرا فردی که می خواهد کار کند ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد.
 
وی تأکید می کند: بنا بر حذف هیچ گروه و جناحی نیست و نیت و سیاست های دولت بر این بوده که تا جاییکه امکان دارد عدالت رعایت شود . 
 
وی رعایت اخلاق انتخاباتی را هدف اصلی تدوین منشور اخلاقی انتخابات عنوان می کند و می گوید: برخی بدبین هستند و می گویند که رزم حسینی در رویا به سر می برد و کسی به این منشور عمل نخواهد کرد اما من خوشبین هستم و امیدوارم با همدلی و همزبانی، استان کرمان به عنوان یک استان اخلاق مدار در برگزاری انتخابات سالم پیشتاز باشد .
 
وی ادامه می دهد: در استان کرمان فعالان سیاسی علاقمند هستند که در انتخاباتی  مانند بازی فوتبال شرکت کنند. اما در این بازی به هم توهین نمی کنند، تخلف نمی کنند، داور را گول نمی زنند و می خواهند مسابقه ای شرافتمندانه و جوانمردانه برگزار کنند.
 
رزم حسینی با بیان اینکه پیوست منشور اخلاقی بر تامین امنیت انتخابات تاکید دارد می‌گوید: امنیت فردی که کاندیدا می شود و می خواهد در اجتماعات سخنرانی کند باید تامین شود.
 
او می افزاید: در 40 سال گذشته که انتخابات برگزار می شد، مردم در میدان‌ها دور هم جمع می شدند و سالن و میتینگی وجود نداشت  و شاید برای آن زمان می شد گفت که  به صدور مجوز در سالن سرپوشیده نیاز نیست اما امروزه نمی‌توان این حرف را زد  زیرا مگر اکنون اجتماعات در میدان مشتاقیه انجام می‌شود؟
 
وی می گوید: ما به این موضوع که در آیین نامه نیست اما جزو اختیارات شورای تامین هست تاکید داریم و بر اساس آن اجتماعات حتی در مساجد هم نیاز به مجوز دارند.
 
مسئولیت همه در انتخابات باید مشخص باشد
استاندار ادامه می‌دهد: در یک سال و نیم گذشته فردی بدون مجوز در مساجد با توهین به بزرگان، سخنرانی های اهانت آمیز می کرد و حرف‌های سری نظام را در مسجد به مردم می‌زد که در آن زمان به آقای عرب پور گفتم که آیا این مجاز است و ایشان گفتند که اگر شورای تأمین تصویب کند ما به تمام مساجد اعلام می کنیم که سخنرانی ها باید با صدور مجوز انجام شود .
 
وی با بیان اینکه به دنبال رعایت انصاف و عدالت هستم می گوید: برای من اصلاح‌طلب و اصول‌گرا  فرقی نمی‌کند و مطمئن باشید در حوزه انتخابات کاری را انجام خواهم داد که قانون به ما مجوز می دهد و هر کس طبق قانون می تواند فعالیت کند.
 
وی ادامه می‌دهد: در حوزه انتخابات همه، حتی مجری ها هم باید به مسئولیت خود آشنا باشند زیرا یک مجری می تواند  با یک حرف نپخته جلسه ای را متشنج کند و باید سابقه مجری و مطالبی که می خواهد عنوان کند مشخص شود و این گونه نباشد که یک مجری با یک حرف نسنجیده باعث به هم خوردن جلسه ای شود و تبعاتش را استان بپردازد.
 
رزم حسینی می افزاید: دولت در صدد است زمینه را برای فعالان سیاسی فراهم کند تا انتخاباتی روان، با نشاط و با حضور حداکثری مردم برگزار شود.
 
وی با تاکید بر اینکه ما موظفیم از هر گونه تخلف جلوگیری کنیم و امنیت اجتماعات را برقرار کنیم تأکید می کند: استان کرمان باید با داشتن فقهایی عالی قدر و سیاست مدارانی برجسته چون آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله موحدی کرمانی، شهید باهنر و ....باید نمونه باشد و باید کاری کنیم که دیگر استان‌ها از استان کرمان در انتخابات‌های بعدی الگو بگیرند.
 
وی می گوید: باید در این رقابت ضریب تحمل مان را افزایش دهیم و تحمل همدیگر را داشته باشیم و حسادت‌ها را از خود دور کنیم.
 
استاندار کرمان با بیان اینکه ما ابزار رسانه ای زیادی نداریم که خدمات دولت را به گوش مردم برسانیم  ادامه می‌دهد: من روستا به روستا رفته ام اما بسیاری از مردم متوجه حرف‌هایی که می زنم نمی‌شوند چون خبر به آنها نرسیده است .
 
