کد خبر: ۲۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اردلان سرفراز از صادقی، ‌لهراسبی و سرلک شکایت کرد
پانتشار خبر صدور حکم حبس دوساله تعزیری برای خوانندگان؛ رضا صادقی، سینا سرلک و علی لهراسبی به اتهام مشارکت در سرقت ادبی با شکایت اردلان سرفراز، ترانه‌سرای نامدار قدیمی، شوکی به دنیای موسیقی در داخل کشور وارد کرد.
پانتشار خبر صدور حکم حبس دوساله تعزیری برای خوانندگان؛ رضا صادقی، سینا سرلک و علی لهراسبی به اتهام مشارکت در سرقت ادبی با شکایت اردلان سرفراز، ترانه‌سرای نامدار قدیمی، شوکی به دنیای موسیقی در داخل کشور وارد کرد.

ظاهرا اردلان سرفراز که سال‌ها ترانه‌های او از سوی خوانندگان متعدد و متفاوت اجرا و از استقبال زیادی برخوردار شده است، با پیگیری ترانه‌های خوانندگان جوان در داخل ایران در فضای مجازی متوجه بازخوانی یکی، دوتا از ترانه‌‌هایش می‌شود و از طریق وکیل خود در ایران شکایت می‌کند که در نهایت حکم به نفع او در دادگاهی در داخل کشور صادر می‌شود.

با پیگیری‌های خبرنگار «‌شرق»،‌ با هر سه خواننده تماس گرفته شد تا روایت آنها از این موضوع را جویا شویم که درنهایت سینا سرلک به تلفن ما پاسخی نداد. اما مسعود دهقان، تهیه‌کننده و مدیر برنامه سینا سرلک، به خبر منتشرشده درباره محکومیت این خواننده واکنش نشان داد.

دهقان با اشاره به اقامت موقت این خواننده مطرح موسیقی ایرانی در خارج از کشور گفت: «ما از این طرح شکایت و برگزاری دادگاه بی‌اطلاع بودیم و امروز از طریق رسانه‌ها در جریان حکم صادرشده قرار گرفتیم».

وی افزود: « حکم دادگاه غیابی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی است و در اسرع‌وقت از طریق وکیل سینا سرلک به آن اعتراض خواهیم کرد».

مدیر برنامه سرلک تأکید کرد: «پس از مشورت با وکیل ایشان، از رسانه‌ای که برخلاف قانون، برای نخستین‌بار تصویر حکم غیرقطعی و خبر را به انتشار رسانده، شکایت خواهیم کرد». ایشان در پایان افزود: «سینا سرلک از خوانندگان خوب کشور هستند و چنین حواشی‌ای از اعتبار و ارزش ایشان در بین مخاطبان کم نخواهد کرد». علی لهراسبی هم ترجیح داد در‌باره این موضوع با مدیر برنامه‌اش گفت‌وگو شود.

زایا سلیمان، ‌مدیر برنامه علی لهراسبی، در گفت‌وگو با «شرق» درباره اصل حکم چنین گفت: «واقعیت این است که چنین حکمی صادر شده است، اما ما همین امروز متوجه چنین حکمی شدیم که شوک‌آور بود، چون تاکنون اصلا هیچ نوع احضاریه یا شکایتی را دریافت نکرده‌ایم. 

به‌همین‌دلیل دادگاه در غیاب ما حکم را صادر کرده است». سلیمان در برابر این سؤال که «مگر کلیه مکاتبات در دفتر کار آقای لهراسبی وصول نمی‌شود»، ‌گفت: «البته تقریبا هر سال مکان دفتر تغییر می‌کرده ضمن اینکه مدیر برنامه‌های مختلفی در این مدت وجود داشته. من خودم از نوروز امسال به‌عنوان مدیر برنامه آقای لهراسبی مشغول به کار شده‌ام. به‌همین‌دلیل تاکنون هیچ شکوايیه یا احضاریه‌ای را دریافت نکرده‌ایم. بااین‌حال این حکم قطعی نیست و می‌توانیم تقاضای تجدیدنظر کنیم. الان هم پیگیر موضوع هستیم و این مسئله حتما قابل‌حل است». او در پاسخ به این پرسش که «آیا با آقای سرفراز درباره این حکم گفت‌وگو کرده‌اید؟» گفت: «خیر، اما هنوز نمی‌دانیم که منظور آقای سرفراز کدام‌یک از ترانه‌های ایشان است».