وی با اشاره به رتبه بالای استان کرمان در زمینه فرهنگی بیان می‌کند: وزیر فرهنگ  و ارشاد گفته است "هر کار فرهنگی و هنری که می خواستیم در کرمان انجام بدهیم قبلا انجام شده بود و رتبه بالایی هم در کشور داشت" که این به برکت ائمه جمعه است که نباید دست کم گرفته شود.
 
وی ادامه می‌دهد: نمی‌خواهم شعار بدهم اما اگر این همدلی و حضور فعال آنها در همه عرصه ها نبود به این موفقیت نمی رسیدیم .
 
رزم حسینی به برگزاری 53 کنسرت موسیقی مجاز در استان کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: آیا دیدید که کسی کوچکترین ایرادی از این جریان بگیرد و آیا این نجابت کرمانی و نجابت دینی مردم و علمای دین ما نیست؟ و آیا نباید از آیت الله جعفری امام جمعه کرمان مجسمه نجابت بسازیم و در میدان اصلی شهر نصب کنیم؟
 
وی با بیان اینکه بین مردم و مسوولان گسست به وجود آمده است می افزاید: این گسست باید با پیوستگی مسئولین با مردم برطرف شود. من در این 10 ماه تجربه کرده ام که هر چه پیوستگی مسئولین و مردم بیشتر باشد مردم قدرشناس تر خواهند بود.
 
وی معتقد است: اگر مردم بدانند این مسئول راست می گوید و صداقت را در رفتار و کلام او ببینند کافی است.
 
همدلی با زور محقق نمی‌شود
معاون سیاسی امنیتی استاندار نیز در این جلسه با بیان اینکه امسال سال سیاست و انتخابات است می گوید: در استانی که با ابتکار استاندار و کمک خدواند، برای هر موضوعی آینده نگری و برای هر کاری سندی تهیه شده است بعید بود که برای این اتفاق مهم دستور کاری نداشته باشیم.
 
حمید ذکاءاسدی با اشاره به آخرین قانون فعالیت احزاب، جمعیت های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی و اقلیت‌های دینی شناخته شده ادامه می دهد: این قانون ابلاغیه ای از سوی ریاست وقت مجلس شورای اسلامی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در تاریخ 16/7/60 به دولت وقت ابلاغ شد و با تصویب نامه هیات وزیران در تاریخ 30/3/61 آیین نامه اجرایی فعالیت احزاب جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی نوشته شد.
 
وی می گوید: آیین نامه چگونگی تامین امنیت اجتماعات و راهپیمایی های قانونی هم در سال 81  به استانداری ها و فرمانداری ها ابلاغ شده است.
 
وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام (دولت و ملت، همدلی و همزبانی)از سوی مقام معظم رهبری می افزاید: تفسیر معظم له این بود که همدلی از هم زبانی مهمتر است  و همدلی را نمی توان با زور به ملت و گروه ها تحمیل کرد بلکه همدلی مانند یک نهال گل است که باید در دل مردم نشاند و پرورش داد و از سوء قصد به آن جلوگیری کرد تا رشد کند.
 
ذکاء اسدی هدف اساسی دولت را  برگزاری یک انتخابات سالم با مشارکت حد اکثری مردم و در چارچوب اعتماد عمومی اعلام می کند و می‌گوید: به همین دلیل  نمایندگان گروه‌های سیاسی استان این منشور انتخاباتی را تهیه کردند که امیدواریم باعث یک عقلانیت سیاسی و اخلاق خوب انتخاباتی شود.
 
وی با تاکید بر تأمین  امنیت انتخابات بیان می‌کند: در شورای تامین استان چندین جلسه  بر مواردی که خلاء داشتیم تا به یک انتخابات امن و سالم برسیم  بحث شد و به جرأت می‌گویم که اولین استانی هستیم که با ابتکار استاندار و با همت همه گروه های سیاسی و جریان‌ها به یک بسته انتخاباتی دست پیدا کردیم تا انتخاباتی امن با مشارکت مردم، جلب اعتماد عمومی و رضایت گروه‌های سیاسی داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه استان‌های دیگر خواهان دریافت بسته انتخاباتی استان کرمان شده‌اند ادامه می‌دهد: دست وزارت کشور نیز در این زمینه از استان کرمان عقب تر است زیرا اخیرا معاون امنیتی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ کرده است که در انتخابات، آیین نامه کنترل اجتماعات و تامین امنیت اجتماعات را که در سال 81 تدوین شده مد نظر قرار بدهند.
 
منشور انتخابات راهنمای کار ما در برگزاری انتخابات سالم است
مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری نیز ضمن قرائت مفاد منشور اخلاقی انتخابات  به طرح بحث ولایت و توسعه  از سوی استاندار اشاره می‌کند و می گوید: کمیته‌های مختلفی در این راستا برای هم اندیشی تشکیل شد که کمیته‌های اقتصادی، فرهنگی و کمیته سیاسی از آن جمله است .
 
حجت الاسلام و المسلمین عباس اسلامی با بیان اینکه جلسات کمیته سیاسی  هر 45 روز یک بار با حضور جمعی از نمایندگان احزاب، تشکل‌ها و فعالان سیاسی گروه‌های مختلف تشکیل شده است می‌افزاید: در آخرین جلسه با پیشنهاد اعضا و استاندار به تدوین منشور اخلاقی انتخاباتی تأکید شد تا هم اندیشی و هم دلی که در کنار هم در عرصه‌های مختلف داریم در بحث انتخابات هم داشته باشیم  و این منشور راهنمای کار ما باشد.
 
وی ادامه می‌دهد: پیشنهاداتی از سوی اعضا در آن جلسه مطرح و نهایتا 5 نفر از آن جمع برای تدوین منشور انتخاب شدند .
 
اسلامی می‌افزاید :6 جلسه سنگین برای تدوین این منشور برگزار شد و در این راه از نقطه نظرات صاحب نظران نیزاستفاده شده است.
 
مراقب سونامی زمان انتخابات باشید
جوادکمالی نیز در این نشست با تاکید بر حفظ انسجام با توجه به نزدیک شدن به انتخابات می گوید: باید هر چه به سمت انتخابات نزدیک تر می‌شویم انسجام و وحدت بیشتری به وجود بیاید و اشکالاتی که در گذشته گاهی اتفاق افتاده است در این دوره به حداقل برسد.
 
این فعال سیاسی اصول گرا ضمن قدر دانی از تناسب هیأت اجرایی با هیات ها و ترکیب های ساختار انتخابات، قانون انتخابات و همچنین دستور العمل های اجرایی انتخابات می‌افزاید: در این راستا اعتدال و روشی که مشی استاندار است باید مورد توجه قرار بگیرد و دقت بیشتری شود تا تداخل برخی نظرات و اتفاقات سبب برخی تبعات نشود .
 
وی بر روشن تر شدن وظایف کمیته اجرایی تأکید می کند و می‌گوید: باید چارچوب دستورالعمل اجرایی این کمیته جامع تر شود.
 
کمالی با بیان اینکه باید مراقب سونامی های زمان انتخابات باشیم می افزاید: هر چه زحمت بکشیم اگر وحدت وجود نداشته باشد قطعاً نمی توانیم موفق باشیم .
 
مشوق‌های سیاسی به مردم را افزایش دهید
رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان کرمان نیز در ابتدای سخنانش از استاندار کرمان تشکر می‌کند و می‌گوید: امیدوارم راهی را که آقای رزم حسینی آغاز کردند به نتیجه منجر شود.
 
دکتر محمد میرزایی با بیان اینکه  با استاندار موافقم که باید قدر آیت الله جعفری دانسته شود ادامه می دهد: ایشان مایه وحدت و اعتدال در استان کرمان شده اند.
 
وی می افزاید: کشور در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارد، وضعیت عمومی  خوب پیش می‌رود اما هنوز منجر به نتایجی برای 60 تا 70 درصد آحاد مردم نشده است و مردم از لحاظ اقتصادی، تورم و بیکاری هنوز تحت فشار هستند.
 
وی خطاب به اعضای جلسه می گوید: همه باید بپذیریم  که امسال باید مشوق‌های سیاسی بیشتری را به جامعه عرضه کنیم تا مردم مشارکت کنند زیرا 35 سال است که مردم با همه خوبی‌ها وبدی‌هایی که مسئولین داشته اند  و با همه کاستی‌هایی که در مملکت بوده است پا به پای نظام اسلامی آمده‌اند اما فشارهای اقتصادی روی جامعه را هم باید در نظر بگیریم.
 
میرزایی تاکید می کند: چه ناظرین چه مجریان و چه گروه‌های سیاسی باید سعه صدرمان را افزایش دهیم و تحمل‌مان را بالا ببریم.
 
وی ادامه می‌دهد: ما اگر انتطار داریم که مردم پر شور شرکت کنند باید مقدمه اش را فراهم کنیم و من پیشنهادم این است که در مسائل سیاسی مشوق های بیشتری به مردم بدهیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضمانت اجرایی مصوبات  کمیته سیاسی  تاکید می کند و می‌گوید: مصوبات این کمیته باید از سوی مجریان انتخابات، ستاد انتخابات، هیات نظارت به رسمیت شناخته شود .
 