همچنین علی جعفری، ‌مدیر برنامه رضا صادقی، ‌در گفت‌وگو با «شرق»‌ دراین‌باره گفت: «ظاهرا منظور جناب آقای سرفراز، ‌اشاره به یکی از ترانه‌هایشان است که از سوی آقای صادقی حدود دو سال پیش در کانال تلگرامی خود برای طرفدارانش خوانده بود. منتها کاملا مشخص است که آقای صادقی با گیتار در محیط خانه و با نرم‌افزار ضبط صدای تلفن همراه خود ترانه‌ای را خوانده و بعد ضبط کرده است. اگر بحث سرقت ادبی مطرح باشد، حتما باید خوانندگی در فضای استودیو و با چندین ساز زنده اجرا شود که درباره آقای صادقی اصلا چنین موضوعی صدق نمی‌کند. ضمن اینکه هیچ نفع مالی‌ای هم دراین‌باره نصیب آقای صادقی نشده است».

جعفری در ادامه توضیح داد: «بااین‌حال ظاهرا دادگاه چندبار احضاریه را به دفتری ارسال کرده و از آنجا که نشانی دفتر آقای صادقی اشتباه بود، ما نتوانستیم در دادگاه شرکت کنیم و درنتیجه فرصت دفاعیه هم نداشتیم. با این وضعیت قاضی محترم هم در غیاب آقای صادقی اقدام به صدور حکم کردند. حالا ما هم تازه متوجه این موضوع شده‌ایم و خوشبختانه این حکم قطعی نیست و ٢٠ روز وقت داریم تا تقاضای تجدیدنظر بدهیم.

 به نظر ما این موضوع حل‌شدنی است و ان‌شاءالله موضوع مرتفع می‌شود». البته رضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، دراین‌باره گفت: «‌من خودم واقعا نمی‌دانم این خبر صحت دارد یا نه؛ چون واقعا اگر حکمی صادر شده باشد، ابتدا باید به ما ابلاغ می‌شد. ظاهرا تماس‌هایی با وکلای من درباره اجرای یک اثر از آقای اردلان سرفراز گرفته شده بود و من قصد داشتم بعد از ایام محرم این ماجرا را پیگیری کنم؛ دنیای من امام‌حسین(ع) است و هرجای دنیا که باشم، در ایام محرم به بندرعباس می‌آیم. به‌همین‌دلیل پیگیری این موضوع را به بعد از ایام محرم موکول کرده بودم».

این خواننده موسیقی پاپ در ادامه افزود: «آقای اردلان سرفراز مرد بزرگی هستند و پیش‌کسوت دنیای هنر محسوب می‌شوند و من تحت هر شرایطی خدمت ایشان بی‌ادبی نمی‌کنم. ایشان با ترانه‌هایشان برای من و مردم ایران خاطره ساخته‌اند. من یک قطعه از ایشان را به صورت معمولی و در خانه با گیتار خواندم و یک نفر هم از آن یک «وویس (فایل صوتی)» تهیه کرد و در یک کانال تلگرامی گذاشت. درواقع قطعه «سوغاتی» آقای سرفراز را بدون تنظیم و رکورد خوانده بودم؛ حتی صدای بازوبسته‌شدن در هم توی این فایل صوتی شنیده می‌شود، اما ظاهرا از سوی آقای سرفراز عنوان شده من سرقت ادبی انجام داده‌ام».

 اردلان سرفراز، زاده ۲۴ تیر ۱۳۲۹، در شهر داراب، شاعر و ترانه‌سرای موج نوین و آهنگ‌ساز ایرانی است که این روزها در آلمان زندگی می‌کند و وکالت این شکایت را برعهده برادرش در تهران نهاده است.

یادآوری می‌شود که در ایران به دلیل رعایت‌نشدن حق تکثیر یا کپی‌رایت در بخش‌های مختلف هنری و ادبی در سطح داخل و خارج از کشور، همواره مشکلات و شکایاتی وجود داشته است.
منبع: شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)