میرزایی ادامه می دهد: پیشنهاد می کنم یک خط به آخر منشور اضافه شود ناظران  و مجریان محترم در احقاق حقوق کلیه آحاد انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان کوشا باشند.
 
با تخلف احزاب و گروه های بدون شناسنامه چه برخوردی می شود؟
دکتر دادخدا غضنفری نیز در این جلسه با بیان اینکه  به این منشور و هم به مفاد آن  خوشبین هستم می گوید: قاعدتاً وقتی مقام معظم رهبری رأی مردم را حق الناس اعلام می‌کنند، استنباط همه فعالان اجتماعی و سیاسی این است که حق الناس در تمام پروسه انتخابات رعایت شود یعنی از زمان تدوین منشور تا تأیید صلاحیت کاندیداها .
 
وی با تأکید بر پرهیز از نگاه های فردی و سلیقه ای، ادامه می‌دهد: امیدواریم شورای نگهبان و دولت، رعایت قانون، انصاف و عدالت را داشته باشند تا اعتماد سازی مد نظر مقام معظم رهبری و دولت به شایستگی محقق شود .
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که ما در قانون مشکل نداریم اما در معیارهای چند گانه اجرای قانون گاهی مشکلاتی هست که امیدواریم حل بشود.
 
غضنفری با اشاره به بحث شفاف سازی فعالیت‌های گروه های سیاسی می گوید: در منشور ضمائمی اضافه شده که برگزاری تجمعات را قانونمند می‌کند و در بخش نامه  به این اشاره می کند که  اگر  از ماده 16 تخطی شود موضوع به کمیسیون ماده 10 ارجاع خواهد شد حال با توجه به اینکه این بخش نامه برای احزاب و گروه های شناسنامه دار است سوال اینجا است که چه برخوردی با احزاب و گروه هایی که شناسنامه  دار نیستند و از مقررات تخطی کرده اند می شود؟
 
در امضای منشور انتخابات وسواس نداشته باشید
رییس شورای اصول گرایان استان نیز در این جلسه با بیان اینکه برای تدوین این منشور وقت زیادی صرف شده است خطاب به حضار می گوید: این منشور با تفاهم تمام سلایق سیاسی تدوین شده و دغدغه اعضا در آن لحاظ شده است بنابراین در امضای آن وسواس نداشته باشید.
 
حجت الاسلام مهدی عرب پور با اشاره سال همدلی و همزبانی پیشنهاد می‌دهد پس از امضای منشور نامه ای محضر مقام معظم رهبری به پیوست منشور ارسال شود تا از رهنمودهای ایشان در این زمینه بهره مند شویم.
 
سرمایه گذاران به اوضاع سیاسی استان توجه می کنند
رییس ستاد انتخابات دکتر روحانی در استان کرمان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز با بیان اینکه بحث ورود سرمایه گذار و ثبات اقتصادی با فعل و انفعالات اجتماعی و امنیتی هر استان ارتباط مستقیم دارد می گوید: متاسفانه از اول انقلاب، کرمان را یک استان تقریبا ناامن و مشکل آفرین به جامعه کشوری معرفی کرده ایم و از این بابت ضربه زیادی خورده ایم.
 
 محمد رحیم ابوسعیدی می‌افزاید: سرمایه گذارانی که قرار است در استان سرمایه گذاری کنند یک نگاه اساسی به فعل و انفعالات انتخاباتی و سیاسی استان دارند.
 
وی ادامه می‌دهد: انتخابات سال 92 بر مبنای یک تفکر اعتدالی پیش رفت و از فضای آرامی برخوردار بود.
 
ابوسعیدی ادامه می‌دهد: من به برخی از مفاد آن ایراداتی داشتم اما به دلیل همدلی و هم زبانی آن را امضا کرده ام و مطمئنم که این منشور انتخاباتی می تواند تاثیر به سزایی در ثبات و توسعه اقتصادی و امنیت استان کرمان داشته باشد تا نمایندگانی از هر تفکر به مجلس بفرستیم که حامی و پشتیبان استان باشند.
 
با متخلف به اندازه تخلف برخورد شود
غلامرضا نعمت الهی دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان نیز می‌گوید: دغدغه اصلی ما ضمانت اجرایی این منشور است که باید مشخص شود اگر شخص کاندیدا یا احزاب تخلفی کردند مجموعه ای از استانداری و فرمانداری باشد که متخلف را در حدی که جرم مرتکب شده است مجازات کند و این گونه نباشد که از تخلف به سادگی عبور شود.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